Konijn gaat heel moeilijk vanaf buiten het binnenhok in.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Konijn gaat heel moeilijk vanaf buiten het binnenhok in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 17:50

Ha,

Ik plaats dit topic, omdat de laatste tijd mijn konijn niet z'n binnenhok meer in wil, omdat je ziet dat hij doorheeft dat die weer naar binnen moet. Nu de winter er weer aan zit te komen vinden we het altijd prettig dat het konijn binnen staat, omdat het 's nachts nog best fris is en hij heeft geen metgezel (gelieve geen bericht dat een konijn een ander nodig heeft, want ik weet dat is zo maar hier thuis willen ze het niet. ik ga over 2 maand op mijzelf en heb bij het dierenasiel al een voedster gereserveerd zodat die straks wel een maatje heeft) waar hij zich tegen aan kan opwarmen. Ik vind het heel belangrijk dat die alsnog naar buiten gaat en dat gebeurd ook dagelijks. De ene keer de hele dag lekker los (we hebben een goed stenen ommuurde tuin) en soms 2 uurtjes oid. In de zomer ging het nog heel erg goed en sprong hij er zo in, maar nu zie je gewoon dat hij heel goed door heeft dat hij naar binnen moet. Mijn zusjes grijpen hem en doen hem zo in het hok, maar ik zoek liever naar een wat zachtere en vriendelijke manier. Want ik ben bang dat die het zo als een negatieve ervaring gaat zien. Heeft iemand toevallig tips hoe ik dit zou kunnen oplossen. Hij is verder heel lief, komt graag naar je toe en blijft altijd in de buurt. Maar hij houd niet van oppakken.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes
Willemijn

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:54

Als hij zelf naar binnen kan denk ik niet dat hij zich buiten laat verkleumen hoor. Konijnen hebben het niet zo gauw koud. Als je hem toch graag naar binnen wilt doen helpt het misschien als je hem consequent iets lekkers geeft zodra hij in het hok zit?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:00

Mijn eerste konijn kreeg z'n brokjes altijd in het hok en als ie de zak hoorde rammelen kon ie niet snel genoeg binnen zijn :) . En idd, als hij het echt koud heeft gaat hij wel naar binnen, maar er zijn ook konijnen die gewoon in de regen blijven zitten, wat dan weer niet erg goed is.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:04

Als ze in de regen blijven zitten kan dat ook komen doordat ze zich niet veilig voelen in het hok. Het beste is een hok met twee openingen (uiteraard wel op zo'n manier dat het niet tocht), aangezien een konijn van nature altijd weg wil kunnen komen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:06

Er zijn ook konijnen die een half afgedekte ren hebben en dan nog in de regen gaan zitten hoor ;) .

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:09

Ik doe de cavia's 's avonds naar binnen met voeren. Ze krijgen 's avonds nog een bakje met voer en groenten. Dus ik hoef alleen even te schudden en ze komen allemaal naar binnen gerend en kan ik het luikje dichtdoen. Ze weten heel snel dat als je met een bakje oid aankomt dat ze eten krijgen en als je altijd binnen eten geeft hebben ze dat snel door :j

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Konijn gaat heel moeilijk vanaf buiten het binnenhok in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 18:14

Ja hij zit nu in een ren waar alleen de voorkant om hoog kan als het ware. Misschien moet ik de bovenkant er misschien helemaal van af doen? En inderdaad het is wel een goeie met eten. Hij is ontzettend gek op banaan en dat krijgt die dan af en toe een klein beetje!

Ik vind het zo vervelend als ik mijn zusje hem zie grijpen. Misschien ben ik een watje hierin maar ben heel blij met deze tips hier!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:19

MoppieFilou schreef:
Er zijn ook konijnen die een half afgedekte ren hebben en dan nog in de regen gaan zitten hoor ;) .

Ik benoem het maar als een mogelijkheid. ;) Toen ik nog losse hokken had en die van extra openingen voorzag bleken bij mij in elk geval zelfs de meest verstokte 'buitenkonijnen' toch ineens graag naar binnen te gaan. Het is maar een tip, aangezien veel mensen dit volgens mij niet weten en de standaardhokken over het algemeen maar één opening hebben.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:22

goeroe schreef:
MoppieFilou schreef:
Er zijn ook konijnen die een half afgedekte ren hebben en dan nog in de regen gaan zitten hoor ;) .

Ik benoem het maar als een mogelijkheid. ;) Toen ik nog losse hokken had en die van extra openingen voorzag bleken bij mij in elk geval zelfs de meest verstokte 'buitenkonijnen' toch ineens graag naar binnen te gaan. Het is maar een tip, aangezien veel mensen dit volgens mij niet weten en de standaardhokken over het algemeen maar één opening hebben.


Ja dat begrijp ik hoor ;) . Maar ik bedoelde dat het dikwijls niet aan het graag of niet graag in het hok gaan ligt als konijnen in de regen blijven zitten.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:24

Misschien kun je de beloning nog koppelen aan een geluidje. Dan kun je het gemakkelijker oefenen en denkt hij straks niet dat hij naar binnen moet zodra hij iemand ziet, maar alleen als hij dat geluidje hoort. :)

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 18:24

Ja het konijn van ons gaat onder de tuinstoelen zitten of onder de den vaak. Er staat ook een buitenhok buiten. Maar des ondanks houden we hem 's nachts liever binnen.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:48

Waarom mag hij niet gewoon kiezen of hij binnen of buiten wil? Zeker nu is het echt nog niet zo koud en als hij altijd buiten is went hij er vanzelf aan.

Het is vooral belangrijk dat hij niet in de wind staat. Hier deden we als het echt vroor wel 's nachts een deken over het daghok.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Konijn gaat heel moeilijk vanaf buiten het binnenhok in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:55

Mijn konijnen gaan s avonds vanwege de veiligheid in hun hok/ren. Wij geven ze altijd een bak groen als ze naar binnen moeten, ze racen als raketten naar binnen als we alleen al met het bakje rammelen. Ze kunnen het dus prima leren! Ik zou ook ongeveer hetzelfde tijdstip aanhouden, daar zijn ze ook gevoelig voor...

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:03

goeroe schreef:
Als ze in de regen blijven zitten kan dat ook komen doordat ze zich niet veilig voelen in het hok. Het beste is een hok met twee openingen (uiteraard wel op zo'n manier dat het niet tocht), aangezien een konijn van nature altijd weg wil kunnen komen.


Misschien een beetje off-topic, maar hier kan ik me wel bij aansluiten. Zeker wanneer je een koppel konijnen hebt, is het aan te raden om het hok meer dan 1 ingang/uitgang te laten hebben.

Ik dacht eerder ook dat ze in de regen zitten prima vonden. Toen ik een ander hok in de ren zette, zaten ze ineens voortdurend in het hok. Ben er van overtuigd dat het te maken heeft met meerdere in/-uitgangen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:05

Ook nog zoiets :) , Mijn eerste konijntje had al snel door wanneer het etenstijd was en elke dag rond dezelfde tijd zat ie op z'n eten te wachten :') . Dus met wat geluk zit je konijn na een tijdje iedere avond in z'n binnenhok te wachten.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Konijn gaat heel moeilijk vanaf buiten het binnenhok in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:17

Bedenk je wel dat je gedoe kan krijgen met de winter, omdat de wintervacht waarschijnlijk niet zo goed aangemaakt wordt wanneer je overdag buiten zit, en 's nachts binnen. Konijnen beginnen juist met de wintervacht aanmaken als het 's nachts kouder wordt ;) binnen is dan dus heel anders.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Konijn gaat heel moeilijk vanaf buiten het binnenhok in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:46

Is je binnenhok echt binnen in huis, waar het lekker warm is? Dan zou ik hem idd absoluut niet van binnen naar buiten sleuren elke dag, daar wordt ie alleen maar ziek van ;) .

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Konijn gaat heel moeilijk vanaf buiten het binnenhok in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 22:07

Hij staat in de bijkeuken dus daar is het wel koel hoor. Zo hebben we het ook met ons vorige konijn gedaan en die is 14 jaar oud geworden, dus ik denk dat het wel kan. En daarnaast geef ik ook niet aan dat die altijd naar buiten gaat. Met storm/regen blijft die lekker binnen, waar die ook los zou kunnen. Of wat korter. Maar bedankt voor de tips mensen. :)

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:21

HorseTimeXL schreef:
Hij staat in de bijkeuken dus daar is het wel koel hoor. Zo hebben we het ook met ons vorige konijn gedaan en die is 14 jaar oud geworden, dus ik denk dat het wel kan. En daarnaast geef ik ook niet aan dat die altijd naar buiten gaat. Met storm/regen blijft die lekker binnen, waar die ook los zou kunnen. Of wat korter. Maar bedankt voor de tips mensen. :)

Binnen en buiten afwisselen zou ik echt niet doen hoor! Zo kunnen ze nooit aan de temperatuur wennen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:49

Oh, dat had ik er nog niet uit opgemaakt, maar dat zou ik zeker niet doen inderdaad. Binnen of buiten, het kan allebei prima, maar niet steeds verkassen hoor.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Konijn gaat heel moeilijk vanaf buiten het binnenhok in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:48

Je hoort toch regelmatig over longontsteking bij dit soort constructies.. Dat het bij je andere konijn wel goed ging en dat ie oud is geworden is natuurlijk niet echt een vergelijking :)

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Konijn gaat heel moeilijk vanaf buiten het binnenhok in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:57

Als je bent verhuisd, komt hij dan binnen of buiten? Stel dat hij dan buiten komt, dan zou ik hem nu ook buiten houden, en anders binnen houden.
Zoals anderen aangeven is het echt niet goed voor een konijn om te wisselen. Konijnen kunnen snelle temperatuurschommelingen heel slecht opvangen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:06

Het lijkt me ook handig om rekening te houden met het toekomstige maatje. Als die nu binnen zit kun je die niet over twee maanden zomaar naar buiten doen. Dan misschien beter je eigen konijn nu ook binnen houden en eventueel later samen naar buiten, maar pas als de weersomstandigheden goed zijn.

Anoniem

Re: Konijn gaat heel moeilijk vanaf buiten het binnenhok in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:00

Omdat BB-HK meer voor gezellige kletstopics/volgtopics is, heb ik je topic naar BB verplaatst.