Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verhuizing met volwassen kat

 
Profiel   

Maybe I am overthinking this en ben ik een te bezorgde katten-mama, maar mijn gecastreerde kater Sok is naast dat 'ie het liefst de hele dag geknuffeld wordt best een nerveus ding en houdt niet van rumoer en veranderingen. Begin December ga ik verhuizen en aangezien ik op internet 1001 verschillende dingen lees kom ik toch maar de alwetende Bokkers om hulp vragen :o

Voor de dag van de verhuizing ben ik er al wel redelijk uit. Omdat ik in een appartement woon en niet echt de mogelijkheid heb om hem in mijn huidige appartement ergens in een kamer te zetten (badkamer heeft nog geen 2m2 loopruimte) heb ik bedacht om hem alvast naar mijn nieuwe huis te brengen. Daar kan hij dan de hele dag in de badkamer met zijn favoriete mandjes, kattenbak en eten. Niemand hoeft tijdens de verhuizing in de badkamer te zijn dus dat leek me geen gekke optie.

Maar dan.. Ik heb al een Feliway stekker gekocht, dat leek me een goed begin. Het idee is dat hij (uiteindelijk?) in de woonkamer en op de 1e verdieping mag. Is het handig om hem dan eerst in de woonkamer te laten en daarna pas toegang te geven tot de hal en 1e verdieping of kan ik gewoon de deur naar boven open laten en hem zelf laten verkennen? Ik neem mijn huidige bank, vloerkleed en zijn krabpaal mee, verder zullen het veel nieuwe meubels zijn. De bank krijgt een nieuwe hoes, maar had al wel bedacht dat ik die hoes een paar weken voor de verhuizing al ga wisselen zodat de bank alvast een bekende geur heeft.

Hij heeft sinds ik hem 3 jaar geleden uit het asiel adopteerde nog nergens tegenaan gesproeid, maar ik merk dat ik daar toch wel een beetje bang voor ben :=

Tips van iemand met ervaring (of geruststellende woorden) zijn enorm welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 11:32 



 
Profiel   

Ik zou hem in het oude huis laten totdat alle spullen om zijn. Die herrie in het nieuwe huis..

En no worries! Ik had er gigantisch tegenop gezien maar hier ging het fantastisch. Al hun spulletjes waren er al. Ze liepen hun mandje uit, hebben een nacht lopen snuffelen en voelden zich toen compleet thuis!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 11:34 



 
Profiel   

Zal mijn zus is naar dit topic verwijzen. Die gaat als het goed is ook tegen die tijd verhuizen van appartement naar echt huis-huis ;) haha. En zij heeft ook 2 katten die niet echt van veel drukte en verandering houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 11:38 



 
Profiel   

Ik zou hem ook jn het oude huis houden en pas ophalen als alles in het nieuwe huis staat en daar rust is.
En verder idd niet te druk maken. Hij vindt zijn weg wel.
Ik heb ook zo'n paniekzaaier en die heb ik gewoon over gezet. Komt vanzelf goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 11:39 



 
Profiel   

Wij hebben de katten als één van de eerste dingen verhuisd. In een kamer gezet waar geen verhuizers mochten komen (helaas zat er één bij die echt echt niet snugger was). Ivm wisselende diensten was dat toen ook mijn 'slaapkamer'. Dus ik met katten op die kamer, terwijl de verhuizers en mijn ouders de rest van het huis inrichtten.
Eén van de twee heeft de hele tijd in een hoekje in het donker gezeten, de anderen begon al vrij snel dingen te onderzoeken. Later hebben we ze gewoon losgelaten in het hele huis zodat ze alles lekker konden onderzoeken. Ze voelden zich heel snel gewoon thuis!
Wel binnengehouden voor 3 weken, dat was nog het lastigste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 11:42 



 
Profiel   

Toen wij gingen verhuizen hebben wij de katten ook in ons oude huis gelaten tot alles over was. Als ze er dan eenmaal zijn en alles staat op hun plek, dan is het reismandje open en klaar. Bij ons waren ze heel snel gewend, zelfde mandjes, zelfde krabpalen, zelfde mensen. Dus ik zou verder geen problemen verwachten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 11:43 



 
Profiel   

Wij zijn begin augustus verhuisd met twee 'kittens', allebei 11 maanden toen. In het appartement waren ze nog niet buiten geweest, in het nieuwe huis mag dat zodra de verbouwing af was. Onze oudste houdt ook niet van verandering en is best een beetje gespannen uit zichzelf. Inmiddels hebben ze hier de woonkamer altijd, en als wij thuis zijn ook alles boven (twee verdiepingen met 5 slaapkamers. Ze vinden het -naar mijn idee- heerlijk.

In de week van de verhuizing hebben ze gelogeerd bij een vriendin van mij. Daar gaan ze ook altijd naar toe als wij op vakantie gaan (de eerste keer al met 3 maanden), dus dat is eigenlijk hun tweede thuis. Toen ze hier weer kwamen, eerst vertrouwde voerbakjes en mandjes neergezet, toen beide losgelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 11:47 



 
Profiel   

Zou hem na je verhuizing meenemen en gewoon z’n gang laten gaan. M’n kat kan er ook niet tegen en heeft 1 nacht achter de vaatwasser gezeten, maar de volgende dag ging ze nieuwsgierig op onderzoek uit en na 2 dagen was ze wel gewend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 11:51 



 
Profiel   

Ik heb ze Zylkene bijgegeven, heb ook een echte stresskip. Ging prima. Voor de verhuizing waren ze al 6 weken naar mijn schoonouders ivm vakantie van ons ervoor, dus eigenlijk in 6 weken 2x verhuisd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 11:54 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties!

Ik lees vaak dat er wordt voorgesteld om de kat in mijn huidige huis te laten, maar ik zie niet zo goed hoe dat dan moet werken. Al die kamers moeten namelijk leeg dus dat is de hele dag in- en uitloop van mensen, ik heb geen kamer die 'even snel alvast leeg te halen is'. Ik heb een woonkamer en 2 slaapkamers, meer ruimtes heb ik niet in mn huidige huis :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 11:57 



 
Profiel   

Ik ga binnenkort ook verhuizen. Mijn kat is totaal niet stresserig en vindt verhuizen waarschijnlijk prima, maar ik ga hem denk ik de hele dag in de badkamer zetten (die ik dan dus vantevoren leeghaal) terwijl we verhuizen. Aan het einde van de middag kan hij dan in z'n reismandje mee naar het nieuwe huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 11:59 



 
Profiel   

@Vanillia, ik snap je dilemma.
Is het niet een optie om hem in één van de slaapkamers met al z'n mandjes te doen? Of juist alle dozen in één van de slaapkamers?

Ik heb toen ik ging inpakken die van ons tot het laatste moment in de woonkamer gelaten. Ondertussen wel al kasten uitgeruimd en die dozen stonden in de hal en tweede slaapkamer. Zo bleef de woonkamer toch nog van hun (met weliswaar weinig spullen, maar wel bank, kasten en hun mandjes etc)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 12:00 



 
Profiel   

Ik denk dat je een heel realistisch plan hebt. Toen ik verhuisde had ik niet de kans om mijn kat eerder over te brengen, of later over te brengen. Ik heb haar toen met wat kattenspullen in de badkamer gezet toen we aan het inladen waren, en toen we arriveerden in de nieuwe woning gelijk kattenspullen in de slaapkamer gezet en haar daar opgesloten totdat we alle spullen uitgeladen hadden. Puur om te zorgen dat ze niet naar buiten glipte. Daarna heb ik alles opengezet, zodat ze de boel kon verkennen. Ging allemaal perfect! Nu heb ik ook wel een erg makkelijke kat die ik makkelijk overal mee naartoe kan nemen.
Al bedenk ik me net dat ik nog een keer eerder met haar verhuisd ben en toen heb ik haar zo lang mogelijk in de badkamer van het oude huis gelaten, zodat ik haar in het nieuwe huis gelijk los kon laten en ze op verkenning kon gaan.
Is het niet mogelijk 1 slaapkamer al leeg te halen en hem daar te laten tot je over bent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 12:06 



 
Profiel   

Ja ik probeer te bedenken of ik alvast 1 kamer leeg zou kunnen halen, maar beide kamers staan vrij vol met (grote) meubels en veel spullen, dat krijg ik niet in een andere kamer / woonkamer gepropt. Hij wordt vooral heel zenuwachtig van mensen die rondlopen, en laat dat nou natuurlijk net aan de hand zijn tijdens een verhuizing. De enige ruimte waar ik niet in hoef tijdens de verhuizing is mijn hudiige badkamer, maar die is qua loopruimte echt mini. Als ik daar de kattenbak in zet heeft ie nog 1m2 om te lopen dus dat is niet echt een optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 12:08 



 
Profiel   

Ik had het geluk dat mijn kat voor een week naar mijn ouders kon maar anders was hij gewoon in het oude huis gebleven. De laatste verhuisd hebben mijn ouders de kat meegenomen en die vond het allemaal prima en leuk dat hij weer op ontdekking kon. Die van mij is ook vrij makkelijk. Hij mocht gelijk et ele huis door. Na 2 weken heb ik hem naar buiten gedaan en na 2 uur stond hij weer op de stoep. Ik weet het niet zeker en mogelijk dat hij toch al iets onder de leden had maar hij later wel erg ziek geworden mogelijk dat zijn weerstand wel wat lager was door de verhuizing en inenting. Dat was iets minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 12:11 



 
Profiel   

Een lege kamer is het ook niet hè. Dan hebben ze echt wel door dat er iets aan de hand is, dus voor stressvermindering hoef je dat niet te doen.

Vind badkamer in het nieuwe huis eigenlijk wel een goed idee. Ik ga binnenkort ook verhuizen dus ik ben ook even ideetjes aan het opdoen :P
Wat wel een goed idee is om ze per ruimte te laten verkennen. Het kan anders zijn dat ze de bak niet terugvinden. Is ook geen drama als dat niet lukt of kan, maar je wil niet op je eerste dag gelijk drollen van je nieuwe vloer moeten schrapen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 12:12 



 
Profiel   

Badkamer nieuwe huis, minder risico dat hij ontsnapt. En herrie is er toch in beide huizen.. inladen bij de een uitladen bij de andere. Mijn kat had het vrij snel door dat er wat was, mooi in kamer opgesloten in nieuwe huis tot het weer rustig was. Stress hebben katten toch meestal in de reiskoffer. Of mand.

Ik laat de dierenarts al aan huis komen vanwege gedoe met inladen kat

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 12:44 



 
Profiel   

Ik kom net jouw topic tegen. Ik heb hetzelfde dilemma. Eind december/begin januari zal ik verhuizen. In mijn oude huis geen ruimte om mijn drie katten tijdelijk op te sluiten. Dus dat moet eigenlijk ook in het nieuwe huis. Maar hoe dan? Ik dacht de kleine slaapkamer, maar omdat mijn spullen via dat balkon gelift worden, kan dat dus niet.
Dus de badkamer vind ik eigenlijk wel een goed alternatief. Daar moeten hooguit 2 dozen aan handdoeken en badspullen in en die kan ik er zelf wel inzetten. Dan zorg ik dat ze voor de verhuizers komen al in de mandjes zitten en dan is het in de auto zetten en gaan. Verhuizers zorgen wel dat het huis leeg komt, daar hoef ik (denk ik) niet bij te zijn. Dan kan ik vast naar het nieuwe huis en hebben ze een paar uur om te wennen in de badkamer voordat daar de hel losbarst.

Lastig hoor :j
Maar ik zou ook geen andere oplossing zien dan die badkamer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 13:22 



 
Profiel   

Ik heb ook het zelfde dilemma maar dan met twee katten.
Wij gaan zelf de verhuizing doen, zonder verhuizers, al komen er waarschijnlijk wel helpers omdat er hier spullen naar beneden moeten. Ik denk dat we een dag van te voren al veel weg gaan brengen, dan laat ik de katten hier in hun eigen kamer. Die doe ik dan dicht, staat normaal open. En de volgende dag als eerste de katten die krijgen ook een kamer in het nieuwe huis, nouja plek waar de kattenbak enzo staat. Die richt ik in en dan kan die deur dicht als we de rest vervoeren. Kamertje daar is klein maar die dag gaan we de laatste spullen zoals bed en wat kasten vervoeren denk dat het om een paar uurtjes gaat dat ze dan in een kleine ruimte zitten. Dat dat de beste optie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 13:45 



 
Profiel   

Ik ben 5 keer verhuisd met mijn kat en die heeft er nooit problemen mee gehad. Loopt eens een rondje door het huis en ik laat haar zien waar haar bak en eten staat en dan zoekt ze een plekje en slaapt weer lekker verder. De laatste verhuizing was een grote verhuizing met veel in en uitloop. Ik heb haar toen naar het pension gebracht en weer gehaald toen het gerommel voorbij was

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 13:46 



 
Profiel   

Ik ga ook binnenkort verhuizen met 3 katten. Ik laat ze in het oude huis en 's avonds als iedereen weg is haal ik ze op naar het nieuwe huis. Stress krijgen ze er toch wel van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 13:49 



 
Profiel   

ik heb een kat van bijna 18 die ook niet van veranderingen houdt.
Ben eind maart verhuisd, voor we echt over gingen, hebben we de kat een aantal keren meegenomen, zodat hij aan het (nog lege) huis kon wennen.
Ik kom van een flat en ben naar een maisonnette gegaan. Hij vond de trap helemaal geweldig (nog steeds).
De dag van de verhuizing hebben we hem in een kamertje opgesloten waar alleen de wasmachine in hoefde en een groot papier op de deur geplakt met "deur niet openen: kat".

De wasmachine was het laatste wat naar binnen ging, dus toen kon de kat ook los.

Is perfect verlopen, hij voelde zich eerder thuis dan ik -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 13:51 



 
Profiel   

Een van de twee van mij is 17 maar die is wel makkelijk met alles, die ander is echt een stress kat. Misschien als de keuken erin zit en de vloer dat we ze ook een keer mee nemen. Denk dat ze de tuin wel erg leuk gaan vinden. Helaas moeten ze daar wel aan een riempje omdat ze niet gewend zijn naar buiten te gaan. Maar wel om af toe in een andere omgeving te zijn ze gaan regelmatig mee naar een huisje in Belgiė als we daar met vakantie zijn een week of langer, dan kunnen ze toch bij ons zijn. Dat gaat goed altijd allen heeft die ene kat meestal 2 dagen nodig voordat hij uit zichzelf de woonkamer daar in komt. Maar als die eenmaal zijn draai gevonden heeft komt het vast goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:45 



 
Profiel   

Niet te moeilijk over denken..katten houden sowieso niet van verandering maar leven in het hier en nu. Jouw plan is prima om ze in de badkamer alvast op te sluiten, als alles klaar is kun je ze gewoon los laten zodat ze het huis kunnen verkennen. Wel zorgen dat je ze minstens 6 weken binnen houd na de verhuizing.

Ik ben begin dit jaar ook verhuisd met twee volwassen katten, de ene heeft 3 dagen onder/ in de bank gezeten en de ander was eigenlijk zo gewend. Je weet toch niet hoe ze gaan reageren, maar ze moeten er zelf mee "dealen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 17:33 



 
Profiel   

Ik ben in juni verhuisd en heb wegens de hitte in mei de katten 2 weken eerder verhuist omdat de oude woning echt smoorheet werd en de nieuwe woning niet warmer werd dan 20-25c.
Tijdens het klussen zette ik ze apart in wat nu de kattenkamer is, daarbuiten mochten ze vrij rondlopen door het huis als de verf maar droog was.
Dag vd verhuizing zijn de katten ook opgesloten in de kattenkamer en toen alles binnen stond en het meeste een beetje op z'n plek stond mochten ze weer los om de nieuwe situatie te verkennen.

Ik opteer ook voor dag van te voren even overbrengen met hun kattenbak, voer&waterbakjes en mandje en evt krabmat/krabpaaltje oid en 's morgens voordat de verhuizers in het nieuwe huis zijn zorgen dat de kat opgesloten is (of de avond ervoor al).
Heb je niet én de herrie en de stress van kat vervoeren op 1 dag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 18:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen