Narcose oudere cavia?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leandra

Berichten: 1591
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:46

Veerle_88 schreef:
Ze kan gelukkig morgen terrecht. Heb om pijnstilling gevraagd bij de DA maar die zei dat het niet handig was ivm met narcose.


Dit vind ik echt onzin. Het beestje voelt zich niet fijn en zou geen pijnstiller mogen hebben ivm de narcose? Wat voor een narcose gebruiken ze daar dan?

Fijn dat de operatie geslaagd is. Vraag om pijnstiller (carporal drops) en ciseral drops (om het maagdarmkanaal op gang te houden/krijgen. Heb je dwangvoer in huis? Critical care of wortelhap van olvarit. Let er op dat er geen aardappel in zit. Mocht ze vanavond niet eten dan kan je gaan dwangvoeren.
Mijn ervaring is dat veel cavia's zich na deze operatie een stuk beter voelen en vrij snel opknappen.

Succes met haar.

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:48

Dat is super goed nieuws!!! *\o/*

Ik heb onlangs bij een jong konijn (1 jaar) preventief de baarmoeder laten verwijderen.
Die heb ik een paar dagen op handdoeken gehouden zodat de wond niet vies werd.

lekker verwennen met eten wat ze wil, belangrijkste is dat alles op gang komt.
Inderdaad zorgen dat je dwangvoer hebt en als ze niet eet vaak kleine beetjes er in stoppen.

Ik duim voor je!!

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:12

Tilmar schreef:
Dat is super goed nieuws!!! *\o/*

Ik heb onlangs bij een jong konijn (1 jaar) preventief de baarmoeder laten verwijderen.
Die heb ik een paar dagen op handdoeken gehouden zodat de wond niet vies werd.


Dat heb ik indertijd bij mijn hamster ook moeten doen :j

Als je merkt dat ze het koud heeft, kun je een warme (niet hete!) kruik erbij leggen. Geen rubberen waterkruik (daar knagen ze zo door heen), zo'n metalen, met een stoffen hoes er om heen.

Duimen voor een snel herstel!

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:30

Wat fijn dat de operatie geslaagd is. Ik heb een gasbuik patiƫnt in huis en heb altijd Carprofen, Cisaral en Metacloral in huis.
Het is belangrijk nu te zorgen dat ze warm blijft en goed eet. Mijn beer mocht niet op normale bedding ivm de operatie wond, ik heb toen van handdoeken een soort kussen genaaid en die gevuld met zachte bedding. Dat absorbeerde erg goed en was toch zacht voor het beestje.

Vraag ook om honingzalf, dat doet wonderen voor zo'n wond. Succes!

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:34

Honingzalf kun je ook prima bij de betere dierenwinkels halen, scheelde bij ons nogal in de prijs en was precies de zelfde tube..

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:53

Super fijn!!! *\%/*
Nu goed voor haar zorgen <3

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:22

Wat fijn dat de operatie goed gegaan is! Nu lekker vertroetelen :(:)
Gaat het al een beetje met het caafje?

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:36

Ik heb vorig jaar mijn oudere zeug (5 jr) laten opereren na periode van plasklachten en bloedverlies. Zij bleek verkeerd weefsel in baarmoeder te hebben dus die is inclusief eierstokken verwijderd.

Ik merkte na operatie dat zij het veel zwaarder had en langer herstel nodig had dan mijn gecastreerde beren bijvoorbeeld. Buikoperatie is gewoon ingrijpend en dat merk je ook aan herstel. Zo snel mogelijk weer aan het eten krijgen is belangrijk! En zeug zoveel mogelijk haar rust gunnen.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:39

Een narcose is altijd een risico. Dat als eerste. Maar als ze kerst niet zou halen op deze manier dan zou ik het risico zeker nu durven nemen. Mocht ze toch overlijden kan je in ieder geval zeggen dat je je best hebt gedaan (niet dat je dat anders nirt kan zeggen hoor) en dat je anders wellicht een maand later afscheid had moeten nemen. Overleeft ze het wel, zou dat voor mij de moeite meer dan waard zijn geweest. Het is toch altijd een beetje een 50/50 kans.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:07

Overlevingskans hangt veel vanaf hoe ze de operatie aanpakken. Als ze via de buik gaan is dat vele malen intensiever dan via de zijkant. Plus ook gewoon net hoe zo'n dier is. Heb er al met een 3x getordeerde mdv gezien die zichzelf bij het wakker worden al gefixt vonden en om eten begonnen te zeuren, maar ook die al stopten met eten omdat er een minihaak op een kies zat.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:11

Een cavia met een mdv? Hoe? :+

In het 'ergste' geval moet je een maand te vroeg afscheid nemen. Maar wachten tot de cyste knapt, dat is geen optie imo. Ik heb zelf behoorlijk wat cystes (gehad) op mijn eierstokken en dat is erg pijnlijk.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:21

Leffroi schreef:
Een cavia met een mdv? Hoe? :+


Ehm dat komt echt supervaak voor :') Zal met gasbuik zo ongeveer op een gedeelde eerste plaats staan qua caviaspoedjes.
Tandproblemen; cystes en abcessen spelen altijd al langer.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:27

Nog nooooit meegemaakt! Weer wat geleerd. De meeste cavia's die wij zien zijn idd met een tumor, iets met de tanden of abcessen. Laatst nog 1 met een ontwrichte onderkaak :wow:

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:44

Topic doorgelezen..hoe gaat het nu?

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 00:34

Ze is zeker nog niet happy. Ligt compleet ingepakt met een warme kussen boven haar. Fleece en een lekker mandje. Eten ligt voor haar neus. Heeft vanavond wel een aantal hapjes gegeten(ook zonder dwang) hoop dat het voor vandaag redelijk is. Ze haf bij de da wel dwangvoeding gehad..


Mijn wekker gaat om de 2 uur om bij haar te kijken. Morgen gelukkig een vrije dag dus ga er voor.

Ps: ze hebben niet de baarmoeder verwijderd maar "alleen" de tumor van vuistgeootte die aan haar eiersrok zat.

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 00:41

Als ze nog maar een paar hapjes gegeten heeft zou ik haar dwangvoer aan gaan bieden. Heb je dat toch wel meegekregen?

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 01:02

Ik zou inderdaad gaan dwangvoeren. Een paar hapjes zijn niet voldoende, het darmstelsel van een cavia mag nooit stil komen te liggen.

Het warm houden doe je heel goed. Ik denk alleen dat ze een zetje nodig heeft qua eten.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 07:43

Heb je cisaral drops meegekregen van de dierenarts? Zo niet, dan zou ik daar naar vragen.

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 07:47

Nog een tip : geen carprofen als pijnstiller maar metacam hond.
Van carprofen stoppen ze soms met eten.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:34

Ik heb juist zeer slechte ervaringen met Metacam terwijl er met Carprofen nooit problemen zijn.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:11

Leffroi schreef:
Nog nooooit meegemaakt! Weer wat geleerd. De meeste cavia's die wij zien zijn idd met een tumor, iets met de tanden of abcessen. Laatst nog 1 met een ontwrichte onderkaak :wow:


Zijn vaak degenen met 'cavia is plots slecht en in de auto op weg naar DA gestorven'


Anyhoo @TS, er moet echt vlot weer eten maar vnl vocht in! Leg andijvie goed bereikbaar en dwangvoeren. Als het niet lekker lukt terug naar de DA voor sc infuus (kan je ev vragen om het je te leren als je dat durft, scheelt je ritjes naar de DA). Zowieso heb je een goede keuze gemaakt om de operatie door te laten gaan, maar bij dit soort dieren moet je voorzichtig blijven tot je weer natuurlijk caviagedrag ziet (scharrelen, fluiten, vreten als een dijker, caecotrofen eten, ...)

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 13:28

Ik kan met een opgelucht hart zeggen dat ze zelf weer eet! En drinkt! Het poepen komt ook weer op gang. Enigste wat ze nu nog moet doen is van se hechtingen afblijven!

Zou ik een soort sokje kunnen ombouwen tot truitje? Ze zit er wel aldoor aan...

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 13:42

Meert schreef:
Heb je cisaral drops meegekregen van de dierenarts? Zo niet, dan zou ik daar naar vragen.


Ja de carrofen drops heb ik mee gekregen 2x daags. Ze wordt er helaas wel suffer van maar heeft vases van eten!

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:37

Carprofen kunnen ze idd wat suf van worden. Een truitje moet je even overleggen met de arts.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Narcose oudere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:16

Een ruime sok kan prima. Gebruik een maandverbandje voor de plek van de wond. Doen wij ook vaak en werkt ideaal! Hoop dat de cavia er van op knapt.