Hond blaft om 5 uur in de ochtend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Hond blaft om 5 uur in de ochtend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 16:13

Onze hond blaft sinds een week of wat ineens 's morgens rond 5 uur en dan niet 1 blafje maar blijft blaffen.
Nou wonen we in een ouder huis met buren dus gehorig.
Ik heb nog geen klachten gehad maar zou graag dit probleem oplossen.

De eerste keer dat hij het deed eigenlijk niet gereageerd tot hij bleef volhouden en dan denk je hij moet eruit. heel nodig plassen ofzo.
Ja hij plaste toen een enorme plas dus denk je oke opgelost.
Paar nachten niks en toen ineens weer mmm even afwachten maar hij bleef weer blaffen en na een tijd een brul naar beneden gegeven. Stil.
Maar de laatste 2 weken is het iedere ochtend raak.
Op dit moment ga ik naar beneden zeg niks en leg hem in de gang en ga weer naar bed, dan is het stil tot we uit bed komen.

Wat achtergrond info
Jordy is 10 en sinds 2 jaar bij ons, daarvoor was hij blindegeleidehond en nu dus met pensioen.
In het begin moest hij wennen aan af en toe alleen zijn omdat hij dat niet gewend was.
Een vrij onzekere hond die erg op mij gericht is.
Dit voorjaar erg ziek geweest wat nu weer goed gaat gelukkig, loop nog wel bij da.
Hij krijgt 3x per dag eten verdeeld over 2 grotere en 1 kleinere portie.
Hij gaat 4x per dag eruit waarvan 1 lange uitlaat met soms hersenwerk, soms balletje, soms fietsen, regelmatig andere uitlaatgebieden. Kortom uitdaging genoeg. En soms heeft hi echt geen zin en wil gewoon weer naar huis.
Spelen met andere honden alleen als hij ze beter kent anders gaat hij ze liever uit de weg. (aangevallen geweest door andere hond dus kijkt hij eerst de kat uit de boom) O ja we hebben 2 katten die zijn 's nachts ook in de woonkamer.

Nou kan ik hem standaard voor de nacht in de gang leggen maar wil eigenlijk dat hij gewoon in de woonkamer blijft.
Vorige week gingen mijn buren rond 5 uur de deur uit dus rumoer en dacht o dat is het maar die week ervoor was dat niet zo (even nagevraagd)
Katten boven laten en kijken wat hij doet, liever niet 1 kat is op de slaapkamer niet zo fijn voor mij (gaat op mijn hoofd liggen slapen :D )
Keukendeur naar de gang op een kier.

Iemand tips hoe ik dit kan doorbreken?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hond blaft om 5 uur in de ochtend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:18

Wellicht een anti blafband (niet zo;n ding op stroom, maar zo;n tril ding) ik heb geen idee, maar wel een vervelend probleem. Het is ook al een oudere hond misschien begint hij wat doof te worden en denkt ie daarom dat hij wat hoort. :=

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:22


Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Hond blaft om 5 uur in de ochtend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:30

Ik heb geen hond maar wel een kat die dit af en toe ineens gaat doen, 's nachts rond 3:00 krijsen voor de slaapkamerdeur. We zijn vrij goed in negeren maar hij houdt het meer dan een uur vol dus dat is niet echt tof voor je nachtrust.

Het is een soort ritme/patroon waar hij in zit en in blijft hangen, heel irritant. Wat voor jou de gang is, is voor ons de eetkamer. Dan zit er een extra deur tussen en stopt hij direct ermee. Na een aantal nachten er steeds uit om hem in de eetkamer op te sluiten, hebben we hem gewoon een week lang 's avonds alvast opgesloten. Na een week weer gewoon alles open en toen was hij uit dat patroon en deed 'ie gewoon weer normaal :)

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Hond blaft om 5 uur in de ochtend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:34

Zou het niet kunnen dat er een 'nieuwe' krantenbezorger op dat moment door de wijk heen komt en wellicht bij de buren een krant door de bus doet?

Wij hebben dit een tijdje rond half 6 gehad. Bleek ook een postbezorger, die zette zijn auto bij ons voor de poort om vanuit dat punt de kranten in de straat te verdelen.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:35

Ik heb er 1 die om 4 uur begint.. hoeft niet naar buiten, reageert op een muisje ect. Nu een blafband op trillingen en dat werkt beter.
Hij steekt de andere 3 helaas aan als die begint en die janken ipv blaffen. Eventueel op een plek zetten waar die niks buiten kan zien ect? Dat heeft hier ook wel eens geholpen

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:42

Helaas heeft onze pup dat nu ook uitgevonden. hij begint precies om 4.20u te blaffen en houdt niet op tot een van ons beneden is. Eerst was het 5.20u, maar sinds de wintertijd is het nog vroeger. :D
Hij is niet alleen, want de 2 andere honden zijn bij hem. Tot 4.20u slaapt hij rustig :Z maar om 4.20u is het party time.
We doen hem nu om 4.20u in de bench en dan blijft hij rustig tot wij om 6.00u beneden komen. Maar slapen doen we niet meer tussen 4.20 u en 6.00u.
Dus ik lees mee, want wie weet is de gouden tip erbij.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:45

Goh, een blafband aanbevelen meteen.
TS, kent de hond geen 'nee' of 'stil'? Als die van mij gaam blaffen 's nachts is 'nee' roepen vanuit bed genoeg om ze stil te krijgen. :)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:49

Mer1980 schreef:
Wellicht een anti blafband (niet zo;n ding op stroom, maar zo;n tril ding) ik heb geen idee, maar wel een vervelend probleem. Het is ook al een oudere hond misschien begint hij wat doof te worden en denkt ie daarom dat hij wat hoort. :=


Werkt het best en het snelst. Doet ze geen pijn maar is wel erg vervelend voor ze als ze blaffen. Mijn hondje blafte eerst ook heel erg veel. Heb hem een week lang het bandje aangedaan en hij doet het nu nooit meer, bandje ligt hier nu dus ook te verstoffen :')

Zou ook niet aanraden om er een op stroom te gebruiken, daar kunnen ze bang van worden en dan heb je een groter probleem.

Wat bij mijn andere hond goed werkte was een grote sleutelbos, zodra hij ging blaffen een keer rammelen met de sleutels en als hij dan niet op hield liet ik de sleutels vlak naast hem hard vallen. Hij was hier gevoelig voor dus dat werkte erg goed. hoefde uiteindelijk alleen nog maar een keer met een bosje sleutels te rammelen als hij blafte.
Maar dat lijkt me ook niet echt fijn om midden in de nacht je bed uit te moeten om sleutels naar beneden te gooien haha :+

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 16:50

essiesilly gelukkig doet mijn hond geen van die dingen(tot nu toe)
Maar zeker iets om te onthouden en hardere maatregelen ben ik niet zo van wel duidelijkheid en consequent zijn.

linda_arnold dat zou kunnen ik zal er opletten of ik wat hoor en even uit het raam kijken.


De hond houdt erg van een vast ritme en als dat wordt doorbroken snapt hij het niet, ik noem hem altijd autistisch.
Met zijn eigenaardigheden valt goed te leven maar dit blaffen is heel vervelend.

janouk nu je de wintertijd noemt toen is het wel erger geworden.
En ook wij slapen niet meer tot de wekker afloopt om 5.45.

Als we naar bed gaan slaapt hij als een marmot en soms voor zijn laatste rondje amper wakker te krijgen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:52

Kan het geen geluid zijn, bv een verwarmingsketel die aanslaat, bij jullie of bij de buren?
Of iemand die voorbijkomt?
Of gewoon uitgeslapen?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:53

Palmera schreef:
Goh, een blafband aanbevelen meteen.
TS, kent de hond geen 'nee' of 'stil'? Als die van mij gaam blaffen 's nachts is 'nee' roepen vanuit bed genoeg om ze stil te krijgen. :)


Denk dat een hond die blinden geleide hond is geweest toch wel het woord "nee" kennen. Die honden hebben over het algemeen een goede opvoeding gehad.

Wat heeft iedereen toch tegen een anti blaf band. Een duidelijkere manier om te vertellen dat ze niet mogen blaffen is er niet. Daarnaast is het beter dan midden in de nacht door het huis heen schreeuwen. En ook vind ik een anti blaf band niet eens zo'n harde aanpak, het is juist een hele duidelijke aanpak waarbij ze snel weten dat het niet kan en mag!

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hond blaft om 5 uur in de ochtend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:00

Ja, maar Charming: als de baas boven de hond staat is die hele blafband niet nodig. Dan is het 'nee' van de baas precies hetzelfde. Maar wel duidelijker! Omdat het van de baas komt. Die ze respecteren.

En niet van een stomme halsband die ze niet begrijpen.

Ik begrijp niet waarom een blafband verkozen word boven zelf te werken aan een knopje op de hond.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:01

CharmingS schreef:
Mer1980 schreef:
Wellicht een anti blafband (niet zo;n ding op stroom, maar zo;n tril ding) ik heb geen idee, maar wel een vervelend probleem. Het is ook al een oudere hond misschien begint hij wat doof te worden en denkt ie daarom dat hij wat hoort. :=


Werkt het best en het snelst. Doet ze geen pijn maar is wel erg vervelend voor ze als ze blaffen. Mijn hondje blafte eerst ook heel erg veel. Heb hem een week lang het bandje aangedaan en hij doet het nu nooit meer, bandje ligt hier nu dus ook te verstoffen :')

Zou ook niet aanraden om er een op stroom te gebruiken, daar kunnen ze bang van worden en dan heb je een groter probleem.

Wat bij mijn andere hond goed werkte was een grote sleutelbos, zodra hij ging blaffen een keer rammelen met de sleutels en als hij dan niet op hield liet ik de sleutels vlak naast hem hard vallen. Hij was hier gevoelig voor dus dat werkte erg goed. hoefde uiteindelijk alleen nog maar een keer met een bosje sleutels te rammelen als hij blafte.
Maar dat lijkt me ook niet echt fijn om midden in de nacht je bed uit te moeten om sleutels naar beneden te gooien haha :+



Als ik de band hier weekje af doe begint ie opnieuw.. dus hier wel altijd om..

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 17:03

Palmere hij kent heel goed genoeg of nee maar helaas werkt dat 2 minuten om dan weer verder te gaan. En roep ik dat nog een keer is het weer 2 min stil en gaat weer verder.

CharmingS De sleutels is misschien een goed idee op de eoa manier heeft hij respect voor sleutels.

Blafband ben ik met hem bang dat hij er een trauma van oploopt geen halsband meer om wil of angstig wordt voor ons. Klinkt misschien overdreven maar deze hond had nooit blindegeleidehond mogen worden in mijn ogen omdat hij snel angstig en onzeker is voor geluiden of omstandigheden. Hier zit een verhaal aan.

Voor onze vorige hond had ik een band die een spray gaf met vies luchtje omdat hij landbouwtrekkers aanviel. Was tijdelijk succesvol. Zal me er nog eens goed in verdiepen hoe of wat.

We gaan eerst eens met de sleutels aan de gang is minder irritant voor de buren dan mijn stemgeluid die nee roept.


En als er nog tips zijn ik hou me aanbevolen.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hond blaft om 5 uur in de ochtend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:08

TS, als hij na twee minuten verder gaat is er óf meer aan de hand óf hij vind het niet nodig naar je te luisteren.
Indien het tweede is een blafband natuurlijk de gemakkelijkste oplossing, hoewel ik het vind sieren als men traint met de hond om ervoor te zorgen dan de hond de baas respecteerd. Maar voor veel mensen kost dat teveel tijd.

En ik zie, TS, dat je geen blafband wilt gebruiken. Ga dan eens je bed uit om de hond te vertellem dat nee echt nee is.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:08

Palmera schreef:
Ja, maar Charming: als de baas boven de hond staat is die hele blafband niet nodig. Dan is het 'nee' van de baas precies hetzelfde. Maar wel duidelijker! Omdat het van de baas komt. Die ze respecteren.

En niet van een stomme halsband die ze niet begrijpen.

Ik begrijp niet waarom een blafband verkozen word boven zelf te werken aan een knopje op de hond.


Dat is zeker niet zo, een hond waakt van nature. En als het iets hoort gaan ze waarschuwen, dat is een natuurlijke reactie. En die dingen wil je niet, vooral als je misschien nog buren hebt die kunnen gaan klagen. Mijn hond snapte de blafband heel erg goed, ik heb wel terwijl ze een trilling kreeg foei geroepen, en dat is het enige wat ik nu nog maar hoef te zeggen. Hoe duidelijk wil je het dan nog hebben?

@ TS Ik heb een blaf band met verstelbare trillingsniveau, die kun je dus heel laag zetten. Heb hem op de hoogste stand gezet en hem zelf omgedaan om te weten hoe het voor de hond is. En nee het is niet prettig, maar ik zou hem zo weer om doen hoor want zo erg was het niet. Je schrikt er meer van als dat het pijn doet. Het bandje piept trouwens ook eerst als waarschuwing voor dat het gaat trillen, dus meestal komt het niet verder als een piepje als ze een keer een trilling hebben gehad.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:12

Palmera schreef:
TS, als hij na twee minuten verder gaat is er óf meer aan de hand óf hij vind het niet nodig naar je te luisteren.
Indien het tweede is een blafband natuurlijk de gemakkelijkste oplossing, hoewel ik het vind sieren als men traint met de hond om ervoor te zorgen dan de hond de baas respecteerd. Maar voor veel mensen kost dat teveel tijd.

En ik zie, TS, dat je geen blafband wilt gebruiken. Ga dan eens je bed uit om de hond te vertellem dat nee echt nee is.



Knap van jou dat je dat van een paar regels tekst kunt concluderen, je kent de hond en ts niet eens.. Maar meteen iets afkappen waar je je waarschijnlijk nog nooit voor open hebt gesteld.

Nogmaals als je die blafband gebruikt in combinatie met je stem en commando is het het meest duidelijke manier voor de hond.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:14

10 jaar, ik weet niet wat voor ras het is. Maar onnodig blaffen hoort wel bij dementie. Onze grote hond had dat met 8- en zij was toen ook écht oud fysiek en mentaal.
Misschien is er aan zijn uiterlijk nog niks te zien maar is hij toch aan het aftakelen, verder geen opvallende veranderingen in gedrag gezien?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond blaft om 5 uur in de ochtend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:17

Mand op de overloop boven een optie.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:20

Ik zie met de beste wil van de weteld niet in waarom ik me moet openstellen voor een trainingsmethode die ik gelukkig niet nodig heb. ;) Ik besteed liever tijd en geduld aan mijn dieren.
Dat jij mu alleen nog maar 'foei' hoeft te zeggen had je ook zonder blafband kunnen bereiken.

En ja, ik weet dat honden waken. Die van mij mogen zelfs waken. Als ze iets boven aan de weg horen, als er iemand de oprit opkomt, etc. Mijn honden wonen in de tuin en hebben daar ook een taak.

Maar wat ze niet mogen is 's nachts een jankconcert geven samen met de buurhonden. En dat begrijpen ze echt wel. En spelen 's ochtends is prima, maar als ik nog niet op ben word daarbij niet geblaft.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:21

Mijn herder vind 05.30 een prachtige tijd om wakker te worden. Het dorp komt hier dan op gang en dan moet je waaks zijn.

Mijn slaap is heilig. Ik laat haar plassen om die tijd en dan komt ze maar in de slaapkamer liggen. Dan houd ze haar snavel tenminste.

Hou ik het in stand? Vast wel. Maar dit werkt voor ons allebei.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:27

linda_arnold schreef:
Zou het niet kunnen dat er een 'nieuwe' krantenbezorger op dat moment door de wijk heen komt en wellicht bij de buren een krant door de bus doet?

Wij hebben dit een tijdje rond half 6 gehad. Bleek ook een postbezorger, die zette zijn auto bij ons voor de poort om vanuit dat punt de kranten in de straat te verdelen.



Zo iets hebben wij ook gehad met onze hond. Die is opgegroeid in een huis waar de brievenbus niet in de voordeur zat. Nadat we verhuisden begon hij te blaffen toen de krant in de bus kwam...
Wij hebben hem toen achterin huis in de bijkeuken gelegd en het was over. Nadat hij in dat huis gewend was de deur van de bijkeuken naar de kamer weer open gezet en nu gaat het goed.

TS misschien kan je dat proberen? De hond toch een tijdje in de gang laten slapen als hij dan niet blaft. Als dat dan goed gaat langzaam weer laten wennen aan de woonkamer.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 08-11-17 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 17:27

Palmera dat heb ik ook gedaan, duidelijk nee en hem op zijn plaats gelegd. Tot je weer boven bent en net in bed ligt. :(

Ik heb verder een prima relatie met mijn hond, hij luistert goed en ik hoef bijna nooit 2x te vragen om iets te doen. Nee is nee en plaats is plaats.
Soms is hij iets onrustig tegen etenstijd dan stuur ik hem naar zijn plaats en er is rust tot ik zeg dat hij mag eten.

Het is een Golden en verder zie ik geen veranderingen in gedrag ten opzichte van ons of andere honden.
Hij is soms eigenwijs maar dat maakt hem ook weer leuk.

Kijk hij blaft ik wordt wakker, leg hem in de gang en hij slaapt verder helaas wij niet meer. Misschien wennen we eraan en slapen ook weer.
Valt mee te leven maar soms is het fijn om gewoon door te slapen.

Bigone deze hond kan bij ons de trap niet op te grote hond voor te kleine trap helaas. Misschien moeten we verhuizen naar een bungalow of in ieder geval slaapkamer beneden (zou ik trouwens wel graag willen)

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:28

Een blafband aanbevelen via internet is net zoiets als een slof aanbevelen. In de verkeerde handen is het een verschrikkelijk apparaat. Heb je genoeg kunde om met een slof/blafband om te gaan dan heb je het niet nodig.

TS: medisch alles uitgesloten? Met ouder worden komen ook de kwaaltjes.