Loslopende honden die niet onder apél staan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:45

Oh maar dat ze meestal niet opgevoed zijn ben ik met je eens hoor. Maar dat vind ik wat anders dan dat ze aanvallen en bijten. Vervelend dat jullie die ervaringen wel hebben. Ik ken ze echt niet. In tegenstelling tot de kleine keffers die inderdaad wel vaak bijt-graag zijn.

Anoniem

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:00

Ik kom ook op fb vaak verhalen tegen van bijtende labradors(op de mechelaar pagina's)

En op labrador pagina's lees ik vaak weer dat het normaal is, als je hond niet naar je luisterd en niet meteen terug komt.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:30

Oh haha ja het is maar wat je norm is O:)

Anoniem

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:34

Ja, want ze hebben het recht om los te lopen :+ en zo kunnen ze mooi hun energie kwijt.

Levert soms wel leuke discussies op O:)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:32

Ik ben hartstikke schuldig en schaam me er ook voor, voor wat ik vandaag heb gedaan. :o
Ik liep in de bossen, hond los. Hond luistert normaal goed, mits je maar op tijd bent met roepen. Zo hoorde ik ook mensen aankomen vanuit een zijpad. Ik roep de hond bij me en lijn haar keurig aan. Op het moment dat ik haar net aangelijnd heb zie ik een hond uit het zijpad komen, en ik dacht dat die echt los liep. Dus ik klik mijn hond weer los zodat die er naar toe kan gaan, omdat mijn hond niet altijd zo lief is aan de riem naar andere honden, en een hond die los loopt en zij vast meestal problemen geeft. Mijn hond loopt dus enorm enthousiast naar die andere hond toe, en die blijkt aan een lange lijn te zitten. Arme man kon zijn hond amper meer houden en rond draaide als een idioot rondjes aan die lange lijn. Tja, en mijn hond luisterde toen dus ook niet meer, want jippie, spelen, baasje had gezegd dat het goed was. :o :o :o Gelukkig mijn hond nog wel kunnen vangen toen het rondje langs mij kwam, maar o o o, wat schaamde ik me door die inschattingsfout. Had haar nota bene weer los geklikt van de riem.

Maar, normaal gesproken overkomt me dit niet. Ik let goed op, beter als de hond, dus ze is al vast voor ze iets in de gaten heeft. Bijkomend voordeel is ook dat "hierrrrr" haar favoriete commando is.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 07:52

Nou ja dat kan gebeuren want die lange lijnen is niet altijd goed te zien.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:01

Nou neonlight zo te horen vond de hond aan de lijn het ook hartstikke gezellig om te spelen. Foutjes gebeuren, het gaat er om hoe je ze oplost als er een probleem is.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:21

Door loslopende honden die niet onder apel staan is mijn hond naar de klote..
Dus ja als ik in gebied loop waar je aangelijnd moet, en er komt een loslopende hond op ons af kan die ook een schop verwachten.

Ik liep met mijn hond in onze woonwijk (aangelijnd). Bij ons in de buurt woonde een vrouw met een golden retriever die al als een woeste uitviel als hem tegen kwamen. We liepen aan de overkant van de straat voor haar huis, en haar hond komt naar buiten met haar erachter aan. Echter zie ik dat zij heel de riem in haar handen heeft, en keek nog 3x van huhhh oliebol die hond is los. Te laat, hond vliegt in een rechte lijn de straat over en grijpt zo mijn hond. Madam komt op haar dooie gemak aanlopen, nou geloof maar dat ik op die hond van haar in heb staan slaan. En dan nog in mijn andere hond mijn Cane Corso. Uit eindelijk dat beest eraf gekregen, bloed lag op straat. Ze pakt haar hond en loopt gewoon weg {:)-:(
Naar de dierenarts, politie gebeld, gelukkig wist ik waar ze woonde. Aan de deur met de dierenarts rekening, die wou ze niet betalen omdat ik haar hond had geslagen? Grapjas, die hond mag blij zijn dat die het licht nog heeft gezien. Uiteindelijk na een lange discussie en met politie heeft ze de rekening wel betaald.

Stel mijn CC had terug gebeten, wie was er dan fout? Juist je kan het al wel raden. Want ik heb dan zogenaamd een gevaarlijk ras :roll: Gekkenwerk.

Helaas is mijn hond nu wel verpest. Dominante honden valt hij nu ook naar uit. En ik weet zeker mocht hij weer aangevallen worden hij nu wel wat terug doet. Ik kan niet meer naar losloopgebieden, en laat hem zelfs in de polder of iets dergelijks niet meer los.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:50

Nou was mijn hond niet zo lief met die andere hond, want op het moment dat ik haar ving vloog ze de andere hond eigenlijk aan. :o Mijn hond is wel van het spelen, maar dan rennen en niet stoeien. Als een andere hond tegen haar op springt en zo, daar is ze niet van gediend. Geeft niets, is prima, en dat mag ze best aangeven. Alleen geeft ze dat dus wat te lomp aan. Overigens heel veel herrie maar uiteindelijk weinig echte actie. Op dat punt hebben we nog werk met haar, ze kent haar maat niet. Ze begon dus net lelijk te doen toen ik haar ving. En die andere hond kon daar niet veel aan doen, die zat aan de lijn en kon niet renspelletjes doen. Bovendien is het ook nog eens een gebied waar honden aangelijnd horen, hoewel niemand dat doet.
Ik zat in ieder geval aan alle kanten fout.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 16:07

Oke in dat geval: FOEI! Niet meer doen he ~~}>

Misschien plaatst de eigenaar op een later tijdstip wel een berichtje in dit topic :D

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 16:19

Mijn border loopt eigenlijk ook altijd los waar het niet mag, maar staat wel goed onder appèl.
Komt als ik roep, vliegt niet als een halve gek op een andere op. Enige puntje bij hem is dat hij soms nogal durft fixeren en ik hem daar af en toe wel is uit moet halen. Voor de rest een heel onderdanig beest en als hij ooit uitvalt, ga ik toch een welgemeende "doet ie anders nooit" moeten bovenhalen :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:09

Net een meisje in het bos met 3 loslopende chihuahua's, die van het soort: grote-bek-klein-hartje.
Meisje bleef gewoon op haar telefoon kijken terwijl haar drie keffers tekeer gingen tegen mijn aangelijnde hond, die bijna bovenop hun sprong uit frustratie (met mij er achteraan :+ ). Kon haar nog net tegen houden.
Meisje keek niet op of om.. Waarom ga je dan met je honden lopen als die telefoon zo belangrijk is?

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:25

Mijn jonge reu is in losloopgebieden heel sociaal naar andere reuen. Het enige wat hij niet goed begrijpt is honden die op het allerlaatste moment onder zijn neus vandaan gehaald worden en opgetild worden.
Omdat ik elke ontmoeting van mijn honden manage kan ik hem wel snel terugroepen maar als het zo op het laatste moment gedaan wordt kan ik het niet van te voren zien aankomen.
Ik begrijp dat mensen met een klein kwetsbaar hondje dit doen maar liever niet wanneer de ontmoeting al plaats vindt. Wees het dan voor.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:38

Neon ai pijnlijke situatie.

Helaas zie ik vaak "blinde" mensen met hun hond. Wel of geen telefoon maakt niet uit. De reclame is ook erg goed. Gister ook weer. Met scootmobiel en twee aangelijnde honden. Door de wijk heen. Honden moeten aangelijnd. Ik wil een fietspad oversteken bij een kinderspeeltuintje maar zag nog net een meneer met een loslopende stafford reu aankomen. Die meneer ziet me maar ipv hond aanlijnen gaat hij stok gooien met zijn hond op het speelplaatsje. 8)7

Hond heel fanatiek schudden en de stok slopen. Man moet steeds naarde hond toe pakt stok en gooit weer. En ik sta daar maar midden op de weg te wachten. Na paar keer gooien toch maar even gevraagd of ik er langs kon even. Krijg ik de opmerking oh ik had niet gezien dat je op mij stond te wachten. :o? . Eh nou niet op de bus dus. Hihi. En mijn hond doet niets hoor is alleen fanatiek op zijn stok.
Meneer die van mij zijn niet hondsociaal dus graag even hond bijhouden. Met een hoop gemopper heeft hij het gedaan. >;) en kon ik langs maar ik merk dat witte herder en stuk feller naar honden is na de aanval van dinsdag

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:33

Kijk, ik fiets ook met twee honden, maar officieel is dat wèl verboden. Ik weet niet hoe dat met een scootmobiel is, maar ik denk eigenlijk niet anders?
Dus we overtreden allemaal de wet wel eens.

En ja,sommige mensen reageren niet of niet erg handig, ik erger me daar ook wel eens aan. Maar daarna laat ik het weer lekker van me afglijden ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:21

Met 2 honden fietsen? Ik vind het knap. Met mijn witte herder is het al een uitdaging. Ze blijft heel netjes naast lopen, maar zodra ze een andere hond in het vizier krijgt ben ik bang dat ik van de fiets getrokken word.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:23

Scootmobiel mag gewoon. Ben voetganger daarmee. Met drie gaat ook heel goed hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Loslopende honden die niet onder apél staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:23

Scootmobiel trekken ze ook niet zo makkelijk onderuit denk ik :P

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:25

Vragen om aan te lijnen gebeurt dit niet bescherm ik mijn honden en geef ik die andere hond een trap . Hier word je zo moe van. Gelukkig bij ons in dorp houd iedereen rekening met elkaar. Alleen die mensen die daar komen wandelen geeft soms problemen.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:29

Ik heb mijn chihuahua altijd los.. Bijna overal. Kan het even niet, til ik haar op. We hebben haar nu iets meer dan een jaar en ze is 7. Naar verleden etc. Ze kan wel een tuigje om of riem, maar ondanks veel en veel oefenen, blijft ze het doodeng vinden. Sowieso kan ze alleen aan een uittrekriem, want zo snel ze maar wat druk voelt op een riem, gaat ze stil staan en tegen de druk in hangen uit totale angst.. Ze krimpt helemaal in elkaar. Ik heb haar nu wel zover dat ze aan een uittrekriem meeloopt, maar het gaat nooit van harte. Ze is dan altijd super gespannen.

Dus tja, we hebben haar maar los lopen.. Alleen is zij een hond dat nooit en te nimmer naar een ander hond zal gaan. Ze is overal bang voor, behalve honden die ze kent, en dan nog komt ze daar niet bij in de buurt. Ze keft niet en ze neemt een grote boog eromheen. Dus tja, wij overtreden daarin ook de regels, want in onze wijk moeten honden eigenlijk vast.

Dan heb ik nog mijn terriermix. Die kan heel goed met de honden hier uit de buurt, behalve 1tje. Daar duikt ze gewoon bovenop zonder aanleiding. Dus ik heb haar nu vast als we richting het wandelpad gaan, omdat er geen overzicht is en ik niet kan zien of die hond er is. Maar als daar die hond niet is, of een andere hond aan de lijn, klik ik haar wel los, ook al is het geen losloopgebied. Je hebt dan genoeg overzicht om honden aan te zien komen. Ze staat verder ook heel goed onder apel en komt als ik roep, ook al ziet ze een hond. Daarnaast, stel dat ik haar niet vast klik, 9 van de 10 keer luistert ze gewoon als er een hond aan komt die aangelijnd is en zij moet er langs lopen. Dan zeg ik gewoon nee en gaat ze niet naar de andere hond/negeert hem. Maar goed, 1 van de 10 keer dus niet, het blijven immers dieren. Daarom doe ik haar voor zekerheid altijd meteen vast als ik een aangelijnde hond zie, want het zal maar net die ene keer zijn en dat die andere hond niet zo lief is. Dat risico wil ik niet lopen. Plus, ik heb natuurlijk aanlijnplicht waar ik me eigenlijk niet aan houd. Ik overtreed al een regel, het minste wat ik dan kan doen is zorgen dat andere hondeneigenaren geen hinder ondervinden van dat ik een regel overtreed.

Wat ik wel eerder deed was paardrijden met de hond en dan was zij gewoon los in een losloopgebied. Ook dan luisterde ze altijd als we langs een hond kwamen en ze die moest negeren.. Het kwam misschien 1x in het jaar voor dat ze er wel heen liep. Dat risico nam ik bewust elke keer als ik haar meenam met paardrijden. Maar er is nooit wat gebeurd.. Zo wel, dan zou ik misschien ook dat aso baasje zijn geweest denk ik, met een hond die niet onder apel staat.. Maar omdat ze een paar keer niet geluisterd heeft over een span van jaren, ga ik haar niet thuis laten. Dan kan volgens mij niemand ooit hun hond ergens los laten lopen. Het blijven dieren en zelfs de best luisterende honden gooien er soms met de pet naar.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:34

karuna schreef:
Scootmobiel mag gewoon. Ben voetganger daarmee. Met drie gaat ook heel goed hoor.


Okee wist ik niet, wel fijn dat het mag en kan.

Cayenne: dit zal ook niet met alle honden gaan. Mijn reu loopt aan de springer, die is me te sterk, mijn teefje loopt ook aan de rechterkant en hou ik gewoon aan de lijn vast. Zij loopt keurig en trekt niet.

Mijn reu heeft alleen moeite met één speciaal adres met blaffende erf honden. Dat vindt ik wel een lastige plek om langs te gaan (maar kan het niet altijd vermijden). Het is daar verder wel rustig dus meestal laat ik mijn teefje dan even los en focus me helemaal op mijn reu. Dit stukje is wel pittig en ik ben altijd blij als ik er voorbij ben.
Maar voor de rest gaat het heel goed, beter dan ik van te voren had gedacht eigenlijk.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:29

karuna schreef:
Scootmobiel mag gewoon. Ben voetganger daarmee. Met drie gaat ook heel goed hoor.


Volgens mij ben je met een scootmobiel wel degelijk bestuurder. Je kan namelijk ook worden vervolgd voor artikel 8 WVW (besturen met alcohol op).

Waar het staat dat je maar met 1 hond mag fietsen kan ik overigens niet vinden :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:44

Alcohol ja maar status is voetganger. Idioot maar ook en canta heeft status voetganger. Maar iemand met een electrische rolstoel kan zelfs gepakt worden met teveke alcolhol op. Maar die zijn toch echt ook voetganger. Gehad bij revalidatie meisje was wezen stappen teveel gezopen van stoep gereden met haar rolstoel moeten blazen en een dikke boete gehad. Maar ja voertuig in beslag nemen gaat natuurlijk niet. Rijverbod geven ook erg onhandig. _O- ze is toen maar thuisgebracht met arrestantenbusje. Dag erop gierend van de lach met een dikke kater kwam ze aanzetten bij revalidatie.

Maar zwaar off topic. :+

Vandaag heerlijk rustig kunnen wandelen geen hond gezien. Gelukkig. Zal moeten slijten bij witje.

Waar ik soms het meest grrr van wordt is als je vraagt even bij te houden je altijd melding krijgt maar die van mij doet niks. Duuh maar die van mij wel. |o

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:15

Ook voetgangers mogen geen alcohol op hebben, dat is openbaar dronkenschap. :)

Citaat:
Artikel 453.
Hij die zich in kennelijke staat van dronkenschap op de openbare weg bevindt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twaalf dagen of geldboete van de eerste categorie.