Kater blaasgruis; en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Kater blaasgruis; en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 18:10

Vanmorgen begon mijn 2 jarige kater ineens raar te doen, hele kleine plasjes en heel vaak op de bak gaan. Ik vertrouwde het niet dus ben vanmiddag met hem naar de spoeddierenarts gegaan. We hebben een urineonderzoek laten doen en het blijkt nu dat meneer blaasgruis heeft en er wat bloedcellen in de urine zaten. We hebben een pijnstiller meegekregen en er werd ons geadviseerd om als onze eigen dierenarts er morgen weer is we even met haar moeten overleggen en hem speciaal voer moeten gaan geven. Dat gaan we uiteraard doen. Maar ik ben eigenlijk benieuwd hoe het kan dat dit is ontstaan, wat de prognose is en of jullie goeie tips hebben.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:19

Wij hebben dit een aantal maanden geleden ook met onze kater gehad. Pijnstiller en antibiotica gegeven, Op royal canin gezet om het blaasgruis op te lossen. Na 6 weken weer urineonderzoek om te kijken of het weg was. Toen was het weg. Nu voer ik royal canin tegen vorming van gruis en sindsdien heeft hij het niet meer gehad. Helaas is het wel duur voer.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:00

Hier niet echt succesverhalen, helaas... We zijn er 1 kater uiteindelijk aan verloren en 1 kater heeft een penispuntamputatie ondergaan. Bij beide hielp speciaal voer niet voldoende.

Ik heb ook een kater gehad die 1x is gekatheteriseerd toen hij nog jong was, daarna op speciaal voer is gegaan en toen weer over op zijn eigen voer, die is eerder dit jaar ingeslapen vanwege ouderdom. Die heeft er na die ene keer geen last meer van gehad.

Bij het woord 'blaasgruis' gaan mijn haren overeind...


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Kater blaasgruis; en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:32

Let in ieder geval heel goed op of hij nog plast, een verstopte kater is echt een noodgeval. Als hij sloom wordt, niet meer eet of gaat braken direct naar de dierenarts, al is het midden in de nacht. Ook kan een blaasverlamming ontstaan als de blaas te lang onder spanning blijft staan.

Een van onze katers zat een maand of 3 geleden ook verstopt, er was in 1e instantie erg weinig aan hem te merken, hij is niet bepaald kleinzerig. Maar tegen de tijd dat we erachter kwamen dat er iets mis was waren we bijna te laat. Kalium gehalte in het bloed was gigantisch hoog en nieren waren er slecht aan toe.

Hij is meerdere keren gekatheriseerd, maar de verstopping bleef terugkomen. Uiteindelijk is hij geopereerd, en is er een penisamputatie gedaan. Dat haalt de oorzaak niet weg, maar hij kan in ieder geval niet meer verstopt raken. Operatie is prima verlopen, wel een kat die een week overal urine lekte helaas, o.a. doordat de blaas te lang onder spanning had gestaan. Gelukkig weer goed gekomen, en kat is zo goed als nieuw.

Overigens had onze kat géén blaasgruis, helemaal niets noppes nada, wat vrij zeldzaam is. Bij hem waren het (langdurige) blaasontstekingen, wat bij katers vrijwel nooit voor komt. Wel staat hij op een ander dieet, bijna alleen natvoer, zodat de blaas meer gespoeld wordt, wat ook voor blaasgruis katers heel goed kan helpen.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Kater blaasgruis; en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:21

Mijn kater is vrijdag met spoed geopereerd nadat niets anders meer mogelijk was ( Hij zat dicht, maar niet door gruis, waarschijnlijk door de ontstekingen en het vaak verstopt zitten. ) Hij heeft vaker verstopt gezeten en is steeds gekatheteriseerd. Ook stond hij op dieetvoer maar dat deed niets bij hem.

De operatie vrijdag was erg zwaar voor onze kat ( is ook 2 keer geopereerd op 1 dag, 1 buikoperatie en later de penisamputatie ) en het is nog steeds allemaal onzeker, we zien we hem een beetje opknappen.

Blaasgruis bij katers is echt een drama.