Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drogon

Berichten: 618
Geregistreerd: 16-02-14
Woonplaats: Nederland

Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 20:28

Hallo,

volgende week halen mijn moeder en ik onze nieuwe kitten op. We hebben thuis al 1 senior kat en verder nog een hond. Nou zaten wij te denken hoe we het gingen doen met het voer. Onze kat heeft altijd beschikking tot brokjes en dit wouden wij ook graag voor de kitten. Het voer van de senior kat staat bovenop de wasmachine zodat de hond er niet bij kan. Een kitten kan alleen helaas niet zelfstandig op de wasmachine springen, daarnaast zijn we bang dat de andere kat het kittenvoer allemaal op gaat eten en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Wie weet hoe wij er voor kunnen zorgen dat de kitten gewoon altijd bij zijn voer kan, maar dat de hond en de andere kat er niet bij kunnen? Wij zijn vast niet de eerste die voor dit probleem staan, vandaar dat ik benieuwd was hoe jullie dat doen! :)

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:29

Je hebt van die afgesloten voerbakken die alleen opengaan als de kat met het juiste halsbandje (chip) ervoor staat.
Is wel een prijzige oplossing denk ik.. -O-

Mando

Berichten: 15699
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:41

Ik heb onbeperkt voer staan en had 2 volwassen katten toen onze Maes erbij kwam.
Ik zat ook met dat probleem.
Hoe kan ik dat scheiden met onbeperkt voer.

Mijn da zei. Laat hem maar lekker mee eten met de rest.

Wel indoor voer had ik omdat ik ook katten heb die nooit buiten komen.

Ik heb een geweldig gezonde kater van 1.5 jaar.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:51

Een senior mag best kittenbrokken hebben hoor :j zitten over 't algemeen gewoon wat meer calorieën in tov adult brokken, maar als de senior geen (neiging tot) overgewicht heeft is dat geen enkel probleem.

Je kunt beide soorten brokken op een verhoging voeren zodat de hond er niet bij kan, vb een bijzettafeltje of op een krabpaal.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:57

Of een grote doos over het voerbakje zetten met gat erin waar alleen het kitten door past. Als de hond de doos maar niet wegschuift.

Leo

Berichten: 50161
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:02

Wij hebben het kittenvoer in de krabpaal staan zodat de volwassen katten, waarvan eentje sterke aanleg voor obesitas heeft, er niet bij kunnen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 23:36

Voerbakje van surefeed aanschaffen of een eethokje met chipluik maken.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 23:40

Een kinderbox op marktplaats kopen en die op de kop zetten met eten in het midden. Volwassen katten en honden kunnen niet tussen de spijlen door, de kitten wel.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 00:06

Persoonlijk vind ik de surefeed bakjes wel erg mooi hiervoor.
Geen gedoe met hele bouwwerken, lekker makkelijk en effectief.
Tenzij de andere kat meepeuzelt tegelijk met je kitten, maar dat zal wel niet. :Y)

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 00:36

Hoe groot is je hond?

Grote hond: kittenvoer in een kist zetten met kleine ingang of een extra kattenbak met klep.

Kleine hond: kittrn kan wel springen dus op de vensterbank of lage kast/tafel zetten.

Hier eten alle katten of kittenvoer of gewone brok. Lekker laten gaan want ze gaan er niet dood van zolang ze niks mankeren.

Ik zet het in de kattenren op de krabpaal daar kan mn hond niet bij.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 00:40

Hier staan de kattenbrokjes boven in een kamer. De hond loopt geen trappen.
Kitten of seniorvoer hebben wij nooit aangedaan. Gewoon allemaal hetzelfde.

luuntje

Berichten: 13988
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:47

Wij hebben een -lank voor de keuken staan.
Katten kunnen rustig in de keuken eten en pup kan er niet bij.

Sure feed is een mooi apparaat.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:51

Wij hebben onze kitten zo lang mogelijk in de woonkamer gehouden. Daar kwamen de andere katten nauwelijks en hebben daarom ook het kittenvoer op de eettafel in de woonkamer gezet. Verder is de hond gewoon opgevoed.

Nu hij gecastreerd is eet hij lekker mee met de andere katten.

Drogon

Berichten: 618
Geregistreerd: 16-02-14
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 12:41

Wauw wat een reacties al, bedankt!

Surefeed vind ik een beetje prijzig, wanneer de kitten groot genoeg is zal die zelf gewoon op de wasmachine kunnen springen waar het kattenvoer staat dus dan zouden we hem niet meer gebruiken. Beetje zonde voor zo’n grote aankoop.

De hond is een cocker spaniel, dus het idee van een doos of kist over het voer heen zou kunnen! Ik zie ook een paar reacties over dat de kitten gewoon mee kan eten met het voer van een andere kat, die andere kat krijgt echter wel seniorenvoer, is dat wel geschikt voor een kitten van 8 weken? En zijn die brokjes niet te groot voor hem om te kauwen?

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:50

Ik zou de kitten niet zo snel mee laten eten met het seniorenvoer. Hier zit toch wat minder energie in, iets wat een groeiende kitten toch nodig heeft.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:00

Het kitten mag prima mee eten van het seniorenvoer, zolang hij daarnaast ook kittenvoer krijgt. Het kan dus zeker geen kwaad om wat seniorvoeding mee te snoepen, maar er zit inderdaad te weinig in om als enige voer te dienen voor een kitten in de groei.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:03

Om de beurt laten eten.
Als het goed is eet een kitten redelijk snel zijn eten op en dan kan je de andere dieren laten eten.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 08:47

Hier mix ik brokjes. Ik heb dan geen senior maar gewoon volwassen kater en 1 kitten (van nu ruim 6 maanden).
Zee eten nu beiden kittenvoer en volwassenvoer. :j

Mando

Berichten: 15699
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 05:54

Dat kan inderdaad ook. Heb ik ook wel gedaan tot de zak leeg was.

Ik heb het nooit als probleem gezien.
Trouwens mijn da ook niet.
Die zei vroeger had je ook niet zoveel verschillend voer en werden ze ook groot.
In het wild krijgen ze ook geen kitten voer en leven ze van muizen.

Ik heb een gezonde energieke kat gekregen.


Ik had wel goed voer voor ze geen supermarkt kwaliteit.


Afbeelding

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 07:30

Een bench is een optie? onze zet ik altijd daar in.zodat de hondjes er niet bij kunnen en poes rustig kan eten.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 08:22

Hier hadden we ook hetzelfde probleem, tenminste dat voorzag ik.
Een kitten, een kat met blaasgruis dieet voer en een hond.

Onze grote kat kreeg altijd zijn eten op een plank waar de honden niet bij konden. Maar goed daar kon het kitten niet bij en ik wilde het kitten op kittenbrok hebben.
In het begin gewoon steeds het bakje op de grond gezet met een klein beetje brokken erin.
En tot mijn grote verbazing bleef de hond en de grote kat er gewoon af.

Het werd later meer een uitdaging om het kitten bij het dieetvoer weg te houden toen ze eenmaal doorhad hoe ze erbij moest komen. Maar de da zei later ook. Ik heb 100x liever dat het kitten het dieetvoer eet dan de grote het kittenvoer. Het was geen enkel probleem om het kitten het dieetvoer te laten eten. Aan de andere kant wel blij mee, want het dieetvoer at ze een heel stuk beter.

In de tijd dat de grote kat nog een klein kitten was (was een verstoteling die helaas verkeerde zorg heeft gehad en daarom met een flinke groeiachterstand bij ons kwam) was het meer een uitdaging met 2 honden.
Voor hem hadden we een bench neergezet. Deurtje een klein stukje open dat hij er wel door kon maar de honden niet.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:24

Drogon schreef:
De hond is een cocker spaniel, dus het idee van een doos of kist over het voer heen zou kunnen! Ik zie ook een paar reacties over dat de kitten gewoon mee kan eten met het voer van een andere kat, die andere kat krijgt echter wel seniorenvoer, is dat wel geschikt voor een kitten van 8 weken? En zijn die brokjes niet te groot voor hem om te kauwen?


Wij hebben nooit aan kitten of seniorvoer gedaan.
Vind het apart om een dier wat rond de 20 wordt vanaf zijn 8e seniorvoer te gaan geven zoals gepromoot wordt
Dan krijgt ie langer dat voer dan gewoon.
Brokjes zijn zeker niet te groot. Hier eten ze op die leeftijd al hele eendagskuikens weg.

Drogon

Berichten: 618
Geregistreerd: 16-02-14
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 19:21

De oudere kat krijgt dit voer voornamelijk omdat hij dit gewent is en bij stress en veranderingen snel last krijgt van blaasontstekingen. Daarom willen we dit liever niet veranderen, hij vind het lekker en hij doet het er prima op! :)

We gaan het idee van de doos met een klein gat erin zodat alleen de kitten er in kan komen proberen. :)) Dat lijkt me in dit geval het meest ideale voor de situatie zodat de kitten ook gewoon 24/7 bij het voer kan. Morgen halen we de kitten op! :D

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:36

Dat vind ik een logische reden voor de keuze van je voer. Katten zijn soms al van die moeilijke eters.
Ben benieuwd hoe dat gaat werken met die doos.
Kan me zo voorstellen dat je andere kat alles probeert om daar bij te komen.
Ben benieuwd naar een foto van de kleine.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe hou ik de andere dieren weg bij kittenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:11

In de keuken hebben we zo een zwart opstapje van de action en daar heb ik het voer voor onze kitten onder gezet. Onze volwassen kat eet op een muurtje bij de trap.
Wel krijgen ze beiden ecostyle voor alle leeftijden en dat gaat prima. Kitten doet het er super op.

Nu is het kleine monster 14 weken en springt hij ook op het muurtje en eet uit hetzelfde bakje als de grote.