Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk ontvlo/ontworm/antiteek/anti oormijt schema hanteren?

 
Profiel   

... jullie

Maar dat paste niet meer in de titel :+ ik ben benieuwd hoe jullie je kat en/of hond beschermen tegen al het Ongedierte.

Wij hebben 2 katten (die naar buiten gaan). Ik wissel middeltjes regelmatig af omdat ik het geen resistentie in de hand wil werken en 2 ik het zonde vind om een duurder middel dat ook anti teek is te gebruiken in de wintermaanden.

Onze poes heeft een hekel aan bandjes dus die krijgt druppels of tabletjes. In de wintermaanden Vectra of comfortis.

In Maart een pipet stronghold plus (anti vlo, teken, wormen, oormijt). In geval van aanwezige oormijt ook in april nog stronghold

Dan in april een pipet bravecto (anti vlo en teek), 3 maanden werkzaam dus Rm juni. Dan weer pipet stronghold plus in juli. En augustus tm oktober bravecto, en afhankelijk van of ze vieze oren heeft stronghold plus (2 maanden) of Vectra/comfortis. Als ze geen stronghold krijgt uiteraard een ontwormtablet. Ook in de wintermaanden een keer ontwormtabletje.

Onze kater vind bandjes prima dus die krijgt in maart nog stronghold plus. En dan van april tm oktober een seresto halsband tegen vlooien en teken (7- 8 maanden werkzaam). En dan na de eerste 3 maanden een ontwormpil. En net als bij onze poes in november of stronghold plus bij vieze oren. Of Vectra/comfortis icm Een ontwormpil.

En jullie? Hebben jullie bepaalde middeltjes die je op bepaalde momenten gebruikt? Hou je steevast 3 maanden aan voor ontwormen? Of soms een keertje 2 en de ander een keertje 4 maanden (persoonlijk denk ik niet dat van het een of het ander de kat dood zal neervallen :+). Hou je ook zelf oormijt in de gaten of doe je dit alleen bij de jaarlijkse controle? En ook interessant, als je kat een binnenkat is. Ontvlo je desondanks wel? (Eventueel met welk middel?)

Ik ben benieuwd!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 01:17 



 
Profiel   

Jeetje wat een gedoe. :=
Wel een interessant topic!

Wij hebben twee binnenkatten. Ontworm ze twee keer per jaar omdat ik heel veel buiten ben, en dat is het eigenlijk wel. :')

Toevallig hebben ze nu last van oormijt, dus ben daarvoor aan het zalven. Zal dit evt. later ook alleen doen als ze klachten hebben.

Vlooien controleer ik ze geregeld op, maar preventief ontvlooien vind ik persoonlijk onzin. Helemaal omdat ze toch niet buiten komen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 01:37 



 
Profiel   

Ik heb 3 buitenkatten en die geef ik om de 3 maanden een wormenspuit. Merk wisselt per keer maar ivm het drama is met wormenkuren is de spuit wat veiliger voor mijn eigen handen. Zomermaanden ontworm ik elke maand ivm het vele vangen van muizen,hazen en meer. Als ik dit niet doe is het geheid raak met wormen.

Ontvlooien gebruik ik pestigon, advantix en nog een merk waar ik zo even de naam niet van weet (wit doosje met groene letters). Dit doe ik om de 6 weken. Helaas was het dit jaar drama met vlooien. Viel bijna niet tegenop te ontvlooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 01:51 



 
Profiel   

Die van ons eigenlijk alleen in het voorjaar een pipet stronghold en soms nog eind vd zomer eentje. En dan 2 x per jaar ontwormen. Meer is het eigenlijk niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 07:09 



 
Profiel   

seresto bandje om en dat is het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 08:33 



 
Profiel   

4 x per jaar een milbemax en verder niets. T zijn buitenkatten maar hebben nooit vlooien, dus dan behandel ik ze ook niet.
Preventief behandelen tegen oormijt heb ik echt nog nooit iemand zien doen, heb je daar een reden voor TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 09:08 



 
Profiel   

Mijn honden krijgen een Nexgard tablet zodra ik een vlo zie. Ik geef dat liever niet iedere 6 weken zoals de bijsluiter voorschrijft. Wél heb ik ze altijd liggen om direct te geven als dat moet, dit jaar overigens alleen 1 keer in mei gegeven.
Dit middel helpt ook uitstekend tegen teken.

Ontwormen doe ik iedere drie maanden met een merkloze tablet van de DA die drie werkzame stoffen bevat.

Iedere maand krijgen ze preventief een ivermectine tablet tegen hartworm. Dat heerst hier behoorlijk.

Ze worden jaarlijks ingeënt en alle andere eventuele zaken worden ze alleen voor behandeld als dat nodig is. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 10:40 



 
Profiel   

WillemYntJee schreef
4 x per jaar een milbemax en verder niets. T zijn buitenkatten maar hebben nooit vlooien, dus dan behandel ik ze ook niet.
Preventief behandelen tegen oormijt heb ik echt nog nooit iemand zien doen, heb je daar een reden voor TS?


Het is niet perse preventief tegen de oormijt. Maar omdat het ook tegen vlooien, teken, en wormen is is de oormijt leuk extra meegenomen. Volgens mij is onze kater (nieuwe aanwinst) er wel gevoelig voor.

Edit: ik wil ook liever niet meer dan 2x bravecto geven, maar wel ook al eerder tegen de teken beschermen. Dus dan is de stronghold ideaal, die is maar een maand werkzaam. En dan heb ik ze tussendoor ook weer tegen wormen behandeld


Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 18-11-17 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 13:35 



 
Profiel   

smit_ilse schreef
Ik heb 3 buitenkatten en die geef ik om de 3 maanden een wormenspuit. Merk wisselt per keer maar ivm het drama is met wormenkuren is de spuit wat veiliger voor mijn eigen handen. Zomermaanden ontworm ik elke maand ivm het vele vangen van muizen,hazen en meer. Als ik dit niet doe is het geheid raak met wormen.

Ontvlooien gebruik ik pestigon, advantix en nog een merk waar ik zo even de naam niet van weet (wit doosje met groene letters). Dit doe ik om de 6 weken. Helaas was het dit jaar drama met vlooien. Viel bijna niet tegenop te ontvlooien.


Misschien eens naar de dierenarts gaan voor een middeltje? Ik haal na 1 keer vlooien gehad te hebben alleen nog van de dierenarts. Comfortis tabletten werken echt super tegen de vlooien in 4 uur zijn de vlooien dood(je hebt speciale "spuiten" om pillen veilig aan je kat te geven).
Lisette0 schreef
Jeetje wat een gedoe. :=
Wel een interessant topic!

Wij hebben twee binnenkatten. Ontworm ze twee keer per jaar omdat ik heel veel buiten ben, en dat is het eigenlijk wel. :')

Toevallig hebben ze nu last van oormijt, dus ben daarvoor aan het zalven. Zal dit evt. later ook alleen doen als ze klachten hebben.

Vlooien controleer ik ze geregeld op, maar preventief ontvlooien vind ik persoonlijk onzin. Helemaal omdat ze toch niet buiten komen. :)


De oormijt is dus bij mij ook alleen maar omdat het "toevallig" in hetzelfde middeltje zit. Als ze oormijt hebben zou ik de stronghold 2 maanden achter elkaar geven. Maar misschien is de stronghold voor jou wellicht voor nu ook een optie ipv zalf? Is ideaal gewoon druppels in de nek en je neemt dus ook meteen wormen en vlooien mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 13:38 



 
Profiel   

@maartje, dierenarts is bekend erover. Op advies van hun heb ik ook het schema. Comfortis ga ik onthouden. Misschien dat een ander da deze heeft dan waar ik normaal kom. Het stomme is dat het erger lijkt dit haar sinds we nieuwe buren hebben met niet zo'n nette omgang van beesten zeg maar. Of het ermee te maken heeft kan ik natuurlijk niet bewijzen maae het valt wel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 13:43 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Lisette0 schreef
Jeetje wat een gedoe. :=
Wel een interessant topic!

Wij hebben twee binnenkatten. Ontworm ze twee keer per jaar omdat ik heel veel buiten ben, en dat is het eigenlijk wel. :')

Toevallig hebben ze nu last van oormijt, dus ben daarvoor aan het zalven. Zal dit evt. later ook alleen doen als ze klachten hebben.

Vlooien controleer ik ze geregeld op, maar preventief ontvlooien vind ik persoonlijk onzin. Helemaal omdat ze toch niet buiten komen. :)


De oormijt is dus bij mij ook alleen maar omdat het "toevallig" in hetzelfde middeltje zit. Als ze oormijt hebben zou ik de stronghold 2 maanden achter elkaar geven. Maar misschien is de stronghold voor jou wellicht voor nu ook een optie ipv zalf? Is ideaal gewoon druppels in de nek en je neemt dus ook meteen wormen en vlooien mee.

Stronghold ken ik wel, had inderdaad ook nog gekund.
Maar ben bij de dierenarts geweest en die gaf de zalf mee, dus prima. :P
Als ze het zalven echt niet toe zouden laten had ik naar Stronghold gevraagd. Hoewel de oudste er wel een drama van maakt win ik uiteindelijk toch. :D

Voor als ze het weer krijgen heb ik Otimectin besteld, dat hoeft maar één keer per week toegediend te worden. En is zonder recept en ongetwijfeld veel goedkoper dan Stronghold, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 18:57 



 
Profiel   

Onze katten krijgen 1x per jaar zowel een prik (niesziekte en evt kattenziekte) en worden dmv een druppeltje in hun nek obtvlooid en ontwormd.

Dat blijkt voldoende.
(De kattenvlo lijkt wel uitgestorven. Op zich geen groot verlies, :o maar gekker is het helaas wel aan het worden...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 19:12 



 
Profiel   

Ik gebruik niks. Ik heb in al die jaren nog nooit een hond met vlooien gehad. Ook teken hebben ze bijna nooit. Afgelopen jaar heeft iedere hond hier 1 teek gehad.
Het is allemaal giftige rommel, dus ik ben er jaren geleden mee gestopt.
Alleen ontwormen doe ik twee keer per jaar. Als we naar het buitenland op vakantie gaan, dan haal ik wel zo’n halsband.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 19:13 



 
Profiel   

Mijn kat krijgt milpro ontworming om de 3 maanden. En tegen de vlooien krijgt hij Bravecto, maar daar ben ik niet heel echt strikt in want hij heeft nooit vlooien ondanks dat het een buitenkat is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 20:24 



 
Profiel   

Jeetje wat geven jullie allemaal veel :wow:
Om algemeen op je vragen terug te komen ts.
Hooguit 1x per jaar ontwormen met milbemax, ontvlooien nooit preventief, 1x per week een teentje knoflook. En tegen teken hier in nl niks en op vakantie een scalibor band om.
Enten alleen tegen rabiës

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 02:53 



 
Profiel   

Mijn hond heeft als pup 3 inentingen gehad en ontwormt op de manier dat moet. (Elke maand 1)
Maar inenten ga ik niet meer doen. Ontvlooien heb ik 1x gedaan omdat ik toevallig een pipet overhad. Maar er komt geen chemische rotzooi op of in mijn hond als ze gewoon gezond is. Als ze het nodig heeft krijgt ze het uiteraard wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 03:51 



 
Profiel   

Ik geef mijn kat vanaf april 1x per 2maanden pipet in oktober de laatste, in de winter maanden krijgt ze niks. En 2x per jaar ontworming en jaarlijks enting. En ze heeft nooit ergens last van en komt gewoon buiten alleen in de winter minder. Onze fam hond(ik woon nu niet meer thuis) hetzelfde en heeft in dr 13 jaar ook nog nooit vlo of iets gehad.
Zou niet weten waarom je ze elke maand gif moet geven het hele jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 04:25 



 
Profiel   

Roosje01 schreef
Ik geef mijn kat vanaf april 1x per 2maanden pipet in oktober de laatste, in de winter maanden krijgt ze niks. En 2x per jaar ontworming en jaarlijks enting. En ze heeft nooit ergens last van en komt gewoon buiten alleen in de winter minder. Onze fam hond(ik woon nu niet meer thuis) hetzelfde en heeft in dr 13 jaar ook nog nooit vlo of iets gehad.
Zou niet weten waarom je ze elke maand gif moet geven het hele jaar.


Opzich heb je daar gelijk aan. Het merk bied garantie voor bijv een maand maar vaak is jet dan toch nog een stuk langer werkzaam. Maar nadat wij ooit vlooien hebben gehad wil ik zelf dat risico niet meer lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 06:47 



 
Profiel   

Hier krijgt de kat met de jaarlijkse enting een ontworm en ontvlooi middel. Verder eigenlijk alleen preventief als ik op vakantie ga nog ontvlooi zodat ik zeker weet dat de oppas geen ellende krijgt. Maar ze komt niet buiten dus de kans dat ze wat oploopt is ook klein :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 07:24 



 
Profiel   

Hier krijgt de kat jaarlijks vaccinatie, elke 3 maanden ontworming en 2 a 3x per jaar ontvlooien met een pipet in de nek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 14:39 



 
Profiel   

Hond ongeveer 3 x per jaar ontwormen met milpro. Tegen teken en vlooien 1 a 2 x per jaar bravecto. Vooral tegen teken, zijn veel in het bos en hebben kleine kinderen dus vind dat erg belangrijk. Evenals ontwormen, weet dat je in principe net zo goed kan ontwormen als er wormen zijn want spul is maar heel even in het lichaam, maar vind het voor de zekerheid wel prettig. Tot nu toe heeft hond alle entingen gehad, maar wil volgend jaar overslaan en kijken wat er dan nog in lichaam zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 15:05 



 
Profiel   

Honden en katten worden hier alleen 2x per jaar ontwormd. Verder behandel ik ze niet preventief met vlooienmiddel. In 9 jaar tijd 1x vlooien gehad. Ik ga niet onnodig veel geld uitgeven aan die chemische zooi en ga dit zeker niet preventief aan mn dieren geven. Gewoon vergif. Dat kunnen ze in het uiterste geval krijgen wanneer ze vlooien hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 15:20 



 
Profiel   

De katten werden vroeger 1x/jaar ontworm en in de zomermaanden een bandje tegen vlooien en teken.

Mijn honden nu worden eenmaal volwassen ook maar 1x/jaar ontwormd (pups op 15w en op +/- 6m), en een pipet of simparica tablet wanneer de tekendruk imo te hoog wordt (als ik elke dag meer dan 3teken per hond moet lostrekken apart van de nog rondkruipende exemplaren net na wandelen). Wordt ook pas herhaald wanneer ik zie dat de teken die alsnog zich vastbijten niet langer dood zijn.
Dit komt meestal neer op 1 tablet (ook al is die maar voor 1 maand bescherming) of 2 pipetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 10:43 



 
Profiel   

Als ik er aan denk, krijgen ze eind lente een ontworming (milbemax) en eind zomer weer een.
Honden hebben een seresto-band, omdat ze een tijd hardnekkige vlooien hadden, maar dat is nu voorbij *\o/* Desondanks blijf ik die banden nog wel een paar jaar gebruiken, ook om eventuele poppen af te wachten.
Katten controleer ik zelf op teken en vlooien, maar zelden iets te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 12:22 



 
Profiel   

Toen de kat buiten liep ontwormde ik 4 keer per jaar, ontvlooien deed ik als er iets te ontvlooien viel. Nu woont hij alleen binnen. Ontwormen heb ik voor het laatst gedaan vanaf het moment dat ik hem binnen ging houden, zal het nu dan nog 1 keer per jaar doen. Vlooien zullen geen probleem meer zijn verwacht ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 12:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen