Hond zwalkt ineens, tumor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Hond zwalkt ineens, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 18:36

Hoi bokkers,

Onze geschatte 13-jarige hond liep vanmorgen ineens te zwalken toen we de honden wilden uitlaten. Hij viel ook om, dus we hebben meteen de DA gebeld en konden na een uurtje terecht.
Hij leek wat glazig te kijken, hield zijn koppie een klein beetje scheef en liep alsof hij geen evenwichtsgevoel meer had, wat wijdbeens en trillerig.
De dierenarts kon nergens wat vinden, hij reageerde niet op voelen van de rug, ademhaling was goed, geen koorts maar hij had wel een hartruisje. We hebben de hond al tien jaar en nog nooit mee naar de dierenarts geweest, dus het is niet bekend of hij dit al had.
De dierenarts vermoed een gezwel/tumor in het hoofd.
Ze heeft hem een ontstekingsremmer gespoten en vochtafdrijvers. Dat moet ervoor zorgen dat wanneer er sprake is van een gezwel, de druk in het hoofd minder wordt.
We moeten morgen weer bellen om te overleggen, eerst kijken of we verschil zien maar dat zagen we vanmiddag nog niet.
We merkten de laatste weken wel dat hij wat ouder begint te worden; loopt wat minder vlot mee als we wat verder gaan en het leek alsof hij wat dovig werd want als we hem roepen in de schuur komt hij niet altijd meteen maar moeten we een aantal keer roepen.
De DA zei dat wanneer de vochtafdrijvers niet lijken te werken, we nog foto's kunnen maken van de rug.
Als ze wel werken, kunnen we dergelijke medicatie halen, maar haar prognose was in elk geval niet goed gezien zijn leeftijd.

Iemand ervaring / ideeën ?

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:45

Kan geen beroerte zijn geweest? Dat heeft een van onze honden gehad, trok weer bij maar daarna een zware en toen hebben we hem in laten slapen.

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:52

Zou als je niet al naar de dierenarts was geweest (neem aan dat die het het beste weet) ook beroerte/hersenbloeding hebben gezegd. Onze hond had precies hetzelfde. Heeft hij geen puntbloedinkjes? (kun je zien op zijn buik bv) en als je zijn oog helemaal opentrekt is het dan bovenop rood/bloeddoorlopen? Dat zijn dingen die wijzen op een beroerte.
Laatst bijgewerkt door pvdbosch op 21-11-17 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:53

Ik denk met deze symptomen eigenlijk eerder aan een hersenbloeding

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Hond zwalkt ineens, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:55

Ik denk inderdaad ook een beroerte , herkenbaar verhaal .. Onze oude bouvier had er een paar achter elkaar, toen hebben we haar laten gaan ..

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Hond zwalkt ineens, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 19:10

kun je die puntbloedinkjes zien bij een hond met een hele dikke vacht?

E_C
Berichten: 292
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:21

Een anderhalve maand geleden heeft onze 13 jarige herder ook een aantal hersenbloedingen gehad. Ze had precies dezelfde klachten als jouw hond en ook dezelfde medicatie gehad. Ik had niet verwacht dat ze het zou redden, maar ze is nu eigenlijk weer zo goed als de oude. Alleen nog wat evenwichtsproblemen zo nu en dan en ze houdt haar koppie wat scheef. Maar dat is het gelukkig

LexLester

Berichten: 315
Geregistreerd: 27-05-10

Re: Hond zwalkt ineens, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:35

Onze hond had een middenoor ontsteking. Dit was ook niet 1 2 3 te zien door de arts. Wij zijn toen doorverwezen naar Utrecht.

Onze hond had van het 1 op het andere moment geen evenwicht meer en hield zijn kop scheef. Hij was zelfs verlamt aan 1 kant van zijn kop.

Met antibiotica is alles gelukkig weer goed gekomen. Het duurde wel even voor wij resultaat zagen. Hij heeft geloof ik 3 zware kuren gehad voordat hij er vanaf was.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 20:58

Kwam dat ook zo plotseling opzetten qua symptomen lexlester, allemaal tegelijk?
Wat gaf de doorslag qua diagnose?

Hij heeft voor zover ik zie geen puntbloedinkjes en geen rode ogen.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:19

Kan ook geriatrische vestibulair syndroom zijn. Een stoornis van het evenwichtsorgaan bij de oudere hond. Wordt nogal eens over het hoofd gezien. Scheve hoofdhouding is typerend. Is iets wat vanzelf weer over gaat.

Wel goed om in je achterhoofd te houden. :)

Edit: https://dierenziekenhuizen.nl/honden/or ... j-de-hond/

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Hond zwalkt ineens, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 21:53

Ik heb even gekeken bij de symptomen maar zijn ogen schieten niet heen en weer en hij is ook niet misselijk.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hond zwalkt ineens, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:15


pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:24

Ja, op zijn rug leggen en dan op de blote delen zoeken? Of heeft ie die helemaal niet?
Kunt ook in zijn oren kijken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:26

Rindin schreef:
Niet alle symptomen moeten per se aanwezig zijn. Hou het in ieder geval in je achterhoofd.

https://www.mcvoordieren.nl/geriatrisch ... r-syndroom

Hier staan nog wat andere mogelijkheden


Dit herken ik van onze oude bordercollie /greyhound. Naar om te zien maar vaak houden ze er geen last van. Oude man heeft er best wat gehad maar is uiteindelijk een echt herseninfarct/bloeding hem fataal geworden.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hond zwalkt ineens, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:33

mijn eerste gedachte was toch ook een kleine hersenbloeding oid...

Indien toch tumor, dan zou het symptomatisch beeld niet zo plots opgekomen zijn, tenzij hij open gesprongen is. Of dat zegt mijn boerenverstand en dan is de prognose heel slecht.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 23:22

Hebben ze bij een middenoorontsteking koorts? Hij had geen verhoging bij de DA maar ze heeft de oren niet nagekeken. Hij schudt wel met zijn kop en valt dan om. Liep nog hetzelfde dus vochtafdrijvers leken niet te helpen. Kijkt wel vrolijk verder. Zou misschien ook zo'n dovigheid van de laatste tijd verklaren. Waarmee sluit je de dingen het beste uit, scan?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78500
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hond zwalkt ineens, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:43

Toevallig gisteren van een collega gehoord dat zijn hond ineens omviel en de kop scheef hield. Daar was het wel een hersentumor en de hond is ingeslapen.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Hond zwalkt ineens, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 19:24

Was het zo accuut slecht met de hond?

Wij zijn vanmiddag weer geen geweest. Hij zwalkte nog steeds maar minder met alleen de achterhand. Hij viel nog wel om bij kopschudden.
Ik had nu een andere dierenarts en deze keek even goed naar de oren maar die waren niet ontstoken. Wel vies en een propje aan één kant dus schoon gemaakt en druppels meegekregen.
ZE vond hem toch wat schieterig met zijn ogen en zij vermoed daarom een hersenbloeding.
Niets aan te doen, de klachten die hij na een week nog heeft zullen blijvend zijn. Gewoon rustig met hem aan de wandel zodat hij zijn coördinatie weer vindt en leert omgaan met de veranderingen in zijn lijf.
Kan op korte termijn we gebeuren maar kan ook lange tijd tussen zitten. Zal dan wel steeds erger worden en dus kwaliteit van leven goed voor ogen blijven houden...

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78500
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hond zwalkt ineens, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:35

Helaas ging het inderdaad heel slecht meteen en was er weing uitzicht op kwaliteit van leven, dus daarom ingeslapen. Hond was pas 5 jaar oud.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:45

opisop_shop schreef:
Was het zo accuut slecht met de hond?

Wij zijn vanmiddag weer geen geweest. Hij zwalkte nog steeds maar minder met alleen de achterhand. Hij viel nog wel om bij kopschudden.
Ik had nu een andere dierenarts en deze keek even goed naar de oren maar die waren niet ontstoken. Wel vies en een propje aan één kant dus schoon gemaakt en druppels meegekregen.
ZE vond hem toch wat schieterig met zijn ogen en zij vermoed daarom een hersenbloeding.
Niets aan te doen, de klachten die hij na een week nog heeft zullen blijvend zijn. Gewoon rustig met hem aan de wandel zodat hij zijn coördinatie weer vindt en leert omgaan met de veranderingen in zijn lijf.
Kan op korte termijn we gebeuren maar kan ook lange tijd tussen zitten. Zal dan wel steeds erger worden en dus kwaliteit van leven goed voor ogen blijven houden...


Toch nystagmus, heb je de optie geriatrisch vestibulair syndroom nog genoemd?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 20:51

Nee niet meer over gesproken :o Helemaal vergeten.
Maar dat ging ook vanzelf over toch?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hond zwalkt ineens, tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:56

Ja, gaat idd vanzelf over. Een hersenbloeding zal wel restverschijnselen geven, maar als het GVS is, dan herstellen ze over het algemeen volledig.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 12:52

Update: Het gaat erg goed met Mikos :)
Hij loopt én rent zonder te vallen, kan als hij stilstaat weer met zijn kop schudden en ik zag hem vandaag zelfs lopen en niesen tegelijk, zonder te vallen :D
Op ongelijke ondergrond mist hij nog stabiliteit.
Ik heb hem vandaag tijdens een wandeling maar bij de slootkant weggeroepen want ik zag het zo voor me dat hij de brede sloot in zou rollen en dat ik in het water zou moeten springen :') :+
Dat moet hij maar bij een smallere sloot gaan oefenen.

Als je hem niet kent, zie je er nu niets meer aan.
Hopelijk went hij nog wat meer op de ongelijke ondergrond zodat hij gewoon weer overal rond kan strunen, maar we zijn erg blij met deze vooruitgang!