Vlooien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikbencarmen

Berichten: 280
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Re: Vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:17

Ontvlooien moet je wel een paar maanden maandelijks volhouden en het is ook heel belangrijk om de omgeving te stofzuigen (vlooien komen dan uit hun cocon) en daarna de omgeving te behandelen met spray om ze ook echt af te doden. Vergeet ook je auto niet te behandelen als je hond wel eens mee gaat met de auto.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:26

Ik zie bij bravecto vooral vaak problemen bij 2 of 3e keer gebruiken. Het middel werkt veel langer dan 3 maanden, maar doordat de besluiter zegt iedere 3 maanden herhalen, bouwt de hond een behoorlijk hoge spiegel op. Als de hond er dan ook nog eens gevoelig voor is en hij aan de lage kant van de gewichtsdosering zit (bij 10-20kg pil 11 of 12kg wegen), is een overdosering al snel gebeurd.

Er zijn allerlei middelen die wel werken zonder de omgeving minitieus te doen, terwijl frontline dat niet (meer) doet. Als mensen al 2-3 weken aan het behandelen zijn met frontline en omgeving doen en de vlooien er nog zitten en dan een pipet of halsband van een ander merk gebruiken en er binnen enkele dagen grotendeels vanaf zijn, dan geeft dat toch te denken.

Dat iets in de VS in de bijsluiter staat, betekent dat het heel misschien een reactie op kan roepen en daarom uitgebreid uitgesloten wordt. Dat krijg je van een claimcultuur. Ik ben ook wel voor het gescheiden behandelen, maar niet omdat het in een bijsluiter staat. DHP titer ik, de meeste honden hoeven namelijk nadat de enting goed is aangeslagen nog maximaal 1x geënt te worden ergens verderop in hun leven. Mijn dames hebben alleen hun pupentingen gehad en bleken met een jaar nog voor 2-3 jaar beschermd minimaal (deze dierenarts tekende uberhaupt niet af, maar met de scores was dit de minimale uitslag als ik het met anderen vergeleek). Ik verwacht zelf dat ze nog wel langer met hun pupentingen kunnen doen, al laat ik ze komende zomer voor de zekerheid opnieuw testen (het is dan 2 jaar, ze zijn dan 3). Dan worden ze waarschijnlijk ook weer L4 geënt, maar daar moet ik nog even voor kijken.

Ik zou januari enten, maart milbemax, april bravecto, juli milbemax, september weil (is bij jullie in de winter de ratdruk hoger? De enting beschermt de eerste 6-9 maanden het beste namelijk), november milbemax.

Ik heb met iemand overlegd die vanwege het verlies van haar hond aan hartworm er veel informatie over vergaard heeft en volgens haar is op dit moment 3x per jaar ontwormen voldoende voor volwassen honden. Pups tot een jaar moeten minimaal iedere 2 maanden.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:27

Bij onze hond hebben we ook een seresto band, van 7-8 maanden goed ofzo, hij werkt heel goed maar na 4 of 5 maanden ging het steeds slechter en heeft hij zo veel last van een vlooienbeet gehad dat hij al 2 keer een hotspot heeft gekregen. Maar bij ons zitten gewoon heel veel vlooien buiten, en we hebben in de buurt heel veel katten die altijd buiten lopen en dan weer vlooien krijgen, dus als onze hond de vlooien weg heeft heeft hij ze zo weer terug.

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:36

Wat vervelend!
Mijn Jack Russel kan ook niet tegen ‘normale’ pipetten. Hij krijgt beaphar dimethicare daar zitten geen insecticiden in, hij reageert daar heel goed op. Het nadeel is dat deze pipetten maar 10 dagen werken, maar ze zijn wel een stuk goedkoper.
Verder inderdaad goed je huis blijven inspuiten.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:23

Bravecto werkt idd hier genoeg voor hele jaar. Enkel de pup die nu 2x zo zwaar is als toen heeft last van teken die blijven leven. Hij heeft vorige maand nog advantix pipet gehad. Nu vrijwel geen teken meer hoop ik de komende maanden. Hier geen 2x per jaar bravecto is ook niet nodig. 7 maanden na inname nog dode kleine teken ipv vol gezogen. Hier doseren we bravecto wel goed naar gewicht dus geen ruime marge de + kg in.

Qua entingen klopt. VS is daar veel erger in masr hier in NL slaan we weer door naar de andere kant. Heb al zoveel "dood door bravecto " verhalen gelezen die altijd de jaarlijkse APK doen met alles er op en er aan en nu bravecto erbij en hond dood. Dus komt puur door bravecto... niet beseffend wat je een honden lijf aan doet met al die wel soms nodige "troep" tegelijk geven.

Ik heb geen aandelen in bravecto en ben er ook niet "voor of tegen" maar kan er niet tegen dat men uit gemakzucht en kosten plaatje risico's neemt en bij foute afloop zonder bewijs gaat schreeuwen dat bravecto weer een hond vermoord heeft

sofriet

Berichten: 188
Geregistreerd: 24-05-09
Woonplaats: Drunen

Re: Vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 17:13

De spray moet nog binnenkomen maar de Trimster heeft al goed werk geleverd. Wij hebben hier alles nog een keer gewassen en gezogen en vanaf vrijdag geen levende vlo meer aangetroffen. De spray komt vandaag hoop ik binnen en dan behandel ik daar in ieder geval alles mee inclusief Bo.

Bo wordt december 3. Hij wordt dus normaal gesproken in maart geënt. Dit jaar laat ik ook eerst een titerbepaling doen op advies van een vriendin.
Omdat het zo’n gevoelig hondje is wil ik hem dus niet teveel dingen geven.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:27

eitjes kunnen maanden lang in huis overleven, op het moment dat je in huis de verwarming aan gaat zetten in combinatie met de trillingen die wij veroorzaken door het lopen komen de eitjes uit.
Je moet echt elke kier in huis behandelen, alle kleedjes-kussens-plaids en kussen/mand van de hond zo heet mogelijk wassen. De hond ook blijven behandelen anders kom je nooit van het probleem af. Neem geen goedkope producten, deze werken minder lang en minder goed, waardoor je nog langer er mee blijft zitten.

sofriet

Berichten: 188
Geregistreerd: 24-05-09
Woonplaats: Drunen

Re: Vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 18:59

Nee precies. Dat had ik ook gelezen.
Ik zal hem zo begin volgend jaar eens zo’n seresto-bandje aangeven. Dat helpt ook tegen teken toch? Hij is veel buiten in de bossen en tussen de paarden.
Maar nu wil ik eerst even die “vriendelijke” spray gebruiken en zijn huid de kans geven tot rust te komen. Die is de afgelopen weken met veel spul in aanraking gekomen en ook veel gewassen.
Dus hij mag eerst even een nieuw laagje opbouwen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:04

Die van ons gaan bij vlooien eerst in bad met een vlooienshampoo, dan verzuipen er al een heleboel, en wat toch reddend zwemmen heeft gehad wordt met een pipet Exil tick off (goed verdelen overal) om zeep geholpen. Na een week of 6 herhalen en meestal is het dan klaar.
Afgelopen zomer voor het eerst sinds jaaaaren last gehad. Zal wel aan het weer of zo hebben gelegen.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:10

Komt je hond toevallig in contact met katten? Vaak hebben honden de vlo van de kat bij zich.
Ik zou toch echt even door gaan met goed behandelen en geen rustpauze inlassen met vriendelijkere producten.
1 vlo kan maar zo een 50 eitjes per dag in je huis leggen of op je dier... Reken maar uit hoe snel dat er meer zijn.

sofriet

Berichten: 188
Geregistreerd: 24-05-09
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 19:26

meggiemeg schreef:
Komt je hond toevallig in contact met katten? Vaak hebben honden de vlo van de kat bij zich.
Ik zou toch echt even door gaan met goed behandelen en geen rustpauze inlassen met vriendelijkere producten.
1 vlo kan maar zo een 50 eitjes per dag in je huis leggen of op je dier... Reken maar uit hoe snel dat er meer zijn.


Het hele punt is dat ie dus blijkbaar tegen 9 van de 10 dingen niet kan. Hier zou ie volgens zijn Trimster en osteopaat, die hem en zijn huid kennen, wel tegen moeten kunnen. Dus ik kies in dit geval wel voor wat vriendelijkers aangezien ik anders een diep ongelukkige hond heb die zijn huid open krabt.

Daarnaast ben ik, zoals eerder vermeld, in verwachting en ik wil dan niet allerhande chemische middelen gebruiken.

En nee, geen katten :)
Ten minste, er lopen hier wel katten in de buurt rond, maar daar speelt ie verder niet mee. Maar ja. Wellicht dat die ergens iets laten vallen en aangezien hij overal doorheen struint kan ie het zomaar opgepakt hebben.

Gaat vast goedkomen.
Bedankt voor alle adviezen!

Anoniem

Re: Vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:19

Sorry maar wilde geen nieuw topic openen...
Zijn de ervaringen met comfortis voor zowel kat als
Hond goed?
Onze katten zijn binnenkatten.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 07:35

Hier hele goede ervaringen met comfort is. Binnen 4 uur vallen ze er al zo goed als dood af

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:11

Ik zweer ook bij Comfortis. Heb een kat met vlooienallergie gehad, daar werkte het super bij en koop het nu ook voor de hond wanneer ik vlooien zie.

TS: houd er rekening mee dat je 95% van de vlooienpopulatie niet ziet. Al zie je maar 1 vlo, zijn het er dus vele malen meer. Ik ben ook bang dat die spray niet zoveel gaat uithalen...
Hier dus ook fan van Comfortis, het mooie is ook dat als er een vlo weer op de hond springt, deze vlo gesteriliseerd wordt en zich dus niet voort kan planten.

Anoniem

Re: Vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 16:36

Ik zie geen een vlo bij ons maar ze zijn wel wat krabbelig..

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 16:49

Ik gebruik Nexgard. De bijsluiter zegt iedere 6 weken. Ik geef pas weer een tablet bij de eerste vlo/teek die ik zie. Dat was toevallig afgelopen week. Er hebben bijna 10 maanden tussen gezeten.