Brakende katten, virus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 06:24

Even ter info: Wij hebben twee Europese kortharen; Luna & Kenzo. Ze zijn broer & zus, beide 7 maanden oud en het zijn binnenkatten.
Met Luna zijn we de afgelopen dagen al 2x naar de dierenarts geweest en we gaan deze ochtend wss weer, dus qua actie ondernemen zitten we er wel vol op in. Ben alleen benieuwd of iemand dit herkend.

Zondagochtend kwamen we thuis en lag de gang vol met plasjes gal. Kenzo reageerde gewoon zoals altijd, speels en opgewekt. Luna reageerde wel iets anders dan normaal, meer teruggetrokken. Aangezien het alleen gal was, leek het mij logisch dat de kat waarvan het moest zijn ook niet zou eten. Beide een snoepje voor de neus gehouden, en waar ze het normaal al vrolijk naar binnen schrokte, at Luna het een beetje moeilijk op. Maar het ging naar binnen en ik had haar ook zien drinken, dus we besloten het nog even aan te kijken.
'S avonds leek ze wel eens waar wat op te zijn geknapt, want ze maakte aangestalte tot spelen.

Maandagavond kwamen we terug van werk en vonden we weer overal plasjes gal. Eetlust had Luna nou helemaal niet meer, ze liep zelfs voor het snoepje weg. Waar ze normaal op het bed sprong zodra de slaapkamer deur open ging, kroop ze nu weg onder het bed (haar veilige plekje als ze bijv. bang is). Het zat ons niet lekker en we zijn dan ook gelijk maar even naar de dierenarts gereden om haar te laten checken.
Volgens de dierenarts zag ze er prima uit en was er niks te voelen, dus een prik tegen de misselijkheid gekregen en wat licht verteerbaar voer. Dat laatste wilde ze de avond zelf niet eten (maar dat was nog niet erg), maar de volgende ochtend helaas nog steeds niet. Dit keer mauwde ze ook heel erg en maakte een beetje rare bewegingen met haar hals.
Daarom uiteraard gelijk weer richting de dierenarts gegaan, welke toen constateerde dat ze heel veel pijn in haar keeltje had. Ze heeft daar pijnstillers voor gehad en we kregen een blikje krachtvoer mee. Dat krachtvoer moest ze niks van hebben, maar haar favo natvoer ging er na een uurtje wel in. Ze at dan wel een paar happen, maar ik probeerde het regelmatig weer en na 3 uurtjes had ze toch al flink wat op.

Toen ik na werk thuis kwam, toonde ze gelukkig een stuk vrolijker en ze had ook alles binnen gehouden. Ook sprong ze al weer spinnend op bed voor een lekkere kroelsessie. Echter, het nat voer ging er nu weer moeilijk in (pijnstillers uitgewerkt natuurlijk). Dus we waren sowieso van plan vanochtend nog maar even te gaan checken bij de dierenarts.

Nu word ik net wakker en hoor ik weer een kat kotsen, dus ik loop richting de woonkamer en zie tot mijn verbazing Kenzo zitten met een plasje gal voor zijn neus. Luna komt een meter verder onder de tafel vandaan, al pootjes strekkend alsof ze net wakker wordt (en begon daarna gelijk aan de krabpaal te krabben), dus ik denk dat zij dat niet geweest is. Ook in de "kattenkamer" en bij de bank lag weer gal. Beiden kwamen ze uiteindelijk gelukkig wel luid spinnend naar me toe en oogden gewoon actief.

Maar ik denk dus dat we nu met twee katten bij de dierenarts gaan zitten zo. Is er misschien een virus met keelontsteking voor katten? Ze komen nooit buiten, maar wij kunnen natuurlijk genoeg meenemen. Het is iig wel echt heel sneu :(:)

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 08:05

Het blijkt toch weer Luna te zijn helaas :( hoop dan toch dat ze haar daar willen houden. (Of pijnstillers meegeven, maar heb toch liever dat ze daar goed onderzocht wordt)

Anoniem

Re: Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:31

Succes met Luna bij de DA straks.
Met katten die zo veel spugen en zo weinig eten heb ik geen ervaring. Af en toe een spuugje hier.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:48

Geen tips hier maar sterkte ermee, het is altijd zo naar om je lieve huisdier zo te zien, zeker als je niet 100% weet wat er aan de hand is. Hopelijk knapt ze snel weer op!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:54

Laat haar goed checken. Eventueel een bloedje trekken voor controle.
Mijn kat had acuut nietfalen toen ze zo ging spugen

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:55

Heel veel sterkte met Luna.
Het eerste dat in mij op kwam, kan het niet zijn dat ze met spelen iets te pakken heeft gekregen dat niet voor haar bedoeld was? Dat ze iets kleins/scherps heeft binnengekregen en dat dit in haar keel is blijven hangen? Of de boel dusdanig beschadigd heeft wat de pijn zou kunnen verklaren?

biancatjuh27

Berichten: 317
Geregistreerd: 18-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:00

Keet schreef:
Laat haar goed checken. Eventueel een bloedje trekken voor controle.
Mijn kat had acuut nietfalen toen ze zo ging spugen


Hier ook een kat dat nierfalen bleek te hebben, toen ze zoveel gal ging spugen.

TS ik raad je aan om wat keet zegt, bloed te laten controleren.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:23

Apart!
Wij zitten een beetje in dezelfde situatie. Hier 1 van de katten ''ziek''. Het begon dinsdag middag, De ochtend gewoon gegeten, in de middag was hij rustig. In de avond kwam hij zelfs geen eten van ons schooien en wilde in de avond niet eten. Niet spelen, terug getrokken en de katten lieten hem met rust.

Woensdag ochtend besloten dat omdat hij niet wilde eten en zo'n raar gedrag had de DA te bellen. Konden om 15.00 terecht maar om 13.30 was hij eten aan het zoeken dus hem wat gegeven. Om 14.00 ongeveer kwam hij met een paar mauwen om eten zeuren en dat heeft ie gehad. Even met de DA overlegd en kijken het aan. In de avond heeft hij een paar keer kleine beetjes kvv en pate op.

Vanochtend begon hij zowaar weer een beetje te mauwen(enorme kletskous) en mijn vriend weer te schaduwen (zoals altijd)Wel nog veeeel minder. En hij heeft weer een beetje gegeten. Wast zichzelf weer en net ging hij actief blaadjes vangen van achter het raam. (komen niet buiten)

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 01:04

Hoe is het inmiddels met jouw katten TS?

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 04:44

Hier gaat het goed! Ze eet alles weer en is weer helemaal de oude. Wss toch een keelontsteking geweest, thank god!

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 04:50

Gelukkig maar! Hier hebben ze het ook af en toe: paar dagen overgeven, niet/weinig eten, niet lekker. Paar dagen later krijgt de andere er dan last van. Een soort virusje is het dan. Ik laat ze altijd maar: ik haal wel van dat recoveryvoer want dat eten ze het makkelijkst als ze willen eten. Maar ik ga er niet mee naar de DA meer. Dat doe ik pas als het erger zou worden en/of langer zou duren. Maar eigenlijk is het altijd een soort van griepje.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:17

Dreamy schreef:
Hier gaat het goed! Ze eet alles weer en is weer helemaal de oude. Wss toch een keelontsteking geweest, thank god!

Gelukkig! Die van ons is ook weer nagenoeg de oude. Hij eet alleen nog iets rustiger dan normaal. Maar wel weer alles wat je hem voor zet.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 10:38

Koper schreef:
Gelukkig maar! Hier hebben ze het ook af en toe: paar dagen overgeven, niet/weinig eten, niet lekker. Paar dagen later krijgt de andere er dan last van. Een soort virusje is het dan. Ik laat ze altijd maar: ik haal wel van dat recoveryvoer want dat eten ze het makkelijkst als ze willen eten. Maar ik ga er niet mee naar de DA meer. Dat doe ik pas als het erger zou worden en/of langer zou duren. Maar eigenlijk is het altijd een soort van griepje.


Dat voer hadden wij ook gekregen, maar dat moest ze echt niet :n
Ze is gek op natvoer van Whiskas, dat at ze op een gegeven moment wel weer. Nog een grappige foto van:
Afbeelding
Kater is nogal een knoeier :’)

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:59

Hier zijn verschillende dieren ziek geweest er gaat een virus rond.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:06

Haha die maakt er best een bende van haha. Herkenbaar overigens. Hier vinden ze de saus/gelei ook lekkerder dan de ''brokjes''. Daarom maak ik het aan met warm water en prak ik het als ze het krijgen. Anders ziet het er hier ook zo uit.

Overigens krijgen ze hier kvv, en onze zieke kat heb ik dus eerst weer op natvoer gezet want dat was net wat zachter. Sinds gisteren eet ie weer echt enthousiast kvv. En hij eet eindelijk iets rustiger. Alles wat ie at was altijd hap slik weg. En eindelijk kauwt ie echt op eten..

Marleen, dan zal dat het wel geweest zijn..

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 14:26

Vanochtend toch weer twee kotsplekken gevonden. :( Ze oogt wel nog gezond en vrolijk. Dit keer waren het trouwens wel duidelijk brokjes, niet alleen gal.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:10

Eentje van ons heeft dat gisteren ook gehad. Maar daarna ook niet meer.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 05:43

Vannacht was het weer raak, wel weer brokjes ipv gal. Daarna eet ze ook gewoon weer. Straks toch even contact op nemen met de dierenarts, want het zou toch over moeten zijn na een week :(

Ik heb trouwens een kotsfobie, dus heel fijn dit :')

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:36

Dreamy schreef:
Vannacht was het weer raak, wel weer brokjes ipv gal. Daarna eet ze ook gewoon weer. Straks toch even contact op nemen met de dierenarts, want het zou toch over moeten zijn na een week :(

Ik heb trouwens een kotsfobie, dus heel fijn dit :')

Haha van dieren kan ik het inmiddels hebben. Van mensen niet. Vriendlief kan het kotsen zelf wel hebben maar t opruimen niet. Ook heel handig... hier lijkt het momenteel goed te gaan.

Snap wel dat je de dierenarts belt. Al is het maar voor overleg.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 09:17

Net weer aan het kotsen, ook is ze zich nu weer aan het terugtrekken en eet haar zo gewilde snoepje niet. We moesten t/m maandag metacam geven. Gisteren ging het goed, ook goed gegeten, maar deze ochtend vind ik haar dus echt duidelijk slechter tonen. Lijkt mij toch wel dat ze nu verder gaan zoeken? Dit speelt nu anderhalve week..

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 09:48

Vals alarm, althans.. ik hoorde haar kokhalzen maar kan dus niks vinden. Ze loopt ineens al vrolijk kletsend rond en eet nu wel haar snoepje? :=
Wellicht zat er iets vast dan.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:55

Gekke kat! Het zou toch fijn zijn als ze even konden praten..

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:13

Cher, wat voer je?

Katten hebben meer nodig dan de goedkope brokken uit de super.

Onze katten reageren bijv heel erg slecht op Royal Canin, welke soort dan ook. Ook alleen maar kotsen.

Haal eens een blikje pure tonijn, op waterbasis, en probeer dit eens in lichte porties.


Heb je al eens aan haarballen gedacht?
Of aan evt het eten van iets verkeerds? Bijv kauwen ergens aan wat niet goed is, kapot speeltje, pluisjes van t e.e.a?

Sinds wij over zijn op ander voer kotst onze niet meer.
Helaas was dit kotsen wel een verschijnsel van voedselallergie en zitten we nu met de gebakken peren.

Hou het goed in de gaten! :)

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 10:39

Wij voeren geen goedkoop voer (voeren Applaws)
Hebben we ons ook goed over voer ingelezen voordat we katten namen. Ze gaan er alle twee zeer goed op (mooie ontlasting en dus tot anderhalve week geleden nooit gekotst), eten het ook graag en zijn verder helemaal gezond volgens de dierenarts.
Wel hebben we dus een paar dagen natvoer gegeven van Whiskas (hadden we nog ergens staan omdat we dat hadden meegekregen van de oud-eigenaar), omdat dat het enige was wat ze wilde/kon eten ivm pijnlijke keel (recovery van de dierenarts ging er echt met geen mogelijkheid in) en ze móést eten. Toen ze gewoon weer brokjes at (nu al weer een +/- 5 dagen) zijn we daar direct mee gestopt, omdat we ook weten dat Whiskas niet bekend staat als goed kattenvoer. Maar we moesten toen toch wat en de dierenarts was daar oke mee, anders hadden we het niet gedaan.

Denk zelf idd dat er iets scherps in haar keeltje heeft gezeten (wat er wel uit is, maar dus wel schade heeft aangericht) of toch een keelontsteking, ze reageerde immers duidelijk bij het voelen rondom haar keel dat het daar pijn deed. Dat gekokhals kan dus ook hoesten zijn geweest denk ik?
(ik zit zelf momenteel trouwens ook flink hoestend op de bank momenteel :') )
Ze reageert niet meer bij aanraking rondom haar keel en is verder wel zichtbaar verbeterd. Alleen leek ze toen straks dus even een ogenblik weer niet lekker. Inmiddels heeft ze weer flink gespeeld en gerend, dus energie heeft ze wel :)

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Brakende katten, virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:51

Applaws voerde ik dus ook.
Tot de ellende begon met kotsen, gal spuwen, brokken spugen, niet willen eten, krabbelen, likken, tot voedselallergie tot gevolg.

Onderzoek heeft nog niet uitgewezen of applaws nou echt het juiste voer is voor een kat.
Ik zeg hiermee trouwens niet dat het slecht is hoor, wij voerden het omdat er , zoals ze zeggen, weinig granen inzitten.
Maar je fosfor en calcium ligt heel erg hoog, hier kunnen katten weer gemakkelijk blaasgruis van krijgen.
Wij kunnen ook gewoon pech gehad hebben natuurlijk, maar wilde het wel gezegd hebben tegen je. :)

Het gekke bij ons was, dat het maar 1 kat betrof, van de 2.


Wat je nog even zou kunnen doen buiten de tonijn als redmiddel, is bij je dierenarts om wat natvoer vragen. Of wat zakjes via internet bestellen.
Er is zat te vinden wat goed is, denk aan trovet, Hill's Perscription.

Vervelend wel voor de kat dat het steeds terugkomt nu.
Hebben ze in het keeltje kunnen kijken of zijn ze niet zo ver gegaan?

Eventuele kattenziekte is uitgesloten?
En het is 1 kat die last heeft, niet 2?