Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 207 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

kleurgeteste honden

 
Profiel   

hoi, gezien er een topic is voo kleurgeteste paarden, leek me ene topic voor kleurgeteste hondne ook wel interessant.

Ik heb mijn border collie rue bij VHL genetics laten testen door middel van de combitest vachtkleur.
Planned winner from izzy's footsteps. volgens stamboom bruin en wit
komt uit geoffrey go for gold von die kleine archen (lilac en wit) X best in border red label mont blanc (bruin en wit)
dit was zijn uitslag:
E-locus: E/e
Em-locus: N/N
B-locus: bs/bs
D-locus: D/d
K-locus: KB/KB
A-locus: at/at

Best wel een verassende uitslag, gezien hij 2% kans had ee-red te dragen en hij toch drager is. ook blijkt hij tricolour te zijn ipv gewoon bruin, maar door het dominante zwart wat hij is zijn de aftekeningen verborgen.
dit is de hond die getest is:

[ img ]

[ img ]



Nog meer bokkers die hun hond hebben laten testen?


Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 27-11-17 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 11:06 



 
Profiel   

Niet laten testen, gezien wij twee witte herders hebben.. :D

Maar wat een ontzettend leuke hond heb je.. Wat een uitstraling op die tweede foto, daar word je toch meteen verliefd op.. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 11:08 



 
Profiel   

hihi, een witte herder is inderdaad standaard wit :') zijn er daar genen die meespelen op vlak van vachtlengte die honden kunnen dragen? of ik lang bijvoorbeeld altijd dominant over kort en komt kort enkel uit kort x kort of ne tomgekeerd?
(sorry, vindt het erg interessant)

Dankje! die blik op zijn 2e foto is zijn standaard gezicht haha, enkel op show als hij het niet leuk vind kijkt hij "normaal"

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 11:13 



 
Profiel   

Grappig! Ik wist niet dat dit kon. Lijkt mij namelijk leuk om van mijn honden de kleur getest te hebben :)
Hoe werkt het precies? In een notendop :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 11:15 



 
Profiel   

Ohh ik doe mee!


[ img ]

Staffordshire Bull Terrier Movie Star.
Volgens de gegevens op zijn stamboom: Zwart.
Kleuruitslag:
E-locus: E/E

EM Locus : Em/Em

B-locus: B/B

D-locus: D/d

K-locus: KB/N

A-locus : at/at


Uit mijn hoofd dus: Dominant zwart, zwart masker, Blauw dragend, Tan Points/black-and-tan/tri-colour.
KB(dominant zwart) zorgt er voor dat Tan Points/black-and-tan/tri-colour niet tot uiting komt.
N betekend dat hij ook drager kan zijn van Brindle als ik het goed onthouden heb.
Daarnaast draagt de hond GEEN bruin



[ img ]

Staffordshire Bull Terrier Guess Girl. Volgens stamboom Gestroomd/brindle.
Kleuruitslag:

E-locus:E/E

Em Locus: Em/Em

B-locus: B/B

D-locus: D/D

K-locus: KB/N

A-locus: Ay/at

In principe zegt de test dat zij : Dominant zwart, zwart masker, geen blauw, geen bruin. Mogelijk drager brindle en Fawn/Sable.
Ook hier word Fawn/sable verborgen ivm Dominant zwart.
Maar wat ik begreep komt brindle soms als Dominant zwart uit de test?

Overigens heeft Guess Girl een heel klein ''brindle'' plekje. Maar ook dat verschilt. In de zomer beter zichtbaar dan in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 11:20 



 
Profiel   

van brindle geen kennis. maar wat leuk te zien dat dominant zwart toch meer voorkomt! al vindt ik het jammer dat het alle aftekeningne verbergt.

De test je stuurt of speeksel, of bloed of haren met wortel of en zij testen wat de hond draagd. in de combitest zitten de standaardkleuren, wil je andere dingne zoals merle bv testen moet je voor specifiekere tests gaan, vooral voor de fok is dt interessant. zo weet ik dat mijn hond izjn pups altijd tri zullen zijn, maar ook altijd dominant zwart, waardoor het effe pups zullen worden. in combi met een teef die ook eered draagt zal mijn reu eered pups kunnen geven en in comi met een teef die dilute draagd zal hij ook lilac en blauwe pups kunnen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 11:24 



 
Profiel   

Zoe_97 schreef
van brindle geen kennis. maar wat leuk te zien dat dominant zwart toch meer voorkomt! al vindt ik het jammer dat het alle aftekeningne verbergt.

De test je stuurt of speeksel, of bloed of haren met wortel of en zij testen wat de hond draagd. in de combitest zitten de standaardkleuren, wil je andere dingne zoals merle bv testen moet je voor specifiekere tests gaan, vooral voor de fok is dt interessant. zo weet ik dat mijn hond izjn pups altijd tri zullen zijn, maar ook altijd dominant zwart, waardoor het effe pups zullen worden. in combi met een teef die ook eered draagt zal mijn reu eered pups kunnen geven en in comi met een teef die dilute draagd zal hij ook lilac en blauwe pups kunnen geven.

Aftekeningen niet. Beide honden hebben witte aftekeningen. Teefje heeft aan 1 poot witte tenen en een witte ''borst''vlek.
Reutje heeft een wit borstvlekje.
Zal even foto's zoeken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 11:30 



 
Profiel   

oh wat vreemd dat het witte aftekeningne niet verbergt, maar bruine (tricolour en sable bijvoorbeeld) wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 11:33 



 
Profiel   

Hoe dat zit weet ik niet. Moet je even aan Van vragen. Die weet dat vast.


Foto's zijn onderweg. Iets met traaaaag internet.. :+


Guess Girl;
[ img ]
En haar” brindle” vlek
[ img ]

Movie Star;

[ img ]


Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 27-11-17 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 11:37 



 
Profiel   

Interessant topic! :D
Ik zit eraan te denken om te testen maar aangezien de Saarloos maar 3 echte kleurslagen heeft weet ik niet of het nuttig is. Wit komt bijna nooit voor en de wildkleur valt onder Wolfsgrauw. Natuurlijk zit er onderling in de kleur wel veel verschil... En belichting doet ook veel natuurlijk. Op de ene foto is hij bruiner dan op de ander.
Mauno zijn moeder is Wolfsgrauw en zijn vader Bosbruin. Kan ik daarmee aannemen dat hij van beide drager is? :)
Weet niet precies hoe het allemaal werkt.
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 14:30 



 
Profiel   

ik weet niet welke genen bij een wolfshond meespelen met kler en welke dominant en welke resensief zijn. stel bruin is ressensief moet ene hond 2 genen bruin hebben om bruin de zijn, de nakomelingen krijgen dan sowieso 1 gen mee door (van elk soort gen krijgen ze namelijk 1 van de moeder en 1 van de vader). is het echter een dominant gen (zoals merle bij border collies bijvoorbeeld) heeft ene hond maar 1 gen nodig om die kleur te zijn, dan is het zo dat de nakomelingen die niet dezelfde vachtkleur hebben, geen drager zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 14:46 



 
Profiel   

Zoe_97 schreef
Best wel een verassende uitslag, gezien hij 2% kans had ee-red te dragen en hij toch drager is. ook blijkt hij tricolour te zijn ipv gewoon bruin, maar door het dominante zwart wat hij is zijn de aftekeningen verborgen.
?
Hoe kom je aan die 2%? Als 1 of beide ouders e drager dan is de kans 50%, draagt geen van de ouders e dan is de kans 0%.
Ik snap ook niet waarom je verbaast bent dat hij onder zijn zwarte jasje tri is. Alle honden dragen iets op de A locus en bij de Border Collie is tri het meest voorkomend. Alleen hebben veel borders het KB gen waardoor ze gewoon zwart zijn(of in jouw geval bruin).

Zoe_97 schreef
hihi, een witte herder is inderdaad standaard wit :') zijn er daar genen die meespelen op vlak van vachtlengte die honden kunnen dragen? of ik lang bijvoorbeeld altijd dominant over kort en komt kort enkel uit kort x kort of ne tomgekeerd?
(sorry, vindt het erg interessant)
Kort is dominant en lang recessief. Een korthaar kan dus langhaar dragen, uit kort x kort kan dus langhaar komen als ze het beide dragen. Uit lang x lang komt altijd lang.

Zoe_97 schreef
oh wat vreemd dat het witte aftekeningne niet verbergt, maar bruine (tricolour en sable bijvoorbeeld) wel
KB(dominant zwart) zorgt ervoor dat er geen roodpigment aangemaakt word. Waardoor de haren dus alleen maar zwartpigment hebben. ee(recessief rood) doet het tegenovergestelde honden die ee zijn hebben alleen roodpigment in de haren.
Witte aftekeningen ontstaan doordat zwart en rood pigment allebei ontbreken op die plekken vandaar dat je die in principe altijd ziet.

Sar schreef
Interessant topic! :D
Ik zit eraan te denken om te testen maar aangezien de Saarloos maar 3 echte kleurslagen heeft weet ik niet of het nuttig is. Wit komt bijna nooit voor en de wildkleur valt onder Wolfsgrauw. Natuurlijk zit er onderling in de kleur wel veel verschil... En belichting doet ook veel natuurlijk. Op de ene foto is hij bruiner dan op de ander.
Mauno zijn moeder is Wolfsgrauw en zijn vader Bosbruin. Kan ik daarmee aannemen dat hij van beide drager is? :)
Weet niet precies hoe het allemaal werkt

De Saarloos zou in principe altijd aw/aw ky/ky moeten zijn. Aw staat voor wolfsgrauw.
Daarnaast kunnen ze ook bruin zijn. Bruin ligt op de B locus, het ene ras noemt dit bruin, de ander lever, choco of rood maar bij de Saarloos noemen ze het bosbruin. Bruin is recessief aangezien jouw reu een bruine ouder heeft draagt hij inderdaad bruin.
Zonder te testen kun je dus al zeggen dat hij aw/aw B/b E/? ky/ky is.
Waarom het vraagteken bij E/? omdat ondanks wit zeldzaam is en de kans groot is dat hij het niet draagt het wel in het ras zit dus enige manier om zeker te weten dat hij het wel of niet heeft is testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 18:54 



 
Profiel   

Hier 2 geteste honden

Mijn reu is aw/aw B/B E/E ky/ky
oftewel wolfsgrauw
[ img ]

Mijn teef(dochter van mijn reu) aw/a B/B E/E KB/ky S/sp L/l
Zij zou dus zwart moeten zijn maar echt zwart is ze niet. Haar kleur word seal genoemd hoe seal ontstaat is nog niet bekend maar er moet in ieder geval 1x dominant zwart aanwezig zijn om het te krijgen.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 19:02 



 
Profiel   

Van schreef
Zoe_97 schreef
oh wat vreemd dat het witte aftekeningne niet verbergt, maar bruine (tricolour en sable bijvoorbeeld) wel
KB(dominant zwart) zorgt ervoor dat er geen roodpigment aangemaakt word. Waardoor de haren dus alleen maar zwartpigment hebben. ee(recessief rood) doet het tegenovergestelde honden die ee zijn hebben alleen roodpigment in de haren.
Witte aftekeningen ontstaan doordat zwart en rood pigment allebei ontbreken op die plekken vandaar dat je die in principe altijd ziet.


Kijk! Weer wat geleerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 19:10 



 
Profiel   

Er is iets misgegaan met mijn reactie :oo


Laatst bijgewerkt door Sar op 27-11-17 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 19:17 



 
Profiel   

Aah okay! Weer wat geleerd. Bedankt voor je heldere uitleg. :D
Ik ben wel benieuwd naar het wit. De test zal dus hoe dan ook gedaan worden. Mocht hij goed uitgroeien zal hij ook voor de fok ingezet worden dus dan is dat al helemaal interessant om te weten denk ik. Prachtige honden heb je trouwens Van! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 19:18 



 
Profiel   

Sar schreef
Aah okay! Weer wat geleerd. Bedankt voor je heldere uitleg. :D
Ik ben wel benieuwd naar het wit. De test zal dus hoe dan ook gedaan worden. Mocht hij goed uitgroeien zal hij ook voor de fok ingezet worden dus dan is dat al helemaal interessant om te weten denk ik. Prachtige honden heb je trouwens Van! :j
In dat geval kan ik je aanraden om een combi test als Embrak of MyDogDNA te doen. Dan word je hond naast kleur ook getest op een heel aantal ziektes en genetische diversiteit(bij Embark zit ook nog een rassentest waarbij ze ook het aandeel wolf best accuraat aan kunnen tonen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 19:26 



 
Profiel   

Hey. Dankje voor de heldere uitleg. Die 2% komt van anadune, een border collie database. Zo vas als ik terug kan gaan ,1867 geloof ik, in zijn stamboom zit er amper eered in. De ouders en alle generaties ervoor zijn niet op kleur getest. De kans een eered drager te hebben kwam door het amper voorkomen op 2%.
Verbaasd over tri komt om dezelfde reden, geen enkele tri hond ie bespeuren in zijn lijn leek wel, maar blijkbaar dus allemaal dominant zwart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 19:46 



 
Profiel   

Ik heb er wel over na zitten denken om mijn border teefje te laten testen. Ze is of blue merle, of seal merle. Zoals je op de foto's kan zien heeft ze een bruine tint. Vader is red merle en moeder is zwart wit. Andere pups uit het nest zijn zwart wit en seal wit.[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 19:58 



 
Profiel   

Wat een leuk topic dit :D. Mijn honden zijn niet getest, maar op zich ben ik wel benieuwd wat de basiskleur van mijn Weim is, en welke kleuren er in mijn teckelmeneer verborgen zitten.

Wat kost het om een kleurentest te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 20:22 



 
Profiel   

Van schreef
Sar schreef
Aah okay! Weer wat geleerd. Bedankt voor je heldere uitleg. :D
Ik ben wel benieuwd naar het wit. De test zal dus hoe dan ook gedaan worden. Mocht hij goed uitgroeien zal hij ook voor de fok ingezet worden dus dan is dat al helemaal interessant om te weten denk ik. Prachtige honden heb je trouwens Van! :j
In dat geval kan ik je aanraden om een combi test als Embrak of MyDogDNA te doen. Dan word je hond naast kleur ook getest op een heel aantal ziektes en genetische diversiteit(bij Embark zit ook nog een rassentest waarbij ze ook het aandeel wolf best accuraat aan kunnen tonen)


MyDogDNA is alleen voor rashonden toch? Dat is toch een hele database of haal ik het nu door de war met wat anders? Embark wilde ik inderdaad doen, maar de Saarloos is een ras waar op getest word dus zal er bij Mauno geen aandeel wolf naar voren komen, tenzij ik ze er voor mail. :(
Bij de Tamaskan met Saar in de lijnen komt het echter wel naar voren ipv Saar als apart percentage. Heel apart!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 20:24 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Wat een leuk topic dit :D. Mijn honden zijn niet getest, maar op zich ben ik wel benieuwd wat de basiskleur van mijn Weim is, en welke kleuren er in mijn teckelmeneer verborgen zitten.

Wat kost het om een kleurentest te doen?

Wij hebben deze gedaan:
http://www.vhlgenetics.com/Webshop/Test ... fault.aspx

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 20:44 



 
Profiel   

kiwiwitje schreef
_San87_ schreef
Wat een leuk topic dit :D. Mijn honden zijn niet getest, maar op zich ben ik wel benieuwd wat de basiskleur van mijn Weim is, en welke kleuren er in mijn teckelmeneer verborgen zitten.

Wat kost het om een kleurentest te doen?

Wij hebben deze gedaan:
http://www.vhlgenetics.com/Webshop/Test ... fault.aspx


Die is wellicht interessant voor de Weim.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 20:54 



 
Profiel   

Volgens mij is een weimaraner sowieso dilute want hij is blauw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 21:05 



 
Profiel   

Zoe_97 schreef
Volgens mij is een weimaraner sowieso dilute want hij is blauw.

Ja klopt. Maar ik wil zijn basiskleur weten. Er zijn zoveel verschillende tinten dat ik daar wel benieuwd naar ben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-17 21:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 207 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen