Zelf snacks drogen voor de hond, wie doet het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Zelf snacks drogen voor de hond, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:09

Ik ben nu als experiment voor 't eerst wat kvv in de oven aan het drogen dat ik over heb en in de weg ligt in de vriezer. So far lukt 't best aardig!

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:15

Kaplaars schreef:
Ik wil heel graag binnenkort een droger aanschaffen.

Maar had een vraag over die (kleine) mallen die gebruikt worden: gaat die hele mal in de droger of keer je die om boven een rek en zet je dat in de droger?

In die kleine mallen prop je het te drogen spul, daarna in de vriezer en als het bevroren is en dus de vorm heeft, haal je het los. En hopla in de droger. Dus zonder mal.en ik had gewoon KVV ontdooit en daarna weer ingevroren. Maak me daar niet zoveel zorgen over.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:51

Kaplaars schreef:
Ik wil heel graag binnenkort een droger aanschaffen.

Maar had een vraag over die (kleine) mallen die gebruikt worden: gaat die hele mal in de droger of keer je die om boven een rek en zet je dat in de droger?


Ik doe kvv ontdooien, dan in de mal, invrieze en dan haal ik de ingevroren brokjes uit de mal. Vaak doe ik ze dan in een zip lock zakje of een opbergbakje in de vriezer.

Ik heb namelijk maar één mal en ik ga niet de droger aanzetten voor de inhoud van 1 mal, dus doe ik meerdere keren een mal met inhoud invriezen, totdat ik genoeg heb om de droger te vullen.

Omdat de blokjes erg klein zijn, zijn ze snel weer bevroren. Om de 2-3 uur doe ik dus weer een nieuwe ronde.

Zo heb ik één 500g kvv rol in zn 3-4 keer tot blokjes gemaakt, binnen 24 uur dus.

Het ligt aan de capaciteit van je droger hoeveel je er in kwijt kan. Meestal zn 500g- 1kg per keer.

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:41

Bedankt voor de reacties!

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:14

Ik ben ook aan het overwegen om een voedseldroger aan te schaffen... Vooral om met wandelen kleine gezonde beloningssnacks mee te nemen die niet vet zijn of vol met suiker etc zitten. Wat is dan gezond?
Ik wil niet dat mn hond te dik wordt haha. Dus ik dacht aan zalm, koolvis, kipfilet?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:18

xMyrth schreef:
Ik ben ook aan het overwegen om een voedseldroger aan te schaffen... Vooral om met wandelen kleine gezonde beloningssnacks mee te nemen die niet vet zijn of vol met suiker etc zitten. Wat is dan gezond?
Ik wil niet dat mn hond te dik wordt haha. Dus ik dacht aan zalm, koolvis, kipfilet?

Bijna alles. T is alleen afhankelijk van hoeveel dat je geeft. Vet trekt best weg tijdens drogen. Maar er zijn ook best wat trainers te krijgen die klein zijn etc.
Omdat een fijne droger en al t vlees(je verliest best wat aan gewicht) ook prijzig is.

Mocht je daar interesse in hebben kun je altijd een pb sturen.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:22

xMyrth schreef:
Ik ben ook aan het overwegen om een voedseldroger aan te schaffen... Vooral om met wandelen kleine gezonde beloningssnacks mee te nemen die niet vet zijn of vol met suiker etc zitten. Wat is dan gezond?
Ik wil niet dat mn hond te dik wordt haha. Dus ik dacht aan zalm, koolvis, kipfilet?


Vet droogt niet! Dus het beste kies je vlees wat zo mager mogelijk is.

Zalm is vet, dat is bij mij mislukt door het vet.

Koolvis en kipfilet schijnen erg goed te gaan.

Kijk eens of er een leverancier van kvv/barf bij je in de buurt zit.

Runderlong is erg mager en zit niet veel aan voedingsstoffen in, en laat zich zéér goed drogen in een huis/tuin/keuken droger (niet alleen professionele drogers dus)

Verder kan je echt bijna van alles drogen... véél verschillende diersoorten... kip, rund, lam, paard, kalkoen, eend, konijn, haas... noem maar op.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:41

Ik kruip onder mijn meelees steen uit..

Ik droog alles zelf voor mijn hondje, ivm allergie. Hij mag alleen vis.
Gedroogde koolvis vindt hij smerig, maar gedroogde pangasiusfilet doet hij een moord voor!

Op welke temperatuur drogen jullie vis?

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Zelf snacks drogen voor de hond, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:05

Ah thanks voor de reacties.

Ik heb een tijdje gewoon kleine snacks gehad om mee te nemen tijdens het wandelen, van 80ct van de Lidl. Maar die zitten vol met rotzooi en ik merkte dat mijn hond daar wel van aankwam. Als ze luistert tijdens het wandelen wil ik haar kunnen belonen met wat lekkers.

Daarna heb ik eens van Antos Salmon bites Fish D'light gehaald, maar ik vind 3 euro voor 100 gram best prijzig... Vandaar dat ik dacht: ik wil wel eens meer weten over zelf voedsel drogen!

Al snap ik dat als ik bijvoorbeeld 400gr koolvis droog, ik geen 400gr gedroogde koolvis overhoud...

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:39

xMyrth schreef:
Ah thanks voor de reacties.

Ik heb een tijdje gewoon kleine snacks gehad om mee te nemen tijdens het wandelen, van 80ct van de Lidl. Maar die zitten vol met rotzooi en ik merkte dat mijn hond daar wel van aankwam. Als ze luistert tijdens het wandelen wil ik haar kunnen belonen met wat lekkers.

Daarna heb ik eens van Antos Salmon bites Fish D'light gehaald, maar ik vind 3 euro voor 100 gram best prijzig... Vandaar dat ik dacht: ik wil wel eens meer weten over zelf voedsel drogen!

Al snap ik dat als ik bijvoorbeeld 400gr koolvis droog, ik geen 400gr gedroogde koolvis overhoud...


Ik ben erachter gekomen dat het alléén loont om zelf te drogen, als je aan goedkoop vlees kan komen. Maximaal €4-5 per kg vlees.

Ik houd zn 25/30% aan gewicht over na het drogen. Dus 1kg vers vlees, is zn 250-300g snoepjes.

Vergeet ook de kosten van de stroom van de voedseldroger niet! Heb je zonnepanelen ofzo, dan is zelf drogen echt interessant!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Zelf snacks drogen voor de hond, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:42

Ik hoor altijd dat dingen met veel vet, zoals vlees, heel lastig te dragen zijn in een voedseldroger. Of in ieder geval een stuk moeilijker dan groente.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:04

LindyH schreef:
Ik hoor altijd dat dingen met veel vet, zoals vlees, heel lastig te dragen zijn in een voedseldroger. Of in ieder geval een stuk moeilijker dan groente.


Dat klopt! Vet droogt niet!

Maar dat heeft niets te doen met vlees..... vlees droogt nét zo goed als groente en fruit.

Maar er is één máár!.... Je moet vlees gebruiken zonder vet! Dus een kipfilet waar je de randjes vet vanaf hebt gesneden, gaat gewoon goed! Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld runder lever, long, hart.... you name it! Zolang je hele stukken vlees hebt en daarvan het vet verwijderd, gaat het perfect.

Ga je gemalen vlees drogen, zoals gehakt en kvv, dan moet je zorgen voor een zo laag mogelijk percentage vet in het vlees.

Half om gehakt gaat dus niet, daar zit veel te veel vet in (naast dat je absoluut geen varkensvlees wil drogen voor de hond ivm Aujensky)

Maar mager rundergehakt zal een stuk beter gaan..

Ik zelf droog bijna uitsluitend vlees. Mijn hond eet geen fruit en groenten als snack/ trainers.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:14

Zowel verhitten als langdurig(enkele weken op -15) invriezen maken varkensvlees gewoon veilig.
Dus als je denkt dat 70 graden drogen niet genoeg is kun je er voor kiesje om eerst in te vriezen voordat je gaat drogen.
Maar je kan varken ook gewoon laten natuurlijk.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Zelf snacks drogen voor de hond, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:29

Mijn ervaring met de schijven Rodi pens&hart zijn heel goed. Ik ontdooi ze, smeer ze in een vorm met kleine ijsblokjes, weer terug in de diepvries en als ze bevroren zijn haal ik ze uit de vorm en drogen maar. Ook verschillende gestoomde versvlees worsten in blokjes snijden en drogen gaan super. De zalm is trouwens ook goed gedroogd, ondanks het vet, net als de koolvis.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:58

Ik heb voor mijn verjaardag een voedseldroger gekregen :)

Nu wil ik graag wat uit gaan proberen natuurlijk!
Fruit, maar ook vlees/vis!

Ik heb nog koolvis in de diepvries... Is er ergens iets van een richtlijn lijstje waar je kunt vinden hoe lang iets moet drogen en op welke temperatuur?

En koolvis is behoorlijk vochtig... Kan ik dat gewoon op die trays leggen of moet ik er eerst iets mee doen zodat de droger niet nat lekt?

Dit is allemaal nieuw voor me haha

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:14

Ik heb de koolvis gewoon in reepjes gesneden en in de mandjes gedaan. Mijn droger kan niks behalve drogen, dus van temperaturen weet ik niks en qua tijd: meestal zet ik dedrigef ‘s avonds aan en kijk dan de volgende ochtend hoe het eruit ziet.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Zelf snacks drogen voor de hond, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:32

En hoe doen jullie dit als jullie even weg moeten? Ik ben straks een dik uur van huis maar wil de droger dan eigenlijk niet aan laten staan... Kun je dit droogproces pauzeren en weer aanzetten als je thuiskomt?

fjordwijk
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-12-09

Re: Zelf snacks drogen voor de hond, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:08

Wij laten hem 's nachts niet aan, dan zetten we hem uit. En de volgende ochtend weer aan. Ik heb het idee dat ze dan nog beter drogen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Zelf snacks drogen voor de hond, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 18:58

Ik laat het de hele nacht aan staan.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:30

Thanks!

Ik heb ook zoveel vragen haha:+

Kun je eigenlijk iets ook te lang drogen?
Droger dan droog kan niet, lijkt me? Of wat kan er mis gaan haha

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Zelf snacks drogen voor de hond, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:28

Beter te lang dan te kort, want als het nog een beetje vochtig is dan gaat het snel schimmelen. Ik bewaar de snoepjes in de diepvries dan kan ik ze ook lang(er) bewaren.

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:31

Aangezien dit volgens mij het topic is wat het meest aansluit bij mijn vraag stel ik hem toch hier, ondanks dat het al een ouder topic is.

Ik overweeg ook om te gaan beginnen met het drogen van vlees voor onze honden.
Welke voedseldroger hebben jullie?
En maakt het nog uit of het een ronde of vierkante is?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Zelf snacks drogen voor de hond, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:51

Hangt een beetje af van je doel. Ik droog alleen kleine dingen als stukjes lamshart of vis en ik gebruik de droger om zelfgebakken koekjes na te drogen. Ik heb -volgens mij- de allergoedkoopste van nog geen €30 rond en alleen een uit- en aanknop. Als je echt dingen als pens/kippennekken enzo wil drogen, zul je een geavanceerdere nodig hebben. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:06

Vierkant of rond maakt niks uit.
Wat wel uit maakt is dat je de temperatuur in moet kunnen stellen van liefst onder 50graden naar over de 70 graden.

Iets waar bot in zit (in kvv zit dat meestal) dan wil je op 40-50 graden drogen. Andere dingen kun je op 60-70 graden drogen. Maar lager kan ook dat duurt dan wat langer.

Ik droog ook kleine dingen. Maar ook konijnen oren.

Ik draai balletjes van kvv
Snij een biefstukje in plakjes of kip filet. De kipfilet doe ik ook op 40-50 drogen anders is het zo hard voor mijn hondjes.

Je kunt ook bullenpees of geelgaar drogen.

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Zelf snacks drogen voor de hond, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:35

Ik keek baar zo'n ronde Clatronic eerst, maar denk n.a.v. de post van BeFunny en een pb toch maar voor een iets uitgebreidere versie ga.

Anders heb ik zo'n apparaat en dan loop ik direct weer tegen dingen aan, dat zou zonde zijn.