Wat zouden jullie doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyaral
Berichten: 147
Geregistreerd: 15-07-11

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 17:03

Ik hoop dat het hier goed geplaatst staat maar zou graag wat tips/ meningen krijgen over wat jullie zouden doen/ vinden van deze situatie. Het enige wat mij al heel duidelijk is is dat ik niet duidelijk vooraf de afspraken vast heb gelegd. En ja inderdaad zelfs bij bekenden is dit dus blijkbaar beter om te doen.
Enige tijd geleden heb ik een hond opgevangen omdat deze mensen omhoog zaten met verhuizing.
De afspraak die gemaakt is is dat wij de hond op zouden vangen omdat zij er tijdelijk niet meer voor kon zorgen ivm verhuizing e.d. Er was een keuze uit twee soorten honden, de ene was puur opvang, de andere was haar "oudere" hond die evt bij goed bevallen van beide kanten (hond/ nieuwe plek) mocht blijven hoewel ze haar eigenlijk toch ook wel graag terug zou willen.
Omdat ik haar via een kennis ken heb ik haar een messengerbericht gestuurd met het bericht dat wij wel tijdelijk een hond op wilde vangen, tevens heb ik daarin gevraagd om welke termijn dit zou gaan, hierop geen reactie gekregen maar wel het bericht dat er een financiele vergoeding van een x bedrag tegenover zou staan en zij zou de overige kosten evt ook betalen.
Uiteindelijk heb ik toch maar even gebeld om persoonlijk contact te hebben, hierin uitgelegd dat wij in de toekomst als onze eigen hond een stuk ouder zou zijn misschien wel zo'n ras hond zouden willen hebben en dat dit misschien wel een win win situatie kon zijn, wij kunnen ervaren hoe zo'n hond is en zij heeft haar hond tijdelijk ergens geplaatst.
Daarna nog via app contact gehad en wederom ook weer naar de termijn gevraagd.
Dag van afspraak kreeg ik de vraag welke hond ik wilde, gezegd dat het mij niet uitmaakte maar dat hij/ zij wel bij kinderen en onze hond moest kunnen.
Dat werd dus de hond die gebracht werd incl een zak lidl brokken, bij binnenkomst schrokken wij lichtelijk, ze was mager, stonk verschrikkelijk en had echte hangtepels.
Zodra ze weg waren de hond direct onder de douche gezet, normaal ben ijk van het rustig wennen maar dit was te erg.
Verder ook geen uitleg gekregen behalve dat ze naast de brokken met de pot mee at en ontzettend lief zou zijn, ook zo in huis was ideaal voor haar.
Onze hond slaapt boven en mevrouw mocht dus ook mee, daar begon de ellende.
Het bleek dat ze snachts overal op ging plassen, ze ging zelfs naar beneden om op de bank te gaan plassen.
Omdat wij 'snachts slapen hebben wij dat niet direct door gehad met als gevolg dat de plekken al in het laminaat zaten. Zo heeft ze verschillende plekken in huis gehad in de eerste dagen waaronder dus de bank en een dekbed van de kinderen.
Ik heb haar bericht gedaan over het gedrag van de hond en zij opperde blaasontsteking, omdat wij zo'n dier niet willen laten lijden zijn we met haar naar de dierenarts gegaan. Hier gelijk ook ander voeradvies gekregen aangezien ze 10kilo te licht was.
Op ons bericht dat we bij de dierenarts geweest waren kwam totaal geen reactie een paar dagen later heb ik weer bericht gedaan aangegeven dat wij ons zorgen maakten over de hond en er een andere oplossing moest komen omdat deze ten kostte van de hond ging, wederom geen reactie.
5 dagen later weer bericht gedaan, waarin we toch wel duidelijk hebben gemaakt dat het zo niet verder kon, inmiddels was ze gedegradeerd tot de bijkeuken, plaste daar het laminaat kapot en beet en krapte de deur helemaal af.
De enige reactie die we kregen waren de woorden dat ze er over na zou denken en nog van zich zou laten horen.
10 dagen later wederom een bericht gestuurd, erbij gezet dat ze nog niet goed eet bij ons en niet aankomt. Wij weten niet meer wat we kunnen doen en iedereen wijst het toe aan heimwee omdat ze verder eigenlijk behalve mager wel gezond is.
enige reactie die we hier op krijgen is dat ze binnenkort wel een keer in de buurt zou zijn, wat vervolgens kort daarop niet meer zeker zou zijn.
Ze kwam wel ineens met het verhaal dat we maar een bench moesten kopen en haar daar snachts maar in moesten stoppen.
Omdat we er zo klaar mee waren hebben wij een ultimatum gesteld daaraan kon ze niet voldoen en omdat we twijfelden of ze uberhaupt wel zou komen hebben wij aangegeven dat ze maar een pension moest zoeken voor de overige dagen.
Dat heeft ze gedaan maar wel op mijn naam, dit ter plekke laten veranderen door het pension en hun volledige inzage gegeven in de appgesprekken zodat bij hun duidelijk was wat er rondom de hond aan de hand was.
Wel mijn eigen nummer doorgegeven zodat ze mocht er wat zijn met de hond ook met mij contact konden leggen en ze bij niet ophalen ons bericht konden doen.
Het was buiten alles om een ontzettend lieve hond die wij dan ook weer niet gunden om in het asiel terecht te komen.

In totaal is ze 45 dagen bij ons geweest.

Toen ze uit het pension op is gehaald heb ik de eigenaresse een brief gestuurd hierin alles opgenoemd wat wij mee hadden gemaakt en hoe zij ons op kosten had gejaagd, ik heb nergens wat geeist van haar alleen alles bij naam en prijs genoemd.
De directe reactie die ik hierop kreeg loog er niet om, ze had inderdaad alles netjes willen oplossen maar niet in een paar dagen tijd direct al onze schade te horen willen krijgen.
Daarbij gedroeg ze zich op de nieuwe plek voorbeeldig en vond ze dat wij de hond verwaarloosd en aan haar lot overgelaten hadden. Tevens had ze bij het pension te horen gekregen dat ik geen enkele medewerking had willen verlenen. Ik zou dingen van haar vragen die haaks stonden op onze afspraken en dierenarts en ander voer was volledig onze eigen keus geweest. Ze zou bij ons haar plekje niet hebben kunnen vinden omdat wij haar aan haar lot over hebben gelaten en zij daardoor niet wist wat haar plekje was.
Door ons heeft zij extra werk en extra onkosten gemaakt. vervolgens heeft ze mij daarop direct geblokt.
En inderdaad is het ook onze keus geweest met haar naar de dierenarts te gaan maar ik heb ook nergens richting haar genoemd dat wij de kosten daarvan betaald wilden hebben, zo ook van de andere dingen die ik aangehaald heb richting haar, alles was een mededeling en de enige vraag die ik gesteld heb de hele tijd is over de termijn.
Het pension heeft mij haar adres gegeven met de mededeling dat ik daar wat mee moet doen maar zelf weet ik het niet zo goed, we hebben best wel wat schade en ook de afgesproken vergoeding hebben wij nooit gezien en ik twijfel of ik haar een brief moet schrijven en zou ik er dan wat mee opschieten.

Voor de geinteresseerden via pb wil ik de gesprekken en mijn laatste bericht aan haar (zonder haar gegevens) wel laten lezen.
Laatst bijgewerkt door Kyaral op 09-04-18 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:13

Aangezien de HK meer voor kletstopic’s is en je op het gewone BeestenBoel-deel waarschijnlijk sneller antwoord zult krijgen, verplaats ik je topic :)

Goof

Berichten: 28785
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:43

Ik vind het persoonlijk vrij bijzonder dat je een hond in huis haalt die je verder nooit ontmoet en gezien hebt. Tenminste, dat maak ik op uit je verhaal. Waarom ben je niet eerst kennis wezen maken? Bij haar thuis, zodat je de hond in eigen omgeving had kunnen zien? Je hebt de hond in huis gehaald na 1 telefoontje en enkele gesprekken via facebookchat en whatsapp zonder enige concrete afspraak? Dat is toch vragen om problemen.
Mocht je ooit nog overwegen een hond op te vangen -> informeer goed, ga kennis maken en maak concrete afspraken en zet die op papier.

Voor nu denk ik dat je weinig kan. Als zij besluit niets te willen regelen of betalen kun je hoog of laag springen, maar dan ben ik bang dat het je niet gaat lukken. Helaas.
Arm dier.

Kyaral
Berichten: 147
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 09:55

Klopt niet helemaal, heb ik er ook niet duidelijk bij staan. Ik ben wel eens bij haar geweest en heb haar honden toen ook gezien, waren allemaal vriendelijk en lief van karakter in de omgang vandaar dat het voor mij geen probleem was om er tijdelijk 1 op te vangen omdat er kwa karakter niets mis mee was/is.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:01

:wow: wat een verhaal en ik kan hier weinig op zeggen, want 1 het is gebeurd en 2 hier heb ik geen ervaring mee...
Maar was die hond dan bij de ontmoeting wel "schoon" en op gewicht?

Weet niet of er bij jou in de buurt zoiets is, maar hier heb je bij de sociale dienst 2x/maand dat er een advocaat gratis advies geeft. Die geeft dan meestal aan of je beter een advocaat onder de arm neemt en een rechtzaak start of bemiddeling etc kan proberen.

Voor de toekomst kan ik alleen maar volgende tips geven:
- Spreek en ontmoet op voorhand de eigenaars en hond
- Ga op gezamelijke wandeling op neutraal terrein zodat de honden kunnen kennis. Ik zou geen vreemde hond in huis moeten halen zonder deze eerst op neutraal terrein te hebben laten kennismaken. Nochtans heb ik sociale honden.
- Laat de eigenaars en hond op bezoek komen, indien nodig weer eerst even korte wandeling op neutraal terrein om als 1 roedel naar huis te gaan
- en leg afspraken vast op papier als het vage kennissen zijn.

Ik doe mijn honden ook wel eens op logement bij vrienden. Nee daar maken we geen speciale afspraken rond, want ik zou ze graag nog onder ogen kunnen komen nadien. Dus als 1 van mijn honden iets beschadigd of ziek wordt, dan vergoed ik dat, heel eenvoudig en omgekeerd ook.
Maar met mijn beste vriendin heb ik wel op papier vastgelegd wie welke kosten draagt voor onze gemeenschappelijk aangekochte hond, want je weet nooit wat er kan gebeuren...

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:06

Zo te lezen hangt dit verhaal van onduidelijkheden aan elkaar, al dan niet veroorzaakt door miscommunicatie tussen de eigenaar van de hond en jou/jullie. Ik zou een afspraak met haar maken om een en ander uit te praten. Dat gesprek gaat je misschien financieel gezien niets opleveren maar geeft je wellicht wel meer inzicht in hoe het zo heeft kunnen lopen, waardoor je deze ervaring kunt afsluiten.

(Niet) geheel terzijde vraag ik mij nog af of de eigenaar alles nog wel overziet...