Voeding hond leveraandoening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elmee

Berichten: 290
Geregistreerd: 02-01-10

Voeding hond leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 21:44

Hallo bokkers!
Allereerst mijn beste wensen voor iedereen in het nieuwe jaar **\O/** *\o/* !
Helaas is hier het jaar al wat minder goed begonnen...

Vandaag hebben we ontdekt dat mijn hond leverkanker heeft ;( ... De hond is bijna 12 jaar en tot een maand geleden was er niets te zien aan hem.
Enkele weken geleden begon hij minder goed te eten en af en toe over te geven. Ondertussen is hij reeds 5kg afgevallen en lusteloos. Eergisteren bloed afgenomen en vandaag een echo gemaakt waaruit is gebleken dat het leverkanker is. Omdat hij al op leeftijd is, is opereren geen optie meer.

Nu wil ik hem graag nog de beste tijd geven die mogelijk is, maar hij wil zijn brokken niet meer eten. Ik heb al wat opgezocht over goed verteerbaar eten voor honden met leverproblemen en kom dan op kip met groenten en aardappelen of pasta.
Nu vroeg ik mij wel af hoe je dat moet voeren? Koken, rauw, stoven, mixen,... Mag ik gewoon een kipfilet van de winkel gebruiken of is het beter om vers vlees van vb Naturis te gebruiken? (daar zitten dan ook nog botten en orgaanvlees in heb ik begrepen). En welke groenten zijn aan te raden? En aardappelen of pasta?? Klopt dat? Hoeveel moet ik hem voeren? Het is een middelgrote hond, normaal 23kg.

Ik weet dat er veel bokkers zijn die hun honden BARF voeren (of hoe zeg je dat :o ) en daarom hoop ik dat iemand mij wat tips kan geven om zijn lever zo veel mogelijk te ontlasten.

Alvast bedankt voor jullie advies.
Groetjes

Anoniem

Re: Voeding hond leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:45

Omdat dit topic beter op BB thuis hoort, verplaats ik het daarheen.

Sterkte met je hond :(:)

Elmee

Berichten: 290
Geregistreerd: 02-01-10

Re: Voeding hond leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 21:47

Mijn excuses, ik dacht dat ik het juist geplaatst had...
En dank je wel... Het is geen leuk nieuws uiteraard...

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Voeding hond leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:13

Jeetje wat sneu. Ik heb geen tips voor je qua voer, maar als je hond zo snel afvalt en lusteloos is kun je dan niet beter gaan nadenken over afscheid nemen in plaats van over welk voer je moet hebben?
Sterkte in ieder geval!

Elmee

Berichten: 290
Geregistreerd: 02-01-10

Re: Voeding hond leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 22:25

Ik begrijp dat als je het van een afstand bekijkt je er zo over denkt, maar we zijn er nog niet klaar mee. Hij is die 5kg waarschijnlijk niet op die maand verloren, maar hij was daarvoor wel gewoon fit en actief. Hij zit ook te 'giezen'(shooien) als we aan tafel zitten en net heb ik hem kip gegeven en dat gaat vlot binnen. Ik wil het nog even aanzien, maar dan wel voeding geven die hem eventueel kan helpen en die hem zeker smaakt.

Dakotha_
Berichten: 122
Geregistreerd: 11-05-11

Re: Voeding hond leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:10

Wat een naar nieuws..

Hill’s heeft brokken voor honden met een leveraandoening. L/D heet het. Zit smaak garantie op :)
Met het Barf dieet geen ervaring in combinatie met de klacht.

Sterkte!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Voeding hond leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:27

Ik zou er wel over nadenken wat het doet met de darmen als je nu het hele voerschema om gaat gooien bij een hond op leeftijd.
Als je vlees met bot wil geven check dan wel even het gebit. Kippenbot sowieso alleen rauw geven, niet koken of bakken ivm versplinteren
Misschien is er iets met proteïnen poeders ofzo te behalen?

Sterkte

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Voeding hond leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:49

Ik zou de hond ( binnen redelijke grenzen) gewoon voeren wat hij lekker vindt.
Ik ben bang dat je met zo'n ziekte weinig tot niets kan doen met een dieet wat betreft gezondheid. Vandaar het doel "levenskwaliteit" voorop; lekker eten dus.
Sterkte ermee.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:07

Hoe is de leverfunctie verder? Ik heb geen ervaring met leverkanker maar wel een hond gehad met een levershunt. Honden met leveraandoeningen zijn gebaat bij wat meer koolhydraat rijk voer en minder eiwitten. De eiwitten die je voert moeten makkelijk verteerbaar zijn (kip, witvis, zuivel en ei).

Onze hond had een dieet van havermoutpap, kleine porties gekookte kip en af en toe gekookt ei en nasi uit blik :Y) . Rare combinatie misschien maar ze kwam echt weer tot leven. daarnaast kreeg ze ook een visolie supplement maar ik weet niet meer welke, was in overleg met de da. Helaas hebben we haar toch op jonge leeftijd moeten laten inslapen omdat de operatie niet was gelukt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:01

Allereerst , wat rot, das geen fijn nieuws om te krijgen

En Ik denk dat ik met Kuggur mee ga
Gewoon lekker verwennen zolang het nog kan

Zou nu niet overstappen naar KVV ofzo , maar eerder een betere kwaliteit blikvoer regelen en af en toe een bak pens oid
meeste honden vinden blikvoer erg lekker

Het nare van kanker is , dat het vrij onvoorspelbaar kan zijn
Kan nog een tijdje of een hele tijd goed gaan
Maar het kan ook zomaar ineens hard gaan
Dus zou idd voor kwaliteit van leven gaan

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:06

ik zou in jouw geval voeren wat je hond momenteel wil eten en omwille van verteerbaarheid ook niet rauw om te beginnen, zorg eerst maar datje hem aan het eten krijgt.
Blikvoer of wat gekookte kip met gekookte groenten/aardappelen, pasta of rijst. Bij manier van spreken kan hij met de pot mee eten (gekookt kan elke vleessoort en ook vis). Eventueel wat aanrijken met volle kwark of een gekookt ei.
Zou +/- gelijke hoeveelheden van vlees en groenten aanhouden en eenmaal hij goed eet eventueel overstappen naar kvv of niet. Voor de tijd die nog rest zal het waarschijnlijk niet zo veel meer uitmaken, al wens ik je nog veel kwalitatieve tijd met je lieverd. Voor zijn grootte zou je toch minimaal een 500g "vers" moeten geven en mss wel tot bijna 1kg gezien je hem wil doen aankomen. Opletten met teveel vetten, dit belast de lever.

Elmee

Berichten: 290
Geregistreerd: 02-01-10

Re: Voeding hond leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 21:39

Bedankt allemaal voor de reacties en steun... Deze nacht tot half 3 liggen huilen in bed. Ik vind het zo moeilijk, zo onverwacht... Enkele maanden geleden dacht ik echt dat hij nog makkelijk 3 a 4 jaar zou leven want hij ziet er nog niet uit als een oude hond. Het kan snel keren...

Ik heb nu kip gekookt met worteltjes en pasta. Alleen hij eet gewoon de kip ertussenuit. Ik denk er nu aan om alles wat te mixen zodat hij toch ook wat andere voedingsstoffen binnenkrijgt. Hij is vandaag wel terug iets beter, maar als ik denk hoe snel hij achteruit is gegaan op die maand zie ik het somber in.
Ook de hond van mijn zus is erg achteruit aan het gaan. Beide honden zijn even oud, wel ander ras. Daarvan wisten we al iets langer dat ze er niet lang meer zou zijn... Ze gaan toch altijd te snel die lieve dieren ;( .
Ik ga hem nog wat vertroetelen, het is echt zo'n geweldige hond <3

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Voeding hond leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:57

TS sterkte. Leuk bericht is het niet. Een lever is toch kwetsbaar.
Wat anderen ook aangeven geef blikvoer. Daar zitten alle voedingsstoffen in die de hond nodig heeft zo voorkom je te korten in voeding.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Voeding hond leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:15

Ook ik wens je nogmaals heel veel sterkte, dit zijn gewoon zulke nare dingen
Hopelijk mag je nog een beste tijd van hem genieten
verwen hem maar lekker

Elmee

Berichten: 290
Geregistreerd: 02-01-10

Re: Voeding hond leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 15:34

Dank jullie wel.
Mijn zus heeft vandaag haar hond moeten laten gaan |(
Ik begin te vrezen dat het voor mijn hond ook maar een kwestie van dagen gaat zijn ;( . Hij wil nog eten en eet het ook op, maar een paar uur later komt het er precies hetzelfde terug uit...
Ik kruip er nu mee in de zetel en neem hem dicht bij mij. Het afscheid gaat veel te snel komen

kimmie261

Berichten: 19213
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Voeding hond leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:03

hier helaas 2 honden gehad met leverkanker,en doe maar wat kugger zegt,geef maar gewoon alles wat hij wil eten ..

heel veel sterkte :(:)