Kat met artrose in kaak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 12:32

Mijn kater die dit jaar alweer de mooie leeftijd van 15 mag bereiken, heeft artrose in zijn kaak. Een halfjaar terug merkte ik dat hij met moeite at en daardoor ook veel minder at, dus een bezoekje aan de dierenarts gebracht (ik dacht misschien een rotte kies). Zijn gebit bleek nog helemaal super, lichaam, ademhaling, hartslag gelukkig ook. De dierenarts kwam tot de conclusie dat het artrose in zijn kaak was. Ik heb novacam meegehad die zeer goed zijn werk deed, kat kwam weer helemaal bij en at weer goed.

Nu alleen de laatste week eet hij weer heel weinig. Hij eet niet per se heel lastig als hij eet (behalve het eerste portie voor de metacam), maar eet gewoon echt maar paar brokjes maximaal en dan gaat ie weer buiten spelen of binnen liggen slapen. Fit is hij dus nog wel, buiten is hij graag, vooral nu de zon weer schijnt.
Gevolg is helaas wel dat hij weer wat invalt (maar hij is absoluut nog niet mager).

De dierenarts gaf aan dat hij zo lang mogelijk harde brokken moest blijven eten, om zo de spieren in de kaak enigszins sterk te houden. Als dit niet meer lukte moest ik over op alleen zachtvoer, maar dit zou wel betekenen dat hij steeds minder goed zou kunnen kauwen en dat zou dan ook einde kat betekenen.

Ik wil natuurlijk het liefst zo lang mogelijk zijn leven rekken zolang hij nog comfortabel kan leven, maar ik ben een beetje ten einde raad nu met eten. In de ochtend krijgt hij een schaaltje natvoer met de metacam. Eigenlijk hebben mijn katten verder de hele dag toegang tot brokken, maar het slachtoffer krijgt nu apart zijn brokken zodat ik kan zien hoeveel hij binnen krijgt. Hij krijgt op dit moment zijn favoriete brok en dat is, vraag me niet waarom, de brok van de action.

Heeft er iemand bijvoorbeeld tips voor brokjes waar hij maar weinig voor hoeft te eten, maar wel belangrijke voedingsstoffen mee binnen krijgt? Of mensen die ervaring hebben met katten met hetzelfde probleem? Alvast bedankt!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:34

Purizon heeft Hoogvlees percentage. Ik heb zelf catloversgold.... is ook redelijk hoog maar Purizon hoger. Hoezo betekend alleen vlees einde Kat?

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:36

Ik zit niet direct aan brokken te denken, maar misschien rauwe botjes met wat vers vlees eraan? Zalmkoppen (of ander soort vis)
Gedroogd vlees is misschien ook wat, kun je zo kopen (pens, long etc). Dat is ook wat harder.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:38

Ik zou lekker overgaan naar zacht voer (er vanuit gaande dat de problemen ook dit keer door de kaak komen). Ik vind je dierenarts nogal dramatisch om heel eerlijk te zijn met zijn 'zacht voer betekent einde van de kat'.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:39

Misschien overstappen naar vers ipv brok als het echt niet gaat? Dan krijgen ze ook alle voedingsstoffen binnen. Alleen kippennekken etc zal misscien wat lastig zijn want die zijn wel taai.
Daarbij werkt het vaak ook als je kitten brok geeft.. die zijn makkelijker te kouwen en meestal slikken ze die gewoon heel door.
Ik heb een toos bijna tandloos sphynx oma. En die doet het prima op klein brok en vers.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:41

Denk dat als je iets gaat aanbieden wat hij niet lekker vindt, hij nog minder gaat eten.
Zou gewoon zijn Action brokken geven en dan maar wat meer natvoer.

Zit hij al aan de maximale dosis Metacam?

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:47

Wat is het probleem van meer natvoer geven dan?
Misschien is er ook een kittenbrok van de action. Die zijn kleiner en bevatten meer energie.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 13:23

Wat een tips al, dankjewel allemaal!

Vers of gedroogd vlees is een goede, dat ga ik eens proberen! Goede winkels of wellicht online leveranciers die dit verkopen?
En kittenbrok is natuurlijk ook makkelijk om even te proberen. Vanmiddag meteen even naar de dierenwinkel.

Mijn dierenarts zei dat door alleen zacht vlees de kaakspieren zullen gaan slinken omdat hij dan niet echt meer hoeft te kauwen zoals bij brokken, en dat daarom het eten steeds moeilijker zou gaan, maar dat is dus niet het geval? Zou een last van mijn schouders zijn want zacht eet hij gelukkig nog wel goed!

Ik geef op dit moment de standaard aanbevolen hoeveelheid metacam voor 5kg kat (weet uit mijn hoofd even niet hoeveel, de doseerspuit werkt ook met kilo's).

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:42

Klopt ergens wel hoor wat je DA zegt. De spieren gaan wel slinken als die minder kauwt. Maar als die niet goed eet ook.
Vers kan je idd gewoon online bestellen... wordt netjes ingevroren thuis bezorgd.
Kittenbrok heb je trouwens ook goedkoop bij zooplus. Die bezorgen ook thuis.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:14

eet hij zijn natvoer wel nog goed? indien niet => is hij niet misselijk van zijn pijnstiller?

Als je er een goede kwaliteit natvoer wel in krijgt (of vers is uiteraard nog beter) , zie ik geen problemen om volledig van de brok af te gaan. de keerzijde is mss, als je geen botkluifjes erin krijgt, dat de tanden iets sneller gaan kapot gaan, maar met een jaarlijkse check up kan je dit ook in de perken houden.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:04

Ik ben ook wel benieuwd waarom de kat nu dan ineens weer slecht eet. Misschien komt het wel niet door de artrose in z'n kaak maar is er nu een andere reden?

Verder klopt het natuurlijk dat de spieren zullen slinken en ook door minder beweging de kaak steeds vaster zal gaan zitten. Dit kun je inderdaad goed oplossen met vers vlees (mijn kat was weg van hazenschouders bijvoorbeeld, daar moest ie dan het vlees zelf van afrukken) of af en toe een wat zachter kauwstaafje (ook bij de lidl verkrijgbaar).

Waarschijnlijk zit er in de brokken van de action wat meer zout, dat vinden katten lekker.

Ik zou ook hoge dosering omega 3 aanraden, die gaan ontstekingen tegen en dan hoef je minder metacam te geven + is gezond voor de kat.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 23:40

Natvoer gaat wel goed! Kauwt nog altijd lastiger dan volledig gezonde kat maar hij eet het redelijk snel weg en kauwt er nog wel goed op (makkelijker te vermalen dan brok natuurlijk).

Vers vlees ga ik proberen! Zachte kauwstokjes zijn bij hem echt een ramp, daar moet hij te veel op "knauwen" en dan kost het veel moeite voor hij het af bijt.

Omega 3 ga ik eens naar kijken. De kittenbrok is in ieder geval ook al besteld zodat hij in ieder geval wat goede voedingsstoffen binnen krijgt!

Ik denk echt dat het weer de artrose is, hij beweegt zijn kaak dan een beetje spastisch met eten en kwijlt wat meer. Stinkt ook niet uit zn bekkie en mondje ziet er goed uit dus ga er van uit dat het de artrose is.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 23:45

Krijgt hij al iets ter ondersteuining voor zn artrose en evt iets ter ondersteuining van zn spieren? Dat kan een hoop schelen.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 00:14

Hij krijgt op dit moment alleen de metacam.
Heb je tips voor supplementen oid? Het is voor mij de eerste keer dat ik een dier heb met artrose en wil het graag zo comfortabel mogelijk voor hem maken!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 00:18

ik denk eerder dat door hard voer de artrose slechter kan komen?
Vergelijk het met een paard met artrose in de benen. of een mens.
rustige zachte beweging ( stappen, zwemmen, kauwbeweging) is goed, piekbelasting (springen. galopperen op asfalt, kauwen op harde dingen) is net weer niet goed, dan maak je het weer kapot.
supplementen kan je gewoon naar een bewegingssupplement kijken voot hond en kat. Dat is wat uitzoeken welk merk wel of niet aanslaat. Als hij het wil eten uiteraard :D.
Een natuurlijke pijnstiller kan mss ook soelaas bieden (duivelsklauw? als dat mag voor katten tenminste. Wiet olie is naar het schijnt ook super.)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 00:44

Misschien eens een second opinion laten doen Ts?

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 00:51

Hoe is de artrose in de kaak vastgesteld ts?

moi22
Berichten: 901
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 01:13

Ik zou hem opnieuw na laten kijken. Metacam is erg belastend voor de nieren dus dat deze een half jaar geleden goed waren wil helaas niet zeggen dat dat nog zo is.
Verder zijn braken en slecht eten redenen om al dan niet tijdelijk met dergelijke medicatie te stoppen omdat dat juist omstandigheden zijn die extra schadelijk zijn.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 01:18

Ik ga de ideeën is doorkijken!
Dierenarts heeft kat nagekeken, lichamelijk kwam alles er erg goed uit, tanden goed, tandvlees etc. Allemaal netjes, daar kon het volgens hem niet vandaan komen. De manier waarop hij at en zeg maar de spieren vlak onder de oortjes richting de ogen (? Als ik het goed zeg...) wees voor mijn DA op artrose. Hij had tijdje verminderd gegeten door de pijn en daardoor verminderen die spieren, bij een gezonde kat is dat heel anders gevormd.
Aldus mijn DA. Ik hoop dat ik het goed beschreven heb :=. Dit is allemaal rond oktober geweest dus exacte woorden staan me niet meer helder voor de geest.

Braken doet hij (gelukkig) niet. Op het eten na is het een nog fitte kwebbelende, schutting-beklimmende knuffelkater.

Wellicht dan toch even de andere DA bezoeken...

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 01:41

Dat dacht ik al, een blinde gok van je dierenarts.
Artrose is aan de buitenkant niet te zien.
Wellicht heeft hij last van zijn keel, ergens inwendig een abces etc.
Ik zou ook opzoek gaan naar een andere, kundige, da!

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:15

Wildgirl schreef:
Dat dacht ik al, een blinde gok van je dierenarts.
Artrose is aan de buitenkant niet te zien.
Wellicht heeft hij last van zijn keel, ergens inwendig een abces etc.
Ik zou ook opzoek gaan naar een andere, kundige, da!


Eens. Aan zo'n diagnose heb je echt helemaal niets.
Laat het dier eens goed nakijken.

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:26

Zit er artrose in de kaak of is het kaak gewricht weggesleten?

Zou hem gaan voeren wat hij lekker vind en makkelijk eet als is dat vers of nat. Kat die mager wordt, zich ellendig voelt en wellicht misselijk is van de novacam zal ook hard achteruit gaan..

Maar een second opinion lijkt me een goed idee.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:37

Wildgirl schreef:
Dat dacht ik al, een blinde gok van je dierenarts.
Artrose is aan de buitenkant niet te zien.
Wellicht heeft hij last van zijn keel, ergens inwendig een abces etc.
Ik zou ook opzoek gaan naar een andere, kundige, da!

Hier ga ik ook in mee. Als je dan een echte diagnose krijgt van Artrose kun je verder kijken naar supplementen.
:)

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 12:55

Gaan we dat als eerste eens doen, gelukkig meerdere DA's hier in de buurt!

Het slachtoffer trouwens
Afbeelding

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Kat met artrose in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:03

Mijn moeder dr oude kat had last van blaasgruis en die heeft de laatste 10 jaar van zijn leven alleen maar natvoer gekregen en is dik 18 geworden dus (heb het nu wel over de jaren 80/90 dus veel andere opties had je toen niet). Dus dat een kat niet kan leven op alleen natvoer zal wel mee vallen. Oke Elvis ( :') ) z'n gebit werd er niet beter op maar als je kat al 15 is lijkt me dat een zorg minder.