Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:57

Niets gelezen qua reacties maarrr niemand geen mens en geen dier kan 24/7 werken. Dus ik zou voor erg leuke gemakkelijke super sociake overdag erfhond gaan en voor wat pittigere avond/nacht hond gaan die overdag ergens in kennel met hok waar rust is slaapt. Die hond moet dus leren omgekeerd te leven (s nachts actief en overdag slapen)

Zit voor overdag dan richting golden, labrador iets te denken wat dus beetje formaat heeft en tegen stoot kan en niet kwijlt ;)

Voor s nachts herder of dogachtig ras of leuke kruising daar van

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:09

Ik zou van elk ras een pup veel te link vinden, het kan zomaar een intolerante wegloper worden immers en dan zit je met een onbruikbare hond.. Waarom ga je niet naar een asiel met je wensenlijstje? Van die honden is tenminste het karakter uitgekristalliseerd en met wat goed overleg mag hij/zij waarschijnlijk zelfs een tijdje op proef komen. Jij blij, hond blij en asiel blij, wat wil je nog meer

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:29

bullmastiff?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


heerlijk ras <3

BlueWhite
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:01

Wij hebben een mix kangal x Kaukasische herder gehad, super hond.
Groot, imponerend, een echte erfhond, bewaakt zijn familie en alles wat op zijn erf is. Trouw en zachtaardig. Niet nerveus of onnodig blaffen. Dit is in ieder geval echt het profiel van onze hond.

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:13

Uhm iedereen bedoeld het net als ik erg goed maar zoals meerdere mensen opperen van vele genoemde rassen en mixen zijn 50 a 80 of zelfs 95% echt niet geschikt voor jullie doel! Nooit is van te voren te zeggen hoe een pup uit groeit. Ga dus zeker k8jken voor erg leuke herplaatser of bijv. Afgekeurde geleidehond of zelfs afgekeurde hond voor beveiliging of politie oid. Zat honden die in opleiding waren voor beveiliging of politie maar hoop drift missen en veel te soft zijn. Dat is het type hind wat jullie zoeken misschien. Het komt imponerend over maar doet helemaal niets. Echter als pup maar afwachten hoe ze worden. Vaak hebben ze een bepaalde selectie procedure maar naarmate ze ouder worden veranderd toch enigszins het karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:15

Even om wat verwarring op te helderen: we gaan de (eerste) pup niet pas kopen op het moment dat we het bedrijf starten. Én een bedrijf z'n eerste jaar doorhelpen, én een pup opvoeden, is geen doen. Dat willen we dus minstens een jaar van te voren doen. Ik zeg minstens, want het idee is dat het bedrijf over een kleine 10 jaar volledig draait, daarvoor zitten we in de aanloopfase waarin we klein beginnen. Daarnaast komen er ook minstens 2 honden, waarschijnlijk 3. Dus maak je geen zorgen dat ie eenzaam en alleen op dat erf ligt, zeker niet!

RoosTaffy
Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:35

BlueWhite schreef:
Wij hebben een mix kangal x Kaukasische herder gehad, super hond.
Groot, imponerend, een echte erfhond, bewaakt zijn familie en alles wat op zijn erf is. Trouw en zachtaardig. Niet nerveus of onnodig blaffen. Dit is in ieder geval echt het profiel van onze hond.


Met kangal zelf geen ervaring, kaukazen wel. En zou deze voor dit doeleinde nooit nemen! Super waaks, en heel beschermemd naar de familie toe. Met al die mensen die langs komen geen goed plan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:49

naam schreef:
Even om wat verwarring op te helderen: we gaan de (eerste) pup niet pas kopen op het moment dat we het bedrijf starten. Én een bedrijf z'n eerste jaar doorhelpen, én een pup opvoeden, is geen doen. Dat willen we dus minstens een jaar van te voren doen. Ik zeg minstens, want het idee is dat het bedrijf over een kleine 10 jaar volledig draait, daarvoor zitten we in de aanloopfase waarin we klein beginnen. Daarnaast komen er ook minstens 2 honden, waarschijnlijk 3. Dus maak je geen zorgen dat ie eenzaam en alleen op dat erf ligt, zeker niet!


Ik denk dat je er beter aan doet om een tijd na het starten van je bedrijf iets te kopen in plaats van een jaar ervoor. Kijk eerst maar of het gaat lopen, wat voor cliënten je krijgt en hoe dat allemaal gaat. Je hebt nog geen idee van wat er allemaal op je af gaat komen.

Waarom zoveel haast met die hond? Wat maakt dat het niet kan wachten?

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:01

Is een Briard niks?
Zijn waaks en honkvast.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:30

A_nouk schreef:
Ik zag ergens een Husky voorbij komen, dat zou ik dan weer niet kiezen.. Als er eentje zijn eigen pad trekt dan is het wel een husky die houdt je niet op je eigen terrein. Daarnaast blaffen ze eigenlijk ook nooit.

Een ras wat ik nog niet voorbij zie komen is de schnauzer. Als je de grote (riesen) dan heb je een grote imposante hond die lekker stabiel is, wat aan te leren is maar ook open staat voor aandacht en goed toegankelijk is. Mijn ouders hebben een aantal middelslagen gehad en waren allemaal waaks op een positieve manier. Wel blaffen maar niet het risico dat ze 'aanvallend' zijn. http://www.hondenrassen.nl/rassen/riesenschnauzer/


Dat was denk ik mijn “husky” staat bij dat t om een kruisig gaat met hollandse herder. Dus die blafte zéker wel :j een goede erfhond maar wel wegloperiger dan onze herders zoals ik ook in mn verhaal beschreef :)

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:32

Mijn oom en tante met een melkvee bedrijf hadden een labrador x rottweiler. Heerlijk dier, eigenlijk vriendelijk naar iedereen maar was erg groot (vooral breed) en sloeg eigenlijk wel flink aan wat mensen wel afschrok. Helaas overleden aan ouderdom, maar het was een hele fijne kruising. Het vriendelijke van de labrador, maar het toch meer waakse van de rottweiler. En hij had dan ook geen jachtinstinct zoals de labrador had, maar daar moet je dan weer geluk mee hebben denk ik.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:46

Op mijn vorige manege hadden ze een bouvier.Die wist na 1 keer gezien te hebben precies wie daar hoorde en wie niet.Echter tegenwoordig zie je niet veel bouviers meer - er lijkt wel een mode in hondenrassen te zijn.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:49

anjali, klopt! Mijn moeder wilde graag weer een boef na het overlijden van de andere boef maar er waren geen nestjes. Gelukkig loopt er nu een leuke 5 maanden oude Bouvier rond die alle harten steelt.

Voordeel is wel dat zij niet "doorgefokt" zijn.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:52

als je bouvier aanraad moet je er misschien wel bjzeggen welke bouvier je bedoeld, er zijn er namelijk een stuk of 4 :p (bouvier de flandres, bouviers 'dardenne, bouvier australien...) (bouvier betekend gewoon veedrijver in het frans)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:00

Waar ik het zelf moeilijk mee heb.Is dat iedereen op bokt gilt dat een paard niet alleen mag staan maar vervolgens een hond pur sang roedel dier in zijn eentje het erf op schopt onder de mom hij moet de boel bewaken. Neem of meerdere honden of houd je hond binnen.

Er zijn veel rassen geschikt als knuffel en als waker maar een deel zit hem in de opvoeding en ook honden zijn individuen dus in de geschikte rassen is niet iedere hond geschikt voor zijn taak.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:05

Maar waarom zou een erfhond geen fijn leven hebben? Op voorwaarde natuurlijk dat hij vrij mag rondlopen en niet ergens in een hok gezet wordt. Lekker kunnen rondlopen, alles in het oog houden, iedereen begroeten en zich overal mee bemoeien :) Toch veel leuker dan het grootste deel van de dag maar tussen 4 muren zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:17

beatje schreef:
Waar ik het zelf moeilijk mee heb.Is dat iedereen op bokt gilt dat een paard niet alleen mag staan maar vervolgens een hond pur sang roedel dier in zijn eentje het erf op schopt onder de mom hij moet de boel bewaken. Neem of meerdere honden of houd je hond binnen.

Er zijn veel rassen geschikt als knuffel en als waker maar een deel zit hem in de opvoeding en ook honden zijn individuen dus in de geschikte rassen is niet iedere hond geschikt voor zijn taak.


Juist daarom heb ik nog geen uur geleden gereageerd dat het sowieso minstens twee honden worden, waarschijnlijk drie na verloop van tijd. Dus hij komt niet alleen te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:17

beatje schreef:
Waar ik het zelf moeilijk mee heb.Is dat iedereen op bokt gilt dat een paard niet alleen mag staan maar vervolgens een hond pur sang roedel dier in zijn eentje het erf op schopt onder de mom hij moet de boel bewaken. Neem of meerdere honden of houd je hond binnen.

Maar TS geeft toch ook aan dat ze t.z.t voor 2 of 3 honden gaan, dan is dat probleem er toch niet?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:47

Excuus Zoe_97, des flandres. De club in NL heeft het alleen over dit type dus ik weet niet beter.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:58

huksy zou ik ook niet doen :)) mijne waakt wel maar zij is echt meer een uitzondering :+ Kangal is een hele goede waker maar vergt wel een strikte opvoeder.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:18

Ik had geen idee dat er bij jullie geen onderscheid maakt wordt :+ ik woon in België ne zit meerdere keren per maand op hondenshows, vandaag dat ik met meerdere types bekend ben en voor t’s zou ze misschien bij de verkeerde hond uit kunnen komen :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:33

Maar wat wordt er nu eigenlijk nog meer met de hond gedaan dan gewoon 'erfhond' zijn?
Want hier worden zo extreem veel rassen aangeraden die ook mentale uitdaging nodig hebben...

Op de manege waar ik gestaan heb hadden ze border collie's, een Australische herder en iets wat op een Mudi leek (geen idee of het een rasechte was). Dat ging wel vrij goed, alleen liepen de borders natuurlijk achter de paarden aan omdat ze niet echt een taak hadden. Kwamen bijna allemaal blaffend op de auto af maar waren uiteindelijk gewoon heel lief.
Herders zou ik waarschijnlijk sowieso afraden omdat er waarschijnlijk mensen op je terrein zullen komen die zenuwachtig/hyper zijn en herder kunnen daar niet altijd goed mee overweg.

Ook misschien iets om rekening mee te houden; mogen de mensen hun eigen honden ook meenemen op jouw erf? Dan moet je zeker zorgen dat je naar een ras gaat kijken dat wat socialer is.

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:45

Ik begrijp het ook niet. Waarom schapendrijvers of retrievers aanbevelen voor een erf bewaking? Die worden gefokt om.... jawel; schapen te drijven of te apporteren. Er worden al eeuwen (letterlijk) erfbewakers gefokt. Kies er daar een uit.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:54

rien10 schreef:
Ik begrijp het ook niet. Waarom schapendrijvers of retrievers aanbevelen voor een erf bewaking? Die worden gefokt om.... jawel; schapen te drijven of te apporteren. Er worden al eeuwen (letterlijk) erfbewakers gefokt. Kies er daar een uit.


Maar de hond moet overdag lief zijn tegen mensen en 's nachts waken. :+ Ok, de meeste honden zullen wel iemand met slechte bedoelingen eruit kunnen halen, maar ik zie een border collie bijvoorbeeld niet direct waken..

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:04

Een erfhond heeft dat soort eigenschappen.
Een erfhond is niet hetzelfde als een waakhond A la getrainde Mechelse herder.