Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:36

Mijn boxer X labrador reu is precies jouw plaatje, TS. :)
Hij weet dondersgoed wie de oprit (met drie huizen) op horen te komen en wie niet. Vriendjes, familie, alles wat regelmatig voorbij komt is na een paar keer bekend en dus slaat hij niet meer aan. Bij onbekend volk zul je hem horen, en alles met de wetenschap dat hij ondanks zijn imponerende blaf ongevaarlijk is. Zo zie ik zelf graag een waker! :)

Mijn tip is dus: kijk ook eens naar kruizingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:38

Wij hebben een leonberger (reu) en een landseer(teef). Ontzettend lieve, vriendelijke honden. Ze zijn heel waaks. De leo blaft niet, maar heeft echt álles in de gaten en loopt er dan heen. Hij weet precies wat zijn erf is, maar beschouwt de gehele straat en het bos achter ons huis ook als zijn terrein :+ Hij houdt nauwlettend in de gaten wat daar allemaal gebeurt. De landseer is ook waaks, die is wat minder 'oplettend', maar die blaft wel zodra ze een vreemde ziet.
Het zijn mega honden, dus ze schrikken wel af, maar ze zullen nooit iemand kwaad doen. Ze vinden het heerlijk om aandacht te krijgen, maar vinden het ook fijn om hun eigen gang te gaan en wat rond te scharrelen op het erf.

Afbeelding

Afbeelding

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:41

Ik zie rottweilers voorbij komen
Dat varieert als een malle
Onze teef Zou je in de situatie kunnen plaatsen zoals ts die beschrijft
Onze reu niet, dan komt er helemaal niemand meer het terrein op :=

Grote Zwitserse kwam bij mij ook boven drijven
Kennissen van me hadden er altijd 1 op de boerderij
Waals indien er stront aan de knikker was
Kondigden bezoek aan zonder vervelend te worden
Niet opdringerig , maar zeer vriendelijk naar goed volk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:41

xJitskee schreef:
Wij hebben een leonberger (reu) en een landseer(teef). Ontzettend lieve, vriendelijke honden. Ze zijn heel waaks. De leo blaft niet, maar heeft echt álles in de gaten en loopt er dan heen. Hij weet precies wat zijn erf is, maar beschouwt de gehele straat en het bos achter ons huis ook als zijn terrein :+ Hij houdt nauwlettend in de gaten wat daar allemaal gebeurt. De landseer is ook waaks, die is wat minder 'oplettend', maar die blaft wel zodra ze een vreemde ziet.
Het zijn mega honden, dus ze schrikken wel af, maar ze zullen nooit iemand kwaad doen. Ze vinden het heerlijk om aandacht te krijgen, maar vinden het ook fijn om hun eigen gang te gaan en wat rond te scharrelen op het erf.

[ [url=m/Rs0wm6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3FaVao.jpg]Afbeelding[/url] ]


De leonberger vind ik ook wel een mooie optie... Hoe zijn ze met op het erf blijven?

_DP_
Berichten: 665
Geregistreerd: 05-02-10
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:42

Wij hebben een australische herder. Lief sociaal dier maar behoorlijk waaks, altijd op zijn hoede en een vreemde komt niet binnen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:42

Dat ik niet iedereen antwoord is niks persoonlijks trouwens hoor, is puur het feit dat ik niet had verwacht dat er zoveel reacties zouden komen :D Maar ga vooral door, ik vind het heel leuk!

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:45

Sjolvir schreef:
Rotweiler zou ik niet doen voor het doel van TS.

Boxer, hi hi, die zijn vaak hele blije eieren.

Oud Duitse Herders, ken veel goede en ook rotte, maar dat is bij veel rassen zo. Bij de boer waar ik sta met de paarden er 3 zien komen en gaan, 2 super lieve en 1 die echt niet lief was :Y) . Ze blaften allemaal wel, maar niet overdreven, gewoon het aankondigen van verandering, doen verder hun eigen ding.
(Oke, behalve de huidige die hebben wij verziekt met koekjes :D :+ )

Want? De rottweiler van mijn ouder is imposant en waakt maar het is een doetje eerste klas het is maar net hoe je hem opvoed en uit wat voor lijn.

Aussie zou ik niet doen, wel heel waaks maar die van mij zou je met open pootjes het erf oplaten

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:46

Persoonlijk zou ik ook kijken naar een ras die niet te veel vachtonderhoud nodig heeft. Vachten die snel vervilten zou ik niet los op het erf laten, want gegarandeerd zit je steevast die hond te borstelen. Tijd die je dan net zo goed aan training en knuffels kon spenderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:51

naam schreef:
xJitskee schreef:
Wij hebben een leonberger (reu) en een landseer(teef). Ontzettend lieve, vriendelijke honden. Ze zijn heel waaks. De leo blaft niet, maar heeft echt álles in de gaten en loopt er dan heen. Hij weet precies wat zijn erf is, maar beschouwt de gehele straat en het bos achter ons huis ook als zijn terrein :+ Hij houdt nauwlettend in de gaten wat daar allemaal gebeurt. De landseer is ook waaks, die is wat minder 'oplettend', maar die blaft wel zodra ze een vreemde ziet.
Het zijn mega honden, dus ze schrikken wel af, maar ze zullen nooit iemand kwaad doen. Ze vinden het heerlijk om aandacht te krijgen, maar vinden het ook fijn om hun eigen gang te gaan en wat rond te scharrelen op het erf.

[ [url=m/Rs0wm6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3FaVao.jpg]Afbeelding[/url] ]


De leonberger vind ik ook wel een mooie optie... Hoe zijn ze met op het erf blijven?


Dit is mijn eerste leo, dus heb alleen deze als referentiekader. Maar hij blijft netjes op zijn erf. Wij hadden wel een stroomdraadje op de oprit liggen, daar heeft hij één keer kennis mee gemaakt en toen was het over. Neem je hem mee op visite en laat je hem dan los in een tuin, dan zal hij wel altijd een uitweg zoeken om de buurt te verkennen. We hebben inmiddels alles wel afgesloten omdat de lanseer het wel leuk vond om zo af en toe de buurt te verkennen :+

Overigens zijn leo's volgens het boekje veel vachtonderhoud nodig, maar in de praktijk vind ik het reuze meevallen. Wij kammen hem eens in de maand, terwijl hij hele dagen buiten op het erf loopt.

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:55

Mossel schreef:
Sjolvir schreef:
Rotweiler zou ik niet doen voor het doel van TS.

Boxer, hi hi, die zijn vaak hele blije eieren.

Oud Duitse Herders, ken veel goede en ook rotte, maar dat is bij veel rassen zo. Bij de boer waar ik sta met de paarden er 3 zien komen en gaan, 2 super lieve en 1 die echt niet lief was :Y) . Ze blaften allemaal wel, maar niet overdreven, gewoon het aankondigen van verandering, doen verder hun eigen ding.
(Oke, behalve de huidige die hebben wij verziekt met koekjes :D :+ )

Want? De rottweiler van mijn ouder is imposant en waakt maar het is een doetje eerste klas het is maar net hoe je hem opvoed en uit wat voor lijn.

Aussie zou ik niet doen, wel heel waaks maar die van mij zou je met open pootjes het erf oplaten


Omdat gemiddelde rotweiler niet echt geschikt is voor veel volk op je erf en vaak weinig signalen afgeeft en wat ze afgeven wordt vaak door mensen gemist (dat is mensen hun schuld, maar uiteraard krijgt hond daar altijd de schuld van). En ja, er zitten knuffels tussen zo ook Babs <3 (had zaklantaarn voor inbreker nog vastgehouden).. de naam zegt het al, maar ze zijn niet allemaal Babs.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:56

Mossel schreef:
Sjolvir schreef:
Rotweiler zou ik niet doen voor het doel van TS.

Boxer, hi hi, die zijn vaak hele blije eieren.

Oud Duitse Herders, ken veel goede en ook rotte, maar dat is bij veel rassen zo. Bij de boer waar ik sta met de paarden er 3 zien komen en gaan, 2 super lieve en 1 die echt niet lief was :Y) . Ze blaften allemaal wel, maar niet overdreven, gewoon het aankondigen van verandering, doen verder hun eigen ding.
(Oke, behalve de huidige die hebben wij verziekt met koekjes :D :+ )

Want? De rottweiler van mijn ouder is imposant en waakt maar het is een doetje eerste klas het is maar net hoe je hem opvoed en uit wat voor lijn.

Aussie zou ik niet doen, wel heel waaks maar die van mij zou je met open pootjes het erf oplaten


Rottweilers zijn vaak een stuk temperamentvoller dan andere rassen, ongeacht lijn of opvoeding. Ik begrijp de keuze wel om er niet voor te kiezen. Ik weet ook dat het ontzettend lieve honden kunnen zijn.

Grote zwitsers kunnen ook erg temperamentvol zijn.

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:59

Super leuk wat jullie willen beginnen!
Wij hebben een Berner Sennen, hij waakt heel goed, is toch lief en gaat zijn eigen gang.
Helaas zitten er inderdaad veel problemen in gefokt.. Qua vacht onderhoud gaat hij 2x per jaar naar de trimsalon. Hij loopt de hele dag buiten en slaap 'snachts in de bijkeuken.

Ik zou ook goed kijken naar honden die het wel fijn vinden om buiten te zijn, mijn Jack Russel bijvoorbeeld krijg je in de winter bijna niet naar buiten omdat hij het te koud vind haha..

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:10

Wij hebben een Kooikerhondje. Is wel een slag kleiner als wat de meeste hier opnoemen. Die van ons waakt wel maar als mensen eenmaal op het erf zijn is het meestal wel klaar. Je hoort wel aan het soort geblaf als er iets loos is. Die van ons leeft buiten, mag overdag wel binnen op de deurmat liggen, zit snachts in de schuur, als die dan blaft is er iets niet pluis.
Verder zit ie wel de hele dag achter muizen, ratten en dat soort beestjes aan. Als de kat ze niet vangt doet de hond het :Y)

Weet alleen niet hoe geschikt z’n hond is in combi met mensen met een beperking, die van ons is heeft het niet zo op vreemden, wilt zelf wel snuffelen en kijken maar niet geaaid worden. Tenzij die het zelf aangeeft, sommige mensen doen een jaar lang een poging om te kunnen aaien, ander laat ie zich vanaf de eerste seconde al aaien :+
Heeft wss ook te maken met waar wij onze hond als pup vandaan hebben gehaald, daar kwamen eigenlijk geen andere mensen bij de honden en bij ons is die nooit het erf af geweest.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:18

Qua waken voldoet je wens, de dalmatier, erg goed. Alle dalmaten die ik ken zijn waaks, maar op een vriendelijke manier. Alleen wel een hoog energie-gehalte en daardoor waarschijnlijk minder geschikt voor mensen met ADHD. Bovendien koukleumen, in de winter moeten ze dik ingepakt zijn omdat ze de ondervacht missen.

SayaJones

Berichten: 11937
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:29

Sclimpre schreef:
Een Mastin Espagnol past wel in het plaatje.
http://www.sos-strays.be/nederlands/nl-mastins.html


Een hele goede tip :j

Ik heb er sinds kort eentje in huis.
Ze zit overdag op stal.

Als je aanwezig bent dan is haar waakzaamheid niet zo hoog, ze begroet iedereen vriendelijk, is voor katten en kinderen heel lief en voorzichtig. Als we er niet zijn of er loopt iets guurs voorbij dan laat ze zich wel horen (Maar geen irritante blaf die nooit meer stopt, een mooie, lage waakse blaf).

In het donker is ze een stuk waakser als overdag en dan beschermt ze alles goed, met zekerheid en met stabiliteit.

Het is echt een prachtig ras. Niet hyper en heel erg op de voorgrond. Maar rustig, vriendelijk en heel stabiel en ze geniet vol van alle aandacht :D

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:35

Op mijn werk hebben ze 4 bernersennen honden lopen en die doen precies wat ze moeten doen! Ze blaffen als er iemand de oprit op komt en genieten van de aandacht maar jagen geen paarden op en gaan ook rustig ergens liggen.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:57

Ilse_123 schreef:
Mossel schreef:
Want? De rottweiler van mijn ouder is imposant en waakt maar het is een doetje eerste klas het is maar net hoe je hem opvoed en uit wat voor lijn.

Aussie zou ik niet doen, wel heel waaks maar die van mij zou je met open pootjes het erf oplaten


Rottweilers zijn vaak een stuk temperamentvoller dan andere rassen, ongeacht lijn of opvoeding. Ik begrijp de keuze wel om er niet voor te kiezen. Ik weet ook dat het ontzettend lieve honden kunnen zijn.

Grote zwitsers kunnen ook erg temperamentvol zijn.

Dit is onze 2de rottweiler, moet zeggen dat de reu wel wat zachter is dan de teef die we hiervoor hadden maar verder gewoon sociaal naar andere mensen

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:08

Wij hebben een mechelse en een kruising mechelse x berner sennen x duitse herder lopen, beide heel waaks maar zouden geen vlieg kwaad doen! Hiervoor ook een husky x hollandse herder gehad, ook erg waaks en super braaf. Op de stal waar ik wekelijks ga lessen hebben ze 4 honden: een ierse wolfshond, duitse herder, rotweiler en nog een herderachtige kruising. Daarvan waakt alleen de duitse (die ook geen vlieg kwaad doet), de wolfshond en herder kruising houden zich wat afgezonderd en de rotweiler vindt alles veel te gezellig om te waken :o

Echter zal er ook een hoop aan de opvoeding liggen, als je onze honden in een kooi had gestopt waren ze niet zo lief gok ik :)

Edit: de husky ging overigens elke zondagochtend op eigen initiatief op visite bij onze achterburen voor knuffels als wij uitsliepen, die was niet zó erfvast, maar verder dan dat is ie nooit gegaan :')
Wij hebben bij de opritten en langs de weg een stroomdraadje gespannen van +- 10cm hoog, een keer voelen en daarna kon de stroom eraf. Hangt er nu nog wel als reminder dat ze er niet over mogen. Met de auto/fiets kun je er gewoon overheen rijden :)

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:49

Ik denk ook dat een keeshond dichtbij je wensen komt :) hij is vriendelijk, aaibaar, doch waaks.

Een rottweiler zou ik ook afraden. Natuurlijk is geen enkele hond hetzelfde omdat hij bij een bepaald ras hoort, maar mijn ervaring is wel dat rottweilers hun taak als het op waken aankomt zeer serieus nemen. Wanneer je ze een erf geeft is het hun erf en niet meer zozeer dat van jou :=

Natuurlijk valt of staat het hele project ook met opvoeding, je kunt geen enkele hond de verantwoordelijkheid geven over een erf te waken zonder begeleiding, een hond die het zelf uit moet zoeken zal dat ook zeker doen! En niet op de manier die jij perse wenst ;)

Succes met de keuze en het project!

cariena1
Berichten: 947
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:52

Lillian__ schreef:
hij hebben op stal een Appenzeller sennenhond, hele waakse dame, zeker als je het huis wilt betreden. Ze komt nog steeds blaffend naar buiten als ik het terrein op kom en stopt pas als ze een aai krijgt en ook echt niet eerder, ik sta er al meer dan een jaar. Ze scharrelt echt op haar eigen tempo over het erf en soms zie je haar ook gewoon een paar uur niet, dan doet mevrouw een schoonheid slaapje. Ze vind af en toe een beetje klieren leuk maar ze is ook dat gauw zat.

Maar als de smid komt, kom je niet van d'r af, dan ruimt ze gelijk voor ons op :j :')

zou oppassen met hoefjes eten de hond van mijn ouders deed dat ook heeft r bijna r leven gekost waren 4 ponys bekapt alles opgevreten en darmen verstopt was kantje boord

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:30

Margee schreef:
Sclimpre schreef:
Een Mastin Espagnol past wel in het plaatje.
http://www.sos-strays.be/nederlands/nl-mastins.html


Kan ik het helemaal mee eens zijn.
Zelf een Mastin X uit Spanje en het is een echter erfhond. Het liefst ligt ze op het terrein in het rond te kijken, ook als het koud is. Voor kinderen en de katten is het een schatje, zo voorzichtig.


En hier nr. 3 met een Mastin. Hij is ook geen volle en komt uit Spanje en hij voldoet compleet aan jouw wensen. Hij is zeker zeer waaks maar iedereen die volgens ons welkom is, is dat voor hem ook.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:41

Persoonlijk zou ik het erf beveiligen met een goede opritverklikker in combi met camerabewaking.
Ik vind een erf hond eigenlijk maar een beetje zielig om eerlijk te zijn.
Voor de gezelligheid zou ik dan op zoek gaan naar een lieve rustige hond(en).
Zelf ontvangen wij dagelijks bezoek waaronder veel kinderen met ASS en ik ben blij dat mijn honden niet waaks over komen. Voor veel mensen is het al spannend genoeg zonder dat er geblaft wordt.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:58

Sxnnelenix schreef:
Wij hebben thuis een Mechelse herder rondlopen. Vergis je niet, dezen zijn draakjes als ze jong zijn maar met de juiste training heb je er de perfecte hond aan! Hij is waaks en daarnaast heel lief en zal alleen op kommando in aanval gaan. Maar zoals ik al zei je moet er wel tijd voor hebben om hem te trainen.


Wij hebben al 14 jaar een Mechelaar. Is geboren en opgegroeid op ons melkveebedrijf. Een betere erfhond kan ik ons niet wensen. Blaft Max, ga dan maar kijken, want er is vreemd volk en hij blijft net zolang blaffen tot hij de baas heeft gezien, daarna druipt hij af. Net alsof hij dan denkt; zo neem jij het van mij over? Zijn karakter is geweldig, hij heeft nog nooit iets verkeerd gedaan. Een enorme kindervriend en erg trouw.
We zijn nu verhuisd en daar heeft hij het best moeilijk mee gehad, maar na een paar maanden is hij toch weer opgeknapt en waakt hij weer als vanouds. Er is alleen een maar; Max wil niet binnen zijn, hij heeft altijd buiten gelopen en op de deel geslapen, dus hij ligt nu 's nachts in de schuur met een uitloop naar buiten.

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:06

Wij hebben een Stabij x Berner Sennen hond. Onwijs lief, gaat goed met andere dieren en mensen(ook kleine kinderen) en is heel erg erfvast.
Maar aan de andere kant ook weer heel waaks, slaat vrijwel altijd aan en ook ‘s nachts.

Edit: nog even een toevoeging;
Ik lees hier nu dat veel mensen ervaring hebben met het weglopen van Stabijhonden en (lichamelijke(?)) problemen van de Sennenhonden. Ik denk dat de kruising dan (in ons geval) perfect heeft uitgepakt. Hond is nog nooit van het erf gegaan en tot nu toe ook altijd heel fit.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:14

Mijn schoonouders hebben een uit de kluiten gewassen kruising berner sennen (met Sint Bernard en new foundlander. De grootte van de st bernard, de vacht van de nflander en de kleur en aftekening van de berner). Hij slaat altijd aan als er mensen komen. Door zijn uiterlijk denk ik ook nog wat afschrikwekkend en hij is vrij lomp. Maar echt ontzettend lief, betrouwbaar en een grote knuffel. Inmiddels ook bijna 10 in goede gezondheid. Misschien kruising berner?