Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:35

Ik denk (hoop) dat dit topic hier goed staat, mocht dat niet zo zijn verplaats hem dan gerust!

Ik ben voor in de nabije toekomst (tussen nu en 5 jaar ongeveer) op zoek naar een hondenras die uitermate geschikt is voor 'vriendelijk' bewaken. En met vriendelijk bedoel ik 's nachts een echte waakhond en overdag waaks maar vriendelijk naar vreemden. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, I know, maar toch.

Situatieschets: Mijn vriend en ik willen over plusminus 5 jaar een pensionstal starten, die tegelijkertijd dient als dagbestedings- en stageplek voor zowel mensen met PTSS en depressies als hoger-intelligente mensen met autisme en ADHD. Geen vragen over 'waarom deze doelgroepen' aub, dit wordt allemaal in kaart gebracht met deskundigen dus het is geen gevalletje 'we doen maar wat, vinden we leuk'. In dit topic wil ik me op de hond(en) focussen.

Mijn vriend en ik hebben ruime ervaring met honden, dus daar schort het niet aan. Natuurlijk is een erfhond wel nieuw voor ons (we hebben immers nog nooit op een echte boerderij gewoond) maar het principe 'hond' kennen we maar al te goed.

De reden waarom ik deze omstandigheden noem is vanwege de vraag naar jullie ervaringen: welk hondenras is hiervoor het meeste geschikt? 's Nachts waaks, overdag uiteraard ook nog waaks (blaffen bij entree terrein is helemaal niet erg) maar vriendelijker opgesteld omdat we natuurlijk zoveel mensen over de vloer krijgen.

Zelf dachten we aan een Oudduitse Herder, maar ik zou graag nog andere inspiraties opdoen via jullie ervaringen zodat ik me niet blind staar op één optie. Nog belangrijk is wel dat de hond van nature graag op het erf blijft. De poort staat overdag gewoon open dus ik heb niet zoveel zin om de helft van de dag op zoek te gaan naar mijn hond :D En uiteraard snap ik dat dat getraind moet worden.

Spoiler:
Stiekem wil ik eigenlijk ook wel heel graag een Dalmatiër, maar dat zijn niet echt van die wakers en ik denk niet dat die makkelijk op het terrein blijven :P


Nogmaals wil ik iedereen vragen het topic op het onderwerp 'hond' te houden. In vorige topics is dit niet altijd gebeurd en dat haalt de lol van iets posten er heel snel af. Bedankt! :)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:37

Hovawart? Zijn gemaakt om te waken.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:40

wil je ene hond die als de mensen op het terrein zij, vriendelijk is en gaat stoeien, of wil je eerder een hond die de mensen negeert en zijn gang verder gaat? het concept waakhond en mensne met een beperking samen laten lijkt mij een uitdaging, gezien het soms onvoorspelbare gedrag van beide.

bij een geschikte erfhon denk ik altijd aan de australian cattle dog, wel geen blaffers, maar door hun meer ongewone uiterlijk schikken ze wel af. als een cattle blaft is dit eerder keffen. Het is ene hond die zelf zijn mannetje staat en niet zomaar iedereen een rondleiding zal geven.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:40

Off-topic, maar niet minder gemeend: wat een onwijs tof initiatief! Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar jullie ontwikkelingen en het komende ''boerdelijleven''. :D

Qua hond kan ik je helaas niet helpen :o

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:42

Hoe wil je dit gaan doen met (kleine) kinderen?
Ik zou het als ouder zelf wel spannend vinden als een waakse hond over het erf scharrelt, waar mijn kind ook rond zou lopen..

Niet aanvallend bedoeld hoor.. Ben gewoon nieuwsgierig..

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:42

ik heb een tijdje een paardje bijgereden waar ze een duitse herder x leonberger hadden. Fantástische hond, voldeed precies aan het doel. De vriendelijkheid van de leonberger en het waakse van de herder. Was alleen wel veel borstelwerk.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:42

Rodesian Ridgeback? :D

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:43


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:43

Ik merk dat eigenlijk elke Koningspoedel hard blaft naar vreemden maar je wel dood knuffelt. Je kn ze imposant knippen (Bouvierachtig) of juist elegant. Maat ik ben bevooroordeeld natuurlijk, ik vind ze geweldig O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:45

Zoe_97 schreef:
wil je ene hond die als de mensen op het terrein zij, vriendelijk is en gaat stoeien, of wil je eerder een hond die de mensen negeert en zijn gang verder gaat?


Nu je het zegt, ik heb liever een hond die zich rustig en ietwat afstandelijk houdt op het terrein dan een hond die iedereen om z'n nek vliegt. Tussen de mensen in gaan zitten om geaaid te worden mag best, maar op het moment dat ie gaat stoeien kan ie niet meer waken en andersom. Dus dan liever rustig en doet-z'n-eigen-ding!

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:46

Ik zelf vind de Friese Stabij wel in het plaatje passen. Wij hebben zelf ook een boerderij en inmiddels al onze tweede Stabij en hij voldoet bij ons aan al jouw wensen

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:47

Zoek je een hond die blaft, kan het ook een klein ras zijn.
Waakhonden zijn o.a Bouvier,duitse herder, Boxer, Deense dog, Cattledog, etc.
Hoverward zou ik niet doen. Die staan er om bekend om wat eenkennig en niet al te gemakkelijk te zijn.

In alle waakse rassen vind je vaak wel meer en minder scherpe honden. Dus laat je goed informeren over de ouders.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 19-03-18 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:48

Keeshond? Die ik ken voldoen aan de waakse knuffelhond. Is ook altijd een kwestie van opvoeding,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:49

hengstveulen schreef:
Ik zelf vind de Friese Stabij wel in het plaatje passen. Wij hebben zelf ook een boerderij en inmiddels al onze tweede Stabij en hij voldoet bij ons aan al jouw wensen


Haha wat leuk, ik heb lang Stabijs gehad bij mijn ouders! Ik vind ze persoonlijk iets te eigenwijs als erfhond, die van mn ouders schoten achter elk stuk wild aan en op een erf is dat niet handig natuurlijk, als dat wild voorbij de poort loopt. Maar dat zal uiteraard per hond verschillen. Bedankt voor de tip!

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:50

hij hebben op stal een Appenzeller sennenhond, hele waakse dame, zeker als je het huis wilt betreden. Ze komt nog steeds blaffend naar buiten als ik het terrein op kom en stopt pas als ze een aai krijgt en ook echt niet eerder, ik sta er al meer dan een jaar. Ze scharrelt echt op haar eigen tempo over het erf en soms zie je haar ook gewoon een paar uur niet, dan doet mevrouw een schoonheid slaapje. Ze vind af en toe een beetje klieren leuk maar ze is ook dat gauw zat.

Maar als de smid komt, kom je niet van d'r af, dan ruimt ze gelijk voor ons op :j :')
Laatst bijgewerkt door Lillian__ op 19-03-18 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:52

Wat trouwens ook een heel geschikt ras is, niet te groot en erg leuk om te zien: IJslandse herder.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:52

Een fijne hond voor de situatie die je schetst is de Old English Mastiff. Gemoedelijk, kan zijn eigen gang gaan, let op rustige manier op wie wel en niet welkom zijn. Waaksheid hoef je ze niet te leren. Ze doen dit van nature. ‘Nachts zijn ze heel alert en kun je het waken rustig aan ze overlaten

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:52

Wij hebben een Ridgeback, hij blaft als er vreemde mensen op het erf komen (wat met zijn formaat al heel angstaanjagend is :)) ). Verder is het echt de allergrootste knuffelbeer die je kunt bedenken, ook ontzettend lief met kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:53

Denise_Storm schreef:
Off-topic, maar niet minder gemeend: wat een onwijs tof initiatief! Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar jullie ontwikkelingen en het komende ''boerdelijleven''. :D

Qua hond kan ik je helaas niet helpen :o


Leuk dat je het zegt, dank je wel! We willen dit heel graag doen vanwege de PTSS van mijn vriend en mijn hoog intelligente autisme. We hebben in het verleden beide vreselijk veel moeite gehad om passend werk te vinden en stages voor mij zoeken was al helemaal een ramp tijdens mijn opleiding, dus ik wil een plek creëren waar anderen die ongeveer hetzelfde meemaken zich thuis kunnen voelen. We hebben beide veel ervaring in de coaching (ik wil paardencoaching aanbieden, mijn vriend 'normale' coaching) en werken samen met deskundigen, dus het moet echt een paradijsje op aarde worden! Bedankt voor het compliment, voelt goed :D en tzt zal ik zeker een volgtopic op Bokt openen!

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:56

Wij hebben thuis een Mechelse herder rondlopen. Vergis je niet, dezen zijn draakjes als ze jong zijn maar met de juiste training heb je er de perfecte hond aan! Hij is waaks en daarnaast heel lief en zal alleen op kommando in aanval gaan. Maar zoals ik al zei je moet er wel tijd voor hebben om hem te trainen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:56

Je zoekt dus eigenlijk een hond die iedereen vriend of vijand blaffend begroet, dan weet je dat er volk is en de mensen vervolgens of doodknuffelt met kwispels of negeert.

Appenz. die hier wordt genoemd vind ik minder geschikt, zitten nogal wat exemplaren bij die echt niet van anderen gediend zijn en gezien de doelgroep die jij op het erf gaat krijgen, moet het wel eentje zijn die er ook tegen kan als iemand hem ongevraagd een knuffel geeft.

Zou in dat opzicht dan eerder voor een berner gaan, ware het niet dat die zo ongeveer uit elkaar vallen van gebreken. (uitzonderingen daargelaten en gemiddeld niet heel oud worden, dat laatste vind ik altijd nog wel een ding, hou niet zo van dat afscheid nemen, heb ze liever wat langer. En ja, ik ken er ook die wel 13 werden, maar dat zijn er maar weinig)

Wat voor formaat had je zelf in gedachten? Klein, gewoon of groot, dat scheelt al hoop in je zoekplaatje.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:57

Mooi initiatief, echter, zoek een waakse hond maar geen blaffer. Waarom?? Er zijn zeer veel verschillende oorzaken voor ptss en heel veel van die mensen schrikken zich gans onwijs van harde geluiden. Dan wil je geen blaffende er naast hebben staan. Honden genoeg die ook afschrikken door hun postuur en uitstraling, daar zou ik eerder voor gaan gezien jullie toekomstplannen.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:57

Alles wat herder is of ergens in de bloedlijnen heeft zitten kan aan je eisen voldoen.
Alleen opletten dat je niet een te waaks of nerveus exemplaar neemt (bij mechelaars bvb soms wat delicaat).

Hier is de bauceron heel populair als erfhond. Heel trouw en vriendelijk naar eigen familie, waaks en meestal afstandelijk naar vreemden.
Wil je impressonanter, kan je voor een rott gaan of een dogachtige (flinke maat cane corso bvb).

Verder hangt alles af van selectie en opvoeding. Ook een vuilbak uit het asiel kan een goede waakhond zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:00

Sjolvir schreef:
Je zoekt dus eigenlijk een hond die iedereen vriend of vijand blaffend begroet, dan weet je dat er volk is en de mensen vervolgens of doodknuffelt met kwispels of negeert.

Appenz. die hier wordt genoemd vind ik minder geschikt, zitten nogal wat exemplaren bij die echt niet van anderen gediend zijn en gezien de doelgroep die jij op het erf gaat krijgen, moet het wel eentje zijn die er ook tegen kan als iemand hem ongevraagd een knuffel geeft.

Zou in dat opzicht dan eerder voor een berner gaan, ware het niet dat die zo ongeveer uit elkaar vallen van gebreken. (uitzonderingen daargelaten en gemiddeld niet heel oud worden, dat laatste vind ik altijd nog wel een ding, hou niet zo van dat afscheid nemen, heb ze liever wat langer. En ja, ik ken er ook die wel 13 werden, maar dat zijn er maar weinig)

Wat voor formaat had je zelf in gedachten? Klein, gewoon of groot, dat scheelt al hoop in je zoekplaatje.


Bedankt voor je inbreng, we gaan uiteraard nog heel goed onderzoek doen vóór we er een aanschaffen. Over dat stukje ongevraagde knuffel: we willen ons specifiek richten op hoog intelligente mensen. Niet dat die nooit ongevraagd een knuffel kunnen geven, maar velen zijn wel ontvankelijker voor instructies mbt de dieren. Dat is in ieder geval onze ervaring. Maar ja, als het een keer gebeurt is het fijn als er niet meteen een hand af wordt gebeten ofzo :P We zoeken overigens een grote hond!


bigone schreef:
Mooi initiatief, echter, zoek een waakse hond maar geen blaffer. Waarom?? Er zijn zeer veel verschillende oorzaken voor ptss en heel veel van die mensen schrikken zich gans onwijs van harde geluiden. Dan wil je geen blaffende er naast hebben staan. Honden genoeg die ook afschrikken door hun postuur en uitstraling, daar zou ik eerder voor gaan gezien jullie toekomstplannen.


Goede tip, dank je. Ikzelf heb met de meeste veteraren (dat wordt onze primaire doelgroep binnen de PTSS) niet de ervaring die jij beschrijft maar het is er zeker wel één om nog eens goed te overwegen. Dank je!


Denise_Storm schreef:
Off-topic, maar niet minder gemeend: wat een onwijs tof initiatief! Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar jullie ontwikkelingen en het komende ''boerdelijleven''. :D

Qua hond kan ik je helaas niet helpen :o

[naam] schreef:
Leuk dat je het zegt, dank je wel! We willen dit heel graag doen vanwege de PTSS van mijn vriend en mijn hoog intelligente autisme. We hebben in het verleden beide vreselijk veel moeite gehad om passend werk te vinden en stages voor mij zoeken was al helemaal een ramp tijdens mijn opleiding, dus ik wil een plek creëren waar anderen die ongeveer hetzelfde meemaken zich thuis kunnen voelen. We hebben beide veel ervaring in de coaching (ik wil paardencoaching aanbieden, mijn vriend 'normale' coaching) en werken samen met deskundigen, dus het moet echt een paradijsje op aarde worden! Bedankt voor het compliment, voelt goed :D en tzt zal ik zeker een volgtopic op Bokt openen!


Oeps, nu ben ik zelf off-topic gegaan :P sorry **\O/**

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:04

Duitse herder natuurlijk, hier onze nieuwe waker Afbeelding