Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Steppen met hond

 
Profiel   

Hoi,

Door het kickbike topic ben ik op het spoor gekomen op te steppen met Jack.

Zijn er hier nog bokkers die dit doen? En wat voor kickbike hebben jullie? Ik zit te kijken naar een Kickbike Sport G4.

Hij gaat zowel trekken als er naast lopen maar kan dat ook met zijn standaard ruffwear tuig?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-18 16:30 



 
Profiel   

Trekken met standaart ruffwear tuig is absoluut geen optie ;)

https://youtu.be/D4unVmupftE

De link bevat de eerste training van mijn puber met 1 vd volwassen honden. Kun je goed de tuigen zien die wij hier voor gebruiken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-18 19:01 



 
Profiel   

Zoals ik het zie liggen jouw harnassen verder naar achter. Dus de Ruffwear front range houden ze voor er naast te lopen ;) sowieso loopt hij alleen dus zal meer voorop rennen dan trekken zijn (uiteraard met gepast harnas, ben zuinig op mijn oogappel)
Wat voor step heb je? Ik ben naar de Kickbike Sport G4 aan het kijken, als beginner. Ik zag dat jij de gravure antenne er op hebt hangen, is dat een universele?

Ik heb op Facebook ook een oproepje gedaan of er mensen dit doen in mijn beurt dat ik een keerje kan proberen/kijken/raad vragen maar is blijkbaar niet zo populair hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-18 19:23 



 
Profiel   

onbewust zal je hond echt wel trekken, ik doe het ietsje anders ik ga met de fiets maar zelfde principe. Ik zou dus zeker een X back harnas aanschaffen :)

de kickbike sport G4 ziet er wel erg goed uit :j ik heb er ook naar zitten kijken :D

@dierenfan je honden zijn echt leuk!

Edit: hier in zweden wordt deze ook veel gebruikt cross max 20V

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-18 19:36 



 
Profiel   

Ik heb ook een kickbike nog wattes gezien op de foto kickbike cross max hahaha. Fantastische step en ben er heel zuinig op. Dus had op filmpje oude step van ?? Die ook prima geschikt is maar mindere kwaliteit. De kickbike van mij heeft ook vering enz. Kan iedereen ze aan raden!

https://youtu.be/9ECcJK8I3Ao

Filmpje met de volwassen honden. Hier zie je mij op de step. Degene met go pro is op mountainbike ;) zelf vind ik de step stuk fijner. Zal eens zoeken naar foto vd step


Laatst bijgewerkt door dierenfan op 02-04-18 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-18 21:06 



 
Profiel   

[ img ]

Oh ja de antennes kunnen overal op. Soms beetje klieren voor goede montage maar ben over diverse antennes goed te spreken

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-18 21:11 



 
Profiel   

[ img ]

Bij de zwarte hond en de husky er achter zie je hoe de tuigen echt horen te zitten. Dit was na training de x herder rechts staat gedraaid waardoor tuig naar voren gaat dankzij de lijn ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-18 21:14 



 
Profiel   

ziet er goed uit dierenfan! voor een reden voel ik mij wat safer op een mountainbike haha maar je staat stevig op de step! Misschien er toch maar eens aan wagen, gaat heuvelachtig terrein ook goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-18 22:37 



 
Profiel   

KarmaChansy schreef
ziet er goed uit dierenfan! voor een reden voel ik mij wat safer op een mountainbike haha maar je staat stevig op de step! Misschien er toch maar eens aan wagen, gaat heuvelachtig terrein ook goed?


Ja hoor en bij grote snelheid lukt te grote hoogte verschillen ook al raad ik aan die te ontwijken whahaha

Mijn puber heeft zeer goede luister oren...herder eigen he... maarrrr ook eigen wil. Doe ik de bochten af remmen en rustig nemen dan gaat dat netjes maar op volle snelheid wil hij wel edns plots eigen koers nemen... een step ben je zo af een mountainbike is veel ingewikkelder als je valt haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-18 23:28 



 
Profiel   

Ik had het kickbike topic weer omhoog geschopt en meld mij hier ook. Ik wil ook gaan steppen met mijn hond.

Morgen ga ik in Amersfoort kijken voor een step. Maar ik heb last van mijn handen, dus even afwachten of het gaat. Het huren van een kickbike G4 sport was niet zo'n succes vanwege het racestuur. Hopelijk een ander stuur wel.

Ik zit te kijken naar de Kickbike city G4. Ik wil hem ook als vervanging van mijn fiets gebruiken.
Maar het kan ook nog een andere worden, als ik er uberhaupt eentje koop. Dat weet ik hopelijk morgen.

Mijn hond heeft een Hunter Norwegger Racing tuig trouwens. Zou die geschikt zijn? [ img ]

Het idee is dat ze ernaast loopt, net als met de fiets. Dus geen mushing. Maar soms trekt ze wel, als ze een kat ziet oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-18 23:51 



 
Profiel   

Wat leuk Eilish dat je ook aan het kijken bent. Het begint bij mij toch enorm te kriebelen om dadelijk naar de fietsenwinkel te lopen en hem te bestellen.
Ik ben geen hardloper of fietser maar sport wel graag en wandelen gaat soms zo traag. Dit lijkt me dus een ideale oplossing!

Het is wel een gevalletje keuze is reuze ivm tuigjes, antennes en treklijnen seg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 08:07 



 
Profiel   

Ik meld me!

Wel nog heel basic hier. Ik had wat hetzelfde als jij, de goesting om ermee te starten. Maar anderzijds natuurlijk geen flauw idee of mijn hond het uberhaubt wel leuk zou vinden. Hij kent het trekken wel (stukje canicross), dus zover zijn we al.

Ik heb dan een kickbike Cruiser tweedehands op de kop kunnen tikken voor 150€. Niet het meest ideale, ongetwijfeld. Maar ik heb geen wedstrijdambities, en om te starten en er al wat van te proeven is het zeker prima. Voorlopig gebruik ik ook gewoon het tuigje dat ik had voor gewone canicross (Zero DC short - hondlief HAAT de lange tuigjes). Ik heb voorlopig ook nog geen antenne. Het is dus wat voorzichtig zijn, maar hondlief is gelukkig zodanig goed vooruit dat die lijn altijd strak staat :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 08:16 



 
Profiel   

Even een vraag tussendoor ik dacht dat het in nederland niet is toegestaan om honden te laten trekken? Alleen met juiste papieren ofzo voor de sledehonden? Word namelijk altijd voor gewaarschuuwd in de staffords groep op facebook waar ik lid van ben.

Dit dus:
[ img ]

Ik neem aan dat step/kickbike hier dus ook onder valt? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 08:31 



 
Profiel   

Wat een supertof filmpje dierenfan!

Wij zijn ook pas heel net begonnen met proeven aan steppen met de hond. Met onze grote Yorek een tijd gedacht dat hij er toch te sterk voor zou zijn (zolang er niks aan de hand is prima, maar als er opeens een ree vlak voor onze neus langs vliegt... affin).

Maar het bleef kriebelen dus eerst eens begonnen met een week een Kickbike G4 huren om te zien wat ik er zelf van vond en hoe Yorek het zou doen (er naast lopend). En dat ging eigenlijk verbazingwekkend goed! Had echter wel dat ik toch een wat stevigere step zou willen met een betere rem nog (ook wederom ivm grote van Yorek) en toen nog een week een Kostka Mushing step kunnen lenen. Die vonden wij echt zo enorm veel fijner nog weer dan de Kickbike G4! En ondanks de veel hogere prijs toch gelijk voor die gegaan.

En nu hebben we er sinds dit weekend nog een Tamaskan bij die later als ze groot is (ze is nu 6 maandjes) ook voor de step mag! Helemaal leuk!

Voor Yorek heb ik overigens een Ruffwear omnijore harnas gekocht. Vind de spullen van Ruffwear fijn en de gewone Ruffwear (Frontrange) past hem ook fijn. En veel van de standaard X-back tuigen zijn ook niet zo op zijn maat berekend.

Hier dus met gewone tuig voor ernaast lopen
[ img ]

We gaan volgende week weer langs Drs. Aharon voor een nieuwe sportkeuring en dan wil ik haar ook gelijk het formulier voor de ontheffing laten invullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 08:37 



 
Profiel   

Druppie7711 schreef
Even een vraag tussendoor ik dacht dat het in nederland niet is toegestaan om honden te laten trekken? Alleen met juiste papieren ofzo voor de sledehonden? Word namelijk altijd voor gewaarschuuwd in de staffords groep op facebook waar ik lid van ben.

Dit dus:
[ [url=m/inKWvK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik neem aan dat step/kickbike hier dus ook onder valt? :o


In BE word je gewoon lid van de mushingvereniging voor 35euro/jaar en dan is dat opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 08:42 



 
Profiel   

Eilish schreef
Ik had het kickbike topic weer omhoog geschopt en meld mij hier ook. Ik wil ook gaan steppen met mijn hond.

Morgen ga ik in Amersfoort kijken voor een step. Maar ik heb last van mijn handen, dus even afwachten of het gaat. Het huren van een kickbike G4 sport was niet zo'n succes vanwege het racestuur. Hopelijk een ander stuur wel.

Ik zit te kijken naar de Kickbike city G4. Ik wil hem ook als vervanging van mijn fiets gebruiken.
Maar het kan ook nog een andere worden, als ik er uberhaupt eentje koop. Dat weet ik hopelijk morgen.

Mijn hond heeft een Hunter Norwegger Racing tuig trouwens. Zou die geschikt zijn? [ [url=m/VYZcx0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het idee is dat ze ernaast loopt, net als met de fiets. Dus geen mushing. Maar soms trekt ze wel, als ze een kat ziet oid.

Ik zou zoeken naar een tuig waar de borstband tussen de voorbenen door om de hals loopt. Met een dergelijk tuig is rennen voor de hond niet prettig omdat deze band continu de schouder zou remmen. Je hebt van Kiwaq een fietstuig, zoiets zou perfect zijn. Of iets wat hetzelfde principe is.


TS; de Kickbike Sport is gemaakt voor het gebruik op verharde wegen. Op verharde wegen mag je hond absoluut niet afstanden galopperen. Voor jou en hond is zo'n step zwaar op onverharde paden en er zal geen vering inzitten. Ik kan je een crossstep aanraden, kijk anders eens op www.rundog.nl :j Zorg wel echt voor een goed passend tuig, dat is zo ontzettend belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 08:46 



 
Profiel   

Lisitano schreef
TS; de Kickbike Sport is gemaakt voor het gebruik op verharde wegen. Op verharde wegen mag je hond absoluut niet afstanden galopperen. Voor jou en hond is zo'n step zwaar op onverharde paden en er zal geen vering inzitten. Ik kan je een crossstep aanraden, kijk anders eens op http://www.rundog.nl :j Zorg wel echt voor een goed passend tuig, dat is zo ontzettend belangrijk.


Natuurlijk ook wat persoonlijk af te wegen. Wij zitten hier ook minstens 60-70% op verharde weg, omdat de omgeving helaas niet anders toelaat. Onze hond draaft dan wel (mooi ook, gemiddeld draftempo ligt al op 18km/u :')) en waar mogelijk is gaat hij de berm in. Maar het is maar voor jezelf even afwegen wat je juist wil gaan doen met je step...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 08:54 



 
Profiel   

Florenc schreef
Lisitano schreef
TS; de Kickbike Sport is gemaakt voor het gebruik op verharde wegen. Op verharde wegen mag je hond absoluut niet afstanden galopperen. Voor jou en hond is zo'n step zwaar op onverharde paden en er zal geen vering inzitten. Ik kan je een crossstep aanraden, kijk anders eens op http://www.rundog.nl :j Zorg wel echt voor een goed passend tuig, dat is zo ontzettend belangrijk.


Natuurlijk ook wat persoonlijk af te wegen. Wij zitten hier ook minstens 60-70% op verharde weg, omdat de omgeving helaas niet anders toelaat. Onze hond draaft dan wel (mooi ook, gemiddeld draftempo ligt al op 18km/u :')) en waar mogelijk is gaat hij de berm in. Maar het is maar voor jezelf even afwegen wat je juist wil gaan doen met je step...

Ja sorry, dat is natuurlijk waar. Ik zit hier ook vast aan verharde wegen maar ik laat dan idd draven en ga scheuren op de onverharde paden. Dan is een crossstep wel ideaal.
Overigens is langdurig trekken op verharde paden wel iets om in de gaten te houden, ook in draf, want de zolen van je hond slijten als een malle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 08:58 



 
Profiel   

Er is een facebook site steppen met de hond waar je met vragen terecht kan.Zowel in Nl als BE heb je ontheffing nodig als je met een niet sledehond voor of naast de fiets of step gaat.De hond dient zelfs een stamboom te hebben .Dus de Husky,malamute,samojeed enz met stamboom hebben geen ontheffing nodig de rest kan je aan vragen en krijg je een ontheffing voor een jaar dus ook met een Staf kan je steppen.Eerlijk gezegd vind ik die geschikter als een duitser voor de step.
https://mijn.rvo.nl/ontheffing-trekhondenverbod

Als je hem voor de step wilt hebben lopen zijn de xback tuigen het meest geschikt dat zijn trek tuigen wil je hem er naast dan kijk je beter naar andere tuigen.Buiten een tuig ook altijd een halsband aan.Met een tuig heb je weinig controlle over je hond en soms is het handig om je hond vast te kunnen pakken .Bovendien kunnen de xback tuigen over het hoofd vd hond schieten dus die moet je altijd met een extra bevestiging aan je halsband maken.
Ik heb toevallig ook een kickbike G4Sport en snap het racestuur verhaal niet ?Bij mij staat er gewoon een recht stuur op.Wel is deze step niet geschikt voor hele lange mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 09:15 



 
Profiel   

ik heb sinds de zomer ook een step (simpel modelletje tweedehands gescoord, wss niet het beste model. Nieuwprijs gaan ze rond de 300 euro dacht ik.)
mijn hond weigert echter om te trekken, ze trekt wel als vriend op het einde van het pad gaat staan en haar roept, maar alleen is ze er te lui voor :+

Hoe pak ik dit het beste aan zodat ze het leert dat ze mag trekken? Welk budget tuig raden jullie aan dat geschikt is om te trekken (niet intensief, en eerst eens om te zien of ik haar het trekken wel aangeleerd krijg ...).
Nu loopt ze naast de step, zonder trekken, maar imo is steppen zonder een hond die trekt even lastig als hardlopen :D

trekken op asfalt beter niet, dit enkel ivm de zooltjes of ook voor andere redenen? (zijn schoentjes dan een optie om de zooltjes te beschermen?)
Hoeveel kilo kan/mag een hond trekken? gaat hier ook om een wolfhond, teefje, ongeveer de grootte van een duitse herder reu maar normaal type kwa bouw.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 09:27 



 
Profiel   

Zo'n Tre Ponti tuig is ook helemaal niet fijn om mee te trekken :D Heb je een commando aangeleerd voor het trekken?
Ik heb het vanaf pup geleerd met eeb commando en toch wilde hij met de step niet voldoende trekken. Het helpt om dan met een groepje te gaan, dan valt het kwartje. Ik gooide mijn andere hond los en ging als een debiel opwekkende geluidjes maken waardoor we alsnog konden racen.

Mijn hond is een Husky x Malamute. Mij is toen verteld dat hij 2x zijn gewicht kan trekken maar dat is dus een sledehond waarvan 1 van de rassen een zeer sterke en krachtige sledehond is. Hij weegt 34 kg.

De x-backs zijn helemaal niet zo duur maar ook niet voor elke hond geschikt. Je hebt ook h-tuigen zoals die van Non Stop. Sommige tuigen zijn ook verstelbaar, die zijn wel prijziger. Als je niet zoveel van de pasvorm weet zou ik wel echt gaan passen bij een kundige :j

Overigens loopt mijn hond in een x-back, mijn Podenco heeft een multisport harnas van Dagrattan oid. Ik maak geen halsband vast oid, zij blijven keurig in hun tuig zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 10:07 



 
Profiel   

beatje schreef
Ik heb toevallig ook een kickbike G4Sport en snap het racestuur verhaal niet ?Bij mij staat er gewoon een recht stuur op.Wel is deze step niet geschikt voor hele lange mensen.


Dit is het stuur van de sport:

[ img ]

Dus met de uiteinde gebogen, als een soort racefietsstuur.

En dit is het stuur van de city:

[ img ]

Dat is meer een stuur als een gewone fiets.

Dank je Lisitano, ik ga kijken voor een fietstuig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 10:17 



 
Profiel   

Lisitano schreef
Zo'n Tre Ponti tuig is ook helemaal niet fijn om mee te trekken :D Heb je een commando aangeleerd voor het trekken?
Ik heb het vanaf pup geleerd met eeb commando en toch wilde hij met de step niet voldoende trekken. Het helpt om dan met een groepje te gaan, dan valt het kwartje. Ik gooide mijn andere hond los en ging als een debiel opwekkende geluidjes maken waardoor we alsnog konden racen.

Mijn hond is een Husky x Malamute. Mij is toen verteld dat hij 2x zijn gewicht kan trekken maar dat is dus een sledehond waarvan 1 van de rassen een zeer sterke en krachtige sledehond is. Hij weegt 34 kg.

De x-backs zijn helemaal niet zo duur maar ook niet voor elke hond geschikt. Je hebt ook h-tuigen zoals die van Non Stop. Sommige tuigen zijn ook verstelbaar, die zijn wel prijziger. Als je niet zoveel van de pasvorm weet zou ik wel echt gaan passen bij een kundige :j

Overigens loopt mijn hond in een x-back, mijn Podenco heeft een multisport harnas van Dagrattan oid. Ik maak geen halsband vast oid, zij blijven keurig in hun tuig zitten.


Waar lees je dat ze met dit tuig trekt?
Het tuig dat ik gebruikte was een simpel, nylon x-vormig tuigje, maar dit is zeker niet ideaal.
ze trekt wel op commando bv voor een bergje op te gaan tijdens het wandelen. en voor de step trekt ze de eerste meters ook wel, maar dan vindt ze het volgens mij gewoon te lastig worden en gaat ze lekker op een sukkeldrafje gaan lopen met een losse lijn, net als naast de fiets :+.
andere honden los is geen optie, ik heb er eentje ter beschikking en die blijft aan mijn been geplakt.
Misschien kan ik wel iemand op de fiets regelen met hond die kan voorfietsen, dat kan misschien nog lukken :D

ik zit in het verre west-vlaanderen, als je hier praat over stepjöring kijken ze je aan of je debiel bent, :') speciaalzaken op dat vlak zitten hier dus niet in de buurt ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 10:22 



 
Profiel   

geen ervaring met een kickbike, want ik gebruik een fiets. Als mijn hond geen zin meer heeft in trekken is het veel fijner voor mij te kunnen fietsen :+ 1x een step geprobeerd en was steendood na 500m :o

Maar wilde even terugkomen op de tuigjes. De speciale trektuigen zijn lang met bevestiging van de gesp/aansluiting voorbij de rug is omdat er 1 druk over de rug verdeeld wordt en 2 de musketon niet op de rug "slaat" wanneer een hond zou galopperen. Persoonlijk vind ik het minder handig omdat mijn honden wel willen trekken, maar niet op kop gaan .Gezien ik hoger zit en de lijn zou gespannen houden, zou een "kort" harnas met goede Y-vormige drukverdeling ook voldoen.

@Duhelo: Kiwaq zit in oost-vlaanderen ergens. Is voor mij ook een heel stuk rijden, ik hoop altijd dat ze een mushingwedstrijd dichterbij aandoen en probeer dan daar met mijn honden naartoe te gaan om tuigjes te passen. Ze hebben 70-tal maten geloof ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 11:33 



 
Profiel   

Ik ben er dankzij die eerder vermelde facebook groep achter gekomen dat er dit weekend een wedstrijd is in Helden. Aangezien het de laatste wedstrijd van het seizoen is ook een mooi dealtje kunnen maken met iemand die volgend seizoen een professionelere step gaat aanschaffen.
Het zal dus toch de Sport 4G worden maar met crossbanden.

Rundog.nl is er ook met een kraam dus Jack mag ook mee voor in de paskamer. Ben erg benieuwd en stiekem ben ik blij dat het seizoen gedaan is. Kan ik mooi toewerken naar het volgend wantja, als er een wedstrijd element aangekoppeld wordt ben ik er zeker voor te vinden!

Vanaf zondag zal ik dus lekker kunnen beginnen opbouwen! Deze week ook al maar beginnen met commando's voor links en rechts. Vooruit, Easy en Hold kent hij wel, tijdens het loslopen gebruik ik ze veel.

Jullie nog tips hoe dit het handigste aan te leren?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-18 13:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen