Steppen met hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:02

Er is nog een topic over steppen trouwens :)

[MWS] Kickbike

Ik step nu elke avond een rondje van ongeveer 3 km met mijn hond.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:22

Ik schop dit topic even een eind omhoog.


Vorig jaar op Animal Event een workshop canicross gedaan. Mijn hond Skip heeft toen een x-back tuig aangehad en deed het eigenlijk heel goed. Trok best redelijk.

Nu een maandje ofzo geleden met zn normale tuig een klein stukje canicross gedaan, maar meneer wilde alleen maar snuffelen en plasjes doen (voor het begin, skip goed laten plassen en poepen) dit heb ik wel "afgestraft" door hem mee te nemen en zachtjes een duwtje geven als hij stil ging staan.

Maar hoe hard hij normaal ook trekt, aan zn halsband of aan zn tuigje, hij wilde niet.

Nu gisteren een step en goed x-back tuig gekocht, maar wederom werd het niet veel vanmiddag. Weer steeds overal willen snuffelen. Hij loopt wel voor de step, maar trekt niet. Ongelooflijk want hij hangt altijd in zn halsband/ tuig.

Canitrail (hiken) met zn normale tuig doet hij wel goed trouwens. Zo af en toe een plasje of snuffelen, maar verder goed voorop lopen en goed trekken.

Het zit er dus zeker wél in, dat trekken.

Maar "thuis" (bekende omgeving, ons vaste rondje) lukt het niet.

Morgen gaan we een workshop steppen doen, ik hoop dat dan de knop om gaat en hij het trekken leuk gaat vinden. Die workshop is met andere honden, dus dan gaat hij waar wel.

Maar nu thuis ook.

Als hij het echt niet leuk vind, is het jammer. Dan gaat hij maar naast de step.

Los naast de mountainbike vind hij trouwens wél erg leuk, maar dan doet hij ook meer zn eigen ding. Ff snuffelen, plasje en hard achter mij aan. Ook hard vooruit rennen.

Maar vast met een verbod op snuffelen/ plasjes doen....

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:55

Moeilijk... Mijn herder gaat gelijk bij tuig aan in werk stand. Mijn terrier trekt in dagelijks leven als een bezetene maar zelfde als Skip. Zodra ik vraag te trekken gaat hij in de ankers. Heb hier zelf verder nog niets mee gedaan. Mijn idee zou zijn tuig aan en gaan wandelen en hem aan halsband uitlaten. Dat hij eerst went aan het gevoel. Daarna aangelijnd er aan en trekken belonen

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:00

Mijn hond loopt (liep, step staat nu bij mijn ouders) naast de step, net als naast de fiets. Ze wilt de step niet vooruit trekken. Tenzij ze een kat ziet :Y)

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:01

dierenfan schreef:
Moeilijk... Mijn herder gaat gelijk bij tuig aan in werk stand. Mijn terrier trekt in dagelijks leven als een bezetene maar zelfde als Skip. Zodra ik vraag te trekken gaat hij in de ankers. Heb hier zelf verder nog niets mee gedaan. Mijn idee zou zijn tuig aan en gaan wandelen en hem aan halsband uitlaten. Dat hij eerst went aan het gevoel. Daarna aangelijnd er aan en trekken belonen


Het is zó raar... want met normaal wandelen moet ik regelmatig mijn volle 65kg in de strijd gooien om Skip te kunnen houden, zo hard trekt hij. Maar als het dan legaal mag....???

Ik ga inderdaad voorlopig met uitlaten deels het x-back tuig aan doen.

Maar daar komt dan ook wél de regel bij: met x-back aan wordt er NIET gesnuffeld en geplast.

Ik moet eerst zn 5 minuten lopen voor ik op de plek ben waar Skip normaal gesproken los mag. Dan doe ik dus dat met tuig aan, dan tuig uit en vrij rondscharrelen.

Op de terugweg weer tuigje aan.

En morgen even afwachten. Grote kans dat hij het morgen wél doet, puur de motivatie om achter de andere honden aan te gaan.

Edit: ik heb ook meer het idee dat Skip pissig is dat hij niet mag snuffelen/ plasjes doen dan dat hij geen zin heeft in lopen.

En het tuig geeft een raar gevoel waarschijnlijk.

Maar dan alsnog snap ik niet waarom hij met zn oude tuig aan óók in de ankers ging, terwijl hij dat tuig al meerdere malen bijna uit elkaar getrokken heeft,zo hard trekt hij dan.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 00:39

Ik heb niet veel ervaring op een workshop bikejoring na dus wellicht is het geen goede tip. Misschien kan je iemand vooruit laten lopen en diegene Skip laten roepen. Wanneer hij gaat trekken heeft je hem een commando dat hij mag gaan, iets al "go" ?. En dan aanmoedigen. Of iemand vooruit laten fietsen en dat diegene Skip roept Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je er ook een commando aan vast hangt dat hij mag gaan

Al zou je morgen bij de workshop vast goed geholpen worden. Veel plezier in ieder geval :D

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 02:02

Ik volg even. :)

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 07:33

Weissjee schreef:
Ik heb niet veel ervaring op een workshop bikejoring na dus wellicht is het geen goede tip. Misschien kan je iemand vooruit laten lopen en diegene Skip laten roepen. Wanneer hij gaat trekken heeft je hem een commando dat hij mag gaan, iets al "go" ?. En dan aanmoedigen. Of iemand vooruit laten fietsen en dat diegene Skip roept Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je er ook een commando aan vast hangt dat hij mag gaan

Al zou je morgen bij de workshop vast goed geholpen worden. Veel plezier in ieder geval :D


Dat is zeker een idee, enigste "probleempje" is dat ik helemaal alleen woon, en niemand heb die met mij mee wil trainen.

Ik wil ook niet iemand daar speciaal voor vragen.

Als ik een vriend had gehad, of mijn ouders nog in de buurt had.... Maar helaas.

Ik denk echt dat hij het niet snapt.

Gisteren gingen kleine stukjes (echt paar meter) best goed. Dan ook goed beloond met mn stem.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 16:47

Update:

Workshop ging goed! Skip ging als een brandweer! Op een gegeven moment mocht hij niet harder want we moesten achter de voorste blijven, Skip ging echt bijna "zitten" zo hard was hij aan het trekken.

Alleen ook gelijk ingewijd als zandruiter, of beter gezegd als zandmusher. Voorwiel bleef hangen in een kuil en ik nam een snoekduik richting grond. Gelukkig alleen wat blauwe plekken.

Dit was zéér geslaagd.

Nu hopen dat Skip thuis het ook leuk gaat vinden alleen.