Steppen met hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:28

iemand die de hond kent voorop laten lopen/fietsen, zodat de hond kan volgen. Op tijd het commando geven voor links/rechts/stoppen, bevestigen bij uitvoeren (wat dus gebeurd omdat de hond de 2de "begeleider" volgt of afgeblokt wordt.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:10

Karma pakte de commando's heel snel op. Zij gaat op Hike, vänster (links), Höger (rechts) en lugnt(kalm) wij doen aan weightpulling dus zij heeft het geleerd terwijl ik er naast liep en haar begeleid.

Echter karma kan het in zweeds en engels en een beetje nederlands :+ ze is zo verschrikkelijk slim.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:01

Ik heb een step gekocht *\o/*
Een Yedoo Trexx.
Superlicht, van aluminium, met een stuurverhoger en walky dog erbij.
Stept echt heel fijn, omdat ie zo licht is en daardoor weinig last van mijn handen. Hij wordt dit weekend gemonteerd bezorgd.
Deze kleur:

Afbeelding

Schuur, leuk dat je een deal hebt kunnen sluiten! Ik ben benieuwd hoe je de step vindt.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:10

Ik heb sinds een paar maanden een step gekocht en ga sinds een week of 2 op pad met mijn Jack Russel. Super leuk Pm samen te doen en makkelijker dan met de fiets. Hij mag overigens niet trekken. Gewoon netjes naast lopen zonder gekkigheid. We vinden het allebei super leuk om het samen te doen

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:51

Hier idd gewoon ontheffing aan gevraagd en zonder problemen krijg je die vlot ;)
Al eerlijk is eerlijk train ik nu 2 jaar zonder ivm de leeftijd vd honden en het weinig bezig zijn daardoor. Had nu zelf duim blessure wat remmen niet oke deed gaan dus 3 maanden stil moeten liggen. Komende seizoen kan ik tijdens werk trainen en zijn de jongste 2 herders oud genoeg dus dan zeker met licentie trainen. Dan ook trainen in gebied waar meer mensen zijn hoewel ik nog nooit controle gehad heb. De boswachters kennen ons en de honden al jaren dus weten inmiddels door af en toe praatje hoe wij met hun om gaan ;)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:17

Ik heb voor de honden ook geen licentie.Ik vermoed zo dat de politie niet eens weet dat je ze nodig hebt,ik krijg altijd een dikke opgestoken duim als ze passeren.Als je aan evenementen mee wilt doen heb je hem wel nodig.
Ik heb een malamute voor de step en een duitser ernaast.
Wel vind ik dat je erg moet oppassen met het soort hond wat je laat trekken en hoeveel je laat trekken het blijft toch de bedoeling dat je vooral mee stept en niet dat de hond je gewicht mee sleurt.
Duitse herders zijn geen trekhonden ,de wolfshond van Duhelo ook niet, maar als je voldoende mee stept dan kan het geen kwaad dat ze er voor lopen.Een Stafford zou ik juist weer prima durven laten trekken.

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:18

Ach mijn labrador x rottweiler trekt de husky's eruit maar is nu met pensioen (9 jaar). De duitser x border werkt veel beter dan de husky's en loopt al 3 jaar erg goed zonder 1 blessure en altijd op vol vermogen. Top hondje voor deze sport en geniet echt enorm er van!

Mijn duitser x mechel van het filmpje loopt ook enorm goed. Maar heeft nog geen afstanden langer dan 1 km getrokken ivm zijn leeftijd en blessure bij mezelf. Komende seizoen kijken hoe ver we kunnen komen.

Onze jongste langhaar duitser is nu 9 maanden. Hij lijkt totaal niet geschikt. Geen probleem!! zelfs niet alle husky's zijn geschikt dus zeker niet alle duitsers ;)

Maar dat duitsers niet geschikt zijn dat is net zo kort door de bocht als dat staffords wel geschikt zijn ;)

Tuurlijk kan niet elk ras en niet elke hond het maarrrrr het leuke van deze sport is als de hond het niet aan kan dan kun je de sport niet uit voeren ;)
Je kan niet dwingen namelijk om hem te laten trekken en rennen. Hij moet dat geweldig leuk vinden om te doen, daar lol in hebben. Als ze dat hebben en kunnen dan al vlot geschikt. Hier 1 husky die 2 km vliegt als een malle en daarna gaat snuffelen of liggen oid. De andere gaat wel 5 km door maar dan ook wel gehad.
Beiden hebben in een team voor de kar gelopen. In Noorwegen liepen ze fantastisch! In NL kreeg onze reu het voor elkaar een 10 honden team stil te laten staan door gewoon zich neer te laten vallen...
Niet erg, hij heeft er lol in voor 2 km. Hij rent dus korter dan 2 km. Geniet enorm en ik ook en daarna wandelen we gewoon nog lekker relaxt. Thuis moe, voldaan en gelukkig ;)


Kijk naar je hond!! Niet perce naar het ras maar naar je makker ;)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:43

dat klopt helemaal dierenfan, daarom heb ik een fiets. Hier trekken ze alleen als idioten richting bos, daar kan ik ze nog even motiveren om normaal door te gaan en dan is snuffelen belangrijker. Het "saaie" stuk naar huis willen ze ook "voorbij" hebben om dan 200m voor mijn deur "stil te vallen". Nu ja uitlopen is niet slecht denk ik dan. Dus hier trekken ze ook maar een kleine 2km.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:52

Mijn hond is niet geschikt om te trekken denk ik. Is een Spaanse kruising met Podenco erin en 40 cm hoog. Ze trekt soms weleens als ze een kat oid ziet of als ze druk is en heel graag naar het park wilt. Maar voor de rest loopt ze naast mij of naast de fiets. Ze is ook niet gebouwd om te trekken denk ik. En de grotere hond van mijn ouders is bijvoorbeeld een stuk sterker.

Ik kan niet wachten tot zondag en mijn step bezorgd wordt :):)

Zijn jullie bang dat de step gestolen wordt trouwens?

Ik wil hem gebruiken als vervanger van mijn fiets. Maar mijn fiets is heel weinig waard, al een paar jaar oud en niet zo mooi/in een opvallende kleur gespoten. Dus voor mijn fiets ben ik niet bang dat ie gestolen word. Is ook niet gebeurd in al die jaren (afkloppen).

Mijn fiets staat voor mijn deur, maar dat durf ik eigenlijk niet aan met mijn step. Ik denk dat ik hem binnen zet, maar ik heb maar een klein huis :+
Ik heb een art 2 beugelslot gekocht, maar weet niet of ik hem daarmee in de stad kan neerzetten, of dat veilig genoeg is. En ik heb gekeken voor een diefstalverzekering, maar die kon ik niet vinden voor een step.

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:38

Laat mijn steppen nooit onbeheerd achter maar mijn mountainbikes ook niet. Allen veel teveel waarde (voor mij)! Heb normale oude fiets daar geen problemen mee maar qua sport materiaal heb ik geen goedkoop spul op de x back tuigen na die zijn gewoon niet duur ;) de non stop weer wel

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:23

beatje schreef:
Ik heb voor de honden ook geen licentie.Ik vermoed zo dat de politie niet eens weet dat je ze nodig hebt,ik krijg altijd een dikke opgestoken duim als ze passeren.Als je aan evenementen mee wilt doen heb je hem wel nodig.
Ik heb een malamute voor de step en een duitser ernaast.
Wel vind ik dat je erg moet oppassen met het soort hond wat je laat trekken en hoeveel je laat trekken het blijft toch de bedoeling dat je vooral mee stept en niet dat de hond je gewicht mee sleurt.
Duitse herders zijn geen trekhonden ,de wolfshond van Duhelo ook niet, maar als je voldoende mee stept dan kan het geen kwaad dat ze er voor lopen.Een Stafford zou ik juist weer prima durven laten trekken.


Ik werk bij de politie en heb ook geen licentie :Y)
Als ik in functie een normaal iemand met een gezonde, sportieve hond in normale/goede conditie tegenkom voor een step zou ik er zelfs niet aan denken om daar een boete voor uit te schrijven. Inderdaad, dikke duim omhoog. Als ik daarentegen iemand tegenkom met een hond die veel te klein, of veel te mager, of veel te dik, of mankend, gedwongen wordt om voor een step te lopen terwijl het beest duidelijk niet in staat is om dit op een gezonde manier te doen, wees maar gerust dat ik dan stop en vraag om de licentie te tonen. Beetje gezond verstand dus. Die wetgeving is in mijn ogen vooral belangrijk als 'stok om mee te slaan' als je echt een probleemgeval (gevalletje dierenmishandeling) tegen komt :j.

Ik ben van mening van bij het stukje 'mushing' (dus wanneer je je hond voor de step plaatst), het juist wel de bedoeling is dat de hond het merendeel van het werk doet. Ik step bv enkel mee wanneer het bergop gaat of als de ondergrond zwaarder is. Verder is het aan de hond... Belangrijk is dan inderdaad wel het soort hond. Ik geloof dat op verschillende websites wordt aangeraden om een hond te hebben van minstens 14/15 kg. Is je hond lichter, dan ga je inderdaad zelf veel meer moeten steppen.

Volgens mij kan elke sportieve, gezonde, atletisch gebouwde grotere hond fungeren als 'trekhond'. Een berner senner, om een voorbeeld te noemen, zou ik al niet direct meenemen, gewoon omdat het niet de meest sportieve en atletische honden zijn. Een duitse herder daarentegen, waarom niet? Hier gaat onze Mechelaar mee voor de step, doet ie perfect!

Daarstraks een rondje van 5km gedaan in de buurt. Een rustig draftempo aangehouden, omdat ik merk dat zijn conditie op hoger tempo toch nog niet helemaal top is. Eén stukje wat tempo genomen, dan gaan we naar 20km/uur. De rest zat op 16/17km/uur, met twee stukjes waarin ik gewoon de step loskoppel en een stukje wandel, zodat ie even kan recupereren (en wat kan snuffelen, plasje kan doen). De laatste kilometer heb ik toch wat meegeholpen, zijn tong hing op de grond. Ondertussen ligt meneer lekker in dromenland :+

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:21

Houd trouwens ook rekening met de temperatuur.
Ik houd een max van 15 graden aan. Sommige honden kunnen misschien meer hebben, ik heb een poolhond met een dikke vacht. Maar als het bijvoorbeeld heel zonnig is absorbeert asfalt de warmte en is het voor een hond echt veel warmer. Oververhitting ligt dan op de loer.

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:40

Lisitano schreef:
Houd trouwens ook rekening met de temperatuur.
Ik houd een max van 15 graden aan. Sommige honden kunnen misschien meer hebben, ik heb een poolhond met een dikke vacht. Maar als het bijvoorbeeld heel zonnig is absorbeert asfalt de warmte en is het voor een hond echt veel warmer. Oververhitting ligt dan op de loer.


Mijn honden houden een maximum van 10 graden aan haha. Daar boven wordt weinig gepresteerd en geef ze groot gelijk ;)

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:24

Dank je dierenfan.

Ik dacht een maximum van 20 graden voor naast de step, net als naast de fiets. Maar misschien ligt het aan je hond en of die voor of naast de step loopt.

Ik heb een Kiwaq tuig besteld voor mijn hond trouwens. Die ga ik zo ophalen. Hopelijk past ie.

Schuur_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:26

Ik kan niet wachten tot zaterdag om mijn step op te halen. Ben benieuwd hoe Jack het gaat doen en ik ook trouwens!
Op de wedstrijd in Helden staan ze ook met tuigjes enzo dus woef gaat mee om het juiste aangemeten te krijgen!

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:39

Eilish schreef:
Dank je dierenfan.

Ik dacht een maximum van 20 graden voor naast de step, net als naast de fiets. Maar misschien ligt het aan je hond en of die voor of naast de step loopt.

Ik heb een Kiwaq tuig besteld voor mijn hond trouwens. Die ga ik zo ophalen. Hopelijk past ie.


20 graden laat ik ze ook echt niet naast de fiets of step lopen. Niet omdat ze van suiker zijn ;) maar een deel omdat met hun temperament ze vlot te warm worden en kans hebben op over verhitting en het andere deel vind dat te warm en loopt (terecht!) Gewoon geen tempo dan. Tot 10 graden mogen ze er voor. Tm ongeveer 15 graden (gevoelstemperatuur) nog wel er naast maar doe dat zeer zelden. Loop namelijk sowieso erg veel met ze in de bossen dus veel behoefte daarnaast aan rennen hebben ze niet. Eigenlijk enkel de 2 volwassen herders zijn erg fanatiek 2x per week met trekken in de winter. Zodra het vriest de husky's ook wel maar geen vele kilometers dus

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 00:14

Schuur_ schreef:
Ik kan niet wachten tot zaterdag om mijn step op te halen. Ben benieuwd hoe Jack het gaat doen en ik ook trouwens!
Op de wedstrijd in Helden staan ze ook met tuigjes enzo dus woef gaat mee om het juiste aangemeten te krijgen!


Ik weet hoe je je voelt :Y)
Succes zaterdag!
Ik moet nog tot zondag wachten, maar ik heb wel al een nieuwe tuig binnen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de webshop net voor de zekerheid gemaild met foto's, maar volgens mij is het de juiste maat.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 00:43

Ik ben sinds een tijdje aan het fietsen met mijn husky. Ze is net 1 jaar dus ik doe het rustig aan. Nu loopt ze nog naast de fiets, maar het is straks wel de bedoeling om ook voor de fiets te gaan.
Ik heb een fiets met ondersteuning, dus hoeft ze niet heel veel te trekken, hoewel ze wel aangeeft graag te willen. Ik heb nu zo'n stang voor naast de fiets te lopen, maar daar trekt ze ook al flink aan als ik niet opschiet volgens haar. Dus het wordt volgens mij wel tijd om bijna over te gaan stappen.

Hebben jullie nog tips wbt tuig? Ik ben ook fan van ruffwear maar me inderdaad laten vertellen dat het niet echt geschikt is om te trekken.

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 01:14

Gewone fiets is niet geschikt voor treksport vind ik. Zeker al vanwege dat ik vind dat het beste dit onverhard en verkeersarm dus bijv. Bos kan gebeuren maar ook omdat de snelheid giga hoog kan liggen en je dan niet altijd kuilen enz kan ontwijken. Een gewone fiets kan dat soort ruig werk niet aan ;)

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 01:38

Punt is een beetje dat we hier niet veel natuurlijke paden ed hebben, maar vooral veel asfalt.
Verkeer is wel rustig hier, buitenaf in nw-friesland. Voor een ritje bos moet ik al gauw een uur in de auto zitten helaas.
Anders had ik ook graag een mountainbike oid gehad om mee te sporten.

Wat ik me daarom ook afvroeg, doen jullie ook iets om de pootjes te beschermen als je veel asfalt of andere harde ondergronden hebt?
Ik heb schoentjes aangeschaft voor het geval dat. We doen nu nog maar korte rondjes dus dan heeft ze nergens last van, maar zover moet het natuurlijk ook niet komen.

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 05:58

Faline schreef:
Hebben jullie nog tips wbt tuig? Ik ben ook fan van ruffwear maar me inderdaad laten vertellen dat het niet echt geschikt is om te trekken.


Ruffwear heeft dus ook een Mushing tuig. Is wel iets duurder dan de simpele xbacks enzo

Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:13

Faline schreef:
Punt is een beetje dat we hier niet veel natuurlijke paden ed hebben, maar vooral veel asfalt.
Verkeer is wel rustig hier, buitenaf in nw-friesland. Voor een ritje bos moet ik al gauw een uur in de auto zitten helaas.
Anders had ik ook graag een mountainbike oid gehad om mee te sporten.

Wat ik me daarom ook afvroeg, doen jullie ook iets om de pootjes te beschermen als je veel asfalt of andere harde ondergronden hebt?
Ik heb schoentjes aangeschaft voor het geval dat. We doen nu nog maar korte rondjes dus dan heeft ze nergens last van, maar zover moet het natuurlijk ook niet komen.


Neem dan een step ;) frame van een fiets dacht ik ook niet geschikt voor de krachten van husky er aan op te vangen ;) maar misschien dat iemand anders hier daar merr van weet ;)

Poten beschermen hier nooit nodig ivm onverhard en vrij korte afstanden

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:10

Welke afstanden pakken jullie in training eigenlijk mee?


Ik heb voorlopig ook nog geen bescherming (hoewel ook grote stukken asfalt). Gewoon goed in het oog houden en niet te snel te veel willen doen...

Voor onze Mechelaar zal 15/16° toch ook kort bij het maximale liggen. Het minste dat de zon schijnt heeft die het al warm...

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:35

Op asfalt laten trekken dan wel in draf. De klappen van galop op asfalt zijn net zo slecht voor een hond als voor een paard.

Dierenfan, jouw honden zijn zo te lezen ook goed fanatiek! Mijne is vrij lui := 15 graden gaat goed mits niet te zonnig. Ik zie veel te vaak op mooie zonnige dagen honden naast de fiets met net zulke vachten als de mijne. Zo gevaarlijk en onnodig.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:40

Ik zou trekken op asfalt maar voor kleine stukjes doen.Zou hem er anders lekker naast laten lopen.De meeste honden zijn toch niet gemaakt om te trekken en als je hond stuk is ,is het te laat.