Wat te doen met zichzelf krabbende poes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Wat te doen met zichzelf krabbende poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 21:32

Update. We hebben de 21e Puck ontvlooid met stronghold. Haar oren zien er een stuk beter uit.. alleen is ze wel weer meer gaan likken. Of dit de sleutel is weet ik dus helaas nog niet.

Het voer heb ik uiteindelijk toch nog niet aangepakt, anders had ik nog geen flauw benul wat de oplossing kan zijn.

Twijfel nu even of ik nog even moet wachten en aanzien of het echt beter gaat/hetzelfde blijft of ook al met eten moet gaan proberen.

WybeUrsula
Berichten: 131
Geregistreerd: 09-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:49

Ik zie dat je stronghold gebruikt, gebruik je dit standaard?
Ik heb mijn kater jaren lang ontvlooit dmv een pipetje in de nek (frontline combo). Deze vloeistof ligt natuurlijk op de huid en zorgt ook voor de nodige reactie... Mijn eerste kater (inmiddels overleden door ouderdom) trok altijd heel erg met zijn huid wanneer hij gedruppeld werd, mijn tweede kater (nu 10 jaar) reageerde hetzelfde, dus ik keek er niet raar van op maar later werd één en één twee.
Deze tweede kater heeft een zeer gevoelig huidje en ook om de zoveel tijd kale plekken door overmatig likken/krabben. Ik ben overgestapt naar Comfortis, dit zijn tabletjes die je 1x per maand moet geven en dus niet op de huid inwerkt. Hij is nu helemaal van zijn kale plekjes af en nooit vlooien gezien met dit spul.
Hiernaast staat hij op dieetvoer voor een voedselallergie (d/d van Hills).

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Wat te doen met zichzelf krabbende poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:59

Ik zou juist wel even alles aanpakken, elke prikkel (als het dus niet van de stress is) is er 1 en kan weer jeuk doen opflikkeren. Als alles een hele poos rustig is, dan zou je een keer kunnen provoceren (dan heb je weer jeuk, maar weet je zeker waarvan).

Dus nu injectie tegen de jeuk (vetacortyl) goed blijven ontvlooien, en hypoallergeen dieet oppakken. Echter en de maar, als ze buiten komt heb je dat mss niet volledig in de hand, als ze dan ergens anders wat eet, ben je heel veel geld aan het uitgeven voor niks en Kun je voedselallergie niet helemaal uitsluiten.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:17

Mijn kat had het ook en plaste er ook soms bij buiten bak en veel krabben en kale buik .. Bleek stress te zijn . Geef nu Hills c/d urinary stress.
Gaat echt goed nu..

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 23:28

Ik gebruikte tot nu toe Advantage. Op advies van hier Stronghold gehaald.

Gelukkig hier geen sprake van elders plassen/sproeien.

Poes komt inderdaad wel buiten.. dus geen 100% controle op voeding en meer mogelijkheden vlooien op te lopen. Echter is ze er zo op gebrand buiten te komen dat haar nu opsluiten gegarandeerd stress gaat opleveren (zie al onwijs op tegen komende verhuizing om die reden) dus dat gaan we ook maar niet doen.

Staan best wat "belangen" daarin haaks op elkaar.. maar ze is gewoon veel gelukkiger buiten en dat is ook heel veel waard natuurlijk. Dat is trouwens wel een van de redenen waarom ik niet zo in stress geloof. Sinds ze veel buiten komt is het krabben verergerd, maar poes komt "gelukkiger" over (klinkt misschien zweverig maar ze is gewoon echt tevreden waar ze bijv eerst nog wel eens ijsbeerde voor het raam).

Als ik zelf moet gokken zet ik eigenlijk in op vlooienallergie.

Ik had hier de nieuwe dierenarts gesproken. Zij adviseerde wel eerst met dit nieuw vlooienmiddel te beginnen en daarna pas naar voeding te kijken. Na 2x behandeld te hebben zou ik verschil moeten zien, anders voeding gaan proberen was haar advies. Zij vond gezien conclusie (en mijn twijfel daarbij) van andere dierenarts injectie geven op dit moment niet aan te raden. Zeker met oog op verhuizen beter eerst oorzaak op korte termijn zien te achterhalen en anders verhuizing namelijk anders aanpakken.
Je kan nu namelijk relatief snel vooruitgang zien (maar waarschijnlijk geen verslechtering gezien omstandigheden hooguit beter worden, met verhuizing zou situatie voor stress wel slechter zijn en dat wil je voorkomen).

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Wat te doen met zichzelf krabbende poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 00:15

Telizin zou je ook nog kunnen proberen! Ik werk als assistente in de DAP en we hebben 1 kat die bij stress snel naast de bak plast. Is medisch gewoon in orde en staat nu op de Telizin. Werkt super goed, kat is veel minder stressgevoelig en niet meer naast bak geplast :j

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Wat te doen met zichzelf krabbende poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:16

Het vlooienbandje is : serasta. Echt een aanrader en zeker de moeite waart. Bij ons hielp regelmatig ontvlooien ook niet

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Wat te doen met zichzelf krabbende poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:35

Bij mijne was het een combi van vlooienallergie en voer. Door de stress gaan ze allergisch reageren op van alles (bepaalde stoffen in bloed). Dus bij mij hielp, hypoallergeen voer van royal canin en ontvlooien met comfortispillen. als ik dat goed bijhoudt gaat het prima, doe ik het iets te laat gaat ze meteen weer obsessief likken.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:53

miesnaom schreef:
Het vlooienbandje is : serasta. Echt een aanrader en zeker de moeite waart. Bij ons hielp regelmatig ontvlooien ook niet

Dat was bij onze kat ook de oplossing.
Eerst stronghold gehad van de dierenarts, daar knapte ze destijds ook al van op, maar met de serasto bandjes is er helemaal niets meer aan de hand :)

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:02

Hier precies hetzelfde verhaal.
Kat die met name bij zijn kop en hals zich “dwangmatig” open krabt.
Hij lijkt verder ook happy en relaxed, op het krabben na.
Hij heeft hypoallergeen voer gehad (Sanimed) en zelfs een tijdje alleen verse eend gekregen, maar maakte geen verschil.
Hij heeft iets tegen jeuk gehad, maar dat is het niet, het is echt psychologisch. Vlooien centreren zich ook niet op 1 plek.
Hij heeft prednison gehad, maakte nauwelijks verschil.
Hij heeft antidepressiva gehad, maakte een heel klein beetje verschil, maar daar werd hij echt bozig van. Heel suf, maar ook snel uithalen/bijten. Toen we stopten met geven (na geloof ik 10 weken) werd hij heel snel weer de oude, lieve kat.
Toen nog een middel geprobeerd wat volgens da laatste optie was (moet de naam even terug zoeken), maar dat is blijkbaar zó vies dat ‘ie na 2 dagen in complete paniek schoot als ik t doosje pakte, daar hield het gewoon op.
Dus nu maar er bij neergelegd dat ‘ie dit doet en dat ‘t gewoon een beetje bij hem hoort. Da en ik hebben het idee dat het een gelukkige kat is met een dwangneurose. :)

Sycloporines is dat smerige!
Laatst bijgewerkt door Kever op 26-08-18 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Wat te doen met zichzelf krabbende poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:11

Om nog even terug te komen op het pilletje dat bij onze kat als enige volledig hielp binnen korte tijd, dat was Dexamethason.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:10

Pippaa schreef:
Om nog even terug te komen op het pilletje dat bij onze kat als enige volledig hielp binnen korte tijd, dat was Dexamethason.


Ik zweer bij die pillen!
Mijne ging ervan kotsen helaas maar de werking is super!!

Mijne krijgt nu Moderin.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat te doen met zichzelf krabbende poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:36

Seresta bandje kan wel goed werken helaas zijn veel katten hier ook allergisch voor, twee van onze katten ook.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:56

bigone schreef:
Seresta bandje kan wel goed werken helaas zijn veel katten hier ook allergisch voor, twee van onze katten ook.


Maar dan moet ‘t dus wel jeuk door vlooien zijn...
als ‘t psychisch is, gaat zo’n bandje geen verschil maken.
Natuurlijk wel iets simpels om uit te proberen, maar ik ga er vanuit dat de dierenarts daar wel naar heeft gekeken?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Wat te doen met zichzelf krabbende poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:56

dexametason is echt een enorm paardenmiddel, als in heel heftig.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:42

Freya6 schreef:
dexametason is echt een enorm paardenmiddel, als in heel heftig.

Bij ons was het ook als een soort van laatste redmiddel, dat heeft de dierenarts ook wel gezegd. Gelukkig werkte het wel! Kat was binnen een dag weer levendig en de plekken hadden tijd om te helen omdat hij er vanaf bleef.