Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Papegaai aanschaffen

 
Profiel   

Zoolgangster schreef
...en had minder leuke buien zoals heel lief `kom maar, kom maar´ zeggen en was je binnen bereik werd je gebeten, en bijten kunnen ze erg goed. ~~}>

Zo hebben wij een grijze roodstaart :') lokt je heel lief naar de tralie, leunt dan wat achteruit zodat jij goed diep met je vingers de kooi in komt... En dan laat ie niet meer los :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 11:06 



 
Profiel   

Yellowbird schreef
Hij moet niet veel schreeuwen, anders denk ik dat mijn vriend zich gaat irriteren. Kooi komt in de achterkamer zodat niet t hele huis onder de veren ligt, en ook voor het lawaai.
Ik wil vooral een vriendelijk karakter, niet al te druk.


Ik had 2 valkparkieten in huis. 1 gekregen voor mijn verjaardag van mijn vriend, daarna 1 erbij gekocht.
Ik vond het prachtig om ze om mij heen te hebben, maar mijn vriend ging zich steeds meer irriteren aan het geluid, stof en ook omdat ze hem minder aardig vonden dan mij en dat escaleerde soms wel eens.

Ik zou het nooit meer doen als je partner er niet ook helemaal gek op is. Mijn valkparkieten zitten nu bij ons buiten in een voliere met meerdere valkjes, ik gelukkig en vriend gelukkig :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 11:13 



 
Profiel   

Oef, als het geluid van een grasparkiet al teveel is blijft er weinig over ben ik bang. Daarbij lijkt het mij niet verstandig de vogel te verbannen naar een achterkamer ivm viezigheid. Ze maken nu eenmaal troep, heel veel zelfs. Maar moeten wel met de familie kunnem meedraaien, dus niet ergens alleen zitten. Het verschilt per ras maar dat levert onnodig stress en eenzaamheid op bij de vogel. Daarbij zijn ze best duur in de verzorging, voer ga je arm aan worden, om maar te zwijgen over speelgoed dat stuk moet.

Er zijn wel 'stille' rassen. Maar die zijn over het algemeen weer op een andere manier niet geschikt. Denk aan felle karakter (snel bijten) erg duur in aanschaf, of niet houdbaar als huisdier.

Denk er goed over na zou ik zeggen. Je bent van harte welkom om hier eens te komen kijken naar mijn vogels. Hopelijk hebben ze dan even hun schreeuw moment... Want eerlijk is eerlijk. Als je daar nu al problemen in ziet, moet je er gewoon niet aan beginnen.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 11:19 



 
Profiel   

We hebben een grijze roodstaart en als hij in huis rond loopt doet hij overal waar het hem past zijn behoefte 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 11:32 



 
Profiel   

De Rose kaketoe is ook een lieve allemans vriend :)
Hele vriendelijke actieve vogels en niet zo groot.
Heb 1 vrouwtje zitten die met iedereen en alle andere dieren overweg kan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 11:42 



 
Profiel   

mijn parkiet is keurig zindelijk: voor elk poepje gaat hij met zijn achterwerk buiten de kooi zitten en dropt het daar, of willekeurig waar op de vloer, mijn laptop, mijn telefoon, de bank en geen idee hoe maar ik vind ook poepjes op het plafond... :roll: :? maar... de kooi is keurig schoon..


Verder moet je bij een pratende vogel echt rekening houden dat je de komende tientallen jaren altijd op je woorden moet passen, want je weet nooit welk woord ze ineens fantastisch gaan vinden en nog 3 miljoen keer gaan herhalen voor je. Die van mij praat als de beste, maar de woorden die ik hem graag leer moet hij niets van weten (ons adres bijvoorbeeld) maar hij heeft zelf het woord toiletpapier verzonnen (blijkbaar iets te vaak gemeld dat ik ff naar het toilet ging en hij heeft zelf de combinatie gemaakt met papier van hoedje van papier). Mijn vader noemt hem dikzak, dus dat is ook een woord wat nog wel eens langskomt...
Zo noemt de vogel mijn ouders ook: kopje koffie, tas, vakantie! en daar zitten ze dus maar mooi aan vast (mn vader is kopje koffie omdat dat het woord is wat hij bart geleerd heeft, mijn moeder is tas, want ze roept altijd als je belt - oh mijn telefoon zat nog in mijn tas! en vakantie is een woord wat bart maar al te goed kent, want dan mag hij een paar dagen bij kopje koffie en tas logeren....)

Ik zou trouwens ook een vogel en een hond niet bij elkaar los laten, de meeste honden zijn erg gefocussed op vogels maar zelfs als dat niet zo is, willen vogels nogal graag de hond treiteren...
Ik had ooit een parkiet die graag duikaanvallen deed naar de meest slome hond ever, en toen die hond het zat was hadden we vooral mazzel dat we er bij waren en konden ingrijpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 11:55 



 
Profiel   

Ik heb niet zoveel ervaring en verstand als bovenstaande, maar we hebben wel div vogeltjes gehad, zoals grasparkietjes. Ook tam gemaakt en veel los in huis. Ze zaten graag in mn Border Collie verstopt. ( en die vond het wel best )
Je moet er echt wel wat voor over hebben. Ik heb planten weg gedaan die giftig waren voor ze, draden goed weggewerkt etc etc. Je moet echt nadenken over zaken.

In een achterkamer lijkt me geen fijne plek. Hooguit als je een ritme aanleert om daar 's avonds te gaan slapen en de kooi daar dan afdekt. Maar overdag daar alleen zitten, lijkt me juist lawaai veroorzaken.

Een stok in de keuken wordt ook sterk afgeraden. Kook lucht/damp is slecht voor vogels. En las toevallig ook laatst over geurkaarsen, wierook etc Of mensen die met chloor flink schoonmaken.

Als je onervaren bent en je ziet al op tegen de zaken die toch wel bij dergelijke vogels horen, zou ik het echt niet doen. De leuke filmpjes die je vaak voorbij ziet komen, zijn meestal ( vast niet altijd ) gemaakt door mensen die er veel tijd in investeren.

Ik kende iemand die gedumpte vogels opnam en veel vogels plukten zichzelf helemaal kaal. Zij kreeg ze weer mooi in de veren en zocht soms een huisje. Dat is wel lastig, want ze kunnen oud worden en ze kunnen daardoor de eigenaren overleven. Het probleem is daarna dat veel mensen niet open staan voor een dier van bijv 40 jaar.
Een klant van ons was al 80+ toen ze overleed. Haar papegaai ( weet niet meer welk soort ) was toen al over de 40, dus als vrij jonge vrouw gekocht. Familie wilde het beestje niet en bij de opvang kwijnde het weg. Teveel verandering na zoveel jaren samen met het baasje. Als je een dergelijke vogel kiest, moet je ook goed nadenken over hoe oud ze worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 12:06 



 
Profiel   

Als je over een herplaatser nadenkt kun je hier terecht: http://hopeforwings.com/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 12:07 



 
Profiel   

Ik ben blij met jullie eerlijke reacties.
In combinatie met hond en peuter is het misschien toch niet zo verstandig om te doen..
Ooit in de toekomst hoop ik wel de mogelijkheid te hebben een gaai een liefdevol huis te kunnen bieden

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 12:52 



 
Profiel   

Als je kinderen wat ouder zijn kun je het inderdaad overwegen. Goed dat je de raad oppakt!
Het is ook best een hele opgave om voor een papegaai te zorgen.
En je bent altijd welkom om eens te komen kijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 13:32 



 
Profiel   

superpony schreef
Ik heb niet zoveel ervaring en verstand als bovenstaande, maar we hebben wel div vogeltjes gehad, zoals grasparkietjes. Ook tam gemaakt en veel los in huis. Ze zaten graag in mn Border Collie verstopt. ( en die vond het wel best )
Je moet er echt wel wat voor over hebben. Ik heb planten weg gedaan die giftig waren voor ze, draden goed weggewerkt etc etc. Je moet echt nadenken over zaken.

In een achterkamer lijkt me geen fijne plek. Hooguit als je een ritme aanleert om daar 's avonds te gaan slapen en de kooi daar dan afdekt. Maar overdag daar alleen zitten, lijkt me juist lawaai veroorzaken.

Een stok in de keuken wordt ook sterk afgeraden. Kook lucht/damp is slecht voor vogels. En las toevallig ook laatst over geurkaarsen, wierook etc Of mensen die met chloor flink schoonmaken.

Als je onervaren bent en je ziet al op tegen de zaken die toch wel bij dergelijke vogels horen, zou ik het echt niet doen. De leuke filmpjes die je vaak voorbij ziet komen, zijn meestal ( vast niet altijd ) gemaakt door mensen die er veel tijd in investeren.

Ik kende iemand die gedumpte vogels opnam en veel vogels plukten zichzelf helemaal kaal. Zij kreeg ze weer mooi in de veren en zocht soms een huisje. Dat is wel lastig, want ze kunnen oud worden en ze kunnen daardoor de eigenaren overleven. Het probleem is daarna dat veel mensen niet open staan voor een dier van bijv 40 jaar.
Een klant van ons was al 80+ toen ze overleed. Haar papegaai ( weet niet meer welk soort ) was toen al over de 40, dus als vrij jonge vrouw gekocht. Familie wilde het beestje niet en bij de opvang kwijnde het weg. Teveel verandering na zoveel jaren samen met het baasje. Als je een dergelijke vogel kiest, moet je ook goed nadenken over hoe oud ze worden.

Het schijnt dat ze ook niet tegen sigarettenrook kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 13:58 



 
Profiel   

Sigarettenrook is slecht voor elk levend wezen met longen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 14:02 



 
Profiel   

Dat klopt inderdaad. Sowieso is sigarettenrook voor ieder levend wezen slecht, maar vogels hebben enorm gevoelige longen en kunnen er absoluut niet tegen. Net zoals dat wierook, geurkaarsen, verflucht en houtkachels etc ook slecht voor ze zijn.
Pannen met een aanbaklaag kunnen zelfs dodelijk zijn wanneer ze op het vuur staan. Je mag daarom ook nooit gourmetten met een vogel in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 14:06 



 
Profiel   

Ik stip even, hier in het bezit van een amazone pop. Inderdaad heel eenkennig en jaloers en het snaveltje zit vooral bij andere mensen wel eens wat los :')
Het is voor mij echt een schat. Ik zou een amazone niet aanraden in een jong gezin. Ze woont nu bij mijn gepensioneerde ouders met honden en katten omdat ik werk en dat gaat prima.

Kleinere vogels heb ik geen ervaring mee maar zouden misschien wat meer passen, al is het inderdaad slim om even te wachten met peuter en hond.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 14:12 



 
Profiel   

Je moet echt birdtricks op youtube opzoeken, ze is echt een geweldige papegaaien trainster. Vertelt ookdat bijten echt niet normaal hoeft te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 14:26 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Dat klopt inderdaad. Sowieso is sigarettenrook voor ieder levend wezen slecht, maar vogels hebben enorm gevoelige longen en kunnen er absoluut niet tegen. Net zoals dat wierook, geurkaarsen, verflucht en houtkachels etc ook slecht voor ze zijn.
Pannen met een aanbaklaag kunnen zelfs dodelijk zijn wanneer ze op het vuur staan. Je mag daarom ook nooit gourmetten met een vogel in de buurt.

Stel dat je 's winters vaak de open haard aan hebt, dan is dat eigenlijk niet verenigbaar met het (verantwoord/gezond) houden van een vogel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 15:58 



 
Profiel   

GDG schreef
Cayenne schreef
Dat klopt inderdaad. Sowieso is sigarettenrook voor ieder levend wezen slecht, maar vogels hebben enorm gevoelige longen en kunnen er absoluut niet tegen. Net zoals dat wierook, geurkaarsen, verflucht en houtkachels etc ook slecht voor ze zijn.
Pannen met een aanbaklaag kunnen zelfs dodelijk zijn wanneer ze op het vuur staan. Je mag daarom ook nooit gourmetten met een vogel in de buurt.

Stel dat je 's winters vaak de open haard aan hebt, dan is dat eigenlijk niet verenigbaar met het (verantwoord/gezond) houden van een vogel?


Nee, imo niet. Ik brand niet eens kaarsjes. En voor de topicstarter: ik heb 2 papegaaien, zou ze niet kunnen missen, maar zou ze niet als huisdier aanraden. Zeker niet als je partner er niet 100% achter staat en tijd in het dier wil steken. Je papegaai kan alleen los als de hond zit opgesloten en je hebt een jong kindje...papegaaien opvoeden en dat onderhouden kost veel tijd en aandacht, heb je die ook voor de komende 50 jaar? :+
En nog iets, ik heb er twee, die hebben toch veel steun en gezelschap van elkaar, bij eentje moet je als mens toch een nog grotere rol vervullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 18:15 



 
Profiel   

Furrow schreef
Vertelt ook dat bijten echt niet normaal hoeft te zijn.


Hoeft ook niet, maar niet iedereen is goed in trainen. Vogels zijn enorm intelligent he... Een paar keer je hand terug trekken als ie wat loopt te klooien en de toon is gezet.

Maar het gaat niet alleen om bijten, het zijn gewoon hele intensieve dieren. TS zonder veel ervaring zoekt een vogel die mogelijk in een gezin met een kleuter past, met een partner die er niet 100% achter staat.
Ik denk in ieder geval dat er wel een realistisch beeld geschetst wordt (en ben heel erg blij dat dat ook binnenkomt bij TS +:)+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 18:58 



 
Profiel   

Idd, dat zeg ik ook altijd. Wat je ook doet, nooit terug trekken.
Anders gaat er een lichtje bij ze branden en zullen ze het de volgende keer weer doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 19:04 



 
Profiel   

De reden waarom ik dit topic opende was mijn twijfel.
En nu blijkt dat mijn twijfel terecht is. Dus dan is de keuze heel simpel. Als ik het beestje niet kan bieden wat hij nodig heeft, moet ik het niet doen.
Ook de veiligheid van mijn kindje staat voorop.
Nu heb ik al een hond formaat kalf rondlopen, dan moeten we het daar maar mee doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 19:16 



 
Profiel   

Ik had een grijsje.Die was ooit gevonden op straat. Ik begin er in ieder geval niet meer aan.Ze vragen enorm veel aandacht, verstandelijk zitten ze op het nivo van een kind van 4 met bijbehorende stoutigheden. Hier en daar ontbreekt er een stukje uit mijn meubels die zijn bewerkt door meneer. Met de honden en katten kon hij prima, hij liep los tussen de honden en katten. Hij ging mee op mijn fiets op mijn stuur en riep dan tegen iedereen Hallo. Wel konden vreemden er niet aankomen, dan beet hij echt lelijk.

Behalve bij de da dan zei ik dat hij lelijk dorst bijten , was hij de vriendelijkheid zelve
Toen hij gevonden werd was hij geschat op 30 jaar. We hebben hem 35 jaar gehad. Snachts leefde hij nog , ik was beneden ivm een heftig onweer ik heb toen nog tegen hem gesproken. Smorgens lag hij dood. De da denkt zijn hartje en ouderdom. Ik heb hem gemist, maar omdat ik veel honden heb vind ik de tijd die ik nu overheb ook wel makkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 19:19 



 
Profiel   

Yellowbird schreef
De reden waarom ik dit topic opende was mijn twijfel.
En nu blijkt dat mijn twijfel terecht is. Dus dan is de keuze heel simpel. Als ik het beestje niet kan bieden wat hij nodig heeft, moet ik het niet doen.
Ook de veiligheid van mijn kindje staat voorop.
Nu heb ik al een hond formaat kalf rondlopen, dan moeten we het daar maar mee doen


Het siert je dat je inziet dat een papegaai dan niet de juiste keuze is! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 20:19 



 
Profiel   

Kopje koffie en Tas is echt te grappig _O-

Leuk om te lezen dit topic, ik weet niks van vogels. Fijn om te lezen dat je de adviezen ter harte neemt, ts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 21:26 



 
Profiel   

pjer schreef
Verder moet je bij een pratende vogel echt rekening houden dat je de komende tientallen jaren altijd op je woorden moet passen, want je weet nooit welk woord ze ineens fantastisch gaan vinden en nog 3 miljoen keer gaan herhalen voor je. Die van mij praat als de beste, maar de woorden die ik hem graag leer moet hij niets van weten (ons adres bijvoorbeeld) maar hij heeft zelf het woord toiletpapier verzonnen (blijkbaar iets te vaak gemeld dat ik ff naar het toilet ging en hij heeft zelf de combinatie gemaakt met papier van hoedje van papier). Mijn vader noemt hem dikzak, dus dat is ook een woord wat nog wel eens langskomt...
Zo noemt de vogel mijn ouders ook: kopje koffie, tas, vakantie! en daar zitten ze dus maar mooi aan vast (mn vader is kopje koffie omdat dat het woord is wat hij bart geleerd heeft, mijn moeder is tas, want ze roept altijd als je belt - oh mijn telefoon zat nog in mijn tas! en vakantie is een woord wat bart maar al te goed kent, want dan mag hij een paar dagen bij kopje koffie en tas logeren....)


Hier moest ik echt heel erg om lachen. Logeren bij kopje koffie en tas... Oh my. Ik heb verder geen bijdrage in dit topic, ik weet niets van vogels :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 22:18 



 
Profiel   

Damned schreef
Zoolgangster: wat een gemeen beest zeg :')


Haha, als ze zo'n bui had wel ja. :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 21:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen