Tips niesziekte kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Tips niesziekte kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 00:04

Avond bokkertjes,

ik heb een kleine flapdrol hier die de laatste tijd regelmatig last heeft van de niesziekte (ze is nu 14). Ze kwam uit het asiel met niesziekte toen ze 2 was, jarenlang heeft ze hier geen last van gehad tot vorig jaar. Nu komt het elk jaar 1 of 2 keer opzetten, dit jaar is het nu de 2e keer.

Nu kan mijn dierenarts weinig voor mij betekenen, ze moet het uitzieken (tenzij ze pussige uitvloeiingen krijgt of weigert te eten/uitdroogt) en kan ik gebruik maken van meloxidyl waar ze nu al elke dag voor 1,5 kg krijgt tegen artrose (ze weegt 5kg dus heb spelingsruimte).

Ik ben alleen benieuwd, wat doen jullie om je kat zo snel mogelijk weer op de been te krijgen? Begin dit jaar was ze echt doodziek en plakte zichzelf alleen maar tegen de kachel aan, enorm miserabel was ze en de enime manier waarop ik haar kon laten eten was door de volle dosis meloxidyl te geven en continue voer en water aan te bieden want rondlopen deed ze ook liever niet.

Wat kan ik verder nog doen? En zijn er manieren om deze ellende onder de duim te krijgen? Ik merk gewoon dat ik na de laatste keer doodnerveus word als ik haar ook maar 1x hoor niezen, en vandaag niest ze vrij regelmatig en is ze sloom.

Ze krijgt haar jaarlijkse vaccinaties (ben 2 weken geleden nog naar de da geweest voor controle en alles was in orde, zelfs het bloedwerk) en als ik het nodig acht sta ik gelijk bij de dierenarts. Maar die kan op dit moment ook niet meer betekenen dan wat ik hierboven al zei.

Alle tips en ervaringen zijn erg welkom!

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 00:35

Om het virus zelf te onderdrukken kun je 1000 mg l lysine door haar voer geven of direct in de bek als ze haar voer laat staan . Dit verhoogd de weerstand en onderdrukt het herpes virus dat de niesziekte veroorzaakt. Succes gegarandeerd