Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 19:33

Hoi Bokkers!

Omdat ik er zelf niet helemaal uit kom, en er genoeg bokkers zijn met kleine knaagdieren, dacht ik, ik roep hulp in.
Vroeger hadden we altijd knagers; we hebben een konijn gehad, we hebben gerbils gehad en we hebben hamsters gehad. Helaas leeft alles niet eeuwig en is er al een aantal jaar niks in huis behalve katten. Die ook precies de reden zijn dat we geen knagers meer hebben, er is geen plek waar de katten niet komen, en op de slaapkamers hebben we geen dieren.

Maar, eingelijk kriebelt het wel om weer een klein huisdiertje erbij te nemen (of meer, dat ligt eraan :D ). Voor mezelf, als gezelligheid. Mijn zus gaat uit huis, dus haar kamer wil ik gaan inrichten als hobby/werk kamer. Ik werk veel achter de laptop en knutsel/teken ook veel, dus daar wil ik een plekje voor maken. En wat is er dan gezelliger dan dat er ook een of twee gezellige beestjes rondhuppelen? Voor hun een fijn plekje, voor mij leuke vriendjes erbij.

Maar, ik kom er niet uit wat bij mij past. Het moet voor mij leuk zijn, maar het belangrijkste vind ik dat ik een dier een goed, fijn plekje kan geven om te leven. Ik heb een lijstje gemaakt met wat dingen waar ik tegenaan loop, en hoop dat mensen met ervaring mij wat meer duidelijkheid kunnen geven.

Hamster
Vroeger had ik een russische dwerghamster. In een simpele kooi met wat speeldingen , dus absoluut niet ideaal. Dat gaat ook zeer zeker niet weer gebeuren.
Je hebt verschillende soorten hamsters, elk met hun eigen karaktertjes.
Ik hoop dat iemand hier ook meer duidelijkheid over kan, en wil, geven, want internet kan een hoop verschillende dingen vertellen. Wat zijn de positieve en negatieve punten van de verschillende soorten?

Overal hoor en lees je dat hamsters doorgaans alleen 's nachts actief zijn; in hoeverre is dit waar? Ik meen mij te herinneren dat mijn hamster altijd redelijk actief was overdag, maar misschien maakte ik hem ook wel wakker. Dat weet ik niet goed meer :=

Mocht ik een hamster nemen, krijgt deze sowieso een groot aquarium of terrarium ingericht dmv. Hamsterscaping. Maar is elke soort hamster hier geschikt voor of willen sommige soorten dit juist niet als huis?
Een goudhamster moet een groter hok dan bijv. een Rusje lijkt mij, maar wat zijn de minimale afmetingen? Een simpele dierenwinkel hok is te klein, maar hoe groot moet het dan wel zijn?

Rat
Stiekem vind ik ze heel leuk; tamme ratten. Volgens internet hele leuke, nieuwschierige beestjes die wel bij je willen zitten en op onderzoek uit willen gaan. Dat kan, ze kunnen de kamer waar ze in komen te staan niet uit, dus ze kunnen vrij rondlopen.
Ik heb ook gelezen dat ratten niet alleen kunnen, dat is niet erg, maar wat is het minimale? Neem je 2 ratten of is 3 of meer toch beter? Wat is het meest vriendelijke?

En in wat voor kooi hou je ratten op de meest diervriendelijke manier? Op internet zie ik veel kooien met een glazen onderkant en een tralie bovenkant; is dat ideaal? Of kan het anders?

Ivm slechte luchtwegen kan je ze niet in een aquarium of terrarium houden las ik. Ook moeten ze stofvrije bodembedekking, dus simpele zaagsel volstaat niet. Geen probleem, maar ik wil wel weten wat het beste is.
Graven ratten - net als hamsters- in hun bodembedekking of moet er juist geen dikke laag in? Ik word van internet niet veel wijzer.

Stinken ratten? Laten ze veel drolletjes en urine achter?

Muis
Kleine actieve beestjes. Ontzettend leuk om naar te kijken; maar vinden ze ze het ook leuk om uit hun hokje gehaald te worden?

Eerlijk is eerlijk; in deze diertjes heb ik me nog niet zo goed ingelezen. Waarom niet? Ik las dat ze stinken. Klopt dit?
Ik hou heel erg van dieren hoor, maar mijn familie gaat er niet blij van worden als de boel naar muis gaat stinken. Tuurlijk mag je ze ruiken, maar het moet niet onaangenaam zijn.

Om dan toch maar een vraag te stellen waar ik geen antwoord op weet; wat is de beste huisvesting voor een muis? Traliekooi, aquarium?

Degoe's, Chinchilla's, Cavia's en Konijnen
Zijn allemaal eingelijk te groot. Een groot dier betekent een heel groot hok. Voor mij geen probleem, maar ik woon niet als enige in huis :+
Misschien met goede argumenten, dus barst vooral los waarom ook deze misschien beter bij mij zouden kunnen passen als een andere knager.


Dierenwelzijn staat 100% voorop. Wees dus ook kritisch waar dat moet, en zeg eerlijk wat je er van vind. Ik ben me er van bewust dat ik veel van deze informatie van internet had kunnen en kan halen, maar ik hoor het liever uit betrouwbaardere bronnen.
Goede websites met betrouwbare informatie mogen ook zeker aangedragen worden.

Alvast bedankt! :D

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:36

Vrouwtjes muizen stinken niet, mannetjes wel.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:38

Wil je een dier om te knuffelen of mee te 'spelen' of alleen om naar te kijken? Ook handig om te weten.

Ik heb zelf muizen en hamsters gehad, en heb dan een grote voorkeur voor muizen. Omdat ze met meerdere zijn is het veel leuker om de sociale interactie te zien. De mannetjes stinken wel, maar vrouwtjes ruiken net als hamsters (hooguit wat erger omdat ze dus met meerdere zijn). Ik vond het altijd erg leuk om ernaar te kijken, heb ze ook nooit tam gemaakt. Daarna nog een hamster gehad (opvangertje) maar toen gelijk besloten dat dat voorlopig ook weer de laatste was. Deze sliep echt de héle dag en kwam er pas om 11 uur 's avonds uit. Juist, dan ga ik net richting bed. Dus voor mij in het vervolg weer muizen of evt gerbils (ook meer kijk- dan knuffel-diertjes).

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:41

Gerbils stinken ook niet. Hokmaat moet minimaal 80x40x40 cm zijn, en het zijn groepsdiertjes.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 19:44

Sting schreef:
Wil je een dier om te knuffelen of mee te 'spelen' of alleen om naar te kijken? Ook handig om te weten.

Ik heb zelf muizen en hamsters gehad, en heb dan een grote voorkeur voor muizen. Omdat ze met meerdere zijn is het veel leuker om de sociale interactie te zien. De mannetjes stinken wel, maar vrouwtjes ruiken net als hamsters (hooguit wat erger omdat ze dus met meerdere zijn). Ik vond het altijd erg leuk om ernaar te kijken, heb ze ook nooit tam gemaakt. Daarna nog een hamster gehad (opvangertje) maar toen gelijk besloten dat dat voorlopig ook weer de laatste was. Deze sliep echt de héle dag en kwam er pas om 11 uur 's avonds uit. Juist, dan ga ik net richting bed. Dus voor mij in het vervolg weer muizen of evt gerbils (ook meer kijk- dan knuffel-diertjes).


Dat maakt me eingelijk niet zo heel veel uit, als ze er maar lol in hebben om af en toe uit hun hok te willen :) Als ze dan willen knuffelen, spelen of op ontdekkingsreis gaan, vind ik allemaal leuk.


Gaby schreef:
Gerbils stinken ook niet. Hokmaat moet minimaal 80x40x40 cm zijn, en het zijn groepsdiertjes.

Gerbils hebben we inderdaad vroeger gehad, maar dat zijn dieren die het liefst met rust gelaten willen worden meende ik?
Ik heb er als kind heel veel "plezier" mee gehad. Mijn eerst eigen diertje <3 maar ik heb ze nooit vast gehad.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:48

Ik heb zelf muizen gehad, vrouwtjes, super leuk en ze stonken ook niet. Die van mij waren ook best tam. Wel is het zo dat je ze dan gewoon even uit het kooitje kan halen en dat ze dan gezellig op je arm klimmen ofzo. Het is niet dat je ze op schoot kan houden om even een uurtje te aaien. Ik vond ze bovendien ook makkelijker tam te maken dan de hamster die ik heb gehad en als ik minder tijd had om ze te hanteren bleven ze ook gewoon tam. Bovendien vond ik ze door de sociale interactie ook leuker om in het hok naar te kijken. Ratten lijken mij ook heel leuk maar daar had/heb ik de ruimte niet voor :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:49

Ik heb geen idee hoeveel ruimte ze nodig hebben, maar is een witbuikegel niet iets?

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:56

Degoes zijn qua formaat nauwelijks groter dan een rat. Ik vind het echter absoluut geen huisdieren. Vroeger zelf 2 gehad als kind en zou het niet weer doen. Ze slopen, dus plastic bak is geen goed idee. Hebben erg vele beweging nodig (1 van mijn 2 degoes liep denk ik 8u per dag in het rad) en houden ook niet van knuffelen oid. Ratten ook gehad en die zijn veel mensgerichter.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:03

Ik heb als hobbyfokker wel aardig wat info over de Syrische hamster voor je. Ten eerste; super huisdieren. In veel kleurslagen en vachtsoorten te vinden en ook een heel mooi verblijf (als je het goed wil doen) op het oog.
Ze zijn natuurlijk wel solitair en vaak ‘s avonds en ‘s ochtends wakker. Ik heb de ervaring dat dames wat vaker en langer wakker zijn dan mannen, mannen zijn rustiger en worden vaak als liever gezien. Blijven vaak beter stil zitten.

Momenteel heb ik een nestje.

Afbeelding

Ik raad minimaal een 100x50 verblijf aan met een dikke graafbodem en een loopwiel van 28cm.

Zelf heb ik ze al zo’n acht jaar en ben er nogateeds gek op! Nooit verveeld van die kleintjes! <3

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:06

Ik heb gerbils gehad, zou ze zo weer nemen <3
Het zijn meer kijk diertjes dan oppak en knuffel diertjes maar ze zijn zeker tam te maken. Mijn dames kwamen massaal op mijn hand zitten als ik deze in het hok deed. :D

Qua geur vind ik het vergelijkbaar met een hamster, als je de boel goed bijhoudt is er niks aan de hand.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 20:07

Cayenne schreef:
Ik heb geen idee hoeveel ruimte ze nodig hebben, maar is een witbuikegel niet iets?


Dat is ook leuk :D Ik ga er wat informatie over opzoeken. Die hebben voglensmij wel meer zorg nodig dan een hamster, maar dat is niet erg :)


AlwaysH schreef:
Ik heb als hobbyfokker wel aardig wat info over de Syrische hamster voor je. Ten eerste; super huisdieren. In veel kleurslagen en vachtsoorten te vinden en ook een heel mooi verblijf (als je het goed wil doen) op het oog.
Ze zijn natuurlijk wel solitair en vaak ‘s avonds en ‘s ochtends wakker. Ik heb de ervaring dat dames wat vaker en langer wakker zijn dan mannen, mannen zijn rustiger en worden vaak als liever gezien. Blijven vaak beter stil zitten.

Momenteel heb ik een nestje.

Syrische zijn gravers toch? Dus ideaal voor hamsterscaping?
Vinden ze het leuk om af en toe even uit hun hok te komen, of hebben ze liever dat je van ze af blijft?

[ [url=m/kVj7xJ.png]Afbeelding[/url] ]

Ik raad minimaal een 100x50 verblijf aan met een dikke graafbodem en een loopwiel van 28cm.

Zelf heb ik ze al zo’n acht jaar en ben er nogateeds gek op! Nooit verveeld van die kleintjes! <3

Lestrange01

Berichten: 2801
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:34

Ja hamsters zijn erg leuk! Mijn hamster is zo vanaf een uur of 10 savonds actief en als ik opsta om 7 uur dan is hij nog wakker. Maar daarnaast heeft hij een paar keer per dag (zo om de 2 uur) dat hij er even uit komt om te plassen en dan loopt hij gerust 10 minuten rond. Als ik zijn deurtje open doe dan komt hij even hallo zeggen.
Vrouwtjes zijn schijnbaar actiever dan mannetjes dus dat maakt ook nog verschil uit! Ze stinken overigens totaal niet, ik vind mijn hamsters kooi echt heerlijk ruiken :o een beetje naar kruiden van zijn eten

Ratten zijn ook super leuk, 2 kan maar uit ervaring kan ik zeggen dat meer fijner lijkt te zijn voor ze. Als je er twee hebt kan het soms niet zo klikken, en in een groter groepje heb je dat niet zo. De kooi moet voor al hoog zijn, maar los daarvan is het voor ratten ook belangrijk dat ze er veel uit zijn. Het is niet zoals bij een hamster dat ze jouw aandacht niet "nodig" hebben, je moet er een stuk meer aandacht aan besteden!

Muizen stinken overigens echt heel erg :+, ze zijn super leuk, maar die geur is te erg

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Een nieuw knagertje; wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:59

Nee, hamsters ruik je écht niet. Wél de bodembedekking, dus hennepvezel ruikt erg muf en zaagsel heeft die typische zaagsel lucht. Onbewerkte, schone potgrond vinden ze ook geweldig (raad ik niet aan bij witte hamsters. :') )

Syrische hamsters kunnen zich erg hechten aan hun baasje/gezinnetje. Sommigen worden ook erg schrikkerig als ik bezoek heb en ze hamsters vast houden; ze zijn gewend aan geur en stem.
Ik kom binnenkort in de LINDA meiden, een interview over mij en mijn favorietje Beau. Zij is vreselijk aanhankelijk en herkent mij dus meer dan mijn anderen. Erg actief maar blijft bijv. wel stilzitten op mijn schouder. Werd benaderd dus daar zeg ik geen nee tegen!
Momenteel heeft zij dus het nestje. :D

Mannen zijn vaak rustig, verlegen en erg lief. Bijten vak alleen als je ze laat schrikken. Betekent niet dat ze niet nieuwsgierig zijn, maar vaak wel luier.
Vrouwen zijn vaak druk, actief en ook erg lief. Geven eerder een snauw als ze het ergens niet mee eens zijn en schrikken minder.
Beiden heel leuk, haha.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:59

Ik heb niks met hamsters, ratten en muizen.
Daarnaast vind ik ratten en muizen vaak behoorlijk stinken (ook vrouwtjes) en ik heb altijd de pech dat ik zo'n bijter vast heb :+
Gerbils heb ik ook jaren gehad en mee gefokt, ik vind het leuke actieve dieren die ook goed tam te maken zijn. Nadelige aan al deze dieren is wel de levensduur die gemiddeld sowieso lager ligt dan een kat.
En een fret? Zelf geen ervaring mee maar mijn nicht was weg van haar fretjes en deze waren zeer tam, kon je alles mee en ook goed mee te communiceren (ook echt boos aankijken als ze iets ondeugends deden en dan waren ze echt onder de indruk, apart om te zien).
Hoor wel dat die ook erg kunnen stinken maar bij mijn nicht heb ik ze eigenlijk nooit geroken.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:01

Fret is geen knaagdier. :P
Stinken wel heer erg hoor.

Muizen bijten over het algemeen niet zomaar, word eerder door mijn hamster dan muizen gebeten. := :')


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omkoop foto's :') :+

Edit:

<3 Knuffelkont
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 01-11-18 21:03, in het totaal 2 keer bewerkt

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 21:02

Gowlan schreef:
Ik heb niks met hamsters, ratten en muizen.
Daarnaast vind ik ratten en muizen vaak behoorlijk stinken (ook vrouwtjes) en ik heb altijd de pech dat ik zo'n bijter vast heb :+
Gerbils heb ik ook jaren gehad en mee gefokt, ik vind het leuke actieve dieren die ook goed tam te maken zijn. Nadelige aan al deze dieren is wel de levensduur die gemiddeld sowieso lager ligt dan een kat.
En een fret? Zelf geen ervaring mee maar mijn nicht was weg van haar fretjes en deze waren zeer tam, kon je alles mee en ook goed mee te communiceren (ook echt boos aankijken als ze iets ondeugends deden en dan waren ze echt onder de indruk, apart om te zien).
Hoor wel dat die ook erg kunnen stinken maar bij mijn nicht heb ik ze eigenlijk nooit geroken.


Familie van mij heeft fretten, maar gadverdamme wat stinken die beesten :+

AlwaysH: Wat een leukerds <3 <3 <3
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 01-11-18 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:03

AlwaysH schreef:
Fret is geen knaagdier. :P
Stinken wel heer erg hoor.

Muizen bijten over het algemeen niet zomaar, wordt eerder door mijn hamster dan muizen gebeten. := :')


[ [url=. m/Xz2LxY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=. m/7x2Q1h.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=. m/V1cTCz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8ifuSf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=p61L33.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omkoop foto's :') :+

Oh oeps.. Ik heb echt gedacht dat een fret een knaagdier was.. Sorry :')

@prugelpiet: van horen zeggen hoor ik dat wel vaker ja! Alleen zo apart dat ik ze bij mijn nicht thuis nog nooit geroken heb! En ik heb echt een hele sterke neus op nare geurtjes :Y)

En jeetje zo zijn ze wel heel schattig met jouw foto's <3
Laatst bijgewerkt door Gowlan op 01-11-18 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:04

Een fret is een totaal ander dier, echt een roofdier. Hartstikke leuk ook, maar ik denk dat ts dat niet zoekt als ze nadenkt over een kleine knager :-).

Een fret kun je wel de hele dag los in huis houden en hou je bij voorkeur alleen. Dus dan heb je helemaal geen hok nodig :)

Een fret ruikt wel, maar het ligt er ook echt aan hoe je die houdt. Een ongecastreerde ram zou ik absoluut niet aanraden in je woonkamer. Een gecastreerde dame ruikt een stuk minder. Maar feit blijft dat fretten mede communiceren via hun geurklieren en je ze altijd wel zult ruiken.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:06

Ze zijn ook héél leuk Gowlan, je moet ze gewoon bij een hobbyfokker halen die ze vanaf dag 12/14 vasthoud! :D Nog een pluspunt is dat een goed gebouwde hamster gewoon een veel leukere uitstraling heeft dan een dw hamster :o
Ik heb ze al bijna negen jaar, 20+ Syren gehad en ze zijn allemaal anders! Maar wel stuk voor stuk heel leuk! Rusjes zijn ook leuk, maar Syren zijn mijn nummer één!

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:07

Weer wat geleerd over fretten, al zou ik het sowieso niet in huis willen :)) niks ten nadele daarvan natuurlijk, maar ik hoef ze gewoon niet :)

AlwaysH: ik kende voorheen eigenlijk alleen dwergjes en van die dikke goudkleurige grote, maar jij hebt grote hammies in veel kleuren.. Mooi hoor!

Lestrange01

Berichten: 2801
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:10

AlwaysH schreef:
Nee, hamsters ruik je écht niet. Wél de bodembedekking, dus hennepvezel ruikt erg muf en zaagsel heeft die typische zaagsel lucht. Onbewerkte, schone potgrond vinden ze ook geweldig (raad ik niet aan bij witte hamsters. :') )

Syrische hamsters kunnen zich erg hechten aan hun baasje/gezinnetje. Sommigen worden ook erg schrikkerig als ik bezoek heb en ze hamsters vast houden; ze zijn gewend aan geur en stem.
Ik kom binnenkort in de LINDA meiden, een interview over mij en mijn favorietje Beau. Zij is vreselijk aanhankelijk en herkent mij dus meer dan mijn anderen. Erg actief maar blijft bijv. wel stilzitten op mijn schouder. Werd benaderd dus daar zeg ik geen nee tegen!
Momenteel heeft zij dus het nestje. :D

Mannen zijn vaak rustig, verlegen en erg lief. Bijten vak alleen als je ze laat schrikken. Betekent niet dat ze niet nieuwsgierig zijn, maar vaak wel luier.
Vrouwen zijn vaak druk, actief en ook erg lief. Geven eerder een snauw als ze het ergens niet mee eens zijn en schrikken minder.
Beiden heel leuk, haha.


Wat leuk! Ik wist helemaal niet dat syrische hamsters zich hechten, mijn hamster is echt een agressief monster maar toch heeft hij zich blijkbaar wel gehecht aan me. Ik ben een paar dagen op vakantie geweest en toen moest mijn moeder hem voeren, maar no way dat hij uit haar hand at :o
Toen ik terug thuis was is hij ruim een week van de leg geweest, kwam niet meer naar me toe, at niet meer uit mijn hand. na een week durfde hij weer uit mijn hand te eten. Gek beestje, maar eigenlijk zijn zijn rot humeur en monsterlijke trekjes best aandoenlijk <3

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:11

Ach wat een geweldige foto's van de hamsters!

Een beetje off topic, maar hoe zit het met hamsters en Kinderen. Ik had als kind een hamster gekregen en wilde die te pas en te onpas optillen natuurlijk. Beestje heeft me gebeten en sindsdien heb ik ze nooit meer echt leuk gevonden :). Maar als een moeder met kind bij jou een hamster wil kopen, doe je dat dan ook?

@Gowlan, ik heb mijn fretten vaak buiten gehouden. Dat vind ik voor mezelf en het dier fijner. Ze zijn geweldig en ook heel slim, maar je ruikt ze. Het zijn ook schemerdieren die bij voorkeur in de ochtend en avond actief zijn. Daarom ook vond ik het fijner als ze dan buiten een flinke ren hebben om op hun momenten los te gaan :)

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:17

Lestrange01 schreef:
AlwaysH schreef:
Nee, hamsters ruik je écht niet. Wél de bodembedekking, dus hennepvezel ruikt erg muf en zaagsel heeft die typische zaagsel lucht. Onbewerkte, schone potgrond vinden ze ook geweldig (raad ik niet aan bij witte hamsters. :') )

Syrische hamsters kunnen zich erg hechten aan hun baasje/gezinnetje. Sommigen worden ook erg schrikkerig als ik bezoek heb en ze hamsters vast houden; ze zijn gewend aan geur en stem.
Ik kom binnenkort in de LINDA meiden, een interview over mij en mijn favorietje Beau. Zij is vreselijk aanhankelijk en herkent mij dus meer dan mijn anderen. Erg actief maar blijft bijv. wel stilzitten op mijn schouder. Werd benaderd dus daar zeg ik geen nee tegen!
Momenteel heeft zij dus het nestje. :D

Mannen zijn vaak rustig, verlegen en erg lief. Bijten vak alleen als je ze laat schrikken. Betekent niet dat ze niet nieuwsgierig zijn, maar vaak wel luier.
Vrouwen zijn vaak druk, actief en ook erg lief. Geven eerder een snauw als ze het ergens niet mee eens zijn en schrikken minder.
Beiden heel leuk, haha.


Wat leuk! Ik wist helemaal niet dat syrische hamsters zich hechten, mijn hamster is echt een agressief monster maar toch heeft hij zich blijkbaar wel gehecht aan me. Ik ben een paar dagen op vakantie geweest en toen moest mijn moeder hem voeren, maar no way dat hij uit haar hand at :o
Toen ik terug thuis was is hij ruim een week van de leg geweest, kwam niet meer naar me toe, at niet meer uit mijn hand. na een week durfde hij weer uit mijn hand te eten. Gek beestje, maar eigenlijk zijn zijn rot humeur en monsterlijke trekjes best aandoenlijk <3


Maar Ivan is een geval apart :')

Ik heb zelf 2 goudhamsters. Hebben allebei een eigen hok. Zijn allebei hele lieve aanhankelijke beestjes. Dus ik zou sowieso voor een hamster gaan! Hokken kan je ook leuk inrichten en ze stinken niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:18

Hier even een antwoord gericht op de ratten: ze zijn fan-tas-tisch. Of ze stinken of niet hangt helemaal van jezelf af, hoe vaak je de kooi schoonmaakt en of je ze zindelijk maakt (aantal dagen/weken achter elkaar de poepjes naar één hoekje van het verblijf verplaatsen kan ze zindelijk maken, de een doet het beter dan de ander. Mannetjes stinken wel iets meer dan vrouwtjes, maar nogmaals het grootste gedeelte hangt echt van jezelf af. Als jij één keer per maand het hok schoonmaakt, ja dan stinkt het ja :o :P

Ratten moeten vooral de hoogte in kunnen, daarom raad ik mensen ook altijd aan om een vogelvoliere te kopen. Hoeft zeker niet breed te zijn (50-60 cm is dan genoeg), als ie maar hoog is, minstens een meter in mijn opinie maar liever meer. En inderdaad wat andere ook al zeiden, veel de kooi uit en mentaal uitgedaagd worden (puzzels, doolhoven etc) is erg fijn voor ze. En horizontale tralies met veel hangmatjes zodat ze kunnen klimmen, dat is heel belangrijk! een oude spijkerbroek met gaten erin ophangen in de kooi doet het ook altijd heel goed ;)

Het is voor de ratten het fijnst als ze met een groepje van minstens 4 zitten. Zie het als een schoolklas: als je met z'n tweëen zit en je kan elkaar niet uitstaan wordt je er ook niet vrolijk van, en als je met z'n drieën bent heb je er altijd één die (al dan niet onbewust) buitengesloten wordt. Vrouwen zijn wat ondernemender, wat makkelijker zindelijk te maken (hebben vooral buiten de kooi niet zo de behoefte om geurvlaggen in het territorium af te zetten, dat scheelt behoorlijk!) en liggen minder vaak saai te slapen. Tenminste, dat is mijn beleving!

Alles wat ik hierboven heb gezegd is mijn persoonlijke mening en het kan dus zijn dat anderen er anders over denken, no biggie! We willen allemaal het beste voor ons dier! (behalve die knuppel die toen ik nog in de dierenwinkel werkte een konijn in een hamsterhok mee wilde krijgen, en nog ging eisen ook... die hoeft bij mij niet meer terug te komen ~~}> )

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:20

Haha, Syren heb je in vréselijk veel kleuren;
je hebt de hamsters met uitmonstering (die jij bedoelt). Die heb je al in zo'n vijf(?) kleuren? Dan heb je nog veel basiskleuren (een gen) en tientallen mutaties! :D
Ik fok zelf op basis van zwart, en daar liggen hele mooie mutaties op! Ik verwacht dus acht kleuren in dit nest alleen al, en dat is een combinatie van vier genen; zwart, oranje, roest en zilvergrijs.
Daarnaast heb je dus óók aftekeningen, in dit geval verwacht ik dat 50% dominant spot (gestipt) is. Dat geeft dus alweer zestien meer variaties ofzo.
Ga geen biologie les geven, maar je snapt waar ik heen ga. :')

@lestrange, awh, hahaha! Wel jammer, maar kijken is ook leuk! :)

@beert, hamsters en kinderen gaan goed samen zolang een kind zich beseft dat het levende dieren zijn en ze dus nog wel eens iets niet leuk vinden ed. En bij kinderen die jong zijn zeg ik ook altijd dat toezicht belangrijk is. Ik heb hamsters sinds mijn negende... En ik had dan geen enorme kooien maar die had destijds niemand. Mijn moeder zorgde er voor dat als ik geen zin had om te verschonen, ik dit wel alsnog ging doen, ed.
Het hangt ook wel van de insteek en het karakter van het kind af. Als iemand open staat voor een groot verblijf dan zegt dat mij al; ze beseffen dat het niet zomaar een aankoop is. Dat klinkt al een stuk serieuzer. En eigenlijk melden ouders altijd zelf al dat ze toezicht houden! :D Zo bijv:
"Hoi Chantal, wij wilden graag een hamstertje die vooral voor onze dochter is. Natuurlijk is het onze verantwoordelijkheid."
Hangt natuurlijk ook van de hamster af!