Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eten muizen kattenbrokjes?

 
Profiel   

Hallo iedereen,

Ik heb mijn ponies thuis staan. Ze hebben een open schuilstal en direct ernaast heb ik een bergruimte waar ik het voer bewaar.
Het paardenvoer bewaar ik in bakken maar bijvoorbeeld Lucerne blijft in de zak staan.

Nu heb ik jaarlijks wel eens last van muizen en probeer ik steeds van die muizen vanaf te geraken. Ik heb een tijdje muizenvergif geprobeerd maar dat vond ik een smosboel. Dan heb ik een tijdje vallen gezet maar op een bepaald moment kreeg ik geen muis meer gevangen. Dus heb ik afgelopen zomer een boerderijpoes geadopteerd in de hoop op deze manier verlost te geraken van vervelende muizen.

Onze poes was een zwervertje die volgens het adoptiebureau niet graag binnenzat dus ideaal voor bij ons.
Ze heeft eerst een aantal weken wel binnen in het berghok gewoond om haar te laten wennen en zodat ze dit als haar thuis zou gaan beschouwen maar ondertussen is ze al een tijdje helemaal vrij. Ze kan zelf naar binnengaan als ze dat wil, we hebben een opening voor haar voorzien en dat doet ze ook.

Nu was ik er dus helemaal van overtuigd dat ik geen last van muizen meer zou krijgen omdat er altijd een poes in de buurt is. En poezen vangen toch graag muizen, niet?!

Af en toe vond ik het wel raar dat er opeens heel veel van de kattenbrokjes gegeten werd. Er staat altijd een bakje voor haar ter beschikking maar ze krijgt 2x per dag een beetje verse tonijn die ze direct komt eten als ik haar roep dus heel veel van de brokjes wordt er meestal niet gegeten.

Toen ik gisterenavond de ponies ging voederen merkte ik op dat er wat Lucerne naast de zak lag dus wou ik dit even opruimen en toen ik de zak vastnam, spurtte er een muis uit. Echt, ik haat dat hé.

Dus nu vraag ik het mij af of de muizen van de kattenbrokjes eten of eten muizen helemaal geen kattenbrokjes en heb ik nu toevallig weer eens een huis? In dat geval hoop ik dat mijn poes ze snel zal vangen.

Maar in geval van wel dan ben ik bang dat ik nu nog meer muizen ga lokken doordat de brokjes er altijd staan en sta ik nog even ver. Heeft er in dit geval iemand tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 14:34 



 
Profiel   

Ik zou beginnen met al het voer van de paarden in afgesloten tonnen te bewaren. Die open zak luzerne is vragen om muizen.
En muizen zullen ook best kattenbrokjes eten, die eten alles waar ze aan kunnen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 14:42 



 
Profiel   

Muizen eten ook kattenbrokjes, misschien proberen dat de kat de brokjes wel gelijk op eet of minder neerzettten? Misschien dat je zoveel tonijn geeft dat de kat geen trek meer heeft in brokjes en muizen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 14:43 



 
Profiel   

Of misschien lopen er meer katten in de buurt?
Die kunnen er ook bij als jou kat naar binnen en buiten kan..
En een slimme kat heeft het zo door waar hij wat extra eten kan scoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 14:44 



 
Profiel   

Muizen eten zeker kattenbrokjes. Bij gebrek aan beter beginnen ze zelfs aan dingen als zeep.
Inderdaad alle eetbare dingen buiten het bereik van muizen. Zoals ik het lees, is het nu feest voor ze in jouw stal..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 14:49 



 
Profiel   

Ik ken muizenfokkers die hun muizen katten- en hondenbrokjes geven voor extra eiwitten. Dus ja, dat eten ze. Zijn omnivoren. In gesloten bakken bewaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 14:59 



 
Profiel   

Muizen eten alles, plastic afdek zeil, vulling van een slaapzak, noem het maar op. Je zult al je voer in goed afsluitbare bakken of tonnen moeten doen, anders houd je toch echt een probleem. Waar voer is, zullen muizen (en hun complete familie) zijn. Je maakt het ze met die zakken ook erg gemakkelijk. Dat poes een beetje zat zou zijn van de tonijn geloof ik niet zo in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 15:02 



 
Profiel   

Muizen eten alles! En omdat een muis geen controle heeft over zijn uitwerpselen, pist en poept hij overal waar hij zit, dus ook in jouw lucerne.
ik zou alles in afgesloten bakken doen, wel zo lekker voor je paarden(voer)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 15:03 



 
Profiel   

Je hebt gewoon een lopend buffetvoor muizen.. Luzerne in afgesloten tonnen bewaren (net als al het andere voer).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 15:07 



 
Profiel   

amber15 schreef
Muizen eten zeker kattenbrokjes. Bij gebrek aan beter beginnen ze zelfs aan dingen als zeep.
Inderdaad alle eetbare dingen buiten het bereik van muizen. Zoals ik het lees, is het nu feest voor ze in jouw stal..

Ik had vroeger een verzameling kleine zeepjes. Ook die werden gegeten hoor. Het enige wat je kunt doen is alles in afgesloten bakken bewaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 15:07 



 
Profiel   

Muizen zijn wereldwijd zo "succesvol" (talrijk) doordat ze van alles en nog wat eten, en ja, dus ook kattenbrokjes.
Nagenoeg alle knagers kunnen katten brokjes eten, mijn dwerghamster krijgt het ook, voor de eiwitten. Ook insekteneters als egels eten trouwens graag katten brokjes uit voerbakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 15:10 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties. Dus mijn vermoeden klopt, die muizen eten lekker mee van de kattenbrokjes :P

Dus alles in afgesloten bakken en minder kattenbrokjes

Is wel een tegenvaller, dacht echt dat de poes de oplossing was tegen de muizen...


Laatst bijgewerkt door herous op 12-11-18 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 18:29 



 
Profiel   

Als je voedsel toegankelijk hebt staan, krijg je heel rap een muizen (en of ratten) kwekerij. Kan je kat niet tegenop jagen en eten. Voer je kat 2 daags portie brokjes of lekker natvoer en laat verder alleen een bakje water staan. Zodra je alles qua voedsel in tonnen hebt zitten, zal je een tijdelijke piek in aangevroten andere dingen krijgen, bescherm dus ook dingen als dekens/zadels/tuig en alle andere zachte materialen incl. aantal kunststoffen die eetbaar ruiken voor muizen.
En als er ander voedsel is, werken dingen als gif en vallen slecht tot niet. Wel kan je samen met het veilig opbergen van al het voer klemmen zetten. Vullen met pindakaas (vet is schaars in de natuur en dus aantrekkelijk, dat zeep eten is daar ook door te verklaren).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 18:45 



 
Profiel   

@ Tamary, dit is onze eerste poes en heb me wat moeten inlezen hierover (ben een hondenmens en heb al jaren honden maar nog nooit eerder een poes dus). En ik had gelezen dat poezen meerdere keren per dag eten. Vandaar het bakje met brokjes. Ik wel wel proberen met 3x per dag een kleine portie aan haar te geven. Tezamen met het afsluiten van alle voer gaat dit hopelijk verbetering geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 18:58 



 
Profiel   

olijf schreef
Of misschien lopen er meer katten in de buurt?
Die kunnen er ook bij als jou kat naar binnen en buiten kan..
En een slimme kat heeft het zo door waar hij wat extra eten kan scoren.


Hier heb ik ook even aangedacht want dat zou ook kunnen natuurlijk. Maar heb er nog nooit eentje gezien en aangezien iedereen hier zegt dat muizen ook kattenbrokjes eten, en ik nu ook de muis gezien heb, tja, dan denk ik dat het eerder dit is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 19:06 



 
Profiel   

Gewoon de met 1 x perdag voeren .. Een handje.. Een kat die geen honger heeft zal geen muizen vangen bij ons krijgen ze brokjes voor bij voeding zeg maar reset vangen ze maar lekker zelf... mocht ik zien dat ze mager worden en weinig muizen signaleren krijgen ze vrij bij natuurlijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 19:18 



 
Profiel   

Waarom vind je muizengif een smosboel? Wat heb je gebruikt? Ik heb al mijn voer afgesloten maar merk nu ook dat de muizen toch weer mijn opberghokje opzoeken, dus gelijk een bak muizengif neergezet. Van die rood bespoten gerstekorrels in een gifbak. Vind vaak 1 of 2 dooie muizen en heb dan het idee dat als de muizen hun dooie familie zien liggen ze wel wegblijven. Gebruik meestal maar 1 of 2 zakjes gif en dan is het weer rustig [ img ] Wel om denken dat de kat dan niet de vergiftigde muizen opvreet ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 19:20 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
Gewoon de met 1 x perdag voeren .. Een handje.. Een kat die geen honger heeft zal geen muizen vangen bij ons krijgen ze brokjes voor bij voeding zeg maar reset vangen ze maar lekker zelf... mocht ik zien dat ze mager worden en weinig muizen signaleren krijgen ze vrij bij natuurlijk..


Niet helemaal mee eens. Onze huiskat wandelt ook buiten en heeft onbeperkt brok staan. En toch vangt ze elke dag muizen. Ze vreet ze niet op, maar vermoord ze wel.

Edit: deze legt ze via het kattenluik in de schuur. Helaas nu ook een roodborstje net gevonden. dat vond ik wel echt zielig! :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 19:33 



 
Profiel   

herous schreef
@ Tamary, dit is onze eerste poes en heb me wat moeten inlezen hierover (ben een hondenmens en heb al jaren honden maar nog nooit eerder een poes dus). En ik had gelezen dat poezen meerdere keren per dag eten. Vandaar het bakje met brokjes. Ik wel wel proberen met 3x per dag een kleine portie aan haar te geven. Tezamen met het afsluiten van alle voer gaat dit hopelijk verbetering geven.

Klopt, liever eten ze zo'n 15 muizenporties per dag, maar dan blijft ook de muizenplaag, dus in deze situatie is dat geen optie.

Als er zoveel katten rondlopen is gif gebruiken riskant, dan ben je juist je gratis ecobestrijding kwijt. Gif kost geld en vaak is het nog je eigen dier ook die er voor naar de DA moet. Hier was aanpassen/herbouwen van de kippenren de oplossing, scheelde mij 50-75% kippenvoer. Gif was daarom ook geen optie, want zo'n vergiftigde muis was zo door de kippen opgevroten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 19:37 



 

Een kat is niet altijd de oplossing. Sommigen pakken ze wel, spelen er alleen wat mee of vreten ze op, anderen (die van mij bijvoorbeeld) zouden rustig tegelijkertijd uit één bakje eten met Pimmetje(muis)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 19:42 



 
Profiel   

Omdat dit topic op Beestenboel hoort verplaats ik hem daar na toe.

BB-HK -> BB

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 21:30 



 
Profiel   

SANEX schreef
Waarom vind je muizengif een smosboel? Wat heb je gebruikt? Ik heb al mijn voer afgesloten maar merk nu ook dat de muizen toch weer mijn opberghokje opzoeken, dus gelijk een bak muizengif neergezet. Van die rood bespoten gerstekorrels in een gifbak. Vind vaak 1 of 2 dooie muizen en heb dan het idee dat als de muizen hun dooie familie zien liggen ze wel wegblijven. Gebruik meestal maar 1 of 2 zakjes gif en dan is het weer rustig [ [url=m/MvcV7i.jpg]Afbeelding[/url] ] Wel om denken dat de kat dan niet de vergiftigde muizen opvreet ;)


Zoiets gebruikte ik ook maar vond toch hier en daar korrels. Ze namen een deel mee lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 21:36 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Een kat is niet altijd de oplossing. Sommigen pakken ze wel, spelen er alleen wat mee of vreten ze op, anderen (die van mij bijvoorbeeld) zouden rustig tegelijkertijd uit één bakje eten met Pimmetje(muis)


Maar onze kat is een zwervertje die dus echt wel heeft moeten jagen om aan voedsel te geraken. Men heeft haar kunnen vangen toen ze met kittens zat. Ondertussen is ze wel gesteriliseerd en de kittens hebben gelukkig ook een thuis gevonden.

Ik ga zoals Tamary voorstelde, de brokjes niet meer onbeperkt geven maar meerdere keren per dag kleine porties.

De tonijn die ze krijgt is ook maar een heel klein beetje. Het heeft ons destijds geholpen om haar vertrouwen te winnen want het was een hele bange en mensschuwe poes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 21:44 



 
Profiel   

Muizen eten idd kattenbrokjes en niet alle katten zijn even goede jagers.
Had er vroeger een stel dat doodleuk muizen (en konijnen) mee in huis bracht en dan was het hun vriendje.
Zit er gewoon doodleuk een muis in het bakje van de kat brokjes te eten en de kat zit er naast dommig te kijken :+ .

Dat en katten zijn opportunisten dus als die in de buurt een voerplek weten dan wordt dat de plaatselijke katten Mcdrive.

Als je wil dat je kat jaagt en je geen open bar voor de hele buurt wil zijn, geef de kat dan 's morgens en 's avonds een portie eten die ze vrij vlot op heeft en de rest kan ze dan bij mekaar gaan jagen.

Ik geef mijn katten (4) 's morgens en 's avonds een bakje eten en tussendoor gaan ze jagen.
Soms eens een keer natvoer of iets lekkers maar tussen de maaltijden is het bakje wel leeg en ze zijn niet mager en ze zeuren niet om eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 21:45 



 
Profiel   

Met gif zit je eigenlijk alle roofdieren in de buurt te vergiftigen met een beetje pech.

Inderdaad niet te veel voeren die kat en zo veel mogelijk afsluiten aan voer. Muizen houd je toch maar anders worden het er vreselijk veel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-18 21:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen