Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 17:18

A3a1 schreef:
Het zou wel heel fijn zijn, als ze dat doen.

Fingers crossed, bij onze leonbergerX kwamen ze niet.
Die hebben we achter in de auto moeten leggen, terwijl hij niet meer overeind kon....slapeloze nachten heb ik er van gehad, nu 5 jaar later moet ik nog steeds huilen om dat laatste onwaardige ritje.


:(:) Ik snap jouw pijn.

Warboel
Berichten: 14691
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:44

Aangezien jouw topic beter past op [BB] BeestenBoel dan op BB-HK, verplaats ik het daarheen.

Goof

Berichten: 28832
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:10

TS, dit is mijn topic van vorig jaar.
[BB] Bejaarde hond en keuzes maken
Vergelijkbaar met jouw verhaal. Slechte gewrichten, herkenbare klachten en ook gebruik van Propalin.

Ik lees in de OP dat je hond continue gaat liggen omdat hij niet meer wil staan, ik denk dat je hond aangeeft dat hij op is.
Edit; en dat hij nog altijd blij is. Dat is het moeilijke, die van mij heeft op de laatste dag nog gespeeld en gerend, sterker nog, ze ging spelend bij de dierenarts naar binnen de laatste keer....
Sterkte met de beslissing die je gaat nemen, het is heel verdrietig.

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:28

Voor wie wil je nog doorbehandelen?
Er komt altijd een moment dat een hond niet meer kan, wij mogen ze dan helpen zodat ze niet meer langer hoeven te lijden.
Hoeveel goede momenten heeft hij nog echt? En dat afgezet tegen de slechte momenten?

het klinkt alsof je hond 'op' is, ik zou hem nog even verwennen en hem zijn rust gunnen.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:37

Je moet niet wachten tot het slecht genoeg is, je moet handelen zodat je verder lijden kunt voorkomen. Een hond beseft niet of het beter is om vandaag te gaan of volgende week. Wij wel, maar daarom is het soms ook beter te kiezen met je verstand i.p.v. je hart. Hij heeft 2 mooie jaren gehad en volgens mij heb je ontzettend goed voor hem gezorgd. 11 jaar is echt oud voor een grote hond ook! Sterkte, ik zou hem laten gaan zodat het afscheid nog waardig kan zijn.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:11

Ts, ik heb veel aan je moeten denken, hoe is het?
Hoe is het afgelopen, er waren zoveel haken en ogen....

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:46

De symptomen lijken erg op cushing. Dan drinken ze ook erg veel en worden ze slap in de achterhand. Medicatie daarvoor is erg duur maar helpt vaak wel goed. Maar gezien alle andere problemen van deze hond denk ik dat het beter is om er een eind aan te maken. Ik zou gewoon een paar da's bellen tot je een vind die wel aan huis komt. Sterkte!

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:48

Je kunt de dierenambulance ook bellen om te vragen of ze een ritje willen doen. Ze doen ook vervoer van en naar de dierenarts.

Edit: mijn hond heeft ook cushing gehad, even aanhakend op de post boven mij. Ook onrust, veel drinken, slap in de achterhand. Is met tabletjes 100% beter geworden.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 13:23

A3a1 schreef:
Ts, ik heb veel aan je moeten denken, hoe is het?
Hoe is het afgelopen, er waren zoveel haken en ogen....


Dat is lief van je. Heb een afspraak gemaakt voor woensdagmiddag. De dierenarts heeft dan alle tijd voor ons en is mijn zoon thuis en kan helpen met onze hond in- en uit de auto tillen. Hij zal een algemeen 'ouderdoms' onderzoek krijgen geloof ik.
Ik probeer me op alles voor te bereiden, maar ik geloof nog niet dat hij slecht genoeg is om hem direct te moeten laten gaan. Eigenlijk heb ik de hoop dat de da nog middelen en/of methodes heeft om hem te helpen. Maar alleen als hij dat absoluut ziet zitten. Bij twijfel bij de dierenarts ga ik het leven van mijn hond niet rekken.

Dus woensdagmiddag weten we hopelijk meer. Ik hou jullie op de hoogte.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:27

Nicky1963 schreef:
A3a1 schreef:
Ts, ik heb veel aan je moeten denken, hoe is het?
Hoe is het afgelopen, er waren zoveel haken en ogen....


Dat is lief van je. Heb een afspraak gemaakt voor woensdagmiddag. De dierenarts heeft dan alle tijd voor ons en is mijn zoon thuis en kan helpen met onze hond in- en uit de auto tillen. Hij zal een algemeen 'ouderdoms' onderzoek krijgen geloof ik.
Ik probeer me op alles voor te bereiden, maar ik geloof nog niet dat hij slecht genoeg is om hem direct te moeten laten gaan. Eigenlijk heb ik de hoop dat de da nog middelen en/of methodes heeft om hem te helpen. Maar alleen als hij dat absoluut ziet zitten. Bij twijfel bij de dierenarts ga ik het leven van mijn hond niet rekken.

Dus woensdagmiddag weten we hopelijk meer. Ik hou jullie op de hoogte.

Even advocaat van de duivel spelen, voor wie houd je hem nu in leven??

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:35

Het ligt denk ik ook wel aan je dierenarts, bij ons in de praktijk is er een dierenarts die het erg lastig vindt om een dier te laten gaan terwijl de andere daarin een stuk nuchterder is.
Sommige dierenartsen willen te lang doorgaan.
Volg je eigen gevoel, jij kent de hond het beste. Succes alvast voor woensdag!

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:39

Heel veel sterkte met alles. We hebben al een aantal honden in moeten laten slapen. Ooit een afspraak moeten maken dat we pas 2 dagen later terecht konden. Dat was ook niet fijn. Onze vorige hond liep smiddags nog een poging te doen tot spelen met de jonge duitse herder van mijn zoon en liep een acute hernia op. Haar achterhand was verlamd, maar ze was niet incontinent. Met de nodige medicijnen moest ze binnen 24 uur opknappen. Dat werd hem niet. We hadden voor de dag erop al een afspraak staan en toen hebben we haar in laten slapen. Ik ben snachts nog een paar keer mijn bed uit geweest omdat ik haar hoorde piepen. Ze lag op de grond maar kon niet meer overeind komen. Ze snapte er zelf niks van waarom haar achterpoten niet meer wilde. Hoe moeilijk en verdrietig het ook was, was deze beslissing heel snel genomen.

Maar als je zelf heel diep nadenkt, kom je vanzelf tot de conclusie dat het misschien wel klaar is. Je wil de hond niet nog eens een oudejaarsavond laten doormaken, het lopen is moeilijk, het overeind komen is lastig en de rest van alle dingen tellen ook mee. Tuurlijk, deze beslissing nemen is absoluut niet leuk en maar soms moet je gewoon doorpakken. Nogmaals veel sterkte!

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 13:47

bigone schreef:
Nicky1963 schreef:

Dat is lief van je. Heb een afspraak gemaakt voor woensdagmiddag. De dierenarts heeft dan alle tijd voor ons en is mijn zoon thuis en kan helpen met onze hond in- en uit de auto tillen. Hij zal een algemeen 'ouderdoms' onderzoek krijgen geloof ik.
Ik probeer me op alles voor te bereiden, maar ik geloof nog niet dat hij slecht genoeg is om hem direct te moeten laten gaan. Eigenlijk heb ik de hoop dat de da nog middelen en/of methodes heeft om hem te helpen. Maar alleen als hij dat absoluut ziet zitten. Bij twijfel bij de dierenarts ga ik het leven van mijn hond niet rekken.

Dus woensdagmiddag weten we hopelijk meer. Ik hou jullie op de hoogte.

Even advocaat van de duivel spelen, voor wie houd je hem nu in leven??


Voor het leven zelf? Voor alles wat hij nog wel kan? Voor alles wat hij nog leuk vindt?

Niet voor mij iig, want mijn dagen staan een soort van in het teken van de hond: Midden in de nacht bed uit om hem te laten plassen anders wordt ie zeiknat wakker, om het uur ('s avonds vaker) laten plassen, waterdrinken in de gaten houden, medicijnen geven, zijn kont schoonmaken na de grote boodschap, regelmatig zijn kots opruimen, dagelijks diverse malen het huis door met een dweil om zijn druppels urine te verwijderen.... Nee, het zal voor mij makkelijker zijn als ie er niet meer is. Maar het gaat natuurlijk helemaal niet om mij. Het gaat om mijn hond. Want alles voor hem doe ik met liefde voor hem.
Dus. Ik wacht woensdag in spanning af en neem in overleg met de dierenarts een hondwaardige beslissing. Allemaal dank voor jullie tips en medeleven (en af en toe een kritische noot).

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:50

Maar word je hond er nu gelukkiger door door alles wat je nu net opsomd??

Dat is toch geen kwaliteit van leven voor het dier?

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 13:57

Onali schreef:
Maar word je hond er nu gelukkiger door door alles wat je nu net opsomd??

Dat is toch geen kwaliteit van leven voor het dier?


Vandaar dus dat ik met hem naar de dierenarts ga. Zonder verbeteringen dmv medicatie, of tovenarij voor mijn part, zal het wel het einde betekenen. Ik besef heel goed dat hij zo, uit zichzelf, nooit beter wordt.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:23

Onali schreef:
Maar word je hond er nu gelukkiger door door alles wat je nu net opsomd??

Dat is toch geen kwaliteit van leven voor het dier?


Maar van de andere kant, als het cushing is, dan is het ook wel goed weer op te lossen en kan ts gewoon weer van haar nachtrust genieten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:28

Nicky1963 schreef:
A3a1 schreef:
Wat super dat je een oude hond nog een goed thuis hebt gegeven Y;(

Ik vrees echter dat een dierenarts niks meer kan doen.
Zeker als de achterhand verzwakt is en hij al een beetje incontinent is.


Dankjewel.
Zit nu dus met tranen in mijn ogen omdat ik eigenlijk niet kan geloven dat een dierenarts hem zou laten inslapen zonder nog iets te willen proberen...

Maar hoe lang zou je willen proberen dan? Naar mijn mening dokteren teveel dierenartsen te lang door....

Ik ken jou en je hond natuurlijk niet, maar op basis van wat je schrijft zou ik hem eerdaags (!!) laten gaan, hoe moeilijk dat ook is...
Sterkte met je beslissing Y;(

Ik heb zo’n oude sukkelaar gehad, en van goed met af en toe een slechte dag, werd ze slecht, met af en toe een goede dag....
Jouw hond lees ik als het laatste

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:31

Verstandig hoor dat je het dierenarts bezoek afwacht. Die ziet hem in het echt en dat is toch heel anders dan dat je het vanaf een scherm leest.
Ik vind die pushberichten van "voor wie hou je hem nu in leven" niet helemaal op zijn plaats nu.
Ik geloof echt dat die wel goed bedoeld zijn maar toch..

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:36

Klopt dat het verstandig is om naar een dierenarts te gaan, nadeel vind ik wel dat veel dieren in de praktijk vaak zoveel adrenaline/stress hebben dat ze heel anders ogen dan thuis.
Onze oudste hond hoef ik in de praktijk geen temperatuur van op te laten nemen, die heeft daar zoveel stress dat dit geen correct beeld geeft, dus doe ik dat thuis van te voren als hij nog rustig is.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 14:41

meggiemeg schreef:
Klopt dat het verstandig is om naar een dierenarts te gaan, nadeel vind ik wel dat veel dieren in de praktijk vaak zoveel adrenaline/stress hebben dat ze heel anders ogen dan thuis.
Onze oudste hond hoef ik in de praktijk geen temperatuur van op te laten nemen, die heeft daar zoveel stress dat dit geen correct beeld geeft, dus doe ik dat thuis van te voren als hij nog rustig is.


Dierenarts zal toch ook afgaan op hetgeen de baas vertelt, hoop ik. Dierenarts zal zelf ook wel weten dat ze in de praktijk een ander beeld kunnen geven dan thuis. Ik denk ook dat de mijne strak staat van de stress en zich daardoor iets anders voor zal doen dan thuis.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:49

Nicky1963 schreef:
Voor het leven zelf? Voor alles wat hij nog wel kan? Voor alles wat hij nog leuk vindt?


Ik snap helemaal wat je bedoeld, een ander kent jouw hond niet en waar hij tevreden mee is. Jonge honden spelen en gaan uren mee wandelen. Dat kunnen oudjes niet en zijn tevreden als ze erbij mogen zijn.

Momenteel zitten wij in een vergelijkbare situatie. Mechelse herder teef van 13 jaar, artrose in haar knie, spondylose in haar rug, overal vetbulten en tikkeltje dement.... maar o zo vrolijk. Nu zijn we er vorige week achter gekomen dat de vetbulten zijn omgeslagen naar kanker. Vandaag hebben we ondanks alle andere kwalen een biopt laten nemen. Vele verklaren ons voor gek. Beter worden doet ze niet meer maar we willen haar zo lang mogelijk comfortabel houden. Voor ons betekend dit ook een speciaal bed, jas met deze temperaturen voor haar rug en de nodige dosis medicijnen. Maar hé ze is er nog en hopelijk kunnen wij maar ook jij dit nog even volhouden.

Het lijkt heel erg op de weg die jij bewandeld en dat is toch prima? Je doet het niet in de hoop dat het beter wordt maar vooral niet erger. Zolang het dat laatste voorkomt lekker blijven doen en je vooral niks aantrekken van mensen die er anders over denken.
Laatst bijgewerkt door Maiske op 26-11-18 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:50

Wat ik vooral niet begrijp dat je zelf erkend dat hij lijdt maar hem vervolgens nog wel met wat lapmiddelen wilt laten lopen. Waarom niet de hond rust gunnen voordat hij helemaal geen lol meer uit het leven kan halen?

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 14:59

lizy29 schreef:
Wat ik vooral niet begrijp dat je zelf erkend dat hij lijdt maar hem vervolgens nog wel met wat lapmiddelen wilt laten lopen. Waarom niet de hond rust gunnen voordat hij helemaal geen lol meer uit het leven kan halen?


Hij lijdt in de zin dat hij niet lang kan staan, moeizaam opstaat, zich niet kan schoonlikken en zich niet kan krabben als hij jeuk heeft. Hij lijdt omdat hij heel veel dorst heeft en veel wil drinken, maar wij dit 's avonds voor hem moeten rantsoeneren omdat hij anders in de nacht in zijn eigen nattigheid ligt.
Hij lijdt omdat hij geen goede controle heeft over zijn achterpoten zodat hij niet meer kan draven. Omdat zijn achterpoten nogal zwak zijn zwalkt en struikelt hij soms. Maar he, hij is oud en ouderdom komt met gebreken.
En lapmiddelen zijn jouw woorden. Ik ga kijken of de dierenarts misschien medicatie heeft waardoor hij comfortabeler kan worden. Zo niet, dan zal de conclusie duidelijk zijn. Het breekt mijn hart om dit iedere keer toch te moeten schrijven hier.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:09

Nicky1963 schreef:
lizy29 schreef:
Wat ik vooral niet begrijp dat je zelf erkend dat hij lijdt maar hem vervolgens nog wel met wat lapmiddelen wilt laten lopen. Waarom niet de hond rust gunnen voordat hij helemaal geen lol meer uit het leven kan halen?


Hij lijdt in de zin dat hij niet lang kan staan, moeizaam opstaat, zich niet kan schoonlikken en zich niet kan krabben als hij jeuk heeft. Hij lijdt omdat hij heel veel dorst heeft en veel wil drinken, maar wij dit 's avonds voor hem moeten rantsoeneren omdat hij anders in de nacht in zijn eigen nattigheid ligt.
Hij lijdt omdat hij geen goede controle heeft over zijn achterpoten zodat hij niet meer kan draven. Omdat zijn achterpoten nogal zwak zijn zwalkt en struikelt hij soms. Maar he, hij is oud en ouderdom komt met gebreken.
En lapmiddelen zijn jouw woorden. Ik ga kijken of de dierenarts misschien medicatie heeft waardoor hij comfortabeler kan worden. Zo niet, dan zal de conclusie duidelijk zijn. Het breekt mijn hart om dit iedere keer toch te moeten schrijven hier.


Niet op reageren ;) Je hoeft jezelf niet te verantwoorden. Ik gok dat jouw hond ook een volwaardig gezinslid is, die maak je schoon, help je overeind, stemt alles af op wel nog wel kan... dat heet ouderdom... ik ga mijn ouders toch ook niet afspuiten als ze wat lastiger omhoog komen of incontinent worden.

Zolang jij ziet dat je hond nog geniet wat hij wel kan dan is het goed. Wanneer je ziet dat je hond het opgeeft dan weet je dat, alleen jij ziet dat niemand anders. En dan kun je inderdaad doen wat bij mensen niet kan, je hond rust geven.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:11

ja hij is oud en ouderdom komt met gebreken en als het 2 dingetjes van deze lijst zouden zijn zou het comfortabel maken wat mij betreft nog een prima optie zijn maar met de enorme waslijst wat dus eigenlijk neerkomt op niet meer volwaardig kunnen functioneren op een hondwaardig niveau vraag ik me echt serieus af waarom je het de hond nog aan wilt doen. En ja dat is heel hard maar een hond laten lijden is in mijn ogen nog veel harder.