Ervaringen kat en epilepsie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Ervaringen kat en epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 02:31

Zijn er mensen die ervaring hebben met een kat en epilepsie en hoe zien de aanvallen er bij jullie uit en hoelang duren ze?

Onze rooie is een gedumpte kater en we weten dus niks van zijn verleden en ook niet zijn leeftijd. Bij onderzoeken bleek hij wel een hartruis te hebben en was afgevallen en had veel wonden, maar knapte bij ons goed op. Kan ook goed springen, is nog speels af en aan.

Toen we hem net een aantal maanden hadden en hij naar buiten mocht kwam hij ooit speekselend binnen en zijn we met spoed naar da geweest. Die vermoedde een vergiftiging en zo is hij behandeld met succes.

1,5jr terug denk ik, had hij de eerste keer een blaasontsteking. Met medicatie ging dit snel over.
Enkele maanden terug weer en vond de dierenarts hem wel erg verstopt. Hij is schoon gespoeld en heeft lange kuren gehad en ook zijn we naar Hill's CD overgestapt. Hij leek het niet lekker te vinden, maar at het toch.

Vorige week spuugde hij een aantal dagen en had ik da gebeld. Die vond het nog niet verontrustend als hij verder nog actief was en wel bleef eten. Advies om het aan te kijken. Je kan ze echt 24/7 bellen, dus durf dat dan ook wel aan.

Het ging weer super tot vandaag. Vanmorgen spuugde hij weer, maar was verder oke. Tot ik aan het dweilen was wat hoorde. Ik had een plastic latje neergelegd en hij had zijn koppie laten vallen en hield zijn voorpootje raar. Ik loop er meteen heen en denk nog; hij kan zich daar niet aan bezeren. Daarop zie ik ook achterpootje raar stijf houden en dat hij niet oke is.
Mijn man was in de tuin bezig, dus ik riep hem meteen. De kat liep 2 passen heel waggelend en lag weer iets verderop. Hele grote ogen en zwaar ademen.
DA direct gebeld en die dacht aan epilepsie zoals ik het beschreef. Adviseerde om even rust te creeeren en 5 tot 10min af te wachten, omdat hij 10min van ons vandaan zit en de aanval dan misschien al over zou zijn.
Tijdens ons gesprek werd de kat alweer wat meer zichzelf. Wat hij wel deed is echt mauwen en ons opzoeken.

De rest van de dag en avond is er niks meer gebeurt. Met de dierenarts hebben we afgesproken van de week als we dat willen bloed te laten afnemen. Hij denkt dat hij vaker aanvallen gehad kan hebben, die we misschien niet gezien hebben.

Ik zelf denk echt dat ook het voer hem niet past en hij daar ook last van heeft. Niet dat je daar epilepsie van krijgt, maar we weten nog niet 100% zeker of dat het was natuurlijk.

Tijdens de blaasontsteking en tijdens de ''aanval'' laat hij wel duidelijk merken dat het vervelend is en liever niet aangeraakt wil worden. Daarna is dat weer helemaal oke.

Ons vorige hondje had epilepsie en haar aanvallen waren net iets anders en heviger, maar had het al een tijdje. Daarom zou ik graag ervaringen horen hoe een aanval bij andere katten zich uit en wat andere mensen als advies hebben gekregen etc

Puppetje
Berichten: 1010
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Ervaringen kat en epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 03:32

Mijn kat had ook epilepsie. Zij heeft een tijdje medicatie gehad en we moesten stressvolle situaties vermijden. Helaas bleek ze kort daarna een agressieve tumor in haar kaak te hebben waaraan ze overleden is. Tijdens de medicatie heeft ze geen aanvallen meer gehad. Aangezien ik in het buitenland woon heeft ze andere medicijnen gehad dan dat de Nederlandse arts voorgeschreven zou hebben.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen kat en epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 11:58

Oke, dank je wel.

Hoe zagen de aanvallen eruit en hoelang duurde die?

Wat sneu van de tumor, maar wel fijn dat de medicatie goed werkte.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Ervaringen kat en epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:02

Onze hond heeft ook epilepsie, meestal rond de 3/4 keer per jaar heeft hij een aanval. Ze gaat dan op de grond liggen en begint hard te trillen omdat ze haar spieren niet goed bewegen kan. Ook kwijlt ze een beetje. Ik ga er dan gewoon bijzitten en haar rustig aaien, na 10 minuten is het meestal wel over. Ik weet echter niet hoe het bij een kat maar misschien is het vergelijkbaar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen kat en epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 12:10

Dat schreef ik al. Ons vorige hondje had ook epilepsie en die aanvallen waren wat heftiger dan wat we gister zagen. Maar de eerste waren ook minder heftig, dus geen idee wat we vanaf nu kunnen verwachten en of het al vaker is gebeurt als we er niet bij zijn.

Woensdag krijgt hij onderzoeken, wordt er bloed afgenomen.

Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

Re: Ervaringen kat en epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:49

Ik heb een kat met epilepsie gehad. Aanvallen werden in de loop van de jaren steeds erger. Paar keer medicijn verhoogd. 2 jaar geleden werden de aanvallen weer erger en dagelijks ondanks medicijn dus hebben we hem in laten slapen. Hij is er toch nog 8 mee geworden. 1e aanval was rond de 6 maanden.
Zijn aanvallen waren heftig. Hij lag echt te schokken en kwijlen en op het laatst plaste hij zich ook echt onder. Tijdens de aanval was hij niet te bereiken. Erna hard miauwen, erg wankel en gedesoriƫnteerd. Gelukkig al die jaren met medicatie had hij dit maar 1x per maand ofzo.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen kat en epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 16:31

Dank je wel Marjan1984.

We weten niet zeker of dit de eerste was, want we zien hem niet 24/7. Deze leek me mild als ik vergelijk met ons vorige hondje.

Hij moet denk ik wel 8+ zijn.

Hij verkrampte, maar kwijlde niet. Daarna wel gedesorienteerd, wankel en erg veel mauwen inderdaad.

Tijdens de aanval wilde hij niet aangeraakt, of het was een reactie......De da adviseerde hem een rustig plekje te geven, maar we hebben hem maar even laten gaan en in de gaten gehouden. Viel me op dat de andere jonge kat en onze 2 honden hem wel goed met rust lieten.

Hij heeft een hartruis, dus hoop dat het niet te erg wordt natuurlijk.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Ervaringen kat en epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:21

Mijn voeige kat heeft epilepsie gehad. Het begon bij hem al heel jomg. Ong vanaf dat hij een jaar was. Hij lag dan lekker te slapen en vloog dan ineens in volle paniekndoor de kamer en viel dan neer. Liet zijn urine lopen en was helemaal stijf. Dit kon wel 5 minuten duren. Daarna heel erg versuft en mauwen en om ons zoeken. Als hij een aanval had gehad was hij wel een paar uur van de leg. Deze aanvallen had hij 1 a 2 eer per jaar en de da kon er weinig aan doen. Met een jaar of 5 is het helemaal wegegaan tot zijn maatje in sep 2016 kwam te overlijden. Toen kreeg hij soms wel 8 a 9 korte aanvallen per dag en hebben we hem in laten slapen. Die korte aanvallen waren heel even stijf worden en vervolgens gewoon weer door gaan. Al met al misschien 20 a 30 sec per aanval.