Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

(ras)Kitten er bij nemen? Tips gezocht!

 
Profiel   

In september heb ik mijn kat van 20 jaar helaas moeten laten in slapen. De eerste weken waren voor mij heel zwaar en ik dacht er niet aan om terug een poes te nemen maar nu verlaat de gedachte mijn hoofd niet meer.
We hebben nog een tweede kat van 13 jaar en een keeshond. Gelukkig is ons huis wel zeer groot, en zijn er 2 van de 3 verdiepen waar de hond niet komt wat genoeg schuilplaats biedt en een afgesloten tuin die eigenlijk bij mooi weer altijd toegankelijk is van zo'n 35 vierkante meter. Onze hond en kat verdragen elkaar (hond is er met 7 maanden bij gekomen dus niet als pup), ze leven naast elkaar maar niet 'met elkaar', als er eens een conflict is blijft het altijd gewoon bij blaffen en blazen naar elkaar. Ze vliegen elkaar niet in de haren en kunnen gewoon naast elkaar zitten en slapen. Ik had vroeger ook een heel sociaal konijn, maar mijn hond deed daar ook niets naar, hij is eerder bang dan dominant. Onze kat is wat eenkennig naar mensen toe, maar enorm speels en nieuwsgierig. Persoonlijk denk ik dat zij een kitten er graag bij neemt, ook omdat ze sinds het overlijden van onze andere kat wel wat eenzaam is en ons veel vaker komt opzoeken dan we gewend zijn. Verder qua tijd ben ik 4 dagen per week halve dagen weg (Zo'n 4-5 uurtjes), 2 dagen thuis, en 1 volledige dag weg. Voor de rest werkt mijn moeder zo'n 4,5 dagen per week, wij overlappen elkaar de helft van de tijd.

Moest er dus een kat komen (twijfel) zouden wij (misschien) graag eens voor een raskat gaan. Voordien hebben wij altijd geadopteerd. Nu heb ik zelf niet zoveel ervaring met raskatten en vroeg ik me af welke fokkers ik juist wel of niet moet bezoeken, liefst in België. Ik heb nog geen echte voorkeur naar een specifiek ras, al vinden wij Britse korthaar heel mooi, en ook Ragdolls vind ik super maar wij staan voor meerdere rassen open. Persoonlijk zou ik het liefst een kitten rond de 650-700 euro houden maar ik vrees dat dit niet genoeg zal zijn dus vroeg me ook meteen af welke raskatten er in deze prijs vallen of hoeveel nu een normale prijs is, en hoe weet ik of ik te weinig/te veel betaal? Waar moet ik op letten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 12:53 



 
Profiel   

Hier het trotse baasje van een Brits korthaar en een Scottish fold, die laatste heeft Brits korthaar bloed. Zelf heb ik daarnaast ook twee buitenkatten, die in de stallen leven. Allemaal zalige katten op hun manier. De brit is speels, maar kan ook erg kalm en aanhalig zijn, ligt heel graag te spinnen op de schoot en maakt een vijf minuten wandeling door de tuin en dat is voldoende voor haar dagelijkse beweging. Ze verwacht wel altijd een koninklijke behandeling. Zij beslist wanneer ze wil knuffelen, niet omgekeerd, bijvoorbeeld. :o

Scottish fold is een katje met humor, die veel aandacht wil, maar ook enorm veel slaapt en zelfs niet buiten gaat, en dat ook niet vraagt. Minder speels dan de Brit, hij is liever lui dan moe, zeg maar. Hetzelfde wel als mijn Brits meisje, hij bepaald zelf de knuffeltijd maar ligt eigenlijk enorm graag op de schoot en s'avonds eist hij zijn dagelijkse snoepjes. Zijn favoriete lighouding is op de rug, pootjes breed open,.. denk dan altijd dat het een knuffelbeertje is dat op de grond ligt. Zalige dieren zijn het met enorme mooie oranje ogen. <3

Mijn twee buitenkatten zijn ook enorm aanhankelijk en eisen minder de koninklijke behandeling. Het grootste verschil is dat zij echt nood hebben aan jagen en het buiten leven en veel meer actief zijn ook. Qua knuffels zijn ze even lief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 13:01 



 
Profiel   

Een Britse korthaar moet je zeker kunnen vinden binnen de door jou genoemde prijsklasse. Op Kittentekoop.nl vind je van veel rassen nestjes, er zitten ook adverteerders vanuit België.

Kijk goed op de site van de rasvereninging welke testen en vereist zijn voor het fokken van een nestje en check of beide ouderdieren deze hebben gehad. Een goeie fokker zal je ook zeker niet direct het kitten meegeven, maar altijd meerdere afspraken met je plannen om zeker te zijn dat zijn diertje goed terecht komt. De kittens van een goede fokker zullen ook niet voor 12 weken het nest verlaten, zijn dan al gezien door de dierenarts en geënt (vaak ook gechipt). Dan uiteraard de standaard dingen, zitten de dieren in een schone omgeving, zijn de oogjes en oortjes mooi schoon? Zijn de kittens speels, alert en goed gevoed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 13:02 



 
Profiel   

Kijk goed naar de fokker, LICG heeft een handige 'kitten-checklist' https://www.licg.nl/katten/de-kitten-checklist/

Ik heb zelf geen ervaring met fokkers in belgie, maar vaak geven websites ook een goed beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 13:09 



 
Profiel   

Ik heb momenteel vooral op tweedehands gekeken, zag daar een vrouw die meerdere raskittens had voor zo'n 350 euro, maar vind dit wel weinig plus ze had meerdere rassen, dus vrees dat ik daar een beetje in de val loop als dit hetzelfde is als bij broodfokkers van honden. Maar kan altijd wel eens gaan kijken, ik ben niet naïef en weet meteen wat voor vlees ik in de kuip heb gelukkig :)
Maar vind ze op tweedehands wel heel duur, daar begint het ongeveer vanaf zo'n 800-1000 euro voor een kitten.
Persoonlijk zou ik liefst een katje hebben dat van karakter lief is en graag knuffelt. Wat humor kan geen kwaad :+ Als ze wat speels blijven is dat ook fijn voor mijn andere kat. Onze huidige kat is echt het omgekeerde, enorm speels maar geen knuffelaar, enkel bij mijn moeder. Mijn intussen overleden kat kon geen genoeg krijgen van knuffels en bij mij in bed slapen, maar was soms wel echt een beetje too much :')
Van die 12 weken ben ik inderdaad op de hoogte, net zoals het enten en chippen. Bedankt voor de tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 13:18 



 
Profiel   

Ik heb sinds twee weken een kleine ragdoll kitten in huis, een echte knuffel die graag op schoot komt liggen en bij je wil zijn waar je gaat in huis, hij gaat ook al mee naar buiten aan een bandje en is dagelijks ook een 3 a 4 uur alleen als mijn pa en ik beiden gaan werken zijn. Mijn idee was eerst ook om in België te zoeken maar uiteindelijk ben ik toch naar Nederland getrokken voor mijn kitten. Ik heb meteen ook gevraagd naar de stamboom en of beide ouders getest waren, en vooral de kittens gaan bezoeken en zien hoe ze reageren.

Ik ben bij enkele nestjes toen gaan kijken en er was eentje van kittens zonder stamboom waarbij de kittens meteen wegtrokken als je ze wou aaien, moeder viel aan als je haar wou aaien. wat dus een groot verschil was met waar mijn kitten vandaan kwam, hij komt uit een huiselijk opgevoed nestje met honden en kinderen aanwezig, was al kattebak zindelijk, at flink, speelde actief met zijn nestgenootjes... voornamelijk door die ervaring was het voor mij duidelijk waar ik mijn kitten ging halen.

Kwa budget kom je er wel met 650-750€ normaal, tenzij je echt een show/fok kitten wil, dan betaal je zowiezo meer (tot soms boven de 1000€ ben ik tegengekomen tijdens mijn zoektocht.) Kittens zonder stamboom zijn ook wel goedkoper, maar dat kan je zelf beslissen of je daar naar zoekt of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 15:10 



 
Profiel   

Evelien_vp schreef
Ik heb sinds twee weken een kleine ragdoll kitten in huis, een echte knuffel die graag op schoot komt liggen en bij je wil zijn waar je gaat in huis, hij gaat ook al mee naar buiten aan een bandje en is dagelijks ook een 3 a 4 uur alleen als mijn pa en ik beiden gaan werken zijn. Mijn idee was eerst ook om in België te zoeken maar uiteindelijk ben ik toch naar Nederland getrokken voor mijn kitten. Ik heb meteen ook gevraagd naar de stamboom en of beide ouders getest waren, en vooral de kittens gaan bezoeken en zien hoe ze reageren.

Ik ben bij enkele nestjes toen gaan kijken en er was eentje van kittens zonder stamboom waarbij de kittens meteen wegtrokken als je ze wou aaien, moeder viel aan als je haar wou aaien. wat dus een groot verschil was met waar mijn kitten vandaan kwam, hij komt uit een huiselijk opgevoed nestje met honden en kinderen aanwezig, was al kattebak zindelijk, at flink, speelde actief met zijn nestgenootjes... voornamelijk door die ervaring was het voor mij duidelijk waar ik mijn kitten ging halen.

Kwa budget kom je er wel met 650-750€ normaal, tenzij je echt een show/fok kitten wil, dan betaal je zowiezo meer (tot soms boven de 1000€ ben ik tegengekomen tijdens mijn zoektocht.) Kittens zonder stamboom zijn ook wel goedkoper, maar dat kan je zelf beslissen of je daar naar zoekt of niet.


Stamboom maakt mij niet zoveel uit, een showkitten hoeft ook weer niet :-) waar heb jij uiteindelijk eentje gekocht? Mag ook via pb

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 15:32 



 
Profiel   

Zou wel uitkijken dat de ouders getest zijn op verschillende genetische aandoeningen en ze dit ook op officiële papieren kunnen staven.
Heb in oktober een 1.5 jarige heilig birmaan verloren aan ons. Wil je niet meemaken.
En dat kunnen mensen die fokken zonder papieren vaak niet voorleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 15:55 



 
Profiel   

dromertje2 schreef
Zou wel uitkijken dat de ouders getest zijn op verschillende genetische aandoeningen en ze dit ook op officiële papieren kunnen staven.
Heb in oktober een 1.5 jarige heilig birmaan verloren aan ons. Wil je niet meemaken.
En dat kunnen mensen die fokken zonder papieren vaak niet voorleggen.

Ok, bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 15:59 



 
Profiel   

Pkd bedoelde ik voor de duidelijkheid, stomme autocorrect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 16:04 



 
Profiel   

Ik heb een cornish rex. Oke, wel wat een apart uiterlijk, je moet er van houden, maar hun karakter is echt geweldig! Ze zijn zachtaardig, super aanhankelijk, speels, nieuwsgierig, intelligent, grappig, lief, ... Wel moet je er van houden dat een CR graag overal bij is, hij is nogal aanwezig :) . Enne, ze verharen nauwelijks.

Mijne komt van bij volgende cattery:
http://www.catterymadeinbelgium.be/
Erg betrokken fokkers vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 16:12 



 
Profiel   

Ik ben wel bewust voor stamboom kittens gegaan. Niet zo zeer omdat ik dat papier nou zo stoer vind, maar omdat ik wil dat er bewust gefokt wordt en dat fokkers zich houden aan de regels van de rasvereniging. Je betaald dan wat meer (of soms fors meer) dan voor een kitten zonder stamboom, maar je weet wel waar de fokker precies aan moet voldoen en kan daar dan ook gericht naar vragen. Testen moeten ze bijvoorbeeld aan je kunnen laten zien.

Omdat ik echt voor deze manier van fokken ben, wil ik dit ook steunen en geef ik daarom mijn geld liever uit aan zo'n fokker. Daarvoor heb ik steeds herplaatsers gehad die al een stukje of heel wat jaartjes ouder waren.

Kijk ook even goed wat je wil voor een ras. Lees over de karakters, maar ook de minpunten, zodat je weet waar je voor kiest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 16:25 



 
Profiel   

Ik heb 2 raskittens thuis; siberische katten zijn dat. Geen moment spijt van, ik vind siberen echt heerlijke katten! Lees inderdaad vooraf over de karakters van verschillende rassen. Geeft nooit garantie natuurlijk, maar hier klopte het wel. Ontzettend aanhankelijke katten, zijn heel graag bij je. Er verder erg relaxed en sociaal.

Wel zijn siberen wat aan de prijs. Je zit vaak wel rond de 800 volgens mij. Maar wel erg leuke katten!

Let er indd op dat ouderdieren getest zijn op genetische afwijkingen en vraag indd ook of je de testresultaten mag inzien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 16:41 



 
Profiel   

Heb nu toevallig contact met iemand via bokt die een nestje eenmalig thuis fokt, dus voor zulke dingen wil ik me ook graag openstellen en dan doe ik niet aan grote fokkers. Ook heb ik toevallig vandaag gezien dat er vrienden zijn van mij die een nestje thuis gaat fokken, dit is nu de tweede keer dat zij dat doen maar het ras spreekt mij niet zozeer aan qua uiterlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 18:37 



 
Profiel   

Ook leuk op deze manier! En over welke rassen hebben we het nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 21:03 



 
Profiel   

Als je zegt dat je een raskat wil is dat dus een kat met stamboom. Net als bij honden is alles zonder stamboom look alike en kan er vanalles achter zitten. Er is dan ook 0,0 controle op testen en combinatie.
Jij woont ook in België? Vergeet dan ook niet dat je wettelijk verplicht bent dat de kat gesteriliseerd/gecastreerd is VOORDAT hij naar jou komt. Binnenland of buitenland aankopen maakt daarin geen verschil.

Succes met je zoektocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 21:28 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Ook leuk op deze manier! En over welke rassen hebben we het nu?

British fold x britse korthaar en kortpootkatjes :)
Zoe_97 schreef
Als je zegt dat je een raskat wil is dat dus een kat met stamboom. Net als bij honden is alles zonder stamboom look alike en kan er vanalles achter zitten. Er is dan ook 0,0 controle op testen en combinatie.
Jij woont ook in België? Vergeet dan ook niet dat je wettelijk verplicht bent dat de kat gesteriliseerd/gecastreerd is VOORDAT hij naar jou komt. Binnenland of buitenland aankopen maakt daarin geen verschil.

Succes met je zoektocht

Hier ben ik van op de hoogte :) wij hebben ons huis een tijd zelf ook open gesteld voor zwerfkatten tot ze een thuis hadden, ook 2 nestjes gehad. Dus alle wettelijke procedures ken ik. Ook ervaring met kittens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 22:38 



 
Profiel   

CalipsoLover schreef
Lukasje schreef
Ook leuk op deze manier! En over welke rassen hebben we het nu?

Scottish fold x britse korthaar en Munckin :)
Zoe_97 schreef
Als je zegt dat je een raskat wil is dat dus een kat met stamboom. Net als bij honden is alles zonder stamboom look alike en kan er vanalles achter zitten. Er is dan ook 0,0 controle op testen en combinatie.
Jij woont ook in België? Vergeet dan ook niet dat je wettelijk verplicht bent dat de kat gesteriliseerd/gecastreerd is VOORDAT hij naar jou komt. Binnenland of buitenland aankopen maakt daarin geen verschil.

Succes met je zoektocht

Hier ben ik van op de hoogte :) wij hebben ons huis een tijd zelf ook open gesteld voor zwerfkatten tot ze een thuis hadden, ook 2 nestjes gehad. Dus alle wettelijke procedures ken ik. Ook ervaring met kittens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 23:32 



 
Profiel   

Wij hebben nu een ragdoll kater van 11 maanden.. Eerder (htk)katten gehad, maar dit is echt one of a kind. <3
Zo aanhankelijk, speels en geestig, echt net een hond. Maatje voor t leven!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 23:44 



 
Profiel   

CalipsoLover schreef
Evelien_vp schreef
Ik heb sinds twee weken een kleine ragdoll kitten in huis, een echte knuffel die graag op schoot komt liggen en bij je wil zijn waar je gaat in huis, hij gaat ook al mee naar buiten aan een bandje en is dagelijks ook een 3 a 4 uur alleen als mijn pa en ik beiden gaan werken zijn. Mijn idee was eerst ook om in België te zoeken maar uiteindelijk ben ik toch naar Nederland getrokken voor mijn kitten. Ik heb meteen ook gevraagd naar de stamboom en of beide ouders getest waren, en vooral de kittens gaan bezoeken en zien hoe ze reageren.

Ik ben bij enkele nestjes toen gaan kijken en er was eentje van kittens zonder stamboom waarbij de kittens meteen wegtrokken als je ze wou aaien, moeder viel aan als je haar wou aaien. wat dus een groot verschil was met waar mijn kitten vandaan kwam, hij komt uit een huiselijk opgevoed nestje met honden en kinderen aanwezig, was al kattebak zindelijk, at flink, speelde actief met zijn nestgenootjes... voornamelijk door die ervaring was het voor mij duidelijk waar ik mijn kitten ging halen.

Kwa budget kom je er wel met 650-750€ normaal, tenzij je echt een show/fok kitten wil, dan betaal je zowiezo meer (tot soms boven de 1000€ ben ik tegengekomen tijdens mijn zoektocht.) Kittens zonder stamboom zijn ook wel goedkoper, maar dat kan je zelf beslissen of je daar naar zoekt of niet.


Stamboom maakt mij niet zoveel uit, een showkitten hoeft ook weer niet :-) waar heb jij uiteindelijk eentje gekocht? Mag ook via pb


Let op de gezondheid, zoek bij een ras naar waar die problemen kunnen liggen, vraag naar bewijs van gezondheidstesten. Veel fokkers die met stamboom fokken laten hun katten onderzoeken, veel fokkers zonder stamboom niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-19 09:27 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik kruisingen als British fold x britse korthaar en kortpootkatjes erg ver naast mij laten liggen. Kraakbeen problemen x vergroeiingen?
Spendeer dan je geld aan echt goede rasdieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-19 09:39 



 
Profiel   

Ik ga sowieso niet voor een Munckin, hier ligt mijn budget niet naar plus ik vind het een beetje 'overkweekt' :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-19 17:47 



 
Profiel   

Scottish fold is ook een “ras” met een genetische afwijking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-19 20:14 



 
Profiel   

Heeft een Britse korthaar en een ragdoll dat dan minder? Sorry voor mijn onwetendheid haha, daarom dat ik dit topic aanmaak. :+
Heb nu ook even zelf een advertentie gemaakt en ben bezig met mezelf aanmelden op Facebook groepen en daarin te posten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-19 23:10 



 
Profiel   

Een scottish gold is echt letterlijk een kraakbeenafwijking in een gezonde kat waarop doorgefokt is.
Een ragdoll etc zijn wel echte rassen. Daarom si een goede stamboom combi met geteste ouderdieren belangrijk (er zijn er zeer weinig zonder stamboom die echt dna testen etc doen)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-19 23:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen