(ras)Kitten er bij nemen? Tips gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5571
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 23:21

Voor mij is een stamboek echt geen vereiste, dat heb ik ook niet met een gewone adoptie kat en uiteindelijk zijn die ook allemaal lekker oud geworden bij mij :) Natuurlijk zit je dan niet met overfokte lijnen, wat ik ook wel weet. Als ik voor een kat ga zonder stamboom, is het wel de bedoeling dat ik een gezondheidsattest heb van beide ouders en het geen fokker is maar iemand die gewoon een of tweetalig een nestje kweekt. Ik wil sowieso ook geen platneus katten, daar blijf ik liever van weg.

xoranlover

Berichten: 6605
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:25

Wij hebben sinds begin van dit jaar (na 3 jaar wachten) een Abessijn poesje in huis. Ik vind de Somali (langere haren maar verder het zelfde) ook heel mooi maar dat wilde mijn vriend niet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is wel een ras waar je tegen moet kunnen. Ze zijn druk en ondernemend. En als jij niets verzint om ze bezig te houden doen ze het zelf wel. Ze gaan streken bedenken en proberen vanalles uit. Ze zijn super nieuwsgierig. Trek een kastdeurtje open en ze zitten er in. Onze aby houdt van knuffelen maar dat zijn ze ook niet allemaal.
Ik hou echt van dit ras. Ik ben er 6 jaar geleden mee in aanraking gekomen en ik vind het leven en de drukte maar op zijn tijd een knuffel echt heerlijk.

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:25

Een tweetalig nest, is het dan zo dat de een in het Nederlands en de ander in het Frans miauwt? :')

Mijn katten hebben ook geen stamboom trouwens, maar in jouw geval waar je echt op zoek bent naar een raskat zou ik daar wel zeker over nadenken.

Zoek goed uit welk ras bij je past qua karakter. Van daaruit zou ik verder kijken.

Zoe_97

Berichten: 9457
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: (ras)Kitten er bij nemen? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:28

Maar je spreekt jezelf enorm tegen. Je wil een raskat. Maar je hebt dus enkel een raskat als hij een stamboom heeft ;). Ook gezondheidstesten (dus niet gewoon een attesten met het beest is gezond van de Da) gaat in 99% van de gevallen enkel in combi met de stamboom voorkomen. ;)

CalipsoLover

Berichten: 5571
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 23:51

xoranlover schreef:
Wij hebben sinds begin van dit jaar (na 3 jaar wachten) een Abessijn poesje in huis. Ik vind de Somali (langere haren maar verder het zelfde) ook heel mooi maar dat wilde mijn vriend niet.
[ [url=m/lvzcQR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KQxMFK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XxGlQa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is wel een ras waar je tegen moet kunnen. Ze zijn druk en ondernemend. En als jij niets verzint om ze bezig te houden doen ze het zelf wel. Ze gaan streken bedenken en proberen vanalles uit. Ze zijn super nieuwsgierig. Trek een kastdeurtje open en ze zitten er in. Onze aby houdt van knuffelen maar dat zijn ze ook niet allemaal.
Ik hou echt van dit ras. Ik ben er 6 jaar geleden mee in aanraking gekomen en ik vind het leven en de drukte maar op zijn tijd een knuffel echt heerlijk.

Wat een schatje <3

Zoe_97 schreef:
Maar je spreekt jezelf enorm tegen. Je wil een raskat. Maar je hebt dus enkel een raskat als hij een stamboom heeft ;). Ook gezondheidstesten (dus niet gewoon een attesten met het beest is gezond van de Da) gaat in 99% van de gevallen enkel in combi met de stamboom voorkomen. ;)

Ik spreek mezelf niet bewust tegen nee *D Zoals meerdere keren gezegd; ik sta ook gewoon open voor mensen die eenmaal of tweemaal zelf een nestje thuis fokken. Of dit nu met stamboek is maakt mij niet zozeer uit. Ook voor een kruising sta ik open. Dat je geen 'echte' raskat hebt zonder stamboek begrijp ik, maar dat doet er ook voor mij niet toe.


Roosch schreef:
Een tweetalig nest, is het dan zo dat de een in het Nederlands en de ander in het Frans miauwt? :')

Mijn katten hebben ook geen stamboom trouwens, maar in jouw geval waar je echt op zoek bent naar een raskat zou ik daar wel zeker over nadenken.

Zoek goed uit welk ras bij je past qua karakter. Van daaruit zou ik verder kijken.

Qua karakter heb ik helaas enkel ervaring met Europese katten, Britse korthaar en kartuizers. Kartuizers vind ik ook helemaal geweldig en qua karakter spreken die me ook echt heel erg aan. Helaas nog geen nestje van tegen gekomen

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:55

Je kunt over het algemeen veel online vinden over karakters. Ik heb dan een Maine Coon (nouja een fopvariant dus want hij heeft geen papieren :D :D ) maar wat ik op internet over het ras lees is super herkenbaar.

Een Siamees is lekker vocaal, een Maine Coon net een hondje, zo zijn er verschillende uitgebreide omschrijvingen te vinden online. Tuurlijk is de ene kat de andere niet, maar wat zoek je doorgaans in een kat?

xoranlover

Berichten: 6605
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:56

Dank je!

Kun je niet op een show een keer gaan kijken? Daar zitten verschillende fokker van verschillende rassen bij elkaar. Dan krijg je een beeld van hoe de katte zijn. En van daaruit gaan kijken wat je aanspreekt?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 00:16

Maar het is een feit dat mensen die kweken zonder stamboom of bij gelegenheid 9 op de 10 geen genetische testen laten doen op beide ouderkatten. En net bij raskatten komen die genetische ziektes meer voor. Als je het goed wilt doen, doet men die testen maar dat is ook niet gratis. Poezen zonder papieren zijn veel goedkoper en dus doen ze dit vaker niet dan wel om die kosten niet te hebben.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:37

Wij hebben bij een fokker 2 ragdolls gekocht. Bij Eindhoven dus misschien voor jullie ook aan te rijden?

Edit

Lees net dat ze vorig jaar overleden is helaas
Laatst bijgewerkt door quera op 02-03-19 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: (ras)Kitten er bij nemen? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:46

Wij hebben nu 2 jaar een Siberische! Echt een schatje. Ze is heel aanhankelijk en altijd wilt ze wel knuffelen, ziet er prachtig uit en is echt doodbraaf.
Ze heeft nooit dingen vernielt ook niet als kitten. En we hebben haar in Nederland gehaald bij een goede fokker.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: (ras)Kitten er bij nemen? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 12:26

Wij hebben een 'ras' blauwe Rus en een 'ras' Brits korthaar.

De Rus komt van een fokker die bewust niet binnen de vereniging wilt fokken daar er ook een verplichte minimumprijs aan een kitten zit, wat zij belachelijk vinden.
Zij fokken wel met testen en gezonde katten.

De Brits korthaar komt van een fokker die haar poes al drachtig had voordat de certificering voor de Cattery erdoor was, dus is mijn Britse poes ook stamboekloos.

Beiden hebben wij ruim onder jouw budget mogen kopen.
Wij vinden zelf de vacht structuur van deze katten veel fijner als die van een htk kat.

Daarnaast zijn de karakters uitgesproken en bijzonder en zijn ze bijzonder tam (als in; je kunt er alles mee, ook opstekop houden en dan hangt er hier een spinnende kater opstekop :') )

Als je me een pb stuurt, de blauwe Rus fokker heeft nu een nestje die over een paar weken het nest mogen verlaten. Misschien is er nog wel eentje vrij..

Karakter van onze blauwe Rus: extreem aanhankelijk, zeer speels, middenmoot actief. Erg intelligent en gracieus. Zit heel graag op schoot. Maakt veel persoonlijk contact.

Een hele bijzondere kat. De kittens die er nu zijn, zijn volle broertjes en zusjes volgens mij.

CalipsoLover

Berichten: 5571
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 12:39

Heb met enkele mensen contact die geen stamboom kittens hebben, maar wel met testen van genetische screening als bewijs van de ouders. Toevallig ook iemand die hier een half uurtje vandaan woont, die haar stamboomlose Britse korthaar heeft laten dekken door een dekkater van een cattery waar ik ook contact mee kan opnemen. Sowieso ga ik geen kitten kopen zonder stamboom waarbij er geen genetische screening is gebeurt van de ouders, zoals ook al meerdere keren hierboven vermeld :)

Wat ik vooral zoek in een kat is een echte knuffelaar die aanhankelijk is, lekker op schoot komt zitten en uren bij mij in bed wil blijven knuffelen, iets soortgelijks aan mijn ondertussen overleden kat die eigenlijk net een hondje was en niet genoeg kreeg van alle aandacht. :o Een kat met een beetje humor en die speels is kan zeker geen kwaad, liefst ook geen schuwe kat, maar ook geen die het hele kot gaat afbreken als ze alleen thuis is. Eentje die gemakkelijk is met een hond, onze hond is redelijk snel bang maar zal nooit iets doen buiten eens blaffen. Verder kan onze hond ook soms heel druk en hyper zijn, wat mijn eigen kat niet altijd fijn vind. Gelukkig zijn er wel 2 verdiepen waar de hond niet kan komen, dus als het even te druk is voor hen, hebben ze duizend plekjes om lekker ontspannen alleen te zitten. Wij doen een soort van co-ouderschap met een vriendin van mijn moeder voor de hond, dus hij gemiddeld 1,5-2 weken per maand elders. Waarom juist een raskat? Omdat ik met een Europese kat vaak niet het idee heb dat we weten wat we in huis nemen qua karakter (mijn nog levende kat viel enorm tegen :') Maar we houden van haar hoor), ook omdat ik de meeste raskatten ontzettend mooi vind. Hopelijk kunnen jullie van hieruit een beetje afleiden welk ras daar nu juist een beetje bij aansluit.

Wat valt voor mij onder 'raskat?: Een kat met of zonder stamboom van een specifiek ras, dit hoeft ook niet raszuiver te zijn.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: (ras)Kitten er bij nemen? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 13:15

Testresultaten op papier en copie vragen, als ze dit niet willen meegeven, weet je genoeg.

Ik ben verliefd op heilige birmanen, zalig karakter, super met kinderen en andere dieren ( leven hier met een oudere kat, hond en 2 kleine kindjes samen), wel deugenietjes maar o zo lief. Zijn heel aanhankelijk, ook op momenten dat het minder uitkomt bv bij was plooien en derg

CalipsoLover

Berichten: 5571
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 13:22

dromertje2 schreef:
Testresultaten op papier en copie vragen, als ze dit niet willen meegeven, weet je genoeg.

Ik ben verliefd op heilige birmanen, zalig karakter, super met kinderen en andere dieren ( leven hier met een oudere kat, hond en 2 kleine kindjes samen), wel deugenietjes maar o zo lief. Zijn heel aanhankelijk, ook op momenten dat het minder uitkomt bv bij was plooien en derg

Heilige birmanen vind ik ook super mooi <3

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 13:27

Voor die prijsklasse heb je wel een Britje hoor :)
Wij hebben en twee en willen nooit meer anders.
Veel succes en plezier met de zoektocht!

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 13:38

Afbeelding
Mijn dikke boef is de grootste knuffel die je kan vinden. Hij achtervolgt me de hele dag! Hij is echter ook vreselijk brutaal en gehaaid maar ik vind het een wereldbeest met karakter. Hier dus blij met de Maine Coon :)

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 13:49

Roosch schreef:
[ [url=m/6ylumG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn dikke boef is de grootste knuffel die je kan vinden. Hij achtervolgt me de hele dag! Hij is echter ook vreselijk brutaal en gehaaid maar ik vind het een wereldbeest met karakter. Hier dus blij met de Maine Coon :)


Hier ga ik helemaal in mee!
Wij hebben ook een Maine Coon, en willen eigenlijk nooit meer anders :D Wij fokken ook met Maine Coons, maar duurt weer even voor we weer kittens zullen hebben.

Maine Coons zijn enorm aanhankelijk en lief. Net hondjes. Nieuwsgierig en eigenwijs. Lekker aanwezig en speels. En heel slim! Heerlijke beesten.

Ook hebben wij Heilige Birmanen (voorheen ook mee gefokt). Dat is echt een heel ander soort kat dan een Maine Coon. Stuk knuffelbaarder, laten werkelijk álles toe, hangen volledig slap in je armen, genieten van elke aanraking en elk beetje aandacht. Echt hele lieve sulletjes. Minder actief, minder ‘fel’, maar ook hele leuke beestjes. Hebben nooit genoeg aandacht haha.

CalipsoLover

Berichten: 5571
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 13:51

Sanso: Waar heb jij ze vandaan? Mag ook in pb :)
Wat een schatje, hele mooie ogen ook Roosch!

Loop wel ontzettend verbaasd van het venijn op Facebook in die groepen over raskatten. Had een vrouw die enorm boos reageerde omdat haar kittens boven mijn budget waren, die vervolgens mij ging uithoren van wie ik had gehoord dat ik een Britse korthaar wel kon krijgen voor 650 euro, met wie ik allemaal contact heb en mij dingen adviseert, wie mijn vrienden zijn die ook fokkers zijn en waarom ik daar dan geen kitten koop (zij fokken munchkins en dat wil ik absoluut niet, vind ik persoonlijk overkweekt)... Dan was er nog iemand die mij een Savannah f7 kitten aanbood, vriendelijke mensen, maar kreeg vervolgens al een lijst van een concurrent in BelgIë dat je geen Savannah's mag houden zonder strenge vergunning. Heb dit doorgespeeld naar de fokker die mij de Savannah aanbood zonder namen te vernoemen, die mij meteen wist te vertellen wie mij dat bericht had gestuurd en dat deze vergunning voor een f7 niet nodig is, en ook dat deze vergunning maar 50 euro kost en je gewoon kan aanvragen zonder procedures. Zit hier al letterlijk de hele dag met een gezicht van " WTF is dit allemaal, straks neem ik toch gewoon een adoptie uit een asiel (': "

Momenteel heb ik 3 hele interessante op het oog, eentje is waarschijnlijk wel al weg (Kruising spynx). Tweede wordt verwacht in april (Britse korthaar x scottisch Fold) cen derde weet ik volgende week of ze überhaupt in verwachting is (Britse korthaar) :) Maar als ik dit allemaal hoor, denk ik dat misschien een Heilige Birmaan ook wel heel goed bij ons past.

CalipsoLover

Berichten: 5571
Geregistreerd: 14-08-11

Re: (ras)Kitten er bij nemen? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 18:04

Even updaten en nog wat vraagjes, heb een beetje mijn research gedaan haha
Momenteel valt ons ook toch nog altijd het meeste op de rogdoll/heilige Birmees of de Britse korthaar.
Heb intussen meerdere rassen gegoogeld samen met mijn moeder, mijn moeder vind een Burmees ook heel leuk maar die staan bekend dat ze niet zo goed met andere katten overweg kunnen dus dat doen we niet. De Savannah gaat voor ons helaas ook te druk en te wild zijn, Maine Coon vind mijn moeder te groot aangezien die wel heel groot kunnen worden. Een Blauwe Rus houdt dan weer niet van drukte en is vaak eenkennig en dat willen we ook vermijden. Een Bengaal vind mijn moeder echt het mooist, maar hetzelfde probleem als met de Main Coon en de Savannah. Mijn moeder is verder een beetje tegen een langharige kat omdat ze vreest dat we dan nog meer kussens gaan kunnen vullen met al dat haar :Y)
Dus hier nog mijn vragen:

Wat is nu het grote verschil met een Heilige Birmees en een Ragdoll?

Dat Britse kortharen goed overweg kunnen met honden las ik al, maar hoe zit dat met de ragdoll/Birmees?

Qua onderhoud van de vacht van die rassen, hoe zit dat? Verliest een korthaar meer haren dan een langhaar of omgekeerd? Hoe zit het met de vacht van een Britse korthaar?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:07

Onze ragdolls verliezen veel haar.

CalipsoLover

Berichten: 5571
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 18:11

quera schreef:
Onze ragdolls verliezen veel haar.

Hoevaak borstelen jullie? Wij hebben zelf een langharige keeshond, die verliest wel wat haar maar vaak met plukken, wat het schoonmaken wel wat makkelijker maakt omdat het haar niet overal in huis ligt verspreid zoals bij een kortharige hond. De manier van verharen doet er soms ook wel toe natuurlijk!

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:15

Ik borstel mijn birmanen quasi nooit, voordeel van deze katten is dat ze wel lang haar hebben maar geen onderzocht, dus klitten ze minder of niet tegenover andere langharige katten.
Mijn htk kat ruift harder dan mijn birmanen .

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:16

Wij borstelen elke dag even dat scheelt wel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: (ras)Kitten er bij nemen? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:20

Mijn ouders hebben ook birmanen (al een jaar of 40) en die verliezen best wat haar, maar als je regelmatig stofzuigt hoeft dat geen probleem te zijn.
Birmanen hebben wel gevoelige nieren en krijgen daar nog wel eens problemen aan. Laat sowieso ook altijd op de bekende ziekten testen + PKD.
Maar dat geldt ook voor Ragdolls.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: (ras)Kitten er bij nemen? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:23

Wij borstelen onze Ragdoll één keer per week en die verliest niet veel haar. Af en toe een pluk, maar die kan je dan ook makkelijk oppakken en weggooien :j