Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe verminderen we het aantal ernstige bijtincidenten?

Verbieden van deze rassen
86 (9%)
Verplichte hondencursus anders wordt je hond afgepakt
274 (29%)
Verplicht altijd een muilkorf om buitenshuis bij de rassen uit de top 5
180 (19%)
Verplicht altijd aanlijnen buitenshuis van de rassen uit de top 5
244 (26%)
Niks doen, helpt toch niet en zo erg is het nu ook weer niet
12 (1%)
Ik ben dol op deze honden, dat gezeur ook altijd!
69 (7%)
Iets anders (graag posten)
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 921


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:40

kiwiwitje schreef:
Om maar even te bevestigen wat voor rare mensen er op de wereld rondlopen...

Mijn vriend is net even apart gaan wandelen met ons teefje. Om haar even 1/1 aandacht tegeven. Komt er een klein wit hondje aan. Los. Oudere man er bij met de mededeling; hij doet niks hoor. Hondje rent in een streep op mijn teefje af. Dus mijn vriend blokt het hondje. Waarop het hondje in zijn broek hangt... Waar mijn vriend uiteraard niet van gediend was. Dus hij pakt het hondje vast om hem van zn broek af te krijgen. Want loslaten ho maar.. Oudere man werd blijkbaar gelijk boos. Maar meneer had geen riem bij. Dus mijn vriend heeft het hondje vastgehouden tot meneer de riem uit zn auto ging halen aangezien hij de man voor de keuze gesteld heeft; riem halen of ik drop hem bij het asiel.
En terecht. Wij wandelen alleen in aanlijnplicht gebieden. Als je dan een hondje hebt die losloopt, niet luistert, in de benen van een ander mens gaat hangen omdat het hem niet zint en vervolgens blijkt dat baasje niet eens een riem bij heeft? Van mij had ie de hond mee mogen nemen.. Zo iemand verdient het niet om een hond te hebben en belangrijker, de hond verdient een baasje met fatsoen en verantwoordelijkheid..

En dat is dan net het verschil tussen een klein hondje dat zich misdraagt en een HR hond die zich misdraagt. In het 2de geval had jouw vriend bij de spoed van het ziekenhuis gezeten en was er misschien van jullie teefje geen sprake meer geweest.
Iedere hond moet zich goed gedragen maar als het toch misgaat geeft mij dan het kleine witte hondje maar.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:43

Waves schreef:
Oooh wacht... nu begrijp ik het... heb je zélf een HR hond die getriggerd zou kunnen worden door dat kleine keffertje?

Wie is dan het probleem? Het kleine hondje met eigenaar die in geen enkele andere situatie een werkelijk gevaar zou zijn, of jouw hond die blijkbaar in bepaalde situaties wel een gevaar wordt?

Je geeft af op de eigenaar van een keffend minihondje omdat jij je moordwapen misschien niet in bedwang kan houden.. omgedraaide wereld.


Dus wat een klein hondje mag gewoon bijten? Zou wat zijn zeg. Zie mij al lopen met een chi die ik als een rambo naar andere honden laat rennen en bijten. Want Joh tis maar een klein hondje die hoef je niet op te voeden toch

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:43

Sclimpre schreef:
kiwiwitje schreef:
Om maar even te bevestigen wat voor rare mensen er op de wereld rondlopen...

Mijn vriend is net even apart gaan wandelen met ons teefje. Om haar even 1/1 aandacht tegeven. Komt er een klein wit hondje aan. Los. Oudere man er bij met de mededeling; hij doet niks hoor. Hondje rent in een streep op mijn teefje af. Dus mijn vriend blokt het hondje. Waarop het hondje in zijn broek hangt... Waar mijn vriend uiteraard niet van gediend was. Dus hij pakt het hondje vast om hem van zn broek af te krijgen. Want loslaten ho maar.. Oudere man werd blijkbaar gelijk boos. Maar meneer had geen riem bij. Dus mijn vriend heeft het hondje vastgehouden tot meneer de riem uit zn auto ging halen aangezien hij de man voor de keuze gesteld heeft; riem halen of ik drop hem bij het asiel.
En terecht. Wij wandelen alleen in aanlijnplicht gebieden. Als je dan een hondje hebt die losloopt, niet luistert, in de benen van een ander mens gaat hangen omdat het hem niet zint en vervolgens blijkt dat baasje niet eens een riem bij heeft? Van mij had ie de hond mee mogen nemen.. Zo iemand verdient het niet om een hond te hebben en belangrijker, de hond verdient een baasje met fatsoen en verantwoordelijkheid..

En dat is dan net het verschil tussen een klein hondje dat zich misdraagt en een HR hond die zich misdraagt. In het 2de geval had jouw vriend bij de spoed van het ziekenhuis gezeten en was er misschien van jullie teefje geen sprake meer geweest.
Iedere hond moet zich goed gedragen maar als het toch misgaat geeft mij dan het kleine witte hondje maar.



En toch heb ik het goed mis zien gaan tussen 2 kleine hondjes. Een van de twee heeft uren lang op de OK gelegen en is kantje boord geweest.

Ik zal nergens ontkennen dat mijn type hond niet meer schade aan kan richten als ze wil. Maar ik ga dit soort grapjes met zo'n klein hondje zeer zeker niet goedkeuren en accepteren.
Vergeet niet dat er meer is dan verwonding aan schade. Maar dat vergeten er een hoop. Want ach amper schade..

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:49

capopjekop schreef:
Helemaal eens met kiwiwitje. Geen enkele hond hoort zomaar te bijten. Hr of niet. En hierbij is de eigenaar fout door het diertje los te laten lopen en ook nog eens geen riem mee te hebben.

Het is niet bepaalt normaal dat dat hondje in de broekpijp hangt. Van een grote hond zou dat ook niet geaccepteerd worden.


Die grote hond moet je dan gelijk in laten slapen volgens veel reacties hier, want dat is niet normaal.. Ook kleine honden richten schade aan, zit ook niemand op te wachten dat de eigenaar hiervan onverantwoordelijk is. In mijn broek hangen is niet oke. Punt is dat er veel mensen zijn die met twee maten meten, voor een niet hr hond is het acceptabel, en daarna mag niets meer voor een hr hond. Dat we daar meer verantwoording voor nemen in de zin van lijn en muilkorf omdat we weten dat de schade groter kan zijn, maar het blijft net zo goed een dier. Maar ook als eigenaar van een kleine hond neem ik verantwoording. Ik begrijp heel goed dat mijn kleintje niet tegen een grote hond op kan, hr of niet, en de mijne is zeker een aap, is wel een angstbijter. Dan zorg ik ook dat hij niet degene is die voor het probleem gaat zorgen, ik begrijp heel goed dat wanneer hij in het vel van een grotere hond hangt (en daar is hij toe in staat), dat hij het aflegt en dan neem ik een ander dat niet kwalijk wanneer ik onverantwoord zou zijn geweest. Moet natuurlijk niet zo zijn dat het gebeurd terwijl ik alle voorzorgsmaatregelen neem.

Idd kiwitje, we vergelijken nu groot met klein, maar ook die kleine 'bijter' is een probleem. Ook een kleine bijter kan je flink verwonden door je broekspijp heen, vergis je daar niet in. Idd liever dan een pit, maar dat praat het gedrag van een niet hr hond die bijt echt niet goed dat er nog ergere honden zijn kwa impact.

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:49

Waves schreef:
Oooh wacht... nu begrijp ik het... heb je zélf een HR hond die getriggerd zou kunnen worden door dat kleine keffertje?

Wie is dan het probleem? Het kleine hondje met eigenaar die in geen enkele andere situatie een werkelijk gevaar zou zijn, of jouw hond die blijkbaar in bepaalde situaties wel een gevaar wordt?

Je geeft af op de eigenaar van een keffend minihondje omdat jij je moordwapen misschien niet in bedwang kan houden.. omgedraaide wereld.


Deze meneer hoort ook gewoon zijn kleintje bij zich te houden. Zeggen dat hij niks doet en dan toch in een broekpijp hangen, niet okay.

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:50

Sclimpre schreef:
kiwiwitje schreef:
Om maar even te bevestigen wat voor rare mensen er op de wereld rondlopen...

Mijn vriend is net even apart gaan wandelen met ons teefje. Om haar even 1/1 aandacht tegeven. Komt er een klein wit hondje aan. Los. Oudere man er bij met de mededeling; hij doet niks hoor. Hondje rent in een streep op mijn teefje af. Dus mijn vriend blokt het hondje. Waarop het hondje in zijn broek hangt... Waar mijn vriend uiteraard niet van gediend was. Dus hij pakt het hondje vast om hem van zn broek af te krijgen. Want loslaten ho maar.. Oudere man werd blijkbaar gelijk boos. Maar meneer had geen riem bij. Dus mijn vriend heeft het hondje vastgehouden tot meneer de riem uit zn auto ging halen aangezien hij de man voor de keuze gesteld heeft; riem halen of ik drop hem bij het asiel.
En terecht. Wij wandelen alleen in aanlijnplicht gebieden. Als je dan een hondje hebt die losloopt, niet luistert, in de benen van een ander mens gaat hangen omdat het hem niet zint en vervolgens blijkt dat baasje niet eens een riem bij heeft? Van mij had ie de hond mee mogen nemen.. Zo iemand verdient het niet om een hond te hebben en belangrijker, de hond verdient een baasje met fatsoen en verantwoordelijkheid..

En dat is dan net het verschil tussen een klein hondje dat zich misdraagt en een HR hond die zich misdraagt. In het 2de geval had jouw vriend bij de spoed van het ziekenhuis gezeten en was er misschien van jullie teefje geen sprake meer geweest.
Iedere hond moet zich goed gedragen maar als het toch misgaat geeft mij dan het kleine witte hondje maar.


Ook wel mee eens, doe mij dan die kleine maar.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:53

Wat mij betreft zou de discussie dan ook niet naar alleen hr honden moeten, maar naar alle honden. Er blijven incidenten gebeuren zolang niemand in wil zien, dat het van 2 kanten komt. Actie en reactie, hr of niet. Al hoop ik zeker dat wanneer je een grotere of hr hond bij je hebt, je daar ook zeker over na denkt. Mogen ook best regels voor komen, maar sla de rest van de honden niet over in dit verhaal.

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:58

MightyMike schreef:
capopjekop schreef:
Helemaal eens met kiwiwitje. Geen enkele hond hoort zomaar te bijten. Hr of niet. En hierbij is de eigenaar fout door het diertje los te laten lopen en ook nog eens geen riem mee te hebben.

Het is niet bepaalt normaal dat dat hondje in de broekpijp hangt. Van een grote hond zou dat ook niet geaccepteerd worden.


Die grote hond moet je dan gelijk in laten slapen volgens veel reacties hier, want dat is niet normaal.. Ook kleine honden richten schade aan, zit ook niemand op te wachten dat de eigenaar hiervan onverantwoordelijk is. In mijn broek hangen is niet oke. Punt is dat er veel mensen zijn die met twee maten meten, voor een niet hr hond is het acceptabel, en daarna mag niets meer voor een hr hond. Dat we daar meer verantwoording voor nemen in de zin van lijn en muilkorf omdat we weten dat de schade groter kan zijn, maar het blijft net zo goed een dier. Maar ook als eigenaar van een kleine hond neem ik verantwoording. Ik begrijp heel goed dat mijn kleintje niet tegen een grote hond op kan, hr of niet, en de mijne is zeker een aap, is wel een angstbijter. Dan zorg ik ook dat hij niet degene is die voor het probleem gaat zorgen, ik begrijp heel goed dat wanneer hij in het vel van een grotere hond hangt (en daar is hij toe in staat), dat hij het aflegt en dan neem ik een ander dat niet kwalijk wanneer ik onverantwoord zou zijn geweest. Moet natuurlijk niet zo zijn dat het gebeurd terwijl ik alle voorzorgsmaatregelen neem.

Idd kiwitje, we vergelijken nu groot met klein, maar ook die kleine 'bijter' is een probleem. Ook een kleine bijter kan je flink verwonden door je broekspijp heen, vergis je daar niet in. Idd liever dan een pit, maar dat praat het gedrag van een niet hr hond die bijt echt niet goed dat er nog ergere honden zijn kwa impact.


Het gaat hier wel om hond met hond en dan is de kleine hond wel altijd de sjaak, dat er dan gezegd wordt eigen schuld en/of lokte het vast uit, dat wordt eigenlijk nooit tegen een HR hond gezegd dan ligt het altijd aan de baas. Want de opvoeding daar gaat het om, wat voor karakter het dier heeft wordt graag buiten beschouwing gelaten. Ja de baas moet wat doen met zo'n karakter maar het blijft hun schatje dus blijft het dier een risico omdat de eigenaar zijn dier belangrijker vindt dan een dier van een ander. Hond wordt niet vals geboren kan je zeggen maar wel met een rot karakter richting andere honden. Ook kleine hondjes, ook daar moet een eigenaar wat mee doen en niet denken ach het is maar een kleintje.

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:00

MightyMike schreef:
Wat mij betreft zou de discussie dan ook niet naar alleen hr honden moeten, maar naar alle honden. Er blijven incidenten gebeuren zolang niemand in wil zien, dat het van 2 kanten komt. Actie en reactie, hr of niet. Al hoop ik zeker dat wanneer je een grotere of hr hond bij je hebt, je daar ook zeker over na denkt. Mogen ook best regels voor komen, maar sla de rest van de honden niet over in dit verhaal.



Ik ontloop ook weimaraners, nog geen leuke tegen gekomen, maar goed dat waren er maar 3.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:07

Er zitten grote verschillen tussen hondenrassen, kracht, intincten, risico’s en mate van schade.

Een keffer in je broekspijp is niet oké, zeker mee eens. Maar totaal onvergelijkbaar met een bull mastiff aan je broekspijp/halve been eraf. Het ene is even vervelend, het andere is traumatisch en potentieel dodelijk.

Ik heb toch echt 1000x liever dat een beageltje of een keffertje of een sheltie op mijn peuter of oude hondje afkomt dan een HR hond.

Er is wel degelijk onderscheid en dat onderscheid is er dus ook in maatregelen die mensen moeten nemen. Het is vrij onzinnig om bijvoorbeeld een gemiddelde sheltie te muilkorven. Die hebben een totaal ander instinct en kracht dan een rottweiler of een pitbull.

Echt onzin dat alle maatregelen voor alle honden hetzelfde moeten zijn, honden zijn niet hetzelfde.

De overheid maakt ook niet voor niets het onderscheid, de ernstige incidenten vinden nou eenmaal niet plaats met keffertjes van 35 cm hoog of border collies ofzo. Lees ik nou nooit in de krant: “beagle bijt pup doodt, sheltie verminkt peuter in het gezicht” “maltees leeuwtje schrik van de buurt”.

Mijn eigen slechte ervaringen zijn ook allemaal met rottweilers (de mode-HR hond in mijn jeugd), niet met de teckel van de buren (die ook fel was maar die schop je zo aan de kant, wezenlijk verschil).

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:08

Jis_ schreef:
Sclimpre schreef:

En dat is dan net het verschil tussen een klein hondje dat zich misdraagt en een HR hond die zich misdraagt. In het 2de geval had jouw vriend bij de spoed van het ziekenhuis gezeten en was er misschien van jullie teefje geen sprake meer geweest.
Iedere hond moet zich goed gedragen maar als het toch misgaat geeft mij dan het kleine witte hondje maar.


Ook wel mee eens, doe mij dan die kleine maar.[/quote]

Ook een keer meegemaakt trouwens met mijn Grote Zwister van 50 kilo. Klein hondje met trauma door grote hond hing ineens aan zijn keel. Thor schudt een keer blaft een keer en loopt verder, zo'n grote lobbes daar hou ik van. Zo stabiel en vriendelijk, heerlijk.

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:11

Waves schreef:
Er zitten grote verschillen tussen hondenrassen, kracht, intincten, risico’s en mate van schade.

Een keffer in je broekspijp is niet oké, zeker mee eens. Maar totaal onvergelijkbaar met een bull mastiff aan je broekspijp/halve been eraf. Het ene is even vervelend, het andere is traumatisch en potentieel dodelijk.

Ik heb toch echt 1000x liever dat een beageltje of een keffertje of een sheltie op mijn peuter of oude hondje afkomt dan een HR hond.

Er is wel degelijk onderscheid en dat onderscheid is er dus ook in maatregelen die mensen moeten nemen. Het is vrij onzinnig om bijvoorbeeld een gemiddelde sheltie te muilkorven. Die hebben een totaal ander instinct en kracht dan een rottweiler of een pitbull.

Echt onzin dat alle maatregelen voor alle honden hetzelfde moeten zijn, honden zijn niet hetzelfde.

De overheid maakt ook niet voor niets het onderscheid, de ernstige incidenten vinden nou eenmaal niet plaats met keffertjes van 35 cm hoog of border collies ofzo. Lees ik nou nooit in de krant: “beagle bijt pup doodt, sheltie verminkt peuter in het gezicht” “maltees leeuwtje schrik van de buurt”.

Mijn eigen slechte ervaringen zijn ook allemaal met rottweilers (de mode-HR hond in mijn jeugd), niet met de teckel van de buren (die ook fel was maar die schop je zo aan de kant, wezenlijk verschil).


Mee eens hoor, zou het echt vreselijk vinden als ik mijn honden moet gaan muilkorven wetende dat zij nooit ene hond zullen dood bijten, slaat nergens op. Dan stop ik nog liever met honden en zijn dit mijn laatste 2.

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:18

Hier woont ook een Rottweiler die een hondje uit een fietsmand getrokken heeft en nog meer dingen gedaan heeft, Zag hem laatst lopen met hem aan de riem komt een jongen met Lab aanlopen ook aangelijnd. Zie dat de jongen het niet erg zou vinden als er contact zou zijn, man van Rottweiler zegt niks, Lab zie ik al kijken, die kan ik beter ontlopen, kiest daar ook voor en Rottweiler vliegt uit en man kan hem nog maar net houden. Dat loopt zonder muilkorf rond. :n Is hun 2e Rottie en is nog erger dan de 1ste.

capopjekop

Berichten: 30662
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:20

Ik ontloop geen enkel ras. Maar ik ontloop wel loslopende honden of honden waarvan ik weet dat ze slecht luisteren of opdringerig zijn.

Voorheen raakte het me wel als mensen 80 meter verder op de berm induiken als ze ons zien maar daar heb ik me maar bij neer gelegd. Ze weten idd niet dat onze hond niet agressief is oid en ze willen geen risico nemen. Dus dat respecteer ik. Ergens ook wel fijn om zelf geen ruimte te hoeven maken :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:21

Waves schreef:
Oooh wacht... nu begrijp ik het... heb je zélf een HR hond die getriggerd zou kunnen worden door dat kleine keffertje?

Wie is dan het probleem? Het kleine hondje met eigenaar die in geen enkele andere situatie een werkelijk gevaar zou zijn, of jouw hond die blijkbaar in bepaalde situaties wel een gevaar wordt?

Je geeft af op de eigenaar van een keffend minihondje omdat jij je moordwapen misschien niet in bedwang kan houden.. omgedraaide wereld.

Huh. Het gedrag van het kleine hondje goedpraten is omgekeerde wereld :\.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:22

MightyMike schreef:
Wat mij betreft zou de discussie dan ook niet naar alleen hr honden moeten, maar naar alle honden. Er blijven incidenten gebeuren zolang niemand in wil zien, dat het van 2 kanten komt. Actie en reactie, hr of niet. Al hoop ik zeker dat wanneer je een grotere of hr hond bij je hebt, je daar ook zeker over na denkt. Mogen ook best regels voor komen, maar sla de rest van de honden niet over in dit verhaal.




Als iedereen alleen maar kleine of zachtaardige hondenrassen zou hebben waar geen killerinstinct en megakaken zijn ingefokt, dan maakt het weinig uit of ze net even wat minder sociaal zijn of minder oplettende baasjes hebben. Dan vechten ze hooguit wat en trek je ze rustig uit elkaar zonder schade.

Het is toch echt vooral bij HR honden dat je ze superstrak moet opvoeden en in de gaten moet houden omdat ze anders potentieel dodelijk kunnen worden. Waarom zouden we die honden dan willen in onze woonwijken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:23

Jis_ schreef:
MightyMike schreef:
Wat mij betreft zou de discussie dan ook niet naar alleen hr honden moeten, maar naar alle honden. Er blijven incidenten gebeuren zolang niemand in wil zien, dat het van 2 kanten komt. Actie en reactie, hr of niet. Al hoop ik zeker dat wanneer je een grotere of hr hond bij je hebt, je daar ook zeker over na denkt. Mogen ook best regels voor komen, maar sla de rest van de honden niet over in dit verhaal.



Ik ontloop ook weimaraners, nog geen leuke tegen gekomen, maar goed dat waren er maar 3.

Arme Boor ;(.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:26

De mijne was ook als Thor, maar realiseer je ook dat die ook na het zoveelste incident zoals jij omschrijft daar meer moeite mee kan krijgen en dan ben je ineens de andere kant van dit verhaal.

Ik zie het verschil wel Waves, zeker, en daar mogen ook maatregelen voor komen, maar neem ook maatregelen tegen de doe ik anders nooit honden die wel alles mogen onder het motto, hij verscheurt niemand, maar ook voor problemen zorgen. Er zijn nog zoveel meer honden die nu niet op de hr lijst staan, maar wel degelijk een hele impact veroorzaken en dan is het oeps, doet hij anders nooit. Mijn engelse mastiff werd gegrepen door een mechelaar, oor helemaal open gescheurd. Mijne is het allemaal ondergaan en heeft niets terug gedaan. In het weekeind mee naar de dierenarts, grote hond, veel narcose, oor compleet gehecht, nota van bijna 300 euro. Mechelaar kent de hele buurt, heeft veel vaker gegrepen incl kind, maar eigenaar blijft er bij, doet hij anders nooit, laat de hond los lopen en wilde niet vergoeden. Mijn hond liep niet los, de zijne vloog er van een afstand rechtstreeks naar toe en greep direct. Melding gemaakt bij politie en die deden werkelijk niets. Het advies was om maar niet meer in zijn straat rond te lopen. En dat moet niet kunnen. Graag regels voor iedereen.
Politie eerder gebeld omtrent zo'n geval. Wij woonden buitenaf, maar de duitse herder van de buren vond het leuk om 200 m van zijn huis te lopen en dan bij ons over de haag te springen om direct op onze honden in eigen tuin af te gaan met de bedoeling te vechten. Spelende peuter in de tuin en dan 3 vechtende honden los te trekken. Overigens dachten de mijne de eerste paar keer dat het een spelletje was, maar na een aantal keer, schoten zij ook direct in de verdediging en geef ze ongelijk.. Melding bij de buren om de hond op eigen erf te houden was tegen dovemans oren.. Die bleven fijn in hun tuin zitten, vroegen zich niet af waar het lawaai uit mijn tuin om ging en wachten naast hun pool gewoon af tot ik hun hond terug kwam brengen. Politie deed ook hier niets mee, moest het maar aangeven wanneer er wel een hond met serieuze verwondingen naar de da moest, pas dan kunnen zij er evt wat mee werd gezegd. Het heeft mij uiteindelijk naast bijtwonden (dit incident was helaas niet 1 malig) een hond gekost, mijn honden die na 2 jaar prima met elkaar overweg konden, accepteerden nog maar heel weinig van elkaar en er werd ineens gevochten in huis. Niet direct de schuld van de buurhond, maar het heeft zeker een mentale impact op 1 van mijn honden gehad en was gewoon zo niet nodig geweest. Ik liep niet eens op de openbare weg. Ik heb 1 van mijn 2 honden uiteindelijk weg moeten doen na 2 jaar proberen omdat je kleine kinderen in huis hebt, de hond in kwestie had meer probleempjes in gedrag en is terug naar de fokker gegaan, maar ik accepteer ook steeds minder, net als mijn hond, van de doet hij anders nooit gevallen. Graag verantwoording voor je eigen dier, ongeacht hr status..
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 26-03-19 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:27

_San87_ schreef:
Huh. Het gedrag van het kleine hondje goedpraten is omgekeerde wereld :.



Het gedrag van het kleine hondje is vervelend. Praat ik niet goed. Maar dat het supermazzel is dat er niks ernstigs gebeurd is ligt dan toch echt bij jouw hond. Dat kleintje kan, al zou ie het willen, weinig kwaads doen.
Jouw hond zou gewoon proportioneel op dat soort triggers moeten kunnen reageren.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Re: Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:28

@MightyMike: Mechelaars staan toch ook bekend om hun potentieel agressieve gedrag? Bij mij wel in ieder geval.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:31

Maar is geen hr hond dacht ik uit mijn hoofd. Maar ik bedoel maar, het zijn niet alleen de rassen van de hr lijst, ik ken hier rot labradors, een hele felle heidewachtel, ridgebacks, kruisingen, ook bijna allemaal groot. Ik wil die mechelaar en andere voorbeelden bijv ook niet los lopend tegen komen, maar volgens de wet mag dat wel in losloopgebieden. (bevond die man zich overigens bij dit incident niet). Maar het moet ook niet kunnen dat de kleine bijters er mee weg komen, omdat zij je wellicht niet zo zeer doen, door hun onjuiste gedrag, creëer je wel een situatie, waarvan dan de grote per definitie nu op de kop krijgt. Nogmaals, die grote hond kijkt niet anders naar de kleine hond, voor hem is het één pot nat. Daar moet je als eigenaar net zo goed bewust van zijn. Ik stuur mijn kleine hond niet loslopend op een grotere af, wetende dat hij wel zou bijten, en dan de situatie maar afwachten of de grotere zich dan wel beter weet te gedragen. We kijken nu helemaal niet meer naar 'normaal' gedrag, alleen maar naar de impact, dat vind ik heel jammer. Mijn boxer zou niet in situaties terecht komen waarbij hij evt zou kunnen terug bijten, als de andere kant ook zijn verantwoordelijkheid neemt. Wat mij betreft een two way street. Nogmaals ik als eigenaar van een grotere hond met meer impact doe er alles aan om situaties te voorkomen, lijn aan, probeer te ontlopen, maar kom dagelijks in de situatie doet ie anders nooit of kleine rotbijtertjes terecht. Ik zou het helemaal omgekeerde wereld vinden nu uit voorzorg voor het gedrag van een ander te moeten muilkorven.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 26-03-19 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:31

Waves schreef:
_San87_ schreef:
Huh. Het gedrag van het kleine hondje goedpraten is omgekeerde wereld :.



Het gedrag van het kleine hondje is vervelend. Praat ik niet goed. Maar dat het supermazzel is dat er niks ernstigs gebeurd is ligt dan toch echt bij jouw hond. Dat kleintje kan, al zou ie het willen, weinig kwaads doen.
Jouw hond zou gewoon proportioneel op dat soort triggers moeten kunnen reageren.

Nee, dat ligt bij de eigenaar van het kleine hondje, dat weigert zijn hond correct op te voeden en zich aan de regels te houden. Gelukkig had de vriend van kiwitje tegenwoordigheid van geest en kon op tijd ingrijpen (zoals het een hondeneigenaar betaamt) zodat het niet escaleerde.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:31

Waves schreef:
Als iedereen alleen maar kleine of zachtaardige hondenrassen zou hebben waar geen killerinstinct en megakaken zijn ingefokt, dan maakt het weinig uit of ze net even wat minder sociaal zijn of minder oplettende baasjes hebben. Dan vechten ze hooguit wat en trek je ze rustig uit elkaar zonder schade.

Dat is zeker waar. Maar is vrees dat dat een mooie droom zal blijven en nooit de werkelijkheid worden. Net zoals een wereld zonder wapens.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:34

Waves schreef:
_San87_ schreef:
Huh. Het gedrag van het kleine hondje goedpraten is omgekeerde wereld :.



Het gedrag van het kleine hondje is vervelend. Praat ik niet goed. Maar dat het supermazzel is dat er niks ernstigs gebeurd is ligt dan toch echt bij jouw hond. Dat kleintje kan, al zou ie het willen, weinig kwaads doen.
Jouw hond zou gewoon proportioneel op dat soort triggers moeten kunnen reageren.

Dit is gewoon de grootste bullshit. Daarnaast verdraai je mijn woorden. Niet doen dus. ;)
Ik heb niet gezegd dat het ''super mazzel'' was. Ik zeg dat ik behoorlijk geluk gehad heb dat het hondje de broek van mijn vriend gepakt heeft ipv mijn hond. Die broek is vervangbaar. Jammer als ie scheurt. Maar wat zo'n beet kan veroorzaken bij mijn hond vind ik zeer zeker veel erger. Of dit nu gaat om een klein wondje, een groot wondje of geen wondje. Een hond die gebeten word/aangevallen word kan hier meer aan overhouden dan lichamelijk letsel. Zo simpel is het.
Dus ja wij hebben behoorlijk geluk gehad dat mijn vriend op het goede moment voor mijn hond langs ging met zijn been waardoor het hondje de broek vast had ipv mijn hond.

Er zit al heel wat training in om haar zo braaf te krijgen in deze situaties omdat een hondje haar al eerder van achter te pakken gehad heeft. En weet je wat het leuke is? Dat was precies zo'n klein hondje als nu. Als mijn hond zo staatsgevaarlijk was, had die training geen flikker uit gemaakt en had ze hem gepakt. En ondanks alles heeft ze 0.0 gereageerd en is braaf achter mijn vriend stil blijven zitten, hondje negerend en niet aankijkend.

Het gedrag van het kleine hondje is niet vervelend. Is onacceptabel!!! Net zoals van iedere andere hond die zo spontaan bijt.
En dat het nog goedgekeurd word dat dit kleine hondje dus een mens gepakt word is helemaal bizar. Was het een kindje geweest had iedereen moord en brand geschreeuwd. Want dan was het net zo goed t gezicht geweest.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 26-03-19 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:37

_San87_ schreef:
Jis_ schreef:


Ik ontloop ook weimaraners, nog geen leuke tegen gekomen, maar goed dat waren er maar 3.

Arme Boor ;(.


Ahhh sorry Boor, er zijn vast wel lieve, maar 1 er van is wel achter mijn pup van 6 maanden gegaan, die naar mij toe kwam rennen en kreeg hem ook te pakken voor ik kon handelen, de andere zat bij ons op de hondenschool, was ook echt onbetrouwbaar. En de 3e kwam ik tegen in losloop gebied met nogal een houding waar ik bij uit de buurt wilde blijven.