Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 27 [ 667 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Starten met kippen houden: how to?

 
Profiel   

Beste bokkers!

In november ga ik eindelijk verhuizen maar mijn eerste eigen huis met mooie tuin.
Het is al lange tijd mijn droom geweest om ooit kippen te houden en nu komt dat toch best dichtbij!

Ik heb natuurlijk online al wel e.e.a ingelezen, maar toch voelt het allemaal nog een beetje veel. Ik wil zeker niet beginnen aan nieuwe (huis)dieren, zonder dat ik ze een goed thuis kan geven.

Ik ben er al wel over uit dat ik sierkipjes zou willen (parelhoen?). Die zijn volgens mij wat tammer en geven minder eieren. Ik hoef bv niet elke dag een ei.

Qua ruimte heb ik genoeg te bieden.
Het nachthok zou ik graag zelf willen maken. Hebben jullie tips welk hout ik zal gebruiken en welk materiaal ik kan gebruiken om naden en kieren te dichten, maar ook voor voldoende ventilatie te zorgen?


Ik ben erg benieuwd hoe jullie het hebben aangepakt, foto's van hokken en kipjes zijn ook zeer welkom :D

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 19:54 



 
Profiel   

Parelhoenders zijn geen sierkippen. Daarnaast zijn parelhoenders enorm schuw. Cochin kipjes zijn bijvoorbeeld wel erg leuk. Mooie kleuren en erg tam.
Denk bij de bouw van je hok ook na over de bestrijding van bloedluis.
Veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 19:57 



 
Profiel   

Parelhoenders maken een enorm kabaal, en zijn inderdaad erg schuw.
Komen ze los te lopen en woon je in een landelijke omgeving? Dan kan het slim zijn om wat grotere kippen te nemen. Bij ons werden de krielkipjes helaas door de roofvogel gepakt, maar de grotere kippen laten ze met rust.

Eieren die je te veel hebt kun je ook verkopen, zo deden wij dat ook. Voor dat geld kochten we voer. Ideaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 20:20 



 
Profiel   

Misschien bedoel je een parelhoen kleurslag? Een parelhoender is een heel ander dier dan een kip, leeft in groepen en maakt een giga kabaal als die daar zin in heeft.

Qua kipjes zou je kunnen kijken naar zijdehoenders, erg leuk om tam te maken en gemakkelijk.

Kippen z8jn niet heel kieskeurig en scharrelen, als ze ruimte hebben, ook hun kostje wel bij elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 20:24 



 
Profiel   

Kipjes zijn echt erg leuk, zeker als ze ‘tam’ zijn. Let goed op of het hok geen enge mijten gaat huisvesten (en behandel dat direct!)
En ik hoop dat je kippies ook lekker naar buiten mogen.
Ikzelf heb een leuke cottage garden en een super groot hok en ren. De
Dames mochten mijn tuin niet verruineren (want dát kunnen ze! Neem 3 krieltjes en een cottagegarden, en ze mollen hem in een dag). Ik werd echt gék van 1 Antwerpse baardkriel die als een helikopter naar boven kon ontsnappen uit haar ideale ren om dan míjn tuin om te ploegen.
Ik werd er gék van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 20:51 



 

Probeer zo weinig mogelijk kieren in het hok te maken, dus liever geen rabat. Liefst grote gladde oppervlakken. Het hok kalken is ook handig.
Verder vinden ze een zandbad nemen erg fijn. Ben je gesteld op een nette tuin, dan zou ik een grote fijne ren voor ze afzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 21:06 



 
Profiel   

Zo min mogelijk hout in het kippenhok en geen stro als strooisel gebruiken in de nesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 21:07 



 
Profiel   

Let bij het bouwen of kopen van het hok op dat de volledige voorkant open kan, zodat je het zorgvuldig kan schoonmaken. Of, als het hok dusdanig groot is dat je erin kan staan, dan de deur zo groot is dat je er echt goed in kan stappen.

Dit verblijf heb ik (2x), deze heeft dus voldoende deuren. Ik heb er 6 krielhennen + 1 haan in zitten, je hebt dan al 2 zitstokken nodig om de dieren kwijt te kunnen en hiermee is in mijn ogen het hok echt vol. Het aanbevolen aantal van max. 10 krielhennen is in mijn ogen dus te veel (het gaat om barnevelder kriel, dus kipjes van 1.1kg), enkel als je de kleinste krielsoorten hebt (hollandse kriel) zou het kunnen. Veel zijdehoender kriel zijn nauwelijks kleiner dan barnevelder kriel, dus zou ik max 8 aanhouden.
[ img ]
https://www.grootplezier.nl/kippenhokke ... tige-large

Het hok hieronder is dus een hok dat dramatisch schoonmaken en kippen vangen is. Je hebt een zeer lage ruimte onder het nachthok waar je niet bij komt en een deur waar je maar net aan een stoffer en blik door krijgt. Dat krijg je bijna niet goed schoon als het wat langer in gebruik is. Kijk ook goed hoe een ren bevestigd is, want door de ren moeten kruipen om het schoon te maken, zelfs als de kippen er alleen 's nachts + 's ochtends vroeg in zitten, ben je heel snel zat.

[ img ]

Van die hokken met een schuifplaat zodat je de bodembedekking gemakkelijk kan verversen geldt hetzelfde. Die platen zijn over het algemeen binnen no-time niet meer verschuifbaar (bij 1 van de 2 van mijn hokken is het nog enigszins te doen, de ander eigenlijk niet meer). Bij zelf bouwen zou ik dat dus ook zeker achterwege laten. Het zijn namelijk ook weer extra kieren. En die zijn gevoelig voor bloedluis.

Bloedluis is een ding. Mijn eigen hokken zijn niet handig voor bloedluispreventie en ik heb dus al eens een bloedluisuitbraak met grof geweld moeten bestrijden (stevig inspuiten met chemische middelen). Ook de ruimte boven de hok is daar erg gevoelig voor. Al is die ruimte wel weer erg handig voor dingen als grit en kiezel en om tijdelijk de eieren in te bewaren.

Zitstokken moeten groot genoeg zijn voor de kip. Bij gekochte verblijven zijn de zitstokken vaak veel te klein/smal en krijg je het effect van links-onder.
[ img ]

Qua kippenrassen moet je bedenken of je kuikens wil. Zowel Cochin kriel als Zijdehoenders (kriel of gewoon) zijn regelmatig vrijwel niet broedsaf te krijgen zonder kuikens uit te laten broeden. Zeker van de Cochins ken ik meerdere mensen die daar op een keer helemaal klaar mee waren, hoe leuk ze ook zijn. Wyandotte kriel zijn minder heftig broeds (hoewel nog steeds redelijk) en ook zeer leuke kippen. Zelf heb ik Barnevelder kriel, deze worden eigenlijk nooit broeds (in de 10 jaar dat we ze nu hebben, heb ik nu voor het eerst een hen die langer dan 7 dagen broeds lijkt vol te houden en dat zonder dat we ze eraf hebben gejaagd).

Als je hele kleine maar tamme kipjes wilt, zou je ook naar de Serama's kunnen kijken. Ze worden niet op kleur gefokt, maar zijn het enige kippenras dat tijdens de keuring echt zorgvuldig op karakter beoordeeld worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 21:47 



 
Profiel   

Wat Mizora aangeeft, denk goed na over het hok. Zelf begonnen met zo’n hok als het 2e voorbeeld, helemaal geverfd, gebeitst, gekalkt.. 2 jaar goed gegaan zonder bloedluis en toen haalde ik een paar nieuwe kippen op die dus onder zaten.. drama. Met verfbrander er doorheen om alles kapot te branden werkt dan nog het beste.
Maar dat komt je houten hok niet ten goede. Dus dat hok was toch wel afgeschreven na 5 jaar en toen een Omlet Kunststof hok gekocht. Ideaal qua schoonmaken!
Nu bezig om een Keter Manor tuinhuisje als hok in de richten omdat ik de omlet te klein vind voor meer kippen. Alles kunststof op de losse zitstok na maar deze ga ik dus ook aan beide zijdes nog kalken.
Daar komt ook een automatisch deurtje in, want al door verschillende buren gewaarschuwd voor een steenmarter, en wil die niet op bezoek net als ik het deurtje een keer vergeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 22:02 



 
Profiel   

Aaaa kippen zijn leuk! Toen wij hier net woonde hadden we een aanloopkip...zo gezellig. Helaas overleden maar kreeg 2 nieuwe kipjes.
[ img ]

Ze lopen hier los door de tuin en gaan tegen de schemer zelf hun hok in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 22:03 



 
Profiel   

Ik heb en fok USA zijdehoentjes. Super lieve tamme makkelijke kipjes en maken weinig geluid. Zelfs mijn hanen kraaien amper.
Ik gebruik Dutchies (roofmijten) tegen bloedluis. Heb 30 kippen en nooit bloedluis. Ook tabakstelen kunnen helpen.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 22:19 



 
Profiel   

Kippen zijn zo leuk, ik kan erover blijven praten!
Ik heb op de basisschool en een paar weken terug weer op de hogeschool een presentatie gegeven over kippen, dus heb je specifieke vragen? Anders krijg je een boekwerk van mij. :D

Wyandottes zijn leuk en worden snel aangeraden, en anders serama's. Serama's zijn de kleinste kippen ter wereld, de hanen hebben 1/3 het volume van een middelgrote haan en de kipjes worden grotendeels op vriendelijk karakter gefokt (op shows worden ze ook grotendeels beoordeeld op of ze opgepakt en geknuffeld willen worden).
Het verblijf is lichtelijk afhankelijk van de soort kip, zowel qua kipgrootte als kipbouw (bijvoorbeeld grotere, rondere rassen met kleine vleugels tegenover kleinere, slankere rassen met grotere vleugels) als kipfunctie (legkip, sierkip/hobbykip, slachtkip).
Zelf raad ik kippen met "fluffy" poten af, omdat deze veel viezigheid vasthouden en dit ook sneller voor ontstekingen kan zorgen (ik vind het zelf ook niet mooi, ik hou van dinosauruspoten, maar dat is persoonlijke smaak).
Ik merk wel dat de krielkipjes véél sneller broeds zijn dan de grotere legkippen, wat logisch is omdat je bij legkippen minder broedsheid wil dus dit is eruit gefokt. Soms is broedsheid met kippen ook echt een soort aanstekelijke ziekte hahaha :D

Zoals je ziet begin ik nu al te ratelen, dus heb je wat concrete vragen waar je mee wil beginnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 22:35 



 
Profiel   

_Zsazsa_ schreef
Ik heb en fok USA zijdehoentjes. Super lieve tamme makkelijke kipjes en maken weinig geluid. Zelfs mijn hanen kraaien amper.
Ik gebruik Dutchies (roofmijten) tegen bloedluis. Heb 30 kippen en nooit bloedluis. Ook tabakstelen kunnen helpen.
[ [url=m/YZA0Dm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hahaha die ziet er leuk uit! Ziet die kip nog wel iets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 22:36 



 
Profiel   

Het verminderde zicht is bij de USA zijdehoenders wel een aandachtspunt tot probleem. Soms wordt de kuif kortgeknipt (zodra de groei eruit is, want anders doet het zeer) of in een (paarden)elastiekje gedaan. Bij sommige fokkers (veelal geen showfokkers, hoewel er de overdreven weelderige kuiven op shows tegenwoordig vaak niet meer beloond worden, dus ook daar zie je een kentering) wordt er naar een gematigde kuif gefokt en dan levert het geen probleem op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 06:20 



 
Profiel   

[ img ]

Ons hok voor drie kippen. Het is een speelhuisje dat we omgebouwd hebben incl. Een glade binnenkant tegen bloedluis. In totaal hebben ze 40m2 met een oude beukhaag en afgezet met betongaas (10x10, want door 15x15 kunnen ze door een maas). Onze eerste kippen mochten los in de tuin, maar overal graven en overal poep. Voordeel was wel dat onze eerste kippen erg tam waren. Het huidige trio is alleen in hun ren en zijn ze niet meer tam. Dat is wel jammer. We hebben drie grote kippen: een Noord-Hollands blauwgezoomde, een barnevelder en een Hampshire.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 06:46 



 
Profiel   

Mizora schreef
Het verminderde zicht is bij de USA zijdehoenders wel een aandachtspunt tot probleem. Soms wordt de kuif kortgeknipt (zodra de groei eruit is, want anders doet het zeer) of in een (paarden)elastiekje gedaan. Bij sommige fokkers (veelal geen showfokkers, hoewel er de overdreven weelderige kuiven op shows tegenwoordig vaak niet meer beloond worden, dus ook daar zie je een kentering) wordt er naar een gematigde kuif gefokt en dan levert het geen probleem op.


Dat dacht ik al, gelukkig dat het minder wordt en men er bewust mee bezig is.
Ik had zelf een zijdehoentje met vooral veel veren bovenop het hoofd, ogen compleet vrij (die was echt anders dan die hierboven).
Ik vind de poofie hoofdjes leuk, maar mijn persoonlijke voorwaarde is dat ze niet gehinderd moeten worden.
Heb jij zelf ook zijdehoenders of andere kipjes? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 06:49 



 
Profiel   

Ik lees even mee, ik twijfel ook al een tijdje over kippen, dan wel een groot ras ivm meneer/mevrouw buizerd die hier ook woont. Ik heb al een paarkeer gekeken bij die omlet hokkem, volledig van kunststof ivm bloedluis. Iemand ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 06:55 



 
Profiel   

Ik heb op het moment een groepje barnevelder kriel incl. haan en 2 witte leghennen, maar die laatste gaan de verkoop in want ze terroriseren de barnevelders (die zijn veel te zachtaardig om zich er tegen te mannen, normaal is die zachtaardigheid juist een plus) en ik wil geen 2 rennen meer.

In het verleden heb ik zijdehoen kriel gehad, maar naast de broedsheid en de problemen met hanen en hennen herkennen (waardoor de meeste "hennen" die ik gekocht heb toch hanen bleken te zijn), vond ik het karakter niet fijn. De hanen waren allemaal abnormaal qua gedrag, en de hennen hadden geen zelfbehoud.
Daarnaast hebben mijn ouders (toen ik nog thuis woonde) cochin kriel gehad. Ze zijn geweldig qua karakter en als levende broedmachine, maar dat laatste maakt ze qua houden als je geen kuikens wilt wel lastig. Met de barnevelder kriel ging het goed.
Dit ging bijvoorbeeld over een cochin kriel: [BB] Hoe kip ont-broedsen?

Ook hebben mijn ouders New Hampshire kriel gehad. Leuke kippen, ook te fel voor de Barnevelder kriel, maar verder gezellige levenderige kippen die niet snel broeds worden.

Op mijn verlanglijst staat (al 10 jaar) de Australorp groothoender, pas voor het eerst in het echt gezien en daarmee bevestigd dat het is wat ik zoek, maar ze zijn wel echt groot, dus niet zo maar te integreren in mijn huidige situatie (één van de redenen waarom ik voor krielrassen ben gegaan). Ook was deze haan vals zei de eigenaar (ze zaten opgehokt toen ik er was i.v.m. hooi halen). Ik ga nog kijken of dit een bekend verschijnsel is. Maar verder zijn het de ideale kippen voor zelfvoorzienend leven.

Roofvogels pakken ook grote rassen. We hebben hier in de omgeving 5 soorten roofvogels vliegen en één van de buren is zo één van haar Brahma's verloren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 07:03 



 
Profiel   

Wat leuk dat je gaat verhuizen! Geen idee wat je nieuwe woonsituatie wordt maar als het in een woonwijk is adviseer ik je dringend om eerst met de buren te overleggen. Ook kippen ( zonder een haan) kunnen voor overlast zorgen. Denk aan geur- en geluidoverlast. Niet iedereen is gecharmeerd van tokkelende kippen en kakelende kippen als ze een ei hebben gelegd. Niet in elke gemeente mag je huisdieren in de tuin houden. Dat staat in de plaatselijke Algemene Verordening. Ik zou dat even navragen bij de desbetreffende Gemeente

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 07:16 



 
Profiel   

Mizora schreef
Het verminderde zicht is bij de USA zijdehoenders wel een aandachtspunt tot probleem. Soms wordt de kuif kortgeknipt (zodra de groei eruit is, want anders doet het zeer) of in een (paarden)elastiekje gedaan. Bij sommige fokkers (veelal geen showfokkers, hoewel er de overdreven weelderige kuiven op shows tegenwoordig vaak niet meer beloond worden, dus ook daar zie je een kentering) wordt er naar een gematigde kuif gefokt en dan levert het geen probleem op.

Klopt, ik heb ze ook lopen en die zien geen moer als ik ze niet bij knip. Zelfs de huid valt dan over de oogjes als de kuif topzwaar is. Schedels zijn ook anders dan bij reguliere kippen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 07:40 



 
Profiel   

Cemlys schreef
Ik lees even mee, ik twijfel ook al een tijdje over kippen, dan wel een groot ras ivm meneer/mevrouw buizerd die hier ook woont. Ik heb al een paarkeer gekeken bij die omlet hokkem, volledig van kunststof ivm bloedluis. Iemand ervaring mee?


Ja! Ook aangeschaft na een hele heftige bloedluisuitbraak in het oude houten hok. Zo erg dat de kippen er niet meer in wilden slapen. Dit kunststof hok spuit ik maandelijks uit met de hogedrukspuit. Kwartiertje drogen en alles kan weer in elkaar. Ik ben tevreden. Ik vind ze alleen spuuglelijk, maar functionaliteit prevaleert dan even.

Belangrijkste tips zijn wel gegeven. Als je in een woonwijk woont, neem geen krielen, hoewel dat logisch lijkt qua grootte. Mijn ervaring is dat die flink meer herrie maken dan grote kippen.

En inderdaad, als je wilt dat je tuin heel blijft, laat ze in hun ren. Hier hebben ze een hectare om te scharrelen, maar alsnog sneaken ze af en toe de siertuin en moestuin in, waar ze er, vooral in het vroeg voorjaar als je plantjes nog klein zijn, een flinke bende van kunnen maken. Na de oogst laat ik ze juist in de moestuin omdat ze zo de slakkenpopulatie onder controle houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 07:47 



 
Profiel   

Neem trouwens altijd minimaal 3 hennen, ook zonder haan. 2 kippen zijn veel lawaaiiger dan meer kippen (en 1 kip is geen kip), ik heb het gevoel dat 2 kippen vaak ook niet zo gelukkig zijn. Ook van kippen die we overgenomen hebben die als duo leefden die weg moesten vanwege overlast, werden ze binnen een paar dagen al veel stiller zodra ze bij een groepje zaten (in dit geval zo'n 6 hennen met haan).

Hier niet per se de ervaring dat krielen luidruchtiger zijn dan groothoenders, wel dat het sterk rasafhankelijk is hoe luidruchtig kippen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 07:52 



 
Profiel   

Dan hebben wij altijd pech gehad. Verschillende soorten krielen gehad, maar tjonge, wat konden die een herrie maken zeg. Nu 2 hollandse krielen lopen, maar die maken ook fors meer geluid dan de barnevelders en legkippen. Vooral 's ochtends.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 07:54 



 
Profiel   

Ik heb kriel zijdehoenders. Het voordeel is dat ze niet vliegen en dat deden mijn red island rhodes wel.

Even foto van binnenuit ik zit met griep binnen.
Dit is hun hok en ren en mogen als we thuis zijn ook in de tuin lopen.
Ik heb 3 hennen en 1 haan.
1 kipje is pas overleden.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 08:00 



 
Profiel   

Nog even een ander advies: we hebben momenteel in een groot deel van het land vogelgriep en dus landelijke ophokplicht voor de pluimveehouders, en al een tijdje ook, terwijl het einde nog niet in zicht is.

Hobby-houders moeten daarom verplicht hun kippen afschermen. Niet ophokken dus, maar wel afschermen. Maw, poep van wilde vogels moet niet bij je kippen terecht kunnen komen. Je zult dus een ren moeten kunnen afdekken met (schaduw-) doek oid. Zorg dat je een dergelijke constructie (rolscherm of wat dan ook) meteen inbouwt in je ren. Het zal de laatste keer nl niet zijn, dus bouw meteen maar iets permanents dat je makkelijk in en uit kunt rollen.

Vrij laten loslopen mag op dit moment ook gewoon niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 09:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 27 [ 667 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen