Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Opperarmbreuk kat, operatie, herstel ervaringen gevraagd

 
Profiel   

Mijn arme Dodgiemeisje heeft vermoedelijk de hondenbench op haar laten vallen. Deze stond opgeruimd in de wasruimte, klaar om een dezer dagen te verhuizen richting zolder.

Een kreupele kat + omgevallen bench = vermoedelijke oorzaak.

In ieder geval heeft mijn toetertje een opperarmbreuk en wordt dit geopereerd. Liever vandaag dan gisteren, maar dat ligt even aan de agenda van de chirurg. Momenteel staat ze onder zware pijnstilling in een klein benchje.

Naar wat ik begrepen heb zal er een pin geplaatst worden.

Ik open dit topic voornamelijk om ervaringen te vergaren. Heeft er iemand ervaring met een zelfde soort breuk, operatie en herstel? Dan hoor ik het graag. :)


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 10:26 



 
Profiel   

Ja ik heb hier helaas ervaring mee. Mijn kat van 17 jaar is twee jaar geleden bij het buiten lopen geschopt door een kattenhater met als gevolg een zeer lelijke opperarmbreuk. Mijn eigen dierenarts wilde hem in laten slapen maar bij kliniek AniCura kon hij nog wel geopereerd worden. Er is een hele dunne pen in het bot gezet en een plaatje aan de buitenkant er op gezet voor de stevigheid. Daarna heet hij 8 weken in een vrij kleine bench gezeten.
Toen heb ik een hondenren aan de bench vastgemaakt zodat hij 3 meter loopruimte had. Hier heeft hij nog zeker 8 weken in gezeten. Uiteindelijk heel spannend weer in de woonkamer los laten lopen, wel met een hondentrappetje bij de bank. Nu is hij 19,5 jaar en loopt "parmantig" weer in het rond. Hij springt weer op de bank en er af, zelfs op de salontafel als hij denkt dat wij het niet zien en loopt echt altijd voor je voeten. Ik ben super blij dat ik de (dure!) operatie heb laten uitvoeren want Tommy heeft toch maar mooi laten zien dat het zijn tijd nog niet was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 10:38 



 
Profiel   

Ik heb de kosten nog maar niet gevraagd. :+
Dat wordt maar een weekje Ardennen in plaats van vliegen denk ik. Dat klinkt wel super dat herstel. Dodger wordt 10 juni 1, dus uiteraard geen enkele twijfel qua opereren ja of nee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 11:28 



 
Profiel   

Gelukkig geen ervaring mee, maar jeetje.. wat een nare breuk..
Hopen op goed en spoedig herstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 11:34 



 
Profiel   

Niet in de opperarm wel in de elleboog. Opperarm is meestal wel goed te zetten. Waarschijnlijk daarna wel benchrust en een dikke rekening. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 11:58 



 
Profiel   

Jessix schreef
Niet in de opperarm wel in de elleboog. Opperarm is meestal wel goed te zetten. Waarschijnlijk daarna wel benchrust en een dikke rekening. ;)


Er komt iig een pen in zover ik begreep. Morgenmiddag vindt de operatie plaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 12:12 



 
Profiel   

geen ervaring met de opperarm maar wilde je kat en jou veel sterkte en succes wensen! Hopelijk loopt alles voorspoedig.

Ik heb alleen een kat gehad die als kitten van de vide sprong en voila gebroken heup :+ is ook weer helemaal hersteld nu al weer 19 jaar oud :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 12:39 



 
Profiel   

Onhandige katten soms ook. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 12:48 



 
Profiel   

De breuk heeft “mooie” breukvlakken. Met een pin en een plaatje, plus leeftijd, kan dit best snel genezen. Katje zal idd in een kleine bench moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 12:55 



 
Profiel   

Balou_k schreef
Jessix schreef
Niet in de opperarm wel in de elleboog. Opperarm is meestal wel goed te zetten. Waarschijnlijk daarna wel benchrust en een dikke rekening. ;)


Er komt iig een pen in zover ik begreep. Morgenmiddag vindt de operatie plaats.

Ja dat is meestal met een breuk die operatief gezet wordt. Komt wel goed hoor, duurt alleen wel even. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 13:30 



 
Profiel   

Net de arts aan de telefoon gehad, deze had overleg gehad met de chirurg.

Het is geen schone breuk, er zit een stukje zwervend bot. Hierdoor is een pen niet mogelijk, maar gaat het om een plaat met schroeven.

Ze zal na de operatie minimaal 6 weken in de bench moeten. Ik zie er erg op tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 15:17 



 
Profiel   

Hier een gebroken spaakbeen en ellepijp. Wonderlijk knap door onze dierenarts met een pen gezet. Hij moest ook een oog missen na dat ongeluk. Dus hij was net kapitein haak met spalkpoot en 1 oog.

Kat heeft het super gedaan. Zes weken bench. Soms even eruit omdat de spalk best goed werkte.

Hij is goed hersteld en had daarna een heel prima kattenleven. Springen, rennen alles. Soms iets mank maar mocht geen naam hebben.

Weet wel nog dat het een vrij dure kat was op die manier. Twee operaties, medicatie, 10 dagen kliniek. Wel super geholpen. Mochten in termijnen betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 15:29 



 
Profiel   

Hier ook een kat met onderarm breuk. Ze was te jong en actief om het pootje te amputeren, dus doorverwezen naar de kattenorthopeet in Amsterdam om laten opereren!

In de bench was echt geen probleem. De DA had goed advies gegeven dat we de kat écht geen aandacht moesten geven als ze mauwde of druk was en alleen aanhalen als ze relax was. Dat ging heel goed!

Ohja de rekening was 1400 euro -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 15:36 



 
Profiel   

Duur katje denk ik zo :')

Nee beestje is nog heel jong dus denk dat genezing geen punt al zijn. Al denk ik niet dat bench rust heel leuk zal zijn voor zo’n katje dat nog graag wil spelen! Gaat helemaal goed komen, ik ga voor jou en poes duimen morgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 15:53 



 
Profiel   

Balou_k schreef
Net de arts aan de telefoon gehad, deze had overleg gehad met de chirurg.

Het is geen schone breuk, er zit een stukje zwervend bot. Hierdoor is een pen niet mogelijk, maar gaat het om een plaat met schroeven.

Ze zal na de operatie minimaal 6 weken in de bench moeten. Ik zie er erg op tegen.


Waarom niet amputeren?

Heb er 2 gehad die dit helaas moeten ondergaan, maar het werkt prima.
Als ze wakker worden, dan zie je ze alleen ff denken van ...huh, beetje lastig lopen, maar als ik nu zo ga...dan lukt het wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 15:55 



 
Profiel   

Mijn schoonmoeder en een bokt vriendinnetje opperde ook al amputeren. Ik heb hier niet naar gevraagd en dit is niet benoemd. Logischerwijs dacht ik dat de gewichtsverdeling niet heel erg tof zou zijn.

Ondertussen een onderzoek gevonden van Gent en dat ‘lijkt’ relatief mee te vallen.

Mijn man heeft hierdoor besloten even contact op te nemen met de DA. Weet alleen zelf niet of dat ‘de makkelijke weg is’, ik wil me niet slecht of schuldig voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 16:04 



 
Profiel   

Dispar_Vulgo schreef
Hier ook een kat met onderarm breuk. Ze was te jong en actief om het pootje te amputeren, dus doorverwezen naar de kattenorthopeet in Amsterdam om laten opereren!

In de bench was echt geen probleem. De DA had goed advies gegeven dat we de kat écht geen aandacht moesten geven als ze mauwde of druk was en alleen aanhalen als ze relax was. Dat ging heel goed!

Ohja de rekening was 1400 euro -O-


Rekening zou hier komen tussen de €1300 á €1500.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 16:08 



 
Profiel   

Amputatie is ingewikkeld hoor en ook niet goedkoop. Daarna fantoompijn etc. Ik zou kiezen voor de plaat ter reparatie, een lidmaat kunnen behouden is altijd de voorkeur logischerwijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 17:27 



 
Profiel   

Geen ervaring met deze breuk, maar wel 3x met andere breuk bij kat. Benchrust bij alle3 langer dan 6 weken. Bij de eerste is nl na 6 weken het plaatje gebroken en daarna moest hij weer weken rust. Dus bij de volgende ervaringen was ik erg voorzichtig.
Op jou tube staan urenlang leuke filmpjes voor katten. Gebruikte ik ter afleiding.
Beterschap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 17:42 



 
Profiel   

We hebben hier een kat ter revalidatie had na een amputatie en die was binnen een week al prima op de been, rennen en springen was geen probleem. Heel eerlijk zouden de financiën voor mij wel meespelen en een kat red zich prima met 3 poten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 17:51 



 
Profiel   

Ik heb gekozen bij mijn kat voor de amputatie, hij was van het dak gevallen ( hoorde daar ook niet te komen!) en had zelfde soort breuk. De operatie werd mij gewoon veel te duur, en was volgens de dierenarts ook onzeker of hij er goed op zou kunnen lopen ( zou wel pijnvrij zijn, maar wel mischien nog kreupel, waardoor andere mankementen kunnen ontstaan)

In overleg met de dierenarts besloten te amputeren ( helft goedkoper ook ) Ons bartje doet het heel goed op zijn 3 pootjes en de genezing ging echt super snel. Inmiddels jaar verder en hij is sneller op 3 poten dan hij op 4 was haha.

ps: Bartje heeft na zijn rust periode gelijk zonder problemen op 3 poten gelopen, ook gewoon krabpaal o en af was binnen een week geen probleem meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 17:56 



 
Profiel   

Onze poes had ook ooit een breuk. Netjes gefixt door onze DA met wat ijzerwerk en achteraf liep ze terug zoals vroeger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 18:14 



 
Profiel   

Ik heb een maand geleden een poot laten amputeren bij onze half wilde stalkat.

Hij heeft 10 dagen binnen moeten zitten.
Had na 3 dagen al weer redelijk wat praatjes en loopt nu als een speer.

Opereren zou voor ons 1500 euro gekost hebben en was met een half wilde kat niet de beste optie.
Dit was 500 euro en we mochten de Wond controle met foto's doen omdat dat het minst stressvol was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 18:20 



 
Profiel   

Ik heb dit uitvoerig besproken met mijn man en de dierenarts. We hebben toch gekozen voor amputatie. Vooral omdat het een redelijk ingewikkelde breuk bleek te zijn.

Dit moet worden gerepareerd met een plaat en schroeven. Dan zou ze (ten minste) 6 weken in een bench gehouden moeten worden. Elke beweging kan funest zijn. Als ik na ga dat ze vanmorgen met haar gebroken poot nog aan het klimmen was, wil ik dat risico niet nemen in de bench.

Zij is ook een van de actievere katten, wat wellicht ook met haar leeftijd van doen heeft. Na de amputatie mag ze nagenoeg direct ‘los’. Het is een binnenpoes en woont in een stabiele groep.

Kosten spelen voor ons geen rol. Maar de voor en nadelen tegen elkaar maken dat wij 2 van onze dames zouden amputeren en 3 van de dames zouden laten opereren.

Morgenmiddag wordt ze geopereerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 19:00 



 
Profiel   

Citaat
Dit moet worden gerepareerd met een plaat en schroeven. Dan zou ze (ten minste) 6 weken in een bench gehouden moeten worden. Elke beweging kan funest zijn. Als ik na ga dat ze vanmorgen met haar gebroken poot nog aan het klimmen was, wil ik dat risico niet nemen in de bench.


Dit is precies waarom het voor onze half wilde kat ook zeker niet de beste oplossing was.

Als ik zie hoe snel hij zich weer beter voelde weet ik voor mezelf ook dat ik goed gekozen heb.

Ik wens je veel succes met de operatie/amputatie en ik hoop dat ze snel weer de oude is!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 20:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen