Hond eet poep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28910
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 16:05

Ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem, dus ik ben op zoek naar mensen die dit herkennen en naar aanpak/oplossingen.

Mijn labrador reu (deze week 3) eet poep en ik vind het buiten dat het enorm slecht is ook supersmerig.
Ik heb de hond nu 8 maanden en hij doet dit vanaf het begin. Hij eet altijd hondenpoep van andere honden, nooit van zichzelf en nooit van andere dieren.
Het lijkt wel aangeleerd gedrag, hij is echt bewust op zoek en vreet alles wat hij tegenkomt. Ik heb er wat over gelezen en een oorzaak zou kunnen zijn te weinig aandacht/ afleiding op jonge leeftijd, bijvoorbeeld door leven in een kennel. Mijn hond heeft de eerste 2,5 jaar van zijn leven inderdaad in een kennel in de tuin gewoond, dus het zou iets kunnen verklaren.
Bij mij woont de hond in huis, hij is erg blij en ik merk geen enkele stress of ongelukkigheid bij hem. Hij krijgt genoeg en gevarieerde beweging en aandacht; aan de lijn, los, in het bos, spelen met honden, training, denkspelletjes. Hij krijgt standaard brok van Naturis en dat wordt afgewisseld of aangevuld met vlees en kauwdingen (spiervlees, gepofte kippenpoten, eitje etc).
Ik overweeg om in ieder geval een muilkorfje te kopen, want ik wil hem graag gezond (en enigszins fris...) houden. Maar dat haalt alsnog de drang niet weg.

Wie heeft hier ervaring mee? Hoe heb je dit aangepakt?

moonsparkle
Berichten: 21766
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:08

Ik kende ook een hond die dat deed, maar het was nooit opgelost. Maar hoewel ik veel honden ken, ken ik er dus persoonlijk maar 1 die dat doet. Ik vraag me ook af waarom. Die hond droeg ook een muilkorf, maar mensen denken dat wel al gauw dat het gaat om een agressieve hond.

Goof

Berichten: 28910
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 16:09

moonsparkle schreef:
Ik kende ook een hond die dat deed, maar het was nooit opgelost. Maar hoewel ik veel honden ken, ken ik er dus persoonlijk maar 1 die dat doet. Ik vraag me ook af waarom. Die hond droeg ook een muilkorf, maar mensen denken dat wel al gauw dat het gaat om een agressieve hond.


Exact en dat staat me dus onwijs tegen van zo'n muilkorf. Ik zou het liever anders oplossen.

belle_boef

Berichten: 10751
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:11

Ja hier zelf een hond die het doet. Hij is helemaal gezond maar de hond waarvan hij de poep dus eet niet. Die verteerd slecht. Hij zal het wel zien als een maaltijd. Ik moet er ook snel bij zijn om het op te ruimen.
Krijg het niet afgeleerd, opruimen en alert zijn is het enige wat werkt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110761
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:11


mika11

Berichten: 11120
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:16

Ik ken wel meer labradors en andere honden die dit doen, gewoon normale huishonden zonder verklaarbare reden waarom ze poep eten.

Er zijn allerlei middeltjes wat het poep eten moet stoppen maar lang niet altijd helpt dit.
Het is gewoon iets wat ze doen, heeft niet iets te maken met tekorten of stress etc.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110761
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:20

Barbet schreef:
Ik ken wel meer labradors en andere honden die dit doen, gewoon normale huishonden zonder verklaarbare reden waarom ze poep eten.

Er zijn allerlei middeltjes wat het poep eten moet stoppen maar lang niet altijd helpt dit.
Het is gewoon iets wat ze doen, heeft niet iets te maken met tekorten of stress etc.


In sommige gevallen kan het toch een tekort zijn. Onze witte herder deed dit ook en kwam wat vitamines en mineralen tekort.
Na een spuit van de DA en voedingsupplement was het over.
Maar het kan idd ook gewoon een vervelende bezigheid zonder goede reden zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:23

Helaas na 11 jaar nog geen oplossing gevonden. Kleine dame hier eet alleen kattenpoep. En ja dat ligt echt overal voor het opeten in mijn woonplaats. muilkorf soms om als het te gek wordt. Ze heeft soms tijdens wandelingen alleen neus voor het vinden van de stront.

Voeding is goed geen tekorten maar helaas regelmatig een kotsende hond met maag en darmklachten

Goof

Berichten: 28910
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 16:28

Cayenne schreef:
Barbet schreef:
Ik ken wel meer labradors en andere honden die dit doen, gewoon normale huishonden zonder verklaarbare reden waarom ze poep eten.

Er zijn allerlei middeltjes wat het poep eten moet stoppen maar lang niet altijd helpt dit.
Het is gewoon iets wat ze doen, heeft niet iets te maken met tekorten of stress etc.


In sommige gevallen kan het toch een tekort zijn. Onze witte herder deed dit ook en kwam wat vitamines en mineralen tekort.
Na een spuit van de DA en voedingsupplement was het over.
Maar het kan idd ook gewoon een vervelende bezigheid zonder goede reden zijn.


Hij moet volgende week sowieso naar de DA voor zijn inentingen, dus ik ga het zeker navragen daar.

Ik wil ook eens een week of 2 structureel sperziebonen extra gaan voeren om te ondervangen of het toch niet uit een hongergevoel voortkomt, maar ik heb zelf het idee dat het echt aangeleerd gedrag is.

Idd Karuna, ook de mijne is buiten soms alleen maar gefocust op het vinden en eten van poep.

Momo94
Berichten: 1120
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:39

Tip geef hem veendrenkstof van sanofor. Dan kunnen ze hun mineralen aanvullen.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:42

Mijn labrador doet dit ook, schijnt ook een typisch labradortrekje te zijn. Ze vinden het gewoon lekker..

Ik heb het nu aardig onder controle gekregen met hulp van onze trainster. Die heeft de trainings discs aangeleerd als sterk negatieve prikkel en daarna zijn we samen de stal in gegaan (alle poep is nl lekker volgens de hond, of die nou van paarden, schapen of honden komt). Belonen voor negeren en voor contact en discs bij te lang snuffelen (of eten). Daarna heb nog een week consequent met de discs rondgelopen (max 2-3x per wandeling ingezet) en toen was het zo goed als opgelost.
Af en toe slipt er nog een drolletje tussendoor, maar daar heb ik niet zo'n moeite mee. Zo gauw het weer vaker gebeurt (oftewel als ik er te soepel mee om ga) dan pakken we steeds het trainen weer even op en dan is even herinneren aan hoe het ook alweer zat eigenlijk voldoende.

grizzlybear

Berichten: 361
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:51

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor wel van andere mensen dat zij hun honden die poep eten eierkoeken geven en dat schijnt bij hen te helpen..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:55

Eierkoek aanvullende vitamine en mineralen olie enz niks helpt hier. Maakt ook niets uit of ze een volle maag heeft of niet. En ook alleen kattenpoep hier.

Er lopen nu schapen in de wijk dus vollop poep daarvan. Dat negeert ze volledig. Ook paarden poep in het bos. Niet interessant. En kattenstront ligt hier meer dan voldoende ivm half verwilderde katten en een extreme hoeveel kattenhouders.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:54

xmcw schreef:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor wel van andere mensen dat zij hun honden die poep eten eierkoeken geven en dat schijnt bij hen te helpen..


hier heeft dat inderdaad geholpen bij onze Sheltie reu, inmiddels wel bijna 12 jaar geleden dus het fijne weet ik er niet meer van.

KimD

Berichten: 20454
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:12

Wat Cayenne zegt klopt, het duid in heel veel gevallen op een tekort. Maar veel baasjes erkennen dit niet als zodanig omdat het smerig is. Dat klopt zeker, maar het is ook niet meer dan de natuur, als er een tekort is moet dat opgelost worden.

Onze honden eten bijvoorbeeld paardenstront, paarden verteren lang niet alles en hebben vaak nog voedingsstoffen in hun poep die een hond goed kan gebruiken. Aangezien onze paarden leven van gras en water, en verder niks krijgen heb ik er geen probleem mee.

Aangezien je volgende week naar de DA gaat zou ik dit zeker even aankaarten!

De enige oplossing om het hele probleem van het vreten tegen te gaan is een muilkorf.

Fid

Berichten: 140
Geregistreerd: 09-03-16
Woonplaats: Oirlo

Re: Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 20:36

Wij hebben een kruising labrador gehad die dat ook deed. Ik gaf hem eens in de week 2 weken vuile pens. Kan je ook bij de supermarkt kopen in de diepvries. Ik haalde die altijd bij de slager. Sinds ik dat gaf at hij geen hondenpoep of andere poep meer. In pens zitten heel veel m8niralen en vitaminen die ze dan toch te kort komen.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 20:54

Uitwerpselen eten kan verschillende oorzaken hebben.
Zowel aangeleerd gedrag dat later onbewust is bekrachtigd als tekorten in het voedingspatroon.
Het eenvoudigst op te lossen is een tekort aan kalium en dat kan je oplossen met banaan bij te geven (na een week of twee zou je dan verbetering moeten zien), de andere oorzaken vragen een aanpak op trainingsniveau of eventueel bloedonderzoek bij dierenarts om specifieke tekorten vast te stellen.

ellepel

Berichten: 47398
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 21:13

Ik kreeg vroeger de tip bij mijn poepetende hond om dagelijks een schoteltje biogarde te geven.
Geen yoghurt of andere zaken,maar echt biogarde.
Na een week is de hond gestopt met poep eten.
Heeft inderdaad te maken met darmflora, missende mineralen etc

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 21:14

Wij hebben een labrador gehad die dat ook deed. Puck heeft een slechte start gehad in haar leven en zat vaak opgesloten in een kleine ruimte. Ze kreeg regelmatig lange tijd geen eten, waardoor ze zichzelf had aangeleerd der eigen poep te eten.

Uiteindelijk is ze bij ons terecht gekomen (gevonden op straat en via een vrouwtje die haar af en toe aandacht gaf achter haar verleden weten te komen, zij kon helaas niet voor Puck zorgen en zo hebben wij er uiteindelijk gehouden). Het was de meeste geweldige hond, de liefste en meest geduldige hond ooit. Er was alleen 1 probleem die er nooit meer uit is gegaan... We hebben echt van alles geprobeerd, maar als het er eenmaal in zit, gaat het er echt (bijna) niet uit.

Goof

Berichten: 28910
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 19:29

Mmm, biogarde, banaan, pens, nogal wat verschillende tips dus....

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:42

Mijn labrador doet het ook. Al vanaf pup en ook dat van haarzelf. Ik heb ook al veel geprobeerd en krijg het niet afgeleerd. Ik probeer ook alert te zijn en dan kan ik het soms voorkomen. Ik maak me er niet zo druk meer over. Mijn labrador wordt 4.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:37

Poep eten is vaak zelfbelonend gedrag (ze vinden het lekker) en daarom enorm lastig af te leren.

Wellicht dat het gebruik van de John Fisher-disk zou kunnen helpen. Dit moet wel met beleid door een ervaren trainer (of met behulp van) worden aangeleerd.

Er zijn meerdere manieren om te gebruiken. Gebruik als correctie door middel van gooien is niet zoals het eigenlijk bedoeld is, maar ik heb in mijn omgeving hier wel goede resultaten mee gezien. Misschien niet het meest vriendelijk, honden schrikken zich een hoedje, maar aan de andere kant ook weer niet zo erg dat het nooit gebruikt mag worden imo. Altijd goed doordacht en in beginsel onder de juiste begeleiding uiteraard!!

Kabayo

Berichten: 14075
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:43

Die van mij eet paardenpoep en corrigeren werkt niet. Ze zijn zo snel en de poep is voor hun een beloning. Vaak ben ik op stal druk bezig en kan ik niet de hele tijd opletten. Heb daarom een muilkorf aangeschaft. Die heeft ze ong 4 maanden omgehad. Nu ben ik rustig aan het afbouwen en merk dat ze het steeds minder probeerd. Als ze echt weer zon poep eet dag heeft dan doe ik hem wel even om. Dit is meestal maar even tot ik heb uitgemest en aangeveegd. Dan ligt er ook niks meer

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:54

Hier ook 1 die alles eet en die heeft een korfje om, als ze aan de lijn zit dan probeert ze het eigenlijk niet meer maar als ze los loopt vreet ze echt alles wat ze kan vinden dus die heeft ook een korfje om. We hebben verschillende keren in het ziekenhuis gezeten vanwege haar eetgedrag :x ik vond de korf ook niet fijn maar nu ben ik er blij mee dat ik niet steeds zorgen hoef te maken dat ze weer ziek wordt...

Dus ondanks dat het niet je ding is raad ik toch een korf aan en dan afleren en steeds de korf minder omdoen.

Goof

Berichten: 28910
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 10:10

En wat voor muilkorf hebben jullie dan? Er zijn best wel wat soorten. Zo'n snuitje? Of echt zo'n hekwerk?