Welk ontwormingsmiddel voor katten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Welk ontwormingsmiddel voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 12:28

Ik heb 2 katten die buiten lopen in het buitengebied. Ze eten dus van alles van muizen tot kikkers. Ik ontworm altijd met Milbemax maar merk dat deze maar heel kort werkt, misschien een maand of 2.

Welke ontwormingsmiddelen gebruiken jullie en welke bevallen?

Warboel
Berichten: 14683
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Welk ontwormingsmiddel voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:52


xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:14

Maar een ontworming werkt ook preventief op dat moment en niet een lange tijd.

Dus als er wormen zijn dan ontworm je en dit herhaal je na 2 weken(alleen als er wormen zijn!). Onderhoud is 4x per jaar(dus preventief)

Een ontworming beschermt niet 3 maanden. Een ontworming werkt gewoon 1 keer om op te schonen.

Lastig uitleggen zo.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:49

xDenies schreef:
Maar een ontworming werkt ook preventief op dat moment en niet een lange tijd.

Dus als er wormen zijn dan ontworm je en dit herhaal je na 2 weken(alleen als er wormen zijn!). Onderhoud is 4x per jaar(dus preventief)

Een ontworming beschermt niet 3 maanden. Een ontworming werkt gewoon 1 keer om op te schonen.

Lastig uitleggen zo.


Klopt al kun je het niet echt preventief noemen dan. Als er op dat moment geen wormen zijn doet het namelijk niks.

Ik zelf laat 4x per jaar ontlasting testen. Zijn er geen wormen, ontworm ik ook niet. En als ze er wel zijn met Milbemax, prima middel.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:01

Als je katten grote jagers zijn is volledig wormvrij houden een illusie. Met elke muis krijgen ze weer een lading wormen binnen.

Je ontwormd dus om het enigszins binnen de perken te houden en milbemax is daar een prima middel voor.

Ik heb ook jagende katten en ontwormd wanneer ze er te vermoffeld uitzien. In de 'buitenloopjaagtijd' (alle seizoenen behalve winter dus) is dat ongeveer om de 3 maanden.
Houdt ze niet volledig wormvrij maar verhinderd dat ik een wandelend wormenhotel op schoot heb.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 18:22

Ik heb altijd gedacht dat ontworming gewoon een tijdje werkt :o. Weer wat geleerd dus :D :D.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:10

Idd... wist ik ook niet! Dacht dat het net als bij paarden wel een poosje beschermde.

Advies gevraagd: kat hier eet minimaal 2 muizen per dag, is in zomer ook veel dunner. Hij hoest weleens, en van de vorige kat weet ik dat er dan ook iets met wormen aan de hand is. (Die gaf direct na ontwormen wormen over, sorry voor vieze praat ;( )

Wat helpt hier het beste tegen? Ik heb al veel preparaten gehad namelijk. En hoe vaak moet dat dan, gezien de hoge infectiedruk?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Welk ontwormingsmiddel voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:12

In de zomer eten ze vaak kikkers, daar worden ze mager van. En wormen krijgen ze ook van vlooien die ze stuk bijten dus en ontvlooien en ontwormen, merk alleen dat de meeste vlooienmiddelen steeds slechter werken.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:13

Hij zal vast ook kikkers eten inderdaad.... Vlooien heeft ie zeker weten (nog) niet. Geven kikkers ook wormklachten?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Welk ontwormingsmiddel voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:15

Geen idee maar mager worden ze er wel van.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:17

Ik gebruik 's zomers (van mei tot augustus/september, beetje afhankelijk van het weer) Frontline of iets dergelijks; je pakt dan vlooien, teken en een deel van de wormen ineens. Milbemax 3-4 keer per jaar.

Je kunt ook elke maand een antivlooienmiddel gebruiken en vaker ontwormen. Ik heb begrepen dat vooral kikkers en muizen veel wormbesmetting geven. Onze katten lopen ook vrij buiten en pikken dus heel wat op. Ondanks de frontline, heeft de ene ex-kater 7-12 teken per dag en de andere 4-7; onze oude poes heeft er maar 1-3 per dag. Ik vermoed dat de teken enigszins ummuun zijn geworden. Maar voor wormen lijkt het allemaal nog wel okay. Je kunt ze soms in ontlasting of braaksel zien... ik zie niks, maar ontworm ook geregeld.

GigiGlitter

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:08

Hevonen schreef:
Ik gebruik 's zomers (van mei tot augustus/september, beetje afhankelijk van het weer) Frontline of iets dergelijks; je pakt dan vlooien, teken en een deel van de wormen ineens. Milbemax 3-4 keer per jaar.

Je kunt ook elke maand een antivlooienmiddel gebruiken en vaker ontwormen. Ik heb begrepen dat vooral kikkers en muizen veel wormbesmetting geven. Onze katten lopen ook vrij buiten en pikken dus heel wat op. Ondanks de frontline, heeft de ene ex-kater 7-12 teken per dag en de andere 4-7; onze oude poes heeft er maar 1-3 per dag. Ik vermoed dat de teken enigszins ummuun zijn geworden. Maar voor wormen lijkt het allemaal nog wel okay. Je kunt ze soms in ontlasting of braaksel zien... ik zie niks, maar ontworm ook geregeld.


De meeste wormen kun je niet zien met het blote oog! Dat is een fout die veel mensen maken. En als er wormen in het braaksel zitten, heeft het dier ernstige worminfectie.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Welk ontwormingsmiddel voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:14

Sinds wanneer doet Frontline ontwormen?

GigiGlitter

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:32

xDenies schreef:
Sinds wanneer doet Frontline ontwormen?


Niet! Alleen vlooien, teken en luizen inderdaad. :j

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Welk ontwormingsmiddel voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:42

Als poes veel muizen en kikkers vangt, dan vaker ontwormen dan 4x per jaar, als het moet zelfs maandelijks.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:44

Mag ik hier even een vraag stellen ? :) welk middel raden jullie aan voor een verfrommelde zwerfkat?
Geen idee wat ze nog meer eet buiten ons voeren om.
Aanraken gaat niet dus liefst iets wat smakelijk zelf op word gegeten :=

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:12

GigiGlitter schreef:
xDenies schreef:
Sinds wanneer doet Frontline ontwormen?


Niet! Alleen vlooien, teken en luizen inderdaad. :j


Ik was al bang dat ik gek werd :') Heb deze producten maar 20x keer per dag in mijn handen .. dus tsja.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Welk ontwormingsmiddel voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:22

Frontline werkt uberhaupt niet zo super goed meer heb ik het idee.

Advantage of nog beter; Stronghold. Die werken goed! Kan idd iedere maand (iig bij Advantage)

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:31

Bij frontline zie je al veel resistentie tegen vlooien.
Preventief werkt het nog redelijk, maar op het moment dat er vlooien zijn doet het eigenlijk niks meer.

Qua ontwormen kan je ook profendor gebruiken. Dat is een pipetje, werkt ook fijn. :j