Wanneer maak je de beslissing?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:13

Slechte nieren takelen altijd verder af....altijd je kunt ze stabiliseren met voer, maar uiteindelijk wennen ze daaraan en gaat de aftakeling van nieren verder.
Bij de ene kat sneller dan de andere.

Mijn kat at als een dijker, en wilde vaak nog even naar buiten enige waar ik het aan merkte en toen was het te laat dat tie mager werd en je zag dat de spieren werden opgegeten.

Als ik het eerder had gezien had een dieet wellicht nog tijdje geholpen.
Nu was de beste optie, spoelen nieren, infuus, voeding en bloedprikken elke maand en zou ik zijn leven kunnen verlengen met 1-6 maanden.
Kosten 2500€.... koos voor spuitje heb hem zelf niet meer mee naar huis genomen om afscheid te nemen

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:31

Jolynne schreef:
Zijn nierwaarden waren niet zo drastisch dat hij op een nierdieet moest, enkel Seminstra krijgt hij.

Erg bijzonder. En ook wel bijzonder dat je zijn waarden dan tussentijds niet hebt laten controleren omdat de nieren nou eenmaal steeds verder achteruit gaan. En al helemaal al in de afgelopen drie maanden aangezien je al weet dat hij daar last van heeft en het afvallen een verslechtering kan betekenen?

En zo zonde dat je hem juist seniorvoeding geeft, wat een nog grotere belasting voor de nieren is dan gewoon voer. Op je vraag 'wanneer is het genoeg' is dan ook mijn antwoord dat als je hem niet wil laten onderzoeken en daarnaar handelen het dan nu genoeg is.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:42

En bedankt voor je 'nuttig' antwoord, alsof ik niets om mijn kat geef en in het domme weg zo maar iets doe. :\

Deze kat is mijn alles en ik heb werkelijk alles over voor hem, alles wat er veranderd in in voer etc. is allemaal in overleg met de dierenarts besloten. Zelf ga ik niet aanpassen met dingen waar ik geen verstand van hem, daarvoor is hij mij teveel waard! En bijzonder? Dierenarts zei dat z'n nieren eigenlijk op zich goed waren, waardoor er niet om de zoveel tijd bloed moest afgetrokken worden. Afgelopen januari is er toevallig nog bloed getrokken en toen was alles gewoon goed, zijn nierwaardes waren stabiel gebleven tegenover in september..dus dat ik nog niet aan de alarmbel getrokken heb is compleet fout gedacht. Zelf nog vorige maand contact gehad met de dierenarts over hem. Maar morgen word de dierenarts nogmaals gecontacteerd, om nogmaals (!) bloed te laten trekken.

Maar ik zal dit topic laten voor wat het is, ik heb m'n antwoord al gehad.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:09

Hoe gaat het nu met je kat Jolynne?


Jolynne schreef:
Deze kat is mijn alles en ik heb werkelijk alles over voor hem, alles wat er veranderd in in voer etc. is allemaal in overleg met de dierenarts besloten. Zelf ga ik niet aanpassen met dingen waar ik geen verstand van hem, daarvoor is hij mij teveel waard! En bijzonder? Dierenarts zei dat z'n nieren eigenlijk op zich goed waren, waardoor er niet om de zoveel tijd bloed moest afgetrokken worden. Afgelopen januari is er toevallig nog bloed getrokken en toen was alles gewoon goed, zijn nierwaardes waren stabiel gebleven tegenover in september..dus dat ik nog niet aan de alarmbel getrokken heb is compleet fout gedacht. Zelf nog vorige maand contact gehad met de dierenarts over hem. Maar morgen word de dierenarts nogmaals gecontacteerd, om nogmaals (!) bloed te laten trekken.

Goed om te lezen dat je al wel met hem naar de DA was geweest. Maar wat je zegt over het voer vind ik inderdaad erg bijzonder, vooral van de dierenarts dus. Misschien zie ik iets over het hoofd maar ik vind het ongelofelijk dat een dierenarts belastende seniorvoeding adviseert voor een nierkat, maakte het nog uit welk merk? Ik heb te weinig info om te zeggen dat ik het geen goede DA vind maar als ik jou was zou ik toch wat onderzoek doen en even goed bij jezelf (en anderen) nagaan of dit wel degene is waar je bij wil blijven.

Als je niet voor specifieke niervoeding wil gaan dan zou ik overstappen op blikvoeding van animonda carny (en geen brok ernaast voeren). Dat is geen nierdieet maar zit er wel heel dicht bij in de buurt, enige vervelende is dat ze geen waarden van de (in meen) fosfor opgeven. Ik heb al van een hoop nierkatten gehoord dat ze het er heel goed op doen. Een nierkat kan zich echt flink beroerd voelen op verkeerde voeding.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 16:15

Even getwijfeld of ik een update zou plaatsen, maar ik doe het toch. :)

Dag nadat ik dit topic opende heb ik een afspraak gemaakt met de dierenarts om een gehele controle en een nieuw bloedonderzoek. Dag nadien had ik al het resultaat en nierwaardes waren verslechterd, we mochten dus beginnen met het nierdieet. Hij at het min of meer goed, maar zijn eetlust wakkerde niet aan..maar hij is een moeilijke eten, dus wie weet was het omdat het de verkeerde smaak was. 8 mei dus terug naar dierenarts met kat, hij was toen 3,87 gewogen en in overleg beslist om over te gaan naar een ander smaakje en het ging weer enkele dagen goed, maar nadien minderde de interesse in het eten. Ik merkte dat naarmate de dagen vorderde sinds het laatste bezoek, hij begon te veranderen in gedrag en af te vallen. Afgelopen zondag wogen we hem op de personenweegschaal op 3,3kg..niet goed dus.

Maandag al wenend gebeld naar de dierenarts, om te zeggen dat het genoeg was en we hem wouden laten inslapen. Onze afspraak stond om 15u30, uiteindelijk is dit uitgelopen naar 16u omwille een spoedgeval. We gingen met z'n drieën met een bang en gebroken hartje naar toe en Dikkie, die snapte het maar niet waarom we weenden en hem zoveel (ofja meer) aandacht gaven. Om 16u mochten we in de praktijkruimte gaan en werd Dikkie nogmaals gewogen, hij woog toen nog maar 3,1kg..dus 200gr afgevallen in nog geen 24u tijd. Dierenarts zei dat we er goed aan deden, dat hij ook zag dat Dikkie in een korte tijd naar een nog fit ogende kat naar een schim van zichzelf was geworden..Dikkie was blijkbaar al bezig met afscheid te nemen van ons, want hij was al iets uitgedroogd. Na het wegen en praten ging het eerste spuitje, voor hem rustig te laten slapen erin. Het was toen min of meer 10min wachten tot hij volledig in slaap zou zijn. Die minuten waren de ergste minuten van mijn leven, maar toch hield ik hem met alle liefde vast in mijn armen en bleef ik hem maar knuffelen, kusjes te geven, aaien en woorden toe te spreken dat het mij speet en dat hij mijn beste vriendje was, dat ik hem voor altijd zou missen. Nadien diende de dierenarts de 2e spuit toe, voor zijn hart stil te leggen en dat was het moment dat ik volledig brak, dat is besefte dat dit ons laatste moment was. Ik zei hem dat het goed was en hij snel terug thuis zou zijn, enkele seconden later stopte het hartje met kloppen.

Op 14/08/2004 om +-17u is hij geboren en heb ik hem ter wereld geholpen als 8 jarig meisje, maandag 20/05/2019 om 16:29 ben is hij vredig heengegaan in mijn armen. Ik hem mijn slechtste momenten, maar ook mijn beste momenten in mijn leven kunnen delen met hem en ik had nog zo graag gewild dat hij er ook zou geweest zijn als ik mijn eerste kindje zou krijgen, helaas is dat niet meer zo. Maar ik ben hem zo dankbaar voor de vele jaren liefde, vriendschap en affectie ik heb gekregen van hem.

Afbeelding

Het gemis zal altijd blijven, maar vooral de eerste 2 dagen waren zo verschrikkelijk moeilijk en vooral omdat we nu ook enkele gewoontes moeten aanpassen in huis, zoals de binnendeuren niet meer op slot doen. Dikkie vond het namelijk altijd leuk om zelf te bepalen welke ruimte hij in ging, dit deed hij door gewoon aan de deurklink te hangen en zo de deur te openen..tot ons grootste ergernis, gezien hij maar al te goed wist dat hij niet in deze ruimtes mocht gaan. De vele knuffels, aaitjes etc die we dagelijks van hem kregen. En vooral het in slaapvallen is moeilijk, want ik heb van mijn 8 jaar tot afgelopen zondag nog geen enkele dag/nacht gehad, waarbij ik in slaap viel met hem in mijn armen, als soort van levende knuffel. Afgelopen week heb ik dus ook heel slecht geslapen, tot zelfs niet. Gisteren mochten we zijn urne gaan ophalen en pas vannacht heb ik goed kunnen slapen, ik heb maar liefst 14 uur geslapen.

Maar hij is gelukkig terug thuis en heeft een mooi plekje gekregen op ons nachtkastje, samen met onderstaande foto <3
Afbeelding

Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 08:48

Fijn dat het inslapen rustig is gegaan en je hem zo begeleid hebt op zijn laatste reis. Prachtige foto en mooie urn. Veel sterkte met het gemis!

Spotje2
Berichten: 81
Geregistreerd: 22-10-18

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 09:13

Sterkte met het verlies!

MareVeer
Berichten: 195
Geregistreerd: 06-08-13

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 09:33

Hier wil ik toch even op reageren..
Wat een prachtige kat was Dikkie toch <3
De blik in zijn ogen spreekt boekdelen en vanuit je verhaal lees ik dat hij een heel fijn leven met jou heeft gehad. Dat is hem aan te zien! Sterkte met het verlies van je maatje, je hebt het beste gedaan en hij zal je dankbaar zijn. Moge hij nu rusten in vrede Y;(

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 09:56

Toch je maatje moeten laten gaan. Heel sneu. Veel sterkte

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 09:57

Och jee. Heel veel sterkte met dit verlies.(pink meteen een traantje weg)

Hij was echt een prachtige rooie.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 11:47

Hij was zeker prachtig, zowel van innerlijke als uiterlijk. Ik ben echt dankbaar dat ik hem toch nog zo lang bij mij heb kunnen hebben en hem de beste tijd van zijn leven heb gegeven. De liefde die ik van hem kreeg, die zal ik zeker weten niet van een ander kunnen krijgen.

Het klinkt raar, maar het gemis in huis is wel minder omdat we nog een andere kat hebben. Als Bisous hier niet zou zijn, dan was het huis echt heel leeg en zou het nog harder aankomen. Vorig jaar hebben we haar in huis gehaald toen ze eenmaal van de moeder weg mocht, niet omdat ik perse 2 katten wou hebben, maar omdat ik wist dat er ooit een dag zou aankomen dat we Dikkie moesten laten gaan en het gemis dan veel harder zou zijn.

Sinds dat Dikkie weg is is Bisous ook compleet veranderd in gedrag tegenover ons, alsof ze het aanvoelt. Anders was ze nooit echt een kat voor op te pakken, aandacht vragen en te knuffelen. Maar sinds Dikkie weg is zoek ze ons alsmaar op en blijft ze echt tegen mij aanplakken, urenlang op schoot komen liggen en knuffels vragen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:41

Ja dat was hier ook. Toen Boris wegviel werd Fausto ook aanhaliger.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:01

Heel veel sterkte met het verlies van Dikkie, denk wel dat het de enige juiste keuze was Y;(

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:37

Tranen in mijn ogen. Heel veel sterkte met het verlies van dikkie Y;(

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:58

Veel sterkte met je verlies. Ik weet hoe het voelt. Inmiddels 4 katten moeten laten gaan. Nu mijn 18 jarige aan t monitoren. Doof, dement, vorig jaar 2x onder narcose voor tanden. Maar onze ouwe heeft er nog zin in. Gaat nog graag een half uurtje naar buiten om daarna paar uur te slapen. Nogmaals heel veel sterkte, virtuele knuf!

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wanneer maak je de beslissing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:26

Sterkte met het verwerkenn! Y;(

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:29

NatasjavE schreef:
Ja dat was hier ook. Toen Boris wegviel werd Fausto ook aanhaliger.

Dat hoor ik vaker. Ts,gecondoleerd !

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:14

Sterkte met het verlies Y;( . Je hebt hem een fijn leventje kunnen geven en nu hij zo ziek was hem verder lijden bespaard! Het is niet makkelijk je diertje te moeten laten gaan, maar je had hem ook niet veel langer kunnen laten lijden. Het was een mooie kat.