Wanneer laat je een hond inslapen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Wanneer laat je een hond inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 10:38

Hoi,

Dat is een vraag die in mijn hoofd omgaat sinds onze hond toch achteruit gaat op 16 jarige leeftijd.

Ze wordt nu echt heel oud, ze is helemaal doof kan niet altijd meer even goed lopen. Ook wordt ze echt heel dun en kan haar plasjes niet meer ophouden, ze doet het elke dag wel 4 a 5 keer in huis. Ook heeft ze overal (kanker?) bultjes.

Maar ze is nog zo goed te pas, ze is echt nog heel blij en eet nog heel erg goed. Dus dan vraag ik mij af wanneer is het genoeg geweest?

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Wanneer laar je een hond inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:46

Ik ben zelf dierenarts en krijg deze lastige vraag regelmatig. Er is een boekje wat wij altijd gratis meegeben bij twijfel en het heet: zijn we niet te vroeg?

Veel eigenaren helpt dit om wat zakelijker en zonder emotie een afweging te maken. Ik heb de tekst ook op deze webpagina gevonden: https://crematiehuisdier.nl/euthanasie.html

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:47

Voor mij zou het zijn: als leven lijden wordt.

Sterkte met je besluit, en wat heeft ze in ieder geval nu al een mooie leeftijd gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:48

Dat is een vraag waar enkel jij antwoord op kunt geven. Iedereen gaat hier een ander antwoord op geven.

Voor mij persoonlijk was dit al genoeg om in te slapen. Je spreekt jou zelf ook tegen, waardoor ik vermoed dat er een deel ontkenning bij is: ze is helemaal doof kan niet altijd meer even goed lopen en Maar ze is nog zo goed te pas Tenzij je dat laatste in een andere context bedoeld, maar hier wil dat zeggen dat ze dan nog goed loopt, wat blijkbaar niet altijd meer het geval is.

Stoppen met eten is het laatste dat elk dier doet voor ze sterven. Als ze daarmee stoppen ben je al te laat in mijn ogen. Ik persoonlijk zou zeggen dat het genoeg is geweest. Ze heeft een mooi leven gehad.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 10:51

DeMolenhoek schreef:
Dat is een vraag waar enkel jij antwoord op kunt geven. Iedereen gaat hier een ander antwoord op geven.

Voor mij persoonlijk was dit al genoeg om in te slapen. Je spreekt jou zelf ook tegen, waardoor ik vermoed dat er een deel ontkenning bij is: ze is helemaal doof kan niet altijd meer even goed lopen en Maar ze is nog zo goed te pas Tenzij je dat laatste in een andere context bedoeld, maar hier wil dat zeggen dat ze dan nog goed loopt, wat blijkbaar niet altijd meer het geval is.

Stoppen met eten is het laatste dat elk dier doet voor ze sterven. Als ze daarmee stoppen ben je al te laat in mijn ogen. Ik persoonlijk zou zeggen dat het genoeg is geweest. Ze heeft een mooi leven gehad.

Ja ik bedoel dat ze geestelijk echt nog vrolijk is.

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Re: Wanneer laat je een hond inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:57

Voor mij persoonlijk zou ik er voor kiezen haar in te laten slapen. Ze heef een mooie leeftijd bereikt. En je bewaard haar hiermee voor meer pijn / ongemakken.

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Wanneer laat je een hond inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:00

Wanneer is het tijd?
Moeilijke vraag, met eigenlijk maar 1 antwoord, namelijk als het baasje het tijd vind.
Zo te lezen is het voor jouw hond genoeg geweest.
Maar jij moet er vrede mee gaan hebben.
Pas dan kan je die keuze maken

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Wanneer laat je een hond inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:07

Goh... dit zou mijn vraag kunnen zijn.
Onze Jip wordt in september 16 jaar en hij is zo dement als een deur... stram, blind & doof. Hij snapt het allemaal niet meer, maar is nog wel vrolijk op zijn manier en eet nog graag. Maar zie hem wel snel achteruit gaan.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:10

Zo lang jij denkt dat ze nog plezier uit haar leven haalt is het toch prima? Er wordt hier altijd zo makkelijk geroepen mooie leeftijd laat maar inslapen. Tuurlijk zijn ze op deze leeftijd minder mobiel maar dit wil niet zeggen dat ze geen voldoening meer uit het leven halen. Jij ziet haar elke dag, bokt niet.

Je moet wel goed in de gaten houden wanneer ze meer gaat inleveren. Wij hebben onze mechel van 13,5 in februari in laten laten slapen. Die mankeerde de laatste twee jaar van alles, artose, spondylose, dementie en op het laatste ook kanker. Met medicijnen, een jas in de winter, extra kleedjes in haar mand etc. hebben we haar comfortabel gehouden en zij heeft genoten van de extra aandacht. Toen ze stopte met eten hebben we het twee dagen aangekeken en de knoop doorgehakt.

Je kent je hond het beste, ze geven het zelf aan, als eigenaar weet je dat moment echt wel te herkennen. Jouw twijfel is alleen maar goed, je kijkt kritisch naar de situatie zoals een goede eigenaar moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:32

Als jij denkt dat het tijd is..
Voor mij verschilt dat per hond. Mijn eerste herder is op een dag na 11 geworden, hij had spondylose maar met pijnstillers ging dat nog goed, daarna kreeg hij last van zijn alvleesklier, waarschijnlijk een tumor en hij had pijn. Zelfs een combi van pijnstillers werkten niet dus toen heb ik de keuze gemaakt.
Hij was qua gedrag gewoon oud, een opa, dus hij deed zelf al rustiger aan, toen die alvleesklier er bij kwam zag je dat hij op was, voor die tijd ging alles nog prima.

Mijn 2e herder is maar 8,5 geworden, hij had HD aan één heup met artrosevorming en spondylose. Het lastige met hem was dat hij als pup geen goede start gehad heeft waardoor hij veel gemist heeft en snel in paniek raakte van de simpelste dingen zoals zijn staart optillen of zijn rug bij langs gaan, en dat hij qua karakter ook geen hond was die zich snel over dingen heen kon zetten en zich als een oudere hond gedroeg.
Als ik zelf thuis aan zijn rug voelde of ik ergens een reactie van pijn kreeg stond hij al strak en als ik klaar was ging hij als een tornado door het huis, zoveel spanning gaf dat al, fysio was dus voor mij geen optie.
Zwemmen kon hij ook niet goed (herstellen ook niet als er iets mis ging) en hij is ooit eens tijdens het zwemmen in paniek geraakt omdat de grond ineens weg was, het heeft me 3 jaar gekost om hem op een vaste plek een rondje zonder mij te laten zwemmen, op andere plekken durfde hij nog steeds niet en schrok zich nog kapot als het te snel diep werd, een hondenzwembad viel dus ook al af..
Qua behandelingen hebben we gekozen voor injecties die zijn spieren moesten helpen en pijnstillers/ontstekingsremmers, verder niet meer los en kortere wandelingen. Dit is tot het eind eigenlijk een dilemma geweest want 5 minuten per keer aan de lijn wandelen trok hij geestelijk gezien niet, hij was nog jong in zijn hoofd en gewend om door het bos te banjeren, het was ook geen hond die zich dan overgaf dus de wandelingen maar weer iets langer gemaakt met een paar keer per week een stukje hardlopen er bij. Dit werkte wel tot de injecties niet meer hielpen en de dierenarts zei dat hij niet meer op zijn bed mocht liggen, niet meer mee mocht in de auto, terug moest naar 5 minuten per keer wandelen zonder hardlopen en hij desnoods buiten aan een touw in de tuin kon zodat hij toch buiten was. Hij viel ook om omdat zijn spieren het niet meer op konden vangen en toen heb ik de keuze gemaakt om niet alles nu nog te gaan verbieden en geen strijd met hem aan te gaan tot hij slecht genoeg was om te gaan. Hij kon niet niks doen, daar werd hij niet gelukkig van.. Ik heb toen op vrijdag gebeld voor een afspraak op dinsdag en in die tussentijd heb ik hem op de volle dosis pijnstillers gezet en zijn we weer lekker naar het bos gegaan en heeft hij nog kunnen zwemmen op zijn vaste plekje. Geestelijk gezien had ik weer de hond die ik had en genoot hij nog volop, lichamelijk gezien heb ik wel de bevestigingen gekregen dat ik niet langer moest wachten. Het schoot in zijn heup waardoor hij zwaar kreupel gewoon door denderde en hij is op dinsdag nog 2 keer omgevallen en zwalkte.. Geestelijk gezien was hij dus nog echt wel goed zolang we die dingen deden maar dat kon zijn lichaam niet meer aan, en zijn geest kon het dan weer niet aan om al die dingen niet meer te doen.
Ik heb me wel echt zwaar klote gevoeld in de aanloop naar de euthanasie maar ik ben wel heel blij dat ik het zo gedaan heb en dat hij tot het einde heeft kunnen genieten.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Wanneer laat je een hond inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:45

Voor mij zou het tijd zijn als de hond niet meer kan doen wat hij wil doen. Of dit nou door een amputatie of ouderdom is. Als een hond wil rennen maar zijn lijf kan niet meer, dan is het genoeg geweest. Als een hond graag uren uit het raam staart en lekker in zijn land ligt maar is hier fysiek niet meer toe in staat, dan is het genoeg geweest.

Denk aan je hond aan toen ze nog een jong, blij ei was. Wat was toen haar favoriete bezigheid? Kan ze dat nog? Zo niet, mist ze het?

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Wanneer laat je een hond inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:47

wij hebben bij onze oude hond de keuze gemaakt op het moment dat hij omviel en niet begreep wat er gebeurde. ze zag de "paniek" in zn kleine oogjes. toen zijn we gelijk in de auto gestapt en naar de da gereden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:07

Petrichor schreef:
Hoi,

Dat is een vraag die in mijn hoofd omgaat sinds onze hond toch achteruit gaat op 16 jarige leeftijd.

Ze wordt nu echt heel oud, ze is helemaal doof kan niet altijd meer even goed lopen. Ook wordt ze echt heel dun en kan haar plasjes niet meer ophouden, ze doet het elke dag wel 4 a 5 keer in huis. Ook heeft ze overal (kanker?) bultjes.

Maar ze is nog zo goed te pas, ze is echt nog heel blij en eet nog heel erg goed. Dus dan vraag ik mij af wanneer is het genoeg geweest?

Als het om mijn hond ging; allang. Ik zou niet aarzelen een hond in te slapen wiens medische toestand zó slecht is.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:15

Ik denk dat veel dieren eerder te laat dan te vroeg ingeslapen worden.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 17:22

Ja ik vind het moeilijk hoor, vandaag speelde ze zelfs met de bal en leek het wel een jonge hond. Gisteren had ze moeite met lopen.

Haar favoriete bezigheden zijn eigenlijk altijd wel eten geweest en dat doet ze nog steeds. Tegen etenstijd loopt ze je nog steeds net zolang in de weg tot ze haar voer krijgt.

Op dagen zoals gisteren dan denk ik echt hm misschien ben je beter af als we je laten gaan, maar zoals vandaag denk ik weer hoe kan je een hond in deze goede toestand laten gaan?

Ik heb er vandaag heel goed over nagedacht maar ik denk dat haar toe stand op dit moment nog te goed is om haar te laten gaan. Dan voelt het voor mij alsof ik haar af laat maken omdat ze een last is, plast veel in huis etc. Maar eerlijk is eerlijk, ik denk niet dat het nog lang duurt.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 06-05-19 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:24

Zolang het leven niet meer waardig is voor het dier houdt het voor ons op. Wij hebben dus besloten dat als ons hondje dement wordt, urine niet meer op kan houden en zijn huidige klachten erger worden dat het ophoudt.

Vind je dat het leven nog waardig is voor je hond? Zo ja, kijk het nog even aan en bij nog meer achteruitgang zou ik het een mooie tijd voor afscheid vinden. Zo nee, dan is de lastigste beslissing toch echt de beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:24

En hoe zijn de goede dagen tegenover de slechte? Met af en toe een slechte dag zou ik nog kunnen leven. Maar als een slechte dag regelmatig begint te komen, dan heeft ze dus ook heel vaak (te) veel pijn en ongemak.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 17:26

DeMolenhoek schreef:
En hoe zijn de goede dagen tegenover de slechte? Met af en toe een slechte dag zou ik nog kunnen leven. Maar als een slechte dag regelmatig begint te komen, dan heeft ze dus ook heel vaak (te) veel pijn en ongemak.

Ik denk 60% goed 20% mwah en 20% slecht.

Maar ze is natuurlijk altijd mager en plast ook elke dag in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:27

Petrichor schreef:
Ja ik vind het moeilijk hoor, vandaag speelde ze zelfs met de bal en leek het wel een jonge hond. Gisteren had ze moeite met lopen.

Haar favoriete bezigheden zijn eigenlijk altijd wel eten geweest en dat doet ze nog steeds. Tegen etenstijd loopt ze je nog steeds net zolang in de weg tot ze haar voer krijgt.

Op dagen zoals gisteren dan denk ik echt hm misschien ben je beter af als we je laten gaan, maar zoals vandaag denk ik weer hoe kan je een hond in deze goede toestand laten gaan?

Ik heb er vandaag heel goed over nagedacht maar ik denk dat haar toe stand op dit moment nog te goed is om haar te laten gaan. Dan voelt het voor mij alsof ik haar af laat maken omdat ze een last is, plast veel in huis etc. Maar eerlijk is eerlijk, ik denk niet dat het nog lang duurt.


Ik zou de link van Yipee idd eens openen en doorlezen. Dan eens na gaan denken over waarom je ergens denkt die beslissing te moeten nemen. Mij heeft het met de 2e hond in ieder geval wel geholpen.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:28

Petrichor schreef:
Ja ik vind het moeilijk hoor, vandaag speelde ze zelfs met de bal en leek het wel een jonge hond. Gisteren had ze moeite met lopen.

Haar favoriete bezigheden zijn eigenlijk altijd wel eten geweest en dat doet ze nog steeds. Tegen etenstijd loopt ze je nog steeds net zolang in de weg tot ze haar voer krijgt.

Op dagen zoals gisteren dan denk ik echt hm misschien ben je beter af als we je laten gaan, maar zoals vandaag denk ik weer hoe kan je een hond in deze goede toestand laten gaan?


mijn beslissing zou zijn, als de dagen dat ze nog zo lekker speelt en geniet van het leven echt nog maar sporadisch voorkomen dan in te slapen. Als ze meer lijd dan fun heeft zegmaar. Altijd moeilijk he om tegen zo een beslissing aan te zitten :(:)

Er zijn ook mensen die er niet tegen kunnen als hun dier incontinent wordt en ze daarom in laten slapen, persoonlijk vind ik dat geen reden maar ik denk jij ook niet.

De bultjes kunnen ook gewoon vetbobbeltjes zijn wat je vaak ziet bij oudere honden. Dus hoeft geen kanker te zijn.

Ik laat mijn diertjes altijd gaan als het leven niet meer dierwaardig is (ze hebben constant pijn, kunnen niet meer genieten, liggen alleen hun dagen uit of hebben nergens geen zin meer in.)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:29

Dat is een erg persoonlijke keuze.

Ik ben van mening dat je niet zo snel te vroeg ben met inslapen. Ik zou persoonlijk niet wachten tot ze echt slechter wordt, of veel pijn krijgt. Liever die ellende voorkomen dan spijt hebben omdat je 'te laat' bent. Misschien kun je bijhouden hoeveel slechte dagen ze per week heeft, zodat je het een beetje objectief kunt bekijken.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:35

Inderdaad de link die hier werd aangegeven vind ik een goede.
Zoals in dat boekje staat: ga bij jezelf na hoe de afgelopen week/maand is geweest en bedenk dan als het dier nog zo'n week/maand leeft, is dit dan een toevoeging of worden de ongemakken enkel verlengd?

Ik heb de beslissing laatst moeten nemen met een ander dier (hamster, oud en had een tumor) en ik wilde eigenlijk wachten tot ik aan haar zag dat het genoeg was. Dit had echter betekend dat ik haar dan als een hoopje ellende had moeten vinden, want ze was altijd heel actief en als ze dit niet meer was geweest, dan had ze al geleden en was ik te laat geweest.
Bedenk dat ook wanneer je het zelf "genoeg" zou vinden, en waar het dier dan nog doorheen moet en of het dat waard zou zijn.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wanneer laat je een hond inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:37

Moeilijk he TS.
Ik heb anderhalf jaar geleden ook zo'n topic aangemaakt:
[BB] Bejaarde hond en keuzes maken
Een half jaar later ongeveer heb ik die van mij toen moeten laten gaan.

Dat ze nog zo vrolijk is zou ik niet als motivatie aanhouden om haar niet te laten gaan. Die van mij was ook zo'n blij ei en bleef maar gaan. Ze heeft op haar laatste dag nog met stokken lopen spelen buiten en in de wachtkamer bij de dierenarts nog met haar bal. En toch was ze op.

Als ik af ga op jouw verhaal in de OP zie ik niet echt een waardig bestaan meer voor je hond.
Sterkte met je beslissing.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Wanneer laat je een hond inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:47

Mijn ervaring is Als een hond op een behoorlijk leeftijd is gekomen,
Is A: ze krijgen ineens een oplevering. Wat je dan denkt Hé , Zoiets, ineens midden in de nacht een flinke wandeling willen maken. Terwijl ze moeite hebben met lopen. En dan kunnen ineens stevig doorlopen. De volgende dag kunnen bijna niks meer.
B; Ze worden ineens Oud. Als blijven ze geestelijk prima . Mijn ervaring is dat ze binnen 14 dagen "hun tijd" is.
C ze worden afstandelijk, maar ze hebben ook last van verlatingsangst .

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wanneer laat je een hond inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:53

Moeilijke keuze... elke keer dat ik de beslissing heb genomen voelde het voor mij toch wel goed. Ik heb niet het idee ooit te vroeg of te laat te zijn geweest. Oud worden mag, en dat komt meestal met de nodige kwaaltjes. Kijk vooral naar je dier. In mijn ervaring geven ze het zelf wel aan als het genoeg is geweest. Het is echt een stukje welzijn.