Op zoek naar de ideale kattenbak.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:00

Wij hebben drie Peewees met drie katten. Twee met kap, een zonder. We gebruiken huismerk korrels van de Aveve. Deze zijn tegen de geur iets minder doeltreffend, maar verder werken ze prima en zijn goedkoper.
Ik schud alle bakken ‘s ochtend en ‘s avonds op en haal de poep er uit. Om de paar dagen, afhankelijk van hoe snel ze vol zijn, haal ik de onderbak leeg.
Het is even puzzelen wat genoeg en wat teveel korrels is.
Hier geen problemen.

De katten zijn alledrie overgeschakeld van grit naar houtkorrels.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:10

NatasjavE schreef:
tomklover schreef:
Ik heb er 2 van Curver. Erg tevreden over! niet zo veel last van stank en er zit een anti uitloop systeem in zodat je minder uitloop van kattenbak korrels hebt. Ideaal want ik gebruik Cats best kattenbak korrels en die lopen nogal uit, maar met deze bak niet!
Daarnaast zijn ze gewoon ook super fijn in gebruik en makkelijk schoon te houden :D :D



Bedoel jij deze?
[ [url=m/GvigEh.png]Afbeelding[/url] ]

Want ik begrijp dat deze niet erg geschikt is voor grote katten.


Deze is niet geschikt nee voor grote katten.
Ik had m vanaf t begin voor mijn Maine Coon, in t begin ging het uiteraard prima tot ik laatst bedacht nee het kan echt niet meer :’) kat ging er nog wel op hoor maar zijn staart hing bijvoorbeeld altijd buiten. Even voor de beeldvorming, mijn kat is 8,5 kg :P

Dus nu een grote van de dierenwinkel, wel een mooie maar niet een speciale. En het scheelt ook dat ik hem nu minder vaak hoef te verschonen helemaal omdat er meer grit in gaat :-)

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:50

NatasjavE schreef:
Ah dat kattenbakgrit raden mijn dierenwinkel ook aan.

Heb je de dubbelebodem eruit gehaald?


Ja klopt. Ik heb nog nooit zulk goed grit gehad. Die met babypoedergeur heb ik altijd. En het is ook niet zo dat je nou in walmen babypoeder loopt in huis. Helemaal niet.
Heb je al een keuze gemaakt?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 10:25

Nee nog niet. Maar ik neig naar een regulier systeem nu met dat babypoedergrit.
Ook omdat dat gewoon makkelijker hier in de buurt te krijgen is.

Ik heb al een grote bak. Denk dat ik een gewone grote bak erbij koop. Heb dan nog 2 open bakken die ik boven neerzet.

Het experiment met de houtkorrels in een gewone bak om te kijken of ze het prettig vinden vind ik ergens ook nog wel een idee.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:29

NatasjavE schreef:
Nee nog niet. Maar ik neig naar een regulier systeem nu met dat babypoedergrit.
Ook omdat dat gewoon makkelijker hier in de buurt te krijgen is.

Ik heb al een grote bak. Denk dat ik een gewone grote bak erbij koop. Heb dan nog 2 open bakken die ik boven neerzet.

Het experiment met de houtkorrels in een gewone bak om te kijken of ze het prettig vinden vind ik ergens ook nog wel een idee.


Je zou allebei neer kunnen zetten, kijken op welke ze het liefst gaan. Katten hebben ook zo hun voorkeur :j

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:37

Ik heb 6 kattenbakken voor 9 katten met een boveningang ideaal!

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:54

Hier twee europese kortharen. Vrij groot. Ik heb gewoon bij de dierenwinkel een extra grote dichte kattebak gekocht maar het het luikje eruit gehaald. Onze oudere kat, die er nu niet meer is, vond dit niet fijn door t luikje. Deze twee hebben het dus van jongs af aan niet geleerd met luik dus durf hem er nu ook niet meer in te doen. Weinig morsen met klonter grit. Ik heb wel voor de bak een deurmat liggen daar vegen ze de steentjes af.....

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:40

Mijn kater weegt rond de 8 kilo en past niet op een standaard maat kattenbak. Daarom heb ik een babybadje staan met grit er in. Badje heeft me 5 euro gekost (via marktplaats) en sinds ik dat ding heb staan heeft katerlief nooit meer over de rand gekakt. Ik heb gewoon, snelklonterend huismerkgrit van de supermarkt.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:41

Ik heb ook een kater van 8.5 kg, die dan ook nog is graag aan de ingang van de kattenbak plast. Heb een xl bak waar hij goed in past.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:06

Mijn 8 kilo kater kan prima op de bak (niet eens xl), beide trouwens.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:34

Ik heb een Sibeer en Pers met lang haar en twee grote kattenbakken met wit klontvormend grind van de AH erin. Peewee ook ooit geprobeerd met mijn twee vorige Perzen, maar dat vond ik echt niet werken. Het werd een grote zaagselbak en het ging niet echt door gaatjes. Daarbij rook ik de urine ook behoorlijk sterk en het zaagsel hing steeds in hun vacht. Nu met het normale grind nergens last van, behalve dat ze het wel een beetje door het huis lopen, maar met een matje + stofzuiger is dat ook opgelost :D Qua grootte, de Sibeer past prima in de bakken en kan ook zijn kont keren, maar hij vindt het prettig om met zijn voorkant uit de bak te hangen en dan zijn behoefte te doen, dan gaat ie er terug in om het te begraven.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:07

Ik heb zelf twee van de grootste kattenbakken die ik kon vinden. (weet zo even het merk niet uit mijn hoofd...)
Voor 3 Noren. Inmiddels loopt hier alles op de dag buiten, dus wordt de kattenbak nog zelden gebruikt, maar als het echt hoge nood is dan gaan ze er nog wel op. Veel ruimte is voor mijn katten wel heel belangrijk.

Veder wil ik je als tip meegeven om dezelfde vulling te gebruiken als je fokster om de overgang makkelijk te maken. Ook heb ik toen ze kitten waren de kap van de bak afgehaald zodat het wat makkelijker/gangbaarder voor ze was. Later heb ik een eigen grid gekozen en dat is biokat's.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:14


Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:11

Al een ouder topic maar om nu een nieuwe te beginnen over hetzelfde onderwerp....
Op dit moment heb ik een kattenbak die je om kan rollen waarbij de klontjes en poep in een schuiflaatje vallen. Nu heeft mijn oudste de gewoonte om tegen de ingang te plassen en daar blijft het natte grit aan kleven, ik moet het los bikken. Bovendien gaat er wel eens wat over de rand want het is nat onder de bak. Lek is hij volgens mij niet, getest met water.
Ik zoek dus een bak met een hoge rand en kwam daarbij bakken tegen waarbij de kat er van bovenaf in moet klimmen. Ik vraag me af of dat werkt.
Ik moet er ook rekening mee houden dat de hond er niet makkelijk bij kan. Onze oude hond hielp namelijk met leegruimen (niet verder over nadenken) en dat is natuurlijk ontzettend goor! Ik krijg binnenkort een jonge hond en wil dat niet weer meemaken/
Iemand een goede tip of ervaring?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:28

@Margee: op zooplus staan meerdere bakken met ingang van bovenaf, die zou ik eens bekijken en dan de recensies lezen (wil je nog meer recensies lezen dan kun je nog op de engelse (uk) en duitse (de) zooplus kijken).

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:34

GDG schreef:
@Margee: op zooplus staan meerdere bakken met ingang van bovenaf, die zou ik eens bekijken en dan de recensies lezen (wil je nog meer recensies lezen dan kun je nog op de engelse (uk) en duitse (de) zooplus kijken).


Ik heb zo'n kattenbak met ingang boven af!
Ideaal, kindlief kan niet een extra lunch wegwerken, en er zit een rooster op waardoor ze al een groot deel van de korrels kwijtraken. Kat was er zo aan gewend!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:11

Whaaa kindlief, en ik vond mijn hond al zo erg!!!

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:13

Ooh.. ik bedoelde hondlief.. sorry autocorrect :+ godzijdank geen kinderen _O-

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:19

Mijn Main Coon katten vonden zo'n bak met ingang aan de bovenkant maar niks helaas. Wellicht dat het wel werkt als je katten wat jonger zijn.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:42

ik zat gisteren ook naar die bovenladers te kijken.. het grit stoort me zo! Maar als ze er in 1x uitpringen is dat ook niets las ik al

Huni

Berichten: 267
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Eiland in Zeeland

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:48

Ik heb de Omega Paw, een kattenbak die je op zijn kop draait om schoon te maken. Alle poep en plas komt dan in een opvangbak die je leeggooit in de vuilnisbak. Geen gezeur meer met een schepje.
Ik heb voor 2 katten 1 kattenbak, maar deze is dan groot en ik draai hem elke dag om om schoon te maken.
Ik ben er super tevreden over en doe er nu al 4 jaar mee.

https://petsplace.nl/omega-paw-zelfrein ... 4-pps.html

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:45

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... lep/588342 Ik heb deze,is een grote diepe bak en daar kan de hond niet bij.
De bakken met boveningang vinden mijn katten niet fijn bovendien steekt de hond alsnog zijn kop er in.Bakken met een klepje heeft al eens een hond klem ingezeten die liep met de bovenkap op zijn hoofd rond.
Ik heb nu in een kast met een gat erin waardoor de katten in de kast raken de peewee bakken staan daar kunnen ze ook makkelijk in en uit.Het pee Wee systeem op zich werkt bij mij niet.
Ik heb 6 katten en door huis heen 8 bakken staan.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:49

beatje schreef:
Bakken met een klepje heeft al eens een hond klem ingezeten die liep met de bovenkap op zijn hoofd rond.
.

:') :D :(:)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:48

Huni schreef:
Ik heb de Omega Paw, een kattenbak die je op zijn kop draait om schoon te maken. Alle poep en plas komt dan in een opvangbak die je leeggooit in de vuilnisbak. Geen gezeur meer met een schepje.
Ik heb voor 2 katten 1 kattenbak, maar deze is dan groot en ik draai hem elke dag om om schoon te maken.
Ik ben er super tevreden over en doe er nu al 4 jaar mee.

https://petsplace.nl/omega-paw-zelfrein ... 4-pps.html

Die heb ik dus ook, leek mij ook heel handig.
Kat gaat naar binnen, piest tegen de uitgang kant aan en draait zich dan pas om om er uit te stappen. Dus plakt het tegen de wanden aan in 1 hele grote klont die niet naar het bakje rolt, tenzij ik ga bikken. En er komt wel eens wat over het randje heen zo met de derriere op de verkeerde kant gericht.....

Kat is trouwens 17 en erg zindelijk verder, komt van buiten naar binnen rennen om te plassen!