Op zoek naar de ideale kattenbak.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 11:14

Over ruim 6 weken komen er hier twee kittens in huis.
2 Noorse Boskatten.

Ik ben nu opzoek naar ervaringen met diverse kattenbaksystemen. Zowel positieve als negatieve verhalen.

Ik heb op dit moment een lichte voorkeur PeeWee. Omdat het de geur erg goed maskeert.
Maar ik lees ook dat niet alle katten het erg fijn vinden.

Dus waar hebben jullie goede ervaringen mee en waar geen goede ervaring mee? En waarom?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:16

Hier ook peewee. Gemakkelijk en duurzaam vind ik.
Ook goed voor mijn portomonee uit eindelijk.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:19

Oh wat leuk! wij hebben ook twee Noren geweldig zijn ze :D

Ik zou zeker voor een grote gaan omdat deze katten veel ruimte nodig hebben en er dan minder kans is dat het in de vacht blijft hangen.

https://www.agradi.nl/kattentoilet-flip ... -445cm.htm

Wij hebben deze voor onze twee noren en die werkt hier al bijna 6 jaar heel goed! we gebruiken wel een microkorrel om uitloop te voorkomen en dat het in de vacht hangt en met een maskerende geur en deze combi werkt hier al jaren super :)

Veel plezier met je Noren <3

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:20

maralyn schreef:
Hier ook peewee. Gemakkelijk en duurzaam vind ik.
Ook goed voor mijn portomonee uit eindelijk.


Werkt het echt zoals ze omschrijven? Of blijft het zaagsel in de gaatjes hangen?

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:21

Hier een PeeWee geprobeerd. Kat had nog nooit buiten de bak gepoept totdat ik deze bak kocht. Dus houd er rekening mee dat het toch niet bevalt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 11:22

Bommeltje_ schreef:
Veel plezier met je Noren <3



Dank je wel. Ja ik had tot november vorig jaar al een Noor. Ik heb altijd geroepen dat als Boris er niet meer zou zijn ik weer een Noor wil. Dus meteen maar twee. :D

En ja ik ga in ieder geval voor een grote maat. Heb ook een grote maat krabton, grote maat kattenmand.

Moet ook nog een extra reismand hebben.....die doen we ook maar groot :D

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:22

Ik heb gewoon 3 van de grootste normale kattenbakken van de Ranzijn met de blauwe zakken vancat van de Ranzijn. Staan in de huiskamer en je ruikt ze nooit. Heb twee heilige birmaan katers :)
Laatst bijgewerkt door Keet op 07-05-19 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 11:24

Selina schreef:
Hier een PeeWee geprobeerd. Kat had nog nooit buiten de bak gepoept totdat ik deze bak kocht. Dus houd er rekening mee dat het toch niet bevalt.


Nou,..ik hoor het dus wel vaker over PeeWee.

Katten vinden het prima....of niet.

Dan is het best een dure bak die je gekocht hebt.

En ik heb er twee nodig.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:25

Hier ook de peewee. Met hier 3 katten en in het gezin in totaal 6 katten. Alles was of geen kattenbak gewend of gewone met korrels en allemaal zonder moeite op de Peewee. Nooit gedoe mee gehad.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:26

Een plastic bak van de IKEA met een gat in de deksel gemaakt. :+

tomklover
Berichten: 395
Geregistreerd: 02-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:29

Ik heb er 2 van Curver. Erg tevreden over! niet zo veel last van stank en er zit een anti uitloop systeem in zodat je minder uitloop van kattenbak korrels hebt. Ideaal want ik gebruik Cats best kattenbak korrels en die lopen nogal uit, maar met deze bak niet!
Daarnaast zijn ze gewoon ook super fijn in gebruik en makkelijk schoon te houden :D :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 11:32

tomklover schreef:
Ik heb er 2 van Curver. Erg tevreden over! niet zo veel last van stank en er zit een anti uitloop systeem in zodat je minder uitloop van kattenbak korrels hebt. Ideaal want ik gebruik Cats best kattenbak korrels en die lopen nogal uit, maar met deze bak niet!
Daarnaast zijn ze gewoon ook super fijn in gebruik en makkelijk schoon te houden :D :D



Bedoel jij deze?
Afbeelding

Want ik begrijp dat deze niet erg geschikt is voor grote katten.

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:51

Die van curver is superklein inderdaad. Mijn normale huiskat past er niet eens in.. :+

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:58


Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:30

Ik heb 2 bakken zonder deksel voor mijn Maine Coon.

Werkt prima, die Blue Signal vulling van Albert Heijn en nooit ongelukjes.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:44

Ik heb een gewone XL kattenbak met filter.

Heb zelf twee grote huis/tuin/keuken katten :D
Helaas nu eentje minder, sinds vorige week. |(

Maar ben erg tevreden, ze konden zich goed bewegen in de kattenbak, gewoon een rondje draaien.
De witte hing vaak buitenboord met zijn staart op de oude kleine kattenbak en pieste daardoor over de rand, maar nu geen last meer gehad sinds ik de xl heb.

En het voordeel is dat ik nu ook weleens een dagje over kan slaan met schoonmaken als ik weg ben.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:26

Hier een Peewee :j Ik vind het op zich fijn, maar ieys klonterends lijkt me toch ook prettig want ik vind schoonmaken soms wel een gedoe. Alleen dat grit is vaak fijner/kleiner en dat blijft tussen de pootjes/haren kleven (2 siberen hier). Dus toch maar de peewee.

Misschien kun je eerst even een simpel bakje met houtkorrels proberen, kijken of ze erop willen?
Dan heb je geen dure bak voor niets aangeschaft :)

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:34

Ik ben even de naam kwijt, maar heb een bak die je ... om kan rollen :+ Hij filtert dan het vieze eruit. Ideaal!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:42

Ik heb mijn kattenbakken weggewerkt met een IKEA hack. Zijn eigenlijk gewoon gootsteenkastjes.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/prod ... digidip+DE en dan zwartbruin.
Op zijn kant: grote open kant op de grond, deurtje naar boven als deksel, dichte korte kant tegen de muur en de open korte kant (waar dus de zwanenhals in gaat) als ingang voor de katten. Daar standaard grote plastic kattenbakken zonder deksel in en klaar. Ziet er netjes uit, netter dan zo'n plastic bak en katten hebben genoeg ruimte, want ze zijn best groot.

Ik heb als vulling de klontvormende korrels van de Jumbo: https://www.jumbo.com/jumbo-kattenbakvu ... /184474ZK/
Ik heb in totaal 3 kattenbakken staan en kan met bovenstaande zak 2,5 bak vullen.

Ik kan er wel een foto van maken, dan heb je een idee.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 07-05-19 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:42

Ik heb ook twee katten waarvan er één niet op houtkorrels wilde maar ik dus wel al de grote peewee variant had gekocht. Ik heb dus eerst in de oude bak grit gehad met langzamerhand steeds meer houtkorrels erin. Die overgang heeft zo'n dikke drie weken geduurd voordat er alleen houtkorrels inzaten. Toen overgegaan op de peewee. Ze vonden de bak eerst wel groot en eng en waren bang dat ze er door opgegeten werden, maar dat is allemaal goed gekomen. Die grote variant vind ik wel wat lastig schoonmaken omdat hij zo groot is. Ik maak hem dus onder de douche schoon 1x per week met twee sphynxen. Drolletjes er wel er altijd uithalen maar de plas hoeft dus niet en dat scheelt. Wel wat uitloop (zaagsel).

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:43

Ik heb voor mijn 5 Ragdolls en Brit meerdere bakken staan.
De grote open bak is favoriet. Kattenbakvulling maakt ze niet zoveel uit, maar hout heeft niet de voorkeur.

De peewee hoor ik zeer wisselende verhalen over inderdaad. Zeker qua onzindelijkheid.
Zelfde geld voor de bakken die zichzelf reinigen door ze te rollen of te draaien.
Dit is echt weer zo een ding wat is gemaakt door mensen die katten niet begrijpen. }:0
Een kat ruikt vele malen beter dan de mens. Door het gebruikte grind rond te draaien, komt de urine lucht overal te zitten. Kieskeurige katten vinden dit echt niet grappig en kiezen op termijn voor een andere plek voor de behoefte dan de kattenbak.

Let verder op met de aanschaf van een bak dat de achterkant hoog genoeg is. Bakken met een lage onderbrak, daar wordt vaak tussen de randjes door geplast. Zeker met katers is dit een probleem.

Succes met kiezen!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:48

Ik heb een open bak en een XL dichte bak van peewee. Bevallen hier beide super.
Heel zuinig in gebruik, makkelijk schoonmaken, weinig uitloop
Beide katten gaan er ook prima op :j

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:55

Hier ook peewee. Onze kater komt buiten gebruikt hem weinig. Maar heeft opzich geen problemen met de peewee.

De andere katten die hier tijdelijk zitten waren al 8 jaar alleen grit gewend. Die hebben we langzaam laten wennen aan de peewee. In het begin ging t wel eens mis en nu vinden ze het prima.

Vind t zelf een heel handig en fijn systeem

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Op zoek naar de ideale kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:59

Wij hebben 3 peewees staan, en alle 3 de katten doen het er al jaren goed op :j Is ook erg makkelijk met schoonmaken en je ruikt hem niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 16:01

Amanda schreef:
Ik heb mijn kattenbakken weggewerkt met een IKEA hack. Zijn eigenlijk gewoon gootsteenkastjes.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/prod ... digidip+DE en dan zwartbruin.
Op zijn kant: grote open kant op de grond, deurtje naar boven als deksel, dichte korte kant tegen de muur en de open korte kant (waar dus de zwanenhals in gaat) als ingang voor de katten. Daar standaard grote plastic kattenbakken zonder deksel in en klaar. Ziet er netjes uit, netter dan zo'n plastic bak en katten hebben genoeg ruimte, want ze zijn best groot.

Ik heb als vulling de klontvormende korrels van de Jumbo: https://www.jumbo.com/jumbo-kattenbakvu ... /184474ZK/
Ik heb in totaal 3 kattenbakken staan en kan met bovenstaande zak 2,5 bak vullen.

Ik kan er wel een foto van maken, dan heb je een idee.



Oh wat een idee. Dan heb je inderdaad die lelijke bak niet staan.

Ik ga eens kijken of ik die hier kwijt kan.

Freggle_Edge schreef:
Ik heb voor mijn 5 Ragdolls en Brit meerdere bakken staan.
De grote open bak is favoriet. Kattenbakvulling maakt ze niet zoveel uit, maar hout heeft niet de voorkeur.

De peewee hoor ik zeer wisselende verhalen over inderdaad. Zeker qua onzindelijkheid.
Zelfde geld voor de bakken die zichzelf reinigen door ze te rollen of te draaien.
Dit is echt weer zo een ding wat is gemaakt door mensen die katten niet begrijpen. }:0
Een kat ruikt vele malen beter dan de mens. Door het gebruikte grind rond te draaien, komt de urine lucht overal te zitten. Kieskeurige katten vinden dit echt niet grappig en kiezen op termijn voor een andere plek voor de behoefte dan de kattenbak.

Let verder op met de aanschaf van een bak dat de achterkant hoog genoeg is. Bakken met een lage onderbrak, daar wordt vaak tussen de randjes door geplast. Zeker met katers is dit een probleem.

Succes met kiezen!


Bedankt voor tips :j

Zelf reinigende bak begin ik niet aan nee. Ik had ook al het idee dat de geur dan juis overal zit. Ik kreeg zelf al visioenen dat ik op een toilet zou zitten waar tegen de muren is geplast....ieuw.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-05-19 16:05, in het totaal 2 keer bewerkt