Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gebroken hoektand bij hond.=> tand verwijderd

 
Profiel   

_AAASCHAAA_ schreef
Onze kleine hond heeft toen hij 1,5 was een ongeluk gehad met de scooter ( ook sterker dan tanden en kaken ). Onze hond heeft nog voortanden, hoektanden links en kiezen links. De rest is getrokken. Doordat hij ook zijn kaak gebroken had hebben we niet kunnen zien hoe snel hij weer normaal at. Heb wel vaak ( ben paraveterinair ) gebitsreinigingen gedaan en veel extracties gezien en ze knappen er heel snel van op.
Het enige wat je kunt hebben als je beide hoektanden mist, dat de tong naar buiten hangt. Maar dat gaat jou hond echt niet hebben.

Nu vreet mijn hondje de hardste botten zonder moeite weg. Helaas heeft hij wel veel tandsteen, maar dat zal met 1 missen hoektandje niet uitmaken. Daar ga je niets van merken en je hond ook niet. Mond geneest meestal snel. Mijn hond had zijn tong eens bijna doormidden gesneden, geen idee waar aan. Nu zie je een streepje, maar zit weer mooi vast :p

Straks lekker vertroetelen als ze weer thuis is. Succes met je patientje <3

Wel zorgen dat de tandsteen verwijderd word, dit kan grote problemen gaan geven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 11:10 



 
Profiel   

dankjullie :)

net bericht gehad dat het goed gegaan is en ze is wakker aan het worden, vriend is er al bij.
enkel jammer dat ze terwijl geen gebitsreiniging kon geven. Dat ging 2 vliegen in een klap zijn; maar helaas :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 11:13 



 
Profiel   

bigone schreef
_AAASCHAAA_ schreef
Onze kleine hond heeft toen hij 1,5 was een ongeluk gehad met de scooter ( ook sterker dan tanden en kaken ). Onze hond heeft nog voortanden, hoektanden links en kiezen links. De rest is getrokken. Doordat hij ook zijn kaak gebroken had hebben we niet kunnen zien hoe snel hij weer normaal at. Heb wel vaak ( ben paraveterinair ) gebitsreinigingen gedaan en veel extracties gezien en ze knappen er heel snel van op.
Het enige wat je kunt hebben als je beide hoektanden mist, dat de tong naar buiten hangt. Maar dat gaat jou hond echt niet hebben.

Nu vreet mijn hondje de hardste botten zonder moeite weg. Helaas heeft hij wel veel tandsteen, maar dat zal met 1 missen hoektandje niet uitmaken. Daar ga je niets van merken en je hond ook niet. Mond geneest meestal snel. Mijn hond had zijn tong eens bijna doormidden gesneden, geen idee waar aan. Nu zie je een streepje, maar zit weer mooi vast :p

Straks lekker vertroetelen als ze weer thuis is. Succes met je patientje <3

Wel zorgen dat de tandsteen verwijderd word, dit kan grote problemen gaan geven.


Ja tandsteen wordt hier goed bijgehouden, neem het regelmatig mee voor een schoonmaakbeurtje. Het is helaas wel veel vaker nodig dan bij mijn hond met een volledig gebit :)

Fijn dat ze wakker aan het worden is en gelijk een bekend gezicht ziet. Dat is wel fijn voor haar. Jammer idd dat het niet gelijk allemaal even gereinigd kon worden. Zou wel mooi geweest zijn nu ze toch al sliep. Maar het belangrijkste is gelukkig gedaan. Nu snel weer helemaal beter worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 11:17 



 
Profiel   

Waarom werd dat niet gedaan?
Tand trekken en ff een behandeling, wordt vaak gecombineerd. En 1,5 uur met 1 hoektand? Wauw. Hier duurde het 1,5 uur voor een compleet gebit van een kat.
Sterkte met het herstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 14:08 



 
Profiel   

het ging 1.5 uur duren tegen dat we er terug om mochten.
Ik ging het vragen voor de tanden te reinigen, maar ben dat dan vergeten, en nadien bedacht ik me dat ze dat wss niet deden ivm bacteriën in de bloedbaan die de operatiewonde zouden kunnen besmetten.
Bij nader inzien heeft ze de andere tanden toch een stukje gereiningd, ze had al een beetje bruine aanslag en dat is netjes weggehaald (zonder te vragen dus), dus dat is wel top!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 14:48 



 
Profiel   

bij een van mijn honden is jaren geleden ook zijn hoektand weggehaald ( kreeg een tik van een paard..) , daar zag je niets van en hij had er ook geen last van, gekke was wel dat er uiteindelijk een stomptand terug groeide...hij is er bijna 13 mee geworden ,probleemloos.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 15:27 



 
Profiel   

Vergis je niet in het verwijderen van een "gezonde" hoektand van een hond. Daar kan je rustig een uur zoet mee zijn. Die dingen gaan zover de kaak in!
Fijn dat alles goed gegaan is en mooi dat de rest ook weer schoon is, wij combineren dat ook altijd wel! Ze liggen toch plat en je bent in die bek al bezig dus vaak kleine moeite!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 15:37 



 
Profiel   

ja, we hebben de tand meekregen, die wortel is zonder zeveren 2 X de zichtbare tand.
Stomptandje teruggegroeid is wel bizar. of zou de wortel er niet uitgegaan zijn en er eerder een stuk wortel uitgegroeid zeg maar?

Hondlief is nu wel héééééél erg moetjes en voelt zich héééél erg zielug. Wilde daarnet nog geen plasje doen dus straks maar nog eens gaan proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 16:07 



 
Profiel   

Lekker rustig aan en komt straks vanzelf wel.
Ja die dingen zijn echt immens, zeker van zo'n type hond!

Een tand die verwijdert is met wortel en al groeit niet terug. Misschien de wortel niet goed verwijdert en tandvlees terug getrokken en daardoor wortel zichtbaar. Dat lijkt me de enige logische verklaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 16:11 



 
Profiel   

ik ben zelf bij het trekken geweest ,omdat dit op een zondag gebeurde , en het dus meteen eruit gehaald werd, en zover te zien was is de hele hoektand met wortel eruit gekomen, de DA zelf geloofde mij ook niet toen ik zei dat er een stompje terug groeide , juist omdat de tand met wortel er netjes uitgekomen was ,maar na het laten zien moest ie het toch toegevendat er een tand terug groeide :D , niet dat het erg was hoor,was gewoon een stompje tand, deed verder niets geks ofzo..

hij had ook wel een groter trauma omdat ook een gedeelte van zijn tandvlees gescheurd was:

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 16:48 



 
Profiel   

Ja de wortels gaan enorm ver terug! Zijn echt mega dingen, ze noemen het trekken maar dat dekt de lading eigenlijk niet. Fijn dat het toch nog een beetje gereinigd is.

Onze kat had trouwens meer pijn dan gemiddeld, die heeft nog 10 dagen sterke pijnstilling gehad. Mocht je aan je hond pijn merken zou ik dat gewoon vragen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 16:52 



 
Profiel   

Ojee kimmie, dat was ook even schrikken denk ik! Hoe was dat gebeurd?

Hannanas: ik heb idd pijnstilling meegekregen en ik heb er altijd op reserve staan. Hond is een vrij harde hond die niet snel pijn toont, dus ze krijgt de zeker 10 dagen de pijnstilling. (Vooral omdat het een moeilijke eter is, als ze dan ng eens pijn heeft bij het eten van iets zal ze nog moeilijker doen vrees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 16:59 



 
Profiel   

hij stond zijn boomstammetje aan te blaffen toen Gambit ,mijn paard die toen nog leefde een gekke bui kreeg en in zijn joligheid een bok gaf tegen de bek aan van Dakkas..

dat was dus meteen de DA bellen , die zei dat als ik zijn tand wilde behouden naar ene speciale kliniek moest gaan ,maar hij kan ook prima eten zonder hoektand en oud worden ,dus maar gelijk onder narcose gebracht en gehecht en zijn hoektand verwijderd, was nog een hele klus,die dingen zitten echt heel erg vast...

maar goed , geneest snel en ze kunnen er prima oud mee worden en alles eten.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 17:02 



 
Profiel   

ohjee, dat wil je idd niet meemaken. gelukkig dat het "maar" dat was en niet nog erger !

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 17:26 



 
Profiel   

Hij heeft wel alweer lekker gegeten hoop ik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 16:03 



 
Profiel   

Euhm ja dat is een statement..
Ze was gisteren nog tot in de namiddag wat sipjes. Rond 18 u Beetje blikvoer met water aangemaakt (200 gram. Dierenarts had aangeraden niet teveel te geven) en dat ging vlotjes binnen.
Rond 22 u gaan slapen. En na 15 minuten is ze beginnen rondspoken. Haar plaats niet vinden, veel hijgen, naar beneden willen.
Uiteindelijk werd ze rustiger en viel ik ook in slaap (rond 1 u ofzo). Ik kom een uurtje later wakker en ze is weg. Ik ga beneden gaan zien en ze ligt aan de voordeur te slapen.
Nou, prima. Als je daar fijn ligt, mij goed.
Vanmorgen lag ze weer boven. Kom ik beneden...
Ze heeft de deur naar de veranda opengedaan en daar het blik voer gepakt.(stond hoog op de kast).
Het halflosse deksel eraf gehaald en de rest van het blik leeggeten (samengepressed blikvoer...). Er zat nog zeker 600 gr in.
Daarna een zak kattenvoer kapot getrokken en de vuilnisbak leeggehaald (er zat een papiertje in van hespeworst. Hopelijk heeft ze de velletjes niet opgegeten...)

En dit allemaal zonder dat we haar gehoord hebben ( en normaal hoor ik alles van dergelijke geluiden.)
Een geluk bij een ongeluk dat ze haar tong er niet afgesneden heeft met dat blik... -O-

Dergelijke dingen doet ze anders nooit.
Ik vermoed dat het tandvlees wakker werd en ze het ongemak wilde wegkauwen, of gewoon een vorm van protest. Komende nachten de vuilbakken dus maar weg en deuren barricaderen... :')

Zo blijf je alert zeker...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 17:06 



 
Profiel   

Hij zij :oo ben jij ff tien jaar ouder! Wat een draak!!!
Dat blik ook zeg, rete scherp. Zouden die velletjes kwaad kunnen?
Mevrouw had honger :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 18:59 



 
Profiel   

:oo of serieus flippen nog van de narcose, witte hier doet er altijd raar van een dagje. :(:)

Hopelijk heeft het gesmaakt :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 19:52 



 
Profiel   

Ze heeft me al meer dan 10 jaar gekost hoor :D.
Het is niet te doen ermee, ze werkt zich telkens in de nesten en maakt het dan nog maar even wat erger.

Ik denk ook deels bijwerking van de narcose idd. Na haar sterilisatie heeft ze ook een halve nacht rondgespookt.

Velletjes geen idee. Ik vermoed dat het niet veel kwaad zal kunnen.
Dat blik was idd wel even slikken, als je doordenkt over wat er kan gebeuren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 20:10 



 
Profiel   

ondertussen zijn we 11 dagen verder.
Hond heeft er op het eerste zicht weinig last van, alleen valt haar bovenlip wel iets naar binnen waardoor ze die soms moet "herschikken" over haar onderste hoektand, en heeft ze de neiging om meer te smakken. Ik hoop dat dat over gaat met de genezing en ze er geen tik aan overhoudt (die heeft ze nl al genoeg.)

De hechtingen zitten er nog, vanavond op controle bij onze eigen dierenarts (jeuj, vaccineren is meestal al mission impossible ondanks muilkorf, nu moet ze IN de bek weten te kijken :D ).
Ik heb gisteren al wat filmpjes gemaakt voor het geval het niet lukt dat ze toch een beetje kan kijken.

Binnenin ziet het er redelijk ingevallen uit op de plaats van de tand, ik moet nog vragen of dit zal opvullen met tandvlees en dus zacht blijft of zal opvullen met bot.

Ze gedraagt zich wel uitgehongerd, voorheen had ze altijd een kom met brok staan dat ze nooit opat, en kreeg ze 800 gram rocco OF 400 gram rocco en 200 gram brok OF 500-1000 gram kvv. Nu krijgt ze precies hetzelfde, maar heeft ze geen brok staan, en blijkbaar is dat psychologisch genoeg reden om terug te bedelen, voer te stelen en ruzie te maken met de katten over hún brok (wat ze niet eet ... )
Gisteren heeft ze de hond van moeder weggejaagd om zijn harde brokken te stelen en pakte ze zelfs een aantal droge brokken van de grond af (wat ze anders nooit doet :D. Raar beest.)
Vandaag maar even wat pasta bijkoken en kijken of dat verschil maakt.

Nu, ik hoop dat we straks groen licht krijgen voor tenminste voederspeeltjes, normaal krijgt ze 1-2 keer per dag een kong gyro of wobbler of de gewone kongs, maar afgelopen weken uiteraard niet, want ze pakt die dingen op en gooit ze in het ronde, leek me niet ideaal met verse hechtingen.
Snuffelmatten of snoepjes verstoppen is ze welgeteld 2 minuten zoet mee, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 08:33 



 
Profiel   

Klinkt op zich goed toch? Brokken durf je nog niet te geven? Bij Chivas zie je niks meer, maar dat was ook geen hoektand natuurlijk. Hopen dat lukt zonder muilkorf, hier wel toen goddank :j

Belangrijke vraag ook, de oorzaak van dit alles, al een oplossing voor kunnen vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 08:46 



 
Profiel   

Dierenarts had gezegd: minstens tien dagen zacht voedsel, dan terug op controle. Dus behalve de hardere dingen dat ze gestolen heeft heb ik het nog niet aangedurfd om brok te geven :D

De oorzaak: ze wil gewoon niét alleen zijn, dit is een probleem die van puppy af al speelt en we zijn al 5.5 jaar ermee bezig om dat op te lossen. Maar net zoals een trainer ooit zei: we kunnen het mss aanleren dat ze vreemde mensen tolereert, we gaan er nooit een écht sociale hond van kunnen maken. Dus zetten we nu onze pijlen opnieuw op het tolereren van alleen te zijn, maar ze zal het nooit écht goed kunnen.

Voorlopig is ze tijdens mijn werk bij mijn moeder, en we zijn opnieuw bezig met een buitenkennel met een stroomdraadje voor. (in ons oud appartement zat ze tijdens werkuren ook buiten in een kennel met een stroomdraadje voor. Vond ze alsnog niet leuk, maar deed ze tenminste geen ontsnappingspogingen meer en hield ze zichzelf heel.)
Ze zal normaal wel wat vaker naar mijn moeder kunnen (en het max dat ze alleen moet blijven is 3 dagen per week, max 5 uur.) maar iédere dag is helaas ook niet haalbaar.
Afgelopen vrijdag is ze 2 x een halfuurtje alleen in huis geweest, wat op zich relatief goed ging (ofja, ze heeft niks gesloopt :+ ).
De ideale situatie was toen ze meekon naar het werk, maar dat kan nu helaas niet meer. Gelukkig heb ik met mijn werkgever wel iets kunnen regelen met mijn uren waardoor ze niet zo vaak alleen hoeft te zijn, maargoed. We moesten direct een buitenkennel gemaakt hebben, maar ik hoopte dat een goede bench binnen fijner zou zijn voor haar (niet meer het gevoel om "buitengesloten te worden", gemakkelijker om camera en pc met dogtv op te zetten, adaptil mogelijk, gezelschap van de katten, ...). Maar blijkbaar dus niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 09:00 



 
Profiel   

Herkenbaar verlatingsangst. Onze kruising bordercollie greyhound heeft het ook nooit geleerd. Een half uur was maximaal. Blinde paniek zichzelf verwonden, gillen. Kennel ging niet, bench niet, pension niet, dagopvang eigenlijk ook niet. :n was of uitbesteden of meenemen.

Wat wel ging was mee in de auto en daar desnoods uren inzitten. Hij zat liever 8 uur in de auto dan een half uur in een heel huis. Gelukkig nooit met heet weer hoeven doen maar dat was echt leven plannen om de hond. 16,5 jaar lang

Tegenwoordig heb je speciale koelautos en aircos voor dieren, zou dat een optie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 09:14 



 
Profiel   

Auto is idd ook geen probleem. In mijn vrije tijd gaat ze letterlijk overal mee heen, en eens een uurtje (of 2-4) in de auto blijven lukt, ze ligt gewoon rustig te wachten.
koelwagen heb ik ook al zitten op denken, maar de vraag is vooral: hoe zal ze het doen als ze er op regelmatige basis er langer moet in blijven.
Nu zit ze meestal in de auto om ergens naartoe te gaan,en mag ze op locatie eruit, en zit ze sporadisch eens een uurtje of langer "alleen" in de auto. Dat is natuurlijk anders dan standaard 3 X 5 uur per week alleen blijven. En het zou doodzonde zijn als de link met de auto ook kapot gemaakt wordt en als dat ook niet meer zou gaan, dan hebben we nog een groter probleem.
(als we nu eens ergens naartoe moeten gaat ze naar mijn moeder, maar in nood kan ze wel eens in de auto blijven. Als dat ook niet meer kan ...)
We gaan nu kijken wat het geeft met de buitenkennel, als ze zich daar gedraagt zoals vroeger en zichzelf heel houdt, dan zal dat voorlopig de meest interessante optie zijn, en de dagen dat kan naar mijn moeder. (gelukkig wonen we maar op een goede 5 minuten rijden :) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 09:22 



 
Profiel   

En een hond erbij? :o
Dat zou mooi zijn, groen licht voor kongs en spelletjes vanavond, hopelijk vult de kaak zich nog wat. Ze bijt niet op haar lip dus gelukkig?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 09:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen