(Sier)duiven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12078
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

(Sier)duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 19:46

Om eerlijk te zijn, ik snap er niets van. In ons vorige huis kwamen altijd veel duiven graantjes meepikken van de kippen maar in ons nieuwe huis zit er een net over de ren.

Een week of drie geleden zag ik een heel mooi duifje op mijn dak zitten, wit/zwart, beetje gestipt en veren tussen de poten. Dus ik dacht, dat is een verdwaalde sierduif.

Na een dag verdween duif weer en zag ik hem of haar niet meer terug. Maar vrijdag zag ik het duifje opeens weer op mijn dak. Oké, dat kan maar eergisteren waren het er opeens een stuk of 8.
Na ons huis is er een zijstraat dus het huis van de buren staat haaks op dat van ons en ze hebben dat dak ingenomen en zitten de hele dag mijn tuin in te gluren. Want, ze zijn dus niet meer weggegaan.
Ze zitten er al bijna 48 uur. Ik heb een bakje kippenvoer weggezet en daar is duidelijk van gegeten maar ze zijn nogal stiekem :o Oftewel schuw.

Dit zijn toch sierduiven? En waarom zijn ze opeens hier neergestreken? Ze hebben ook nog gezelschap van twee kauwtjes die al op dat dak bivakkeerden. Mijn dak is niet zo aantrekkelijk want wij hebben metalen dakpannen en die worden heel warm als de zon er op schijnt.
Iemand een idee?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37257
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: (Sier)duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:48

Het zijn zeker sierduiven en mooie ook nog. Hebben ze ook water tot hun beschikking en je weet zeker dat ze s nachts niet zijn weggeweest?

Percy

Berichten: 12078
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 19:50

Ik weet 100% zeker dat ze niet zijn weggeweest want ik heb ze vannacht nog zien zitten. Ze kunnen uit mijn vijver drinken als ze willen. Ik vind ze ook wel mooi, van mij hoeven ze niet weg maar je zou toch denken dat iemand ze mist? Heb al een oproepje gedaan op de verkoopgroep van het dorp maar daar is geen reactie op gekomen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: (Sier)duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:56

Zijn ze geringd ? Misschien in een vlucht neergestreken ?

Percy

Berichten: 12078
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 20:03

Ik kan niet dichtbij genoeg komen om eventuele ringen te zien. Sierduiven doen toch niet aan vluchten?

Wat zo raar is, is dat weken geleden er een neerstreek die weer vertrok en nu het hele stel op het dak zit en er gewoon niet meer afkomt. Ze foerageren blijkbaar bij mij maar ze zitten verder 24 uur per dag op het dak. Soms fladdert er eentje een beetje maar verder zitten ze alleen maar mijn tuin in te staren :D

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: (Sier)duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:37

Ja ik vraag dat toevallig omdat wij een sierduif bij de kippen hadden zitten en mijn killer kippen hadden haar aangevallen.
Ze was toevallig geringd en heeft vluchten gedaan bleek achteraf.
Vandaar mijn vraag :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37257
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:43

Deze hebben flapsokken zo te zien. Die doen niet aan lange afstandsvluchten
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-05-19 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:03

Lijken wel tuimelaars?
Je kunt kijken op amivedi, op marktplaats staat ook nog een en ander aan duiven vermist.
Verder via een vereniging,maar dan zouden ze geringd moeten zijn.
Als je ze kunt lokken met voer,moet je dat wel kunnen zien

Percy

Berichten: 12078
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 22:24

Ik kan ze helaas niet lokken met voer. Ik heb achterin mijn (grote) tuin een bakje voer neergezet. Daar wordt van gegeten maar niet in mijn zicht en ook relatief weinig terwijl ze nergens anders foerageren want ze gaan dus echt nergens heen.

Ik woon in België, we hebben hier geen amivedi. Kan op marktplaats kijken. Zo ver zitten we niet van Baarle af.

Ik vind ze geweldig maar ik heb dit gedrag ook nog nooit meegemaakt dus een beetje zorgen maak ik me wel over ze. Dat ze zo schuw zijn is ook vreemd. In het vorige huis had ik wilde duiven in de tuin en die waren minder schuw dan dit groepje.

Ze slapen dus weer op het dak, neem niet aan dat ze in het donker nog gaan vliegen.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:30

Zitten ze er nog?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110708
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: (Sier)duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 04:07

Nee in het donker vliegen ze niet omdat ze slecht zien in het donker en het blijven prooidieren.
Weet je zeker dat er niemand in de buurt een groep sierduiven heeft? Is er geen FB groep van de buurt waarin je een oproep kunt plaatsen?

Percy

Berichten: 12078
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 20:54

Topic even uit het oog verloren, sorry.
Ze zijn weg maar waar naartoe? De buren waar ze op het dak zaten hadden ook voer en water neergezet en daar zijn ze uiteindelijk blijkbaar gevangen. Kan me niet voorstellen dat ze daar gebleven zijn want die hebben alleen een heel klein plaatsje maar waar ze dan wel heen zijn?
Ze wonen niet naast mij maar in een naastgelegen zijstraat en ze huren daar het huis. Helaas zijn ze de Nederlandse taal niet machtig dus vragen is een beetje lastig.

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:00

Percy schreef:
Topic even uit het oog verloren, sorry.
Ze zijn weg maar waar naartoe? De buren waar ze op het dak zaten hadden ook voer en water neergezet en daar zijn ze uiteindelijk blijkbaar gevangen. Kan me niet voorstellen dat ze daar gebleven zijn want die hebben alleen een heel klein plaatsje maar waar ze dan wel heen zijn?
Ze wonen niet naast mij maar in een naastgelegen zijstraat en ze huren daar het huis. Helaas zijn ze de Nederlandse taal niet machtig dus vragen is een beetje lastig.


Woon je al lang daar? Anders zou het kunnen dat de vorige eigenaar daar misschien de duiven had en dat dat een reden is dat ze er weer zaten?
Anders zou ik ook geen reden kunnen bedenken behalve dat jullie misschien heel lekker kippenvoer hebben :+