Prijzen van HTK kittens???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Prijzen van HTK kittens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:25

Ik vind het een super goede ontwikkeling dat er behoorlijke prijzen aan dieren worden gehangen.
Konijnen mogen van mij ook gerust naar minimaal €100 per koppeltje.
Het voorkomt impuls aankopen nooit helemaal, maar verminderd ze zeker.
Wel zou de controle veel scherper moeten.
Niet te vroeg bij de moeder weg, goed ontwormt, etc etc.
Maar dit is vast een Utopia.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:30

Freggle_Edge schreef:
Ik vind het een super goede ontwikkeling dat er behoorlijke prijzen aan dieren worden gehangen.
Konijnen mogen van mij ook gerust naar minimaal €100 per koppeltje.
Het voorkomt impuls aankopen nooit helemaal, maar verminderd ze zeker.
Wel zou de controle veel scherper moeten.
Niet te vroeg bij de moeder weg, goed ontwormt, etc etc.
Maar dit is vast een Utopia.

Het klopt dat als een dier niet te goedkoop aangeboden wordt impulsaankopen voor een deel vermeden worden. Maar de keerzijde van de medaille is dat je dan de deur wagenwijd openzet voor broodfok. De ideale situatie bestaat niet, het enige dat echt helpt is de mensen bewustmaken.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:41

Freggle_Edge schreef:
Ik vind het een super goede ontwikkeling dat er behoorlijke prijzen aan dieren worden gehangen.
Konijnen mogen van mij ook gerust naar minimaal €100 per koppeltje.
Het voorkomt impuls aankopen nooit helemaal, maar verminderd ze zeker.
Wel zou de controle veel scherper moeten.
Niet te vroeg bij de moeder weg, goed ontwormt, etc etc.
Maar dit is vast een Utopia.

Maar waarom zulke bedragen voor iets wat (zeker bij konijnen) vanzelf en vrijwel gratis geproduceerd wordt? Zodra daarvoor woekerprijzen de norm worden, geeft dat hele verkeerde prikkels om maar te gaan fokken.
Als je ze aan de straatstenen niet kwijtraakt en er bijna geld bij moet doen om van de jongen af te komen, dan is het veel minder aantrekkelijk om steeds nestjes te produceren.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:53

Hier is net een nestje kittens geboren. :D
Ik zou ze zeker niet gratis wegdoen, maar ook echt niet voor de hoofdprijs.
Maar wil wel opletten dat ze niet zomaar ergens terecht komen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:10

oomens schreef:
Freggle_Edge schreef:
Ik vind het een super goede ontwikkeling dat er behoorlijke prijzen aan dieren worden gehangen.
Konijnen mogen van mij ook gerust naar minimaal €100 per koppeltje.
Het voorkomt impuls aankopen nooit helemaal, maar verminderd ze zeker.
Wel zou de controle veel scherper moeten.
Niet te vroeg bij de moeder weg, goed ontwormt, etc etc.
Maar dit is vast een Utopia.

Maar waarom zulke bedragen voor iets wat (zeker bij konijnen) vanzelf en vrijwel gratis geproduceerd wordt? Zodra daarvoor woekerprijzen de norm worden, geeft dat hele verkeerde prikkels om maar te gaan fokken.
Als je ze aan de straatstenen niet kwijtraakt en er bijna geld bij moet doen om van de jongen af te komen, dan is het veel minder aantrekkelijk om steeds nestjes te produceren.



Dit idd. Die hele ontwikkeling van grote bedragen vragen voor een simpele bastaard kat of een rasloze HTK kat werkt alleen maar broodfok in de hand.
Helemaal geen goede ontwikkeling in mijn ogen.

Hier ook een stal in de buurt met katten die maar aanfokken. Die eigenaresse dacht vorig jaar bij het zoveelste nestje ook; o mensen vragen er tegenwoordig geld voor, ga ik ook doen..bam 20 euro per katje.......op zich geen probleem hoor, ware het niet dat het 1) zware inteeltkatjes zijn (vader(s) is/zijn volle broers/zonen van de moederpoezen). 2) ze worden niet ontwormd, ontvlooit, laat staan dat er een enting aan te pas komt 3) ze zijn amper handtam, want worden buiten ergens geworpen en komen amper in handen en 4) goede voeding is er al helemaal niet aan te pas gekomen..en voila; je hebt een ziekelijk kittentje met ontstoken oogjes en je krijgt er als bonus ong 2 miljoen vlooien erbij mee.
Die nestjes van hun zijn daardoor vaak ook al flink gehalveerd na 3 weken, want dan zijn al meerdere kittens van honger en ziektes omgekomen

En dat alles voor het magische bedrag van 20 euro

Want dat soort mensen springen ook op de geldkar he, zonder ook maar iets te verbeteren voor hun dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:54

Vraag een aanbod bepalen een prijs. Niet of het een levend wezen is of een voorwerp.

Misschien dat mensen het gewoon proberen voor die prijzen. 1 of 2 gekken die het ervoor betalen en de rest van het nest kan alsnog gratis of voor een appel en een ei weg...... Dan heb je nog steeds winst ten opzichte van een normale prijs. En ja dat werkt broodfok in de hand.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:16

Ik heb ook ooit een nestje gefokt, kruising Noorse boskat met een volle main coon dekkater. Ik wilde namelijk een geteste vader en moeder want je weet maar nooit. Kittens zijn geënt (1e ent), ontvlooit/wormd en door de dierenarts gecheckt weggegaan voor 125,- aan familie. Dat was precies de kostprijs van voorstaande, dekkosten en de tests voor moederpoes. Als dat allemaal niet is gebeurd is 200 euro per kitten flink cashen zeg! :x

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:02

Rytir schreef:
Ik heb ook ooit een nestje gefokt, kruising Noorse boskat met een volle main coon dekkater. Ik wilde namelijk een geteste vader en moeder want je weet maar nooit. Kittens zijn geënt (1e ent), ontvlooit/wormd en door de dierenarts gecheckt weggegaan voor 125,- aan familie. Dat was precies de kostprijs van voorstaande, dekkosten en de tests voor moederpoes. Als dat allemaal niet is gebeurd is 200 euro per kitten flink cashen zeg! :x

Maar dit soort kruisingen staan gerust te koop voor bedragen tussen de € 300 tot € 450,- en dat betalen mensen er ook gerust voor.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Prijzen van HTK kittens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:42

Ik vind het prima dat er geld gevraagd wordt om impulsaankopen te 'voorkomen' maar degenen die wel overwogen een katje willen aanschaffen worden daar dan ook voor 'gestraft' omdat de prijzen zo hoog zijn.
En dan inderdaad de broodfok die centen ruikt...

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:00

juval schreef:
nuscaniels schreef:
Als je nu al schrikt van de prijzen op mp moet je met de kerst nog eens kijken, dan word er gerust 3 a 400 euro gevraagd voor niet geente, niet gechipte en niet ontwormde kittens.
Voordeel, ze mogen wel al weg bij de moeder met 6 a 7 weken oud.


Dat vind ik geen voordeel hoor, de optimale leeftijd is volgens mij 10 weken. 6 weken is echt veel te vroeg.


Was ook sarcastisch bedoeld.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:56

Helaas is het wel wat veel mensen willen: een zo jong mogelijk katje. En er zullen ook gerust wel mensen zijn die ze op die leeftijd al mee geven.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:14

Koper schreef:
Helaas is het wel wat veel mensen willen: een zo jong mogelijk katje. En er zullen ook gerust wel mensen zijn die ze op die leeftijd al mee geven.


Oh zeker. Onze huidige HTKer wilde ik beslist niet met 7 weken ophalen. Heb echt moeten praten als brugman om er bijna 9 weken van te maken. Het was de allerlaatste die uit het nest ging.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:59

Koper schreef:
Helaas is het wel wat veel mensen willen: een zo jong mogelijk katje. En er zullen ook gerust wel mensen zijn die ze op die leeftijd al mee geven.


dit idd. Wij hebben in 2000 ook een oepsnestje gehad; kat ontglipt terwijl ze krols was, zat al 2 dagen een kater op de veranda van de schuur in de achtertuin te waken; wachten tot die heerlijk ruikende kat eindelijk eens buiten zou komen. Dus tja, toen ze ontsnapte wisten wij wel hoe laat het was natuurlijk EN hoe papa kat eruit zag, want die hadden we al 2 dagen kunnen 'bewonderen'.

Anyway; toen de kittens ong 4 a 5 weken waren een advertentie gezet, zodat mensen al een kitten konden uitzoeken, maar wel erbij vermeld dat de kittens met 9 weken op gehaald konden worden. Praktisch iedereen had daar vrede mee, al waren er een paar die aangaven het jammer te vinden. Echter 1 stel deed wel heel erg hun best om 'hun' kitten direct al mee te nemen...diertjes waren toen net 1 dag 5 weken oud. Heb daar 10 min op in moeten lopen praten waarom dat echt niet kon.

Kat is ook direct onder het mes gegaan zodra alle kittens weg waren; gebeurde me geen tweede keer, had een nest van 7 kittens, maar gelukkig waren we vroeg; we waren de overspoeling van nestjes net voor met 3 weken, anders weet ik zo net nog niet of we ze allemaal kwijt waren geraakt.

Nou ja...allemaal; eentje (een rooie) hebben we zelf gehouden en een cypers poesje hebben we na 3 maanden weer terug genomen; die zat hele dagen opgesloten op een gangetje van 1 bij 1 en kreeg ook s 'avonds geen enkele aandacht. Dier heeft daar ook wel een trauma aan over gehouden; die was echt overdreven aanhankelijk en is dat ook dr hele verdere leven gebleven

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:35

Toen mijn Noren kwamen met 13 weken vond iedereen die op bezoek kwam ze al groot en geen kittens meer. :D Nu twee jaar later weten ze pas wat groot is!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:00

Mijn Noren komen ook rond die leeftijd als ze komen. Net na hun 2e vaccinatie.

Ze zijn nu met 5 weken al bijna net zo groot als het kitten van de buren dat nu 10 weken oud is. :D
Die Noren zijn sowieso vergeleken met de gemiddelde huiskat :D

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:50

Nee daarom schreef ik ook, nu weten ze pas wat groot is. :D Sommige mensen hebben daar echt geen idee van.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:16

Is het in jullie beleving waar dat je aan de pootjes kunt zien of een kitten groot zal worden? Mijn kater had als kitten flinke kolenschopjes en weegt nu rond de 8 kilo.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Prijzen van HTK kittens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:29

Durf ik je niet te zeggen Koper, ik heb maar 2 Noorse kittens gehad dus geen vergelijkingsmateriaal. Mijn andere waren herplaatsers dus al ouder.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Prijzen van HTK kittens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:30

Mijn 8.5 kg wegende kater, had als kitten ook al serieuze poten.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:16

Koper schreef:
Is het in jullie beleving waar dat je aan de pootjes kunt zien of een kitten groot zal worden? Mijn kater had als kitten flinke kolenschopjes en weegt nu rond de 8 kilo.


Geen idee of je het echt als regel kunt nemen, maar voor mijn gevoel klopt het wel. Alle kittens die we gehad hebben en die al als kitten op grote voet leefden werden later grote exemplaren. Onze rooie had als kitten van 9 weken al pootjes zo breed als de afstandsbediening van de tv :D

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:48

Koper schreef:
Is het in jullie beleving waar dat je aan de pootjes kunt zien of een kitten groot zal worden? Mijn kater had als kitten flinke kolenschopjes en weegt nu rond de 8 kilo.

Bij puppies is dat wel zo voor zover als ik weet.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Prijzen van HTK kittens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:56

Ik heb tot nu toe maar voor 1 kat betaald en dat was een raskat met stamboom. Verder nooit wat betaald voor htk kittens.
Ik zat net te kijken op MP bij de katten en ik kwam een heel nieuw ras tegen, de RagCoon. Moeder is kruising MainCoon/Ragdoll vader 100% MainCoon. Kittens mogen weg met 10 weken en kosten maar liefst 500 euro :wow:
Prachtige katten hoor, maar wat een geld :=

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:03

Koper schreef:
Is het in jullie beleving waar dat je aan de pootjes kunt zien of een kitten groot zal worden? Mijn kater had als kitten flinke kolenschopjes en weegt nu rond de 8 kilo.


Ik dacht dat ook altijd, totdat ik sinds kort twee nieuwe katjes heb. Twee zusjes, allebei totaal een andere bouw. Het katje met de brede poten en de dikkere staart heeft qua lijfje juist een slanke bouw, terwijl haar zusje qua lijfje eerder een tank is, maar echt slanke poten en staart heeft.

Ze zijn allebei niet enorm, daar niet van. Beide katjes zijn iets meer dan 3 kg.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:50

Amanda schreef:
Ik heb tot nu toe maar voor 1 kat betaald en dat was een raskat met stamboom. Verder nooit wat betaald voor htk kittens.
Ik zat net te kijken op MP bij de katten en ik kwam een heel nieuw ras tegen, de RagCoon. Moeder is kruising MainCoon/Ragdoll vader 100% MainCoon. Kittens mogen weg met 10 weken en kosten maar liefst 500 euro :wow:
Prachtige katten hoor, maar wat een geld :=


Een RagCoon is geen ras maar een dure kruising :Y)

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Prijzen van HTK kittens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:17

Dat was sarcastisch :+