Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 10:29

Hi,

In zoveel topics over kittens lees je constant over kittens die gecastreerd of gesteriliseerd het nest zouden moeten verlaten, ivm het voorkomen van toekomstige oeps-nestjes.
Er zou zoveel onderzoek naar zijn gedaan dat dit geen invloed zou hebben op t opgroeien van t kitten..

Maar toen ik 10jaar geleden studeerde voor dierenartsassistente, leerde ik dat katers het beste niet voor 9maanden gecastreerd konden worden. Dit ivm het beinvloeden van de groei van het penisbotje en grote kans op incontinentie op latere leeftijd.
Dit was toen zelfs het "laatste onderzoek" omdat daarvoor altijd 6maanden werd aangehouden...

Ik kan er gewoon in mijn hoofd totaal niet bij dat vroeg castratie echt nul gevolgen heeft voor het opgroeien van de kittens, castratie neemt een groot deel van de hormonen weg, hormonen die invloed hebben op het opgroeien van elk levend wezen.. Zowel fysiek als mentaal..

En tuurlijk snap ik dat er een overschot is aan katten, dat oeps-nestjes voorkomen zouden moeten worden.. Maar komen deze oeps-nestjes niet juist sneller voor bij mensen die geen geld uit willen geven aan de kitten (dus sowieso niet voor een vroeg-gecastreerd kitten gaan betalen) én t kitten gewoon naar buiten gooien voordat de kitten uberhaupt geholpen is?!

De theorie in Belgie is leuk, dat ALLE kittens, van zowel particulier als van fokkers, geholpen het nest moeten verlaten.. Maar naar mijn idee is dit alleen in de theorie mogelijk (mocht dit in de praktijk ook mogelijk zijn, zouden katten vanaf nu binnen 1 generatie uitsterven toch?!)

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, linkjes naar onderzoeken en eventueel alternatieven hoe oeps-nestjes voorkomen kunnen worden!

Houd het netjes alsjeblieft :) !

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:10

Het is een goed begin om zo te kunnen handhaven op al die wildgroei van katten. Als katteneigenaren hun dieren zouden binnenhouden en er geen overlast zou zijn waren al deze maatregelen niet nodig.

Katten kunnen ook ongecastreerd verkocht worden maar enkel aan een fokker met erkenningsnummer. Helemaal toppie. Als ik mensen ken die een nest verkopen zonder te castreren en chippen geef ik ze gewoon aan -> woon in BE
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 10-05-19 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:14

Ja tijden veranderen... Zelf kies ik voor na 6 maanden castreren. Laat ze eerst maar een beetje groot worden. :)

@ Schuur_ ik weet niet waar jij woont, maar in NL is castreren niet verplicht, dus heeft aangeven geen zin.

Sannens
Berichten: 1404
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:19

Ik heb zelf twee poesjes uit het asiel gehaald, als kitten. De regelgeving daar was dat ze inderdaad gesteriliseerd (dus gecastreerd) meegegeven werden. Mijn twee poesjes waren te kort in het asiel waardoor ik voor beide een 'voucher' voor castratie meekreeg, met daaraan al een datum gekoppeld. We kregen daar de informatie dat vroegtijdige castratie meermaals bij onderzoek als niet schadelijk werd bevonden.

Uiteindelijk zijn mijn twee poesjes rond de 16 weken gesteriliseerd. Dat is een schatting natuurlijk, omdat de specifieke geboortedatum niet bekend is. :)

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:22

Ze zeggen toch dat kittens een bepaald gewicht moeten hebben voordat ze gestelliriseerd mogen worden? Dat gewicht hebben ze mi toch nog niet wanneer ze het nest mogen verlaten ?

De mijne komt ook uit het asiel en kreeg toen ook een voucher mee om voor een klein bedrag te laten helpen wanneer dat kon
Laatst bijgewerkt door alysha92 op 10-05-19 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:22

Mijn oudste kat is op 6 maanden gedaan, de 2 jongste( raskatten) op 12 weken. De ene is nu dik 2.5 jaar en zie geen verschil tegenover de oudste die op 6 maanden is gedaan.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:53

Jessix schreef:
Ja tijden veranderen... Zelf kies ik voor na 6 maanden castreren. Laat ze eerst maar een beetje groot worden. :)

@ Schuur_ ik weet niet waar jij woont, maar in NL is castreren niet verplicht, dus heeft aangeven geen zin.


Ik woon in Belgie, anders zou ik dit ook niet typen ;) https://www.vlaanderen.be/castratie-ide ... van-katten

Blacky94

Berichten: 3479
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:54

alysha92 schreef:
Ze zeggen toch dat kittens een bepaald gewicht moeten hebben voordat ze gestelliriseerd mogen worden? Dat gewicht hebben ze mi toch nog niet wanneer ze het nest mogen verlaten ?

De mijne komt ook uit het asiel en kreeg toen ook een voucher mee om voor een klein bedrag te laten helpen wanneer dat kon

Dat gewicht zal voornamelijk met de narcose te maken hebben.. En ook dan zal dat verschil maken afhankelijk van het ras.. Een flinke Maine Coon of Noorse Boskat zal dat gewicht wrs sneller halen dan een klein Abbesijntje ofzo..

Verder zit ik al te lang niet meer in de diergeneeskunde om iets nuttigs te kunnen zeggen over de invloed van vroeg castreren op de hormonen en groei.. Alhoewel ik toendertijd meer het idee had dat men liever niet castreerde op jonge leeftijd ivm het risico van de narcose dan specifiek de gevolgen op de groei..

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:17

Schuur_ schreef:
Jessix schreef:
Ja tijden veranderen... Zelf kies ik voor na 6 maanden castreren. Laat ze eerst maar een beetje groot worden. :)

@ Schuur_ ik weet niet waar jij woont, maar in NL is castreren niet verplicht, dus heeft aangeven geen zin.


Ik woon in Belgie, anders zou ik dit ook niet typen ;) https://www.vlaanderen.be/castratie-ide ... van-katten

Ik kan nergens zien dat je in België woont, vandaar mijn opmerking. :) Als er geen woonplaats vermeld staat ga ik uit van Nederland aangezien bokt.nl een Nederlands forum is.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:48

Hoe fokkers het in België moeten doen is prima. Zelf ook een kitten toen in België gekocht. En een jaar later ging deze regel in. Mensen die echt willen fokken met de kat hoeven deze niet te laten helpen, maar mensen die niet fokken daar wordt jet kotten al voor het verlaten van het nest geholpen.
Wij hebben onze kater alle drie met een leeftijd van 6 maanden laten helpen. Niks mis mee. Daar zijn de onderzoeken voor.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:58

Hier in Nederland zijn er ook fokkers die enkel gecastreerde kittens meegeven. Ik heb toen ook bewust gekozen voor een fokker die die regel niet hanteert. In de koopcontracten van mijn katers staat enkel dat ik er niet mee mag fokken, omdat ik ze als huisdier heb gekocht. Daar zit zelfs een boete op geloof ik. Ik heb ze met 7 maanden laten castreren.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:24

Al mijn katers zijn gecastreerd met ongeveer 5 maanden.
Ze zijn nu 13, 9, 3 en 1 op 10 jarige leeftijd overleden helaas en ik heb nooit gemerkt dat het ze niet goed heeft gedaan. Allemaal uitgegroeid tot mooie katers.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:31

Hier waren beide ook ouder dan 6mnd bij castratie / sterilisatie, inmiddels 2 en 3 jaar en doen het beide super

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:33

TS ik kan me helemaal vinden in de OP. Ook ik kan mij niet voorstellen dat zo'n vroege castratie goed is voor het dier, zowel fysiek als mentaal. Daarnaast komt er dan natuurlijk nog bij dat het kitten zo gauw mogelijk naar het nieuwe adres moet, want hoe jonger hoe schattiger... een operatie + een verhuizing, in zo korte tijd. Kan nooit goed zijn.

De oplossing die ik zie is: kittens langer bij de moeder laten. Maar niet alle moederpoeseigenaren, en ook niet alle moederpoezen, zitten er natuurlijk op te wachten om 9 maanden lang het nest in huis te hebben.

Mijn persoonlijke, en zeer ongenuanceerde, mening, is dat België met deze regel een iets minder beschaafd, of in elk geval minder diervriendelijk, land is. Alles moet maar worden ingericht op wat de mensen willen. En dat is jonge katjes. En ineens is een vroege castratie niet meer schadelijk.

Een kitten van een paar weken oud zou ik nooit in huis nemen. Niet omdat ik met katten zou willen vermeerderen. Maar omdat ik het ongezond vind. Mijn huidige katten zijn intact bij mij in huis gekomen. De kater is gecastreerd met ruim 6 maanden. Dat vond ik eigenlijk te vroeg, maar hij begon te zwerven en ik was bang dat hij de hort op zou gaan en averij zou oplopen. De poes is met 9 maanden onder het mes gegaan. Toen was ze al ruim een half jaar bij mij. De verhuizing van het geboorte-adres naar mij heeft best veel impact op haar gehad. Ik ben blij dat ze niet in de zelfde periode ook nog geopereerd moest worden.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:42

Ik heb 1 katertje uit het asiel gehad die ook met 9 maanden gecastreerd is. Daar moest ik ook de afspraak inplannen alvorens ik hem mee kreeg, wat ik prima vond hoor.

Jaren geleden heb ik een poesje laten steriliseren met ongeveer 5 maanden. Had niet mijn voorkeur maar het beestje was enorm ondernemend en had haar zinnen (ondanks ons ontzettend grote huis) er echt op gezet om buiten te geraken. Dus bij iedere deur, ieder raam, of iedere kamer die maar open of dicht ging moesten wij zo ontzettend alert zijn op die poes, dat het gewoon niet meer te doen was.

We hadden een mooie grote omsloten tuin en ze zat hele dagen voor de ramen en met haar pootjes er tegenaan te tikken. Voor een ervaren kater was het echter wel mogelijk om in onze tuin te komen en er liepen er nogal wat rond in onze buurt.

In overleg met de DA gekeken naar haar gewicht, grootte, gezondheid enz. en toen toch gesteriliseerd.

Poes is 19 geworden, altijd gezond geweest en redelijk sociaal tegenover andere katten.

Ik wist van de regel in België en heb nooit begrepen hoe deze uitvoerbaar was..... Zijn er fokkers die de kittens tot 6 maanden in huis houden ? Of worden die diertjes echt zo vroeg geholpen ? Ik vind het een prima idee want er zijn katten genoeg op de wereld maar het moet in de praktijk wel uitvoerbaar zijn natuurlijk.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:49

Koper schreef:
TS ik kan me helemaal vinden in de OP. Ook ik kan mij niet voorstellen dat zo'n vroege castratie goed is voor het dier, zowel fysiek als mentaal. Daarnaast komt er dan natuurlijk nog bij dat het kitten zo gauw mogelijk naar het nieuwe adres moet, want hoe jonger hoe schattiger... een operatie + een verhuizing, in zo korte tijd. Kan nooit goed zijn.

De oplossing die ik zie is: kittens langer bij de moeder laten. Maar niet alle moederpoeseigenaren, en ook niet alle moederpoezen, zitten er natuurlijk op te wachten om 9 maanden lang het nest in huis te hebben.

Mijn persoonlijke, en zeer ongenuanceerde, mening, is dat België met deze regel een iets minder beschaafd, of in elk geval minder diervriendelijk, land is. Alles moet maar worden ingericht op wat de mensen willen. En dat is jonge katjes. En ineens is een vroege castratie niet meer schadelijk.

Een kitten van een paar weken oud zou ik nooit in huis nemen. Niet omdat ik met katten zou willen vermeerderen. Maar omdat ik het ongezond vind. Mijn huidige katten zijn intact bij mij in huis gekomen. De kater is gecastreerd met ruim 6 maanden. Dat vond ik eigenlijk te vroeg, maar hij begon te zwerven en ik was bang dat hij de hort op zou gaan en averij zou oplopen. De poes is met 9 maanden onder het mes gegaan. Toen was ze al ruim een half jaar bij mij. De verhuizing van het geboorte-adres naar mij heeft best veel impact op haar gehad. Ik ben blij dat ze niet in de zelfde periode ook nog geopereerd moest worden.


Denk je nu echt dat in BE deze regel in leven is geroepen omdat mensen jonge katjes willen? De asielen, opvangen en dierenwelzijn organisaties stonden te springen om deze maatregel. Waarom? al die pretnesten, SOA's, verwilderde katten, dode katten op de wegen etc. Het is imo veel diervriendelijker om minder katten een kwalitatiever leven te geven.

En ja, iedereen hier brengt braaf zijn kat op 6 maanden naar de dierenarts voor te castreren maar bedenk eens hoeveel mensen dat niet doen? Daar kwam geen verbetering in dus kan het niet anders dan bij de wortel aangepakt worden, hoe jammer ook voor sommige fokkers.

Maar om nou te zeggen dat Belgie een dieronvriendelijk land is en geen oog heeft voor dierenwelzijn getuigt voor mij van de korte termijn visie die dit hele probleem heeft veroorzaakt.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/re ... ~a1ff15e8/

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:57

Daar heb je gelijk in hoor Schuur_. Het verbaast mij ook elk jaar weer hoeveel oeps nestjes er geboren worden en nog erger hoeveel mensen hun niet gecastreerde kater of poes gewoon buiten laten lopen en maar aan laten fokken. Dus om dat tegen te gaan is zo’n wet zeker goed.

Alleen vindt ik het dan weer jammer voor degene die het wel goed doen. En ik heb gewoon mijn twijfels over vroeg castratie, ondanks de onderzoeken en de voordelen die genoemd zijn. Dus ik heb bewust gekozen voor eigen keuze wat betreft castratie en daarin ook mijn verantwoordelijkheid genomen.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:16

Het is vooral jammer, en in mijn optiek ook ongezond, voor de DIEREN dat de mensen dingen verkeerd aanpakken. Dat is wat ik probeer te zeggen Schuur_. De "oplossing" die er nu is is wel een oplossing voor het overschot maar het creëert een nieuw probleem. Dat is zeg maar een beetje het euvel.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:32

Ik vraag me echt af hoe de handhaving gedaan gaat worden. Mensen hebben ongecastreerde katten rondlopen die nestjes krijgen. Zolang die kittens bij de moeder zijn, kan je moeilijk afdwingen dat ze gecastreerd moeten worden.
Dan opeens zijn de kittens weg.
Gut, tja, doodgereden, meneer. Gegrepen door de hond van de buren, meneer. Geen idee, meegenomen door iemand denk ik, meneer.
Hoe ga je in hemelsnaam bewijzen dat iemand z'n kittens ongecastreerd heeft meegegeven aan een nieuwe eigenaar? Hoe kom je er achter wie die nieuwe eigenaren zijn?

Dit is toch totáál niet te controleren?

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:36

Ook dat inderdaad Ibbel. Zo lang zo'n kitten nergens geregistreerd staat is controle onmogelijk. Zelfs bejaarde grasmaaishetten zonder chip zijn makkelijker traceerbaar :+

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:36

Nee lijkt mij ook niet. Je kan hooguit doen wat Schuur_ doet, als je weet dat een fokker zich niet aan die regels houdt aangeven. Maar dan nog moet het bewezen worden natuurlijk.

Daphne__
Berichten: 12460
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:40

De dierenarts waar ik heen ga, castreerd niet voor 9 maanden. Dus onze dieren worden voor die tijd niet gecastreerd. Vind ik ook niet nodig. Gewoon binnen houden tot die tijd en dus echt goed opletten.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 14:47

Dat lijkt mij idd ook, juist de mensen bij wie oeps-nestjes het meeste voorkomen, zijn juist de mensen die hier zich niks van aantrekken.
Ik geloof best dat vroeg-castratie iets helpt aan het overschot, maar denk dat dat maar zo'n klein verschil maakt, dat het in mijn ogen niet opweegt op eventuele gevolgen na aanleiding van deze vroeg-castratie.

Ik heb sowieso ook nog nooit echt een (onafhankelijk) onderzoek gezien dat dit idd geen kwaad kan.

En tuurlijk zijn er voorbeelden van katten waar geen verschil gezien wordt. Maar is dit de regel?
Ik ken persoonlijk geen katten die vroeg gecastreerd zijn, ik ken wel een reu die vroeg gecastreerd is.. En ik vind deze hond toch vaak anders reageren dan "normaal"

En uiteraard kun je van beide zeggen "komt dit door vroeg-castratie?" Je weet tenslotte nooit hoe een dier zich ontwikkeld zou hebben, mocht het anders gelopen zijn...

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:52

Een kat die vroeg gecastreerd is en nu bij voorbeeld 3 of 4 is vind ik ook niet representatief voor problemen op de langere termijn.

Een groep van honderden katten in de leeftijdsgroep 15 - 18 jaar... ja dan is het al een ander verhaal natuurlijk.

Misschien leuk onderwerp voor een afstudeerscriptie ofzo.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:57

Ik heb een kitten uit nederland naar België gehaald, en volgende week word hij ook gecastreerd nu hij voorbij de 6 maanden is, dat is wat de dierenarts mij ook aanraade om te wachten tot hij 6 maanden was.