Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:57

ClauH schreef:
Ik heb 1 katertje uit het asiel gehad die ook met 9 maanden gecastreerd is. Daar moest ik ook de afspraak inplannen alvorens ik hem mee kreeg, wat ik prima vond hoor.

Jaren geleden heb ik een poesje laten steriliseren met ongeveer 5 maanden. Had niet mijn voorkeur maar het beestje was enorm ondernemend en had haar zinnen (ondanks ons ontzettend grote huis) er echt op gezet om buiten te geraken. Dus bij iedere deur, ieder raam, of iedere kamer die maar open of dicht ging moesten wij zo ontzettend alert zijn op die poes, dat het gewoon niet meer te doen was.

We hadden een mooie grote omsloten tuin en ze zat hele dagen voor de ramen en met haar pootjes er tegenaan te tikken. Voor een ervaren kater was het echter wel mogelijk om in onze tuin te komen en er liepen er nogal wat rond in onze buurt.

In overleg met de DA gekeken naar haar gewicht, grootte, gezondheid enz. en toen toch gesteriliseerd.

Poes is 19 geworden, altijd gezond geweest en redelijk sociaal tegenover andere katten.

Ik wist van de regel in België en heb nooit begrepen hoe deze uitvoerbaar was..... Zijn er fokkers die de kittens tot 6 maanden in huis houden ? Of worden die diertjes echt zo vroeg geholpen ? Ik vind het een prima idee want er zijn katten genoeg op de wereld maar het moet in de praktijk wel uitvoerbaar zijn natuurlijk.



Nee ze houden ze niet tot 6 maanden, maat de poedersuiker worden vanaf 6 weken daar al geholpen.
Sorry, maar ik vind het echt veel te jong, ik vindt het voor katers onde de 4 maanden echt te jong en voor poezen onder de 6 maanden echt te jong.
Maar mijn mening is nergens specifiek op gebasseerd, behalve mijn eigen gevoel.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:59

Zes wéken??????

Wie zijn de dierenartsen die daar aan meewerken? -O-

Als er íéts is om aangifte van te doen dan vind ik het dit wel -O-

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:21

In de VS zijn er veel instanties die met 10 weken castreren, zowel katers als poesjes. Minimum gewicht is ongeveer 1 kg. Het is een garantie tegen oeps nestjes maar ook tegen 'oh toch leuk 1 keertje' nestjes.

Als ik de kans krijg mijn kittens te laten castreren voor adoptie dan grijp ik die, echter meestal lukt dat niet omdat men ze niet te oud wil. De situatie is hier (nog) slechter dan in NL qua zwerfkatten. We moeten de overpopulatie indammen om grootschalig leed te voorkomen.
Wel denk ik dat TS een punt heeft dat de mensen die zorgen voor de oeps nestjes etc juist de mensen zijn die kittens betrekken van gratis weggeef sites e.d. Wellicht dat daar betere wetgeving voor zou moeten komen! Ik zie hier ook vaak mensen vragen voor gratis diertjes, want ze hebben geen geld. Hoe ga je er dan voor zorgen is verder niet van belang...

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:25

Voor grotere rassen kan het nadelig uitvallen bij katers. Epifysiolyse is een serieuze aandoening die eventueel kan ontstaan.
Mijn kater had dat en dat is niet grappig.
Voor
Afbeelding
NA
Afbeelding

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:33

Keet schreef:
Voor grotere rassen kan het nadelig uitvallen bij katers. Epifysiolyse is een serieuze aandoening die eventueel kan ontstaan.
Mijn kater had dat en dat is niet grappig.
Voor
[ [url=m/ovdWam.jpg]Afbeelding[/url] ]
NA
[ [url=m/5tsJas.jpg]Afbeelding[/url] ]


Komt dat door vroegcastratie? Ik lees dat het meer voorkomt bij gecastreerde katers maar het uit zich pas rond anderhalfjarige leeftijd. Dus komt het echt door het vroege castreren dan?

Mijn kittens zijn gecastreerd/gesteriliseerd met 5 maanden simpelweg omdat ik een poes en kater samen had zitten. Aangezien kater nog paar weken vruchtbaar is, poes ook direct laten doen. 6 weken zou ik erg vroeg vinden, maar vanaf een maand of 4 is wat mij betreft prima en juist goed ivm alle nestjes.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:36

SimoneeM schreef:
Keet schreef:
Voor grotere rassen kan het nadelig uitvallen bij katers. Epifysiolyse is een serieuze aandoening die eventueel kan ontstaan.
Mijn kater had dat en dat is niet grappig.
Voor
[ [url=m/ovdWam.jpg]Afbeelding[/url] ]
NA
[ [url=m/5tsJas.jpg]Afbeelding[/url] ]


Komt dat door vroegcastratie? Ik lees dat het meer voorkomt bij gecastreerde katers maar het uit zich pas rond anderhalfjarige leeftijd. Dus komt het echt door het vroege castreren dan?

Mijn kittens zijn gecastreerd/gesteriliseerd met 5 maanden simpelweg omdat ik een poes en kater samen had zitten. Aangezien kater nog paar weken vruchtbaar is, poes ook direct laten doen. 6 weken zou ik erg vroeg vinden, maar vanaf een maand of 4 is wat mij betreft prima en juist goed ivm alle nestjes.


Hij was hier 2 en een paar maanden toen hij geopereerd werd. De exacte oorzaak kunnen ze niet noemen maar volgens mijn dierenarts zou het komen door een combinatie van "grote" kat en vroeg castreren.
https://dierenartsdelaak.nl/heupkoprese ... olyse-kat/

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:38

Ik lees hier graag mee. Ik krijg zometeen twee kittens. Broer en zus. (en dan wil je helemaal geen oepsnestje uiteraard)

Mijn DA heeft mij aangeraden om met 6 maanden te castreren. En ik denk dat ik dat gewoon ga opvolgen.

@ Keet,...heb jij toevallig een Maine Coon of Noor?

Ik krijg 2 Noren.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 15:46

Als je broer en zus hebt, kun je ook altijd nog de kattenpil overwegen. Is denk ik hormonaal minder ingrijpend dan castratie (denk ik, weet ik niet..)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:47

Nee, twee heilige birmanen. Maar komt bij veel grote rassen voor, dus ook zeker bij Maine Coons.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:01

Ik denk dat het een afweging is tussen wat medisch het beste is en het voorkomen van oeps-nestjes. Want hoe je je ook voorneemt voorzichtig te zijn, het heet niet voor niets een oeps-nestje.
Is het trouwens wetenschappelijk bewezen dat vroeg castratie slecht is, of is het meer een gevoel?

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:13

Het is een gevoel.

Er is juist een wetenschappelijke basis om aan te nemen dat er helemaal geen extra risico's zijn tov een gewone castratie. Zie bijvoorbeeld de scriptie van Van der Bij, 2016.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 17:14

Sclimpre schreef:
Ik denk dat het een afweging is tussen wat medisch het beste is en het voorkomen van oeps-nestjes. Want hoe je je ook voorneemt voorzichtig te zijn, het heet niet voor niets een oeps-nestje.
Is het trouwens wetenschappelijk bewezen dat vroeg castratie slecht is, of is het meer een gevoel?

"ze" zeggen dat t wetenschappelijk bewezen is dat t niet schadelijk is, maar ik heb persoonlijk nog nooit een (onhafhankelijl) artikel gelezen dat dit idd het geval is.

Het probleem met oeps-nestjes is, dat deze voornamelijk bij mensen voorkomen die niet voorzichtig zijn, en die zullen zich dus waarschijnlijk sowieso niet zo druk maken om vroeg-castratie.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:17

Maar vanaf welke leeftijd is het geen vroegcastratie meer?

Want ik wil bij de kater ook het sproeien proberen te voorkomen.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:21

Ik ben helemaal geen voorstander van castratie. Het liefst zou ik elk lichaam in takt willen laten. Het ziet er niet voor niets denk ik altijd maar.

Maar wij passen dieren aan, aan onze situatie. Ik neem mijn verantwoordelijkheid en kies om die reden voor castratie. Maar dan dus liever wat later. Ook vind ik het toch echt wel een operatie, hoe vaak het ook gedaan wordt. Dus ik heb mijn dieren dan liever wat minder klein en kwetsbaar.

Mijn gevoel staat hierin boven de onderzoeken. Er zijn zoveel onderzoeken, die zoveel beweren. Dat wil niet zeggen dat ik het allemaal maar onzin vind hoor. Maar wat nu goed is, is over 10 of 20 jaar misschien wel weer helemaal fout. Dus naast onderzoek, vertrouw ik ook op mijn eigen gevoel en mening.

Annelien92

Berichten: 360
Geregistreerd: 19-05-10
Woonplaats: Bergen Op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:22

Deels denk ik ja! Graag zelfs, alleen ben ik het wel met je eens dat het vroeg is. Mijn dierenarts doet het pas vanaf 6 maanden en raad aan om te wachten tot 9. Mijn twee katten zijn pas met een jaar gecastreerd en konden mijn tuin niet uit en gingen niet zonder toezicht naar buiten. Ik blijf het ook verantwoordelijkheid vinden van de eigenaren, zeker de ‘fokker’. Ik geloof namelijk niet zo in ‘oeps’ nestjes (alle uitzonderingen daargelaten). Als je je poes naar buiten doet die niet geholpen is, weet je dat de mogelijkheid er is.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:24

NatasjavE schreef:
Maar vanaf welke leeftijd is het geen vroegcastratie meer?

Want ik wil bij de kater ook het sproeien proberen te voorkomen.

Sproeien kunnen ze gaan doen vanaf een maand of 6, vandaar dat vanaf 6 maanden bij een kater vaak aangeraden wordt. De meesten worden dus gecastreerd tussen de 6 en 9 maanden. Sommige wachten tot ze een jaar zijn geweest. En daar weer een percentage van laat het helemaal niet meer doen, omdat ze dus niet sproeien of buiten komen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:27

Dan blijf ik maar even bij 6 maanden.
Wil uiteraard ook niet een vrijpartij met z'n zus. :')

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:29

Het liefst laten wij ze oom met minimaal 6 maanden castreren. Onze jongste liet alleen met 3,5 maand al katergedrag zien. Dus overal op "rijden" enzo. En om te voorkomen dat hij de boel onder zou sproeien hebben we hem met mnd laten castreren :)

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:33

ImkeTarek schreef:
Als je broer en zus hebt, kun je ook altijd nog de kattenpil overwegen. Is denk ik hormonaal minder ingrijpend dan castratie (denk ik, weet ik niet..)

De poezenpil is best wel rommel.
Bij (langdurig) gebruik heb je kans op:
(Kwaadaardige) melkkliertumoren
Baarmoederontsteking
Suikerziekte
Verlengde dracht bij drachtige poezen (bv als de pil een keer vergeten of uitgespuugd is)
Misvormde kittens, met als gevolg dan vaak een keizersnede.
Mentale depressies

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:40

Ik vind het, vanuit eigen ervaring, inhumaner om te wachten tot 6 maanden alvorens te castreren. Dan is het 'echt' een operatie. Ze moeten nuchter zijn voor de narcose, ze krijgen een normale narcose (incl misselijk worden bij het inspuiten), waarna ze enorm suf zijn en al wankelend en vallend proberen om erachter te komen wat er in vredesnaam met ze aan de hand is. Een dagje later zijn ze er hopelijk weer een beetje bovenop, al blijft de wond nog een poosje vervelend tot pijnlijk. Indien pijnlijk, zie je ze vaak zodanig veel likken dat er daarna nog een pakje, of erger een kap, bijgehaald moet worden.


En dan hebben we de vroegcastratie (vanaf een kilo gewicht, dus 10-12 weken oud). Ze mogen gewoon lekker eten, nuchter zijn is niet nodig. De narcose is een lachertje, als je ze gaat ophalen springen ze thuis alweer gelijk de reismand uit om verder te rennen, spelen, springen zoals ze deden vlak voordat je ze erin stopte. Ze weten er niets van. Wondjes stuk likken is er ook niet bij (een enkele uitzondering daargelaten), want het minuscule sneetje van een cm of minder doet geen pijn, en ze hebben het te druk met spelen om te gaan zitten focussen op hun wondje. Ze hebben er geen last van en spelen diezelfde dag gewoon verder, terwijl katten van 6 maand en ouder duidelijk meer weet ervan hebben en sloom, hangerig, oncomfortabel zijn na hun castratie.

Ik ben al jaren opvanggezin voor katten en kittens, en heb dus zoveel castraties van dichtbij meegemaakt dat ik er gewoon geen getal meer op kan plakken.
Werkelijk, ik zie zó'n ontzettend verschil tussen vroegcastratie en gewone castratie, wat betreft de mate waarin de kat/kitten er last van heeft, dat ik zelf geen seconde hoef te twijfelen over mijn voorkeur. Duizend keer liever als ze een week of 12 zijn dan wanneer ze al puber zijn en hun geslachtsorganen in verhouding veel groter (en meer doorbloed) zijn dan in de kittentijd.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:42

Met 12 weken woog mijn katje écht nog geen kilo.

En dat een vroege castratie op de dag zelf minder ongemak oplevert overtuigt mij er helaas niet van dat het op de langere termijn ook een goed idee is.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:46

Je moet ze natuurlijk eerst even wegen en niet klakkeloos van de leeftijd uit gaan :)

Een normale groeicurve is 100gr per week. Dus 7 weken = 700gr, 10 weken = 1000gr etc. Als opvanggezin krijg ik vaak kittens met een achterstand, dus die zijn dan eerder 11-12 weken of zelfs iets ouder voordat ze de kilo aantikken.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:48

ik heb ook broer en zus uit een nestje bij onze stal.
kater met 5 maanden gecastreerd omdat hij wel erg "kater" werd en poes met 6 maanden laten sterilliseren.
zijn nu 10 maanden en kater is prachtig mooi en groot gegroeid. poes is kleiner gebleven maar dat was moeder poes ook.
( en beide totaal geen last gehad van de narcose. kater was 's avonds weer volop aan het spelen met poes. en poes was ook 's avonds weer boven water. hebben beide meteen toen het verantwoord was hun bakje leeg gegeten en alles heeft dus top gegaan. )
Laatst bijgewerkt door dingogirl op 10-05-19 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:50

Renske_W schreef:
ImkeTarek schreef:
Als je broer en zus hebt, kun je ook altijd nog de kattenpil overwegen. Is denk ik hormonaal minder ingrijpend dan castratie (denk ik, weet ik niet..)

De poezenpil is best wel rommel.
Bij (langdurig) gebruik heb je kans op:
(Kwaadaardige) melkkliertumoren
Baarmoederontsteking
Suikerziekte
Verlengde dracht bij drachtige poezen (bv als de pil een keer vergeten of uitgespuugd is)
Misvormde kittens, met als gevolg dan vaak een keizersnede.
Mentale depressies


Als je de bijsluiter van de meeste medicijnen leest, is het allemaal 'rommel'.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:51

Waar ik mij in het algemeen over verbaas bij de kleine huisdieren groep...
Bij honden zijn er verschillende onderzoeken gedaan, lees je deze na dan kom ik persoonlijk tot de conclussie dat hormonen nodig zijn voor een betere ontwikkeling. Uiteraard zijn dezelfde hormonen ook verantwoordelijk voor een grotere kans op het ontwikkelen van bepaalde soorten kanker. Ga ik alles tegen elkaar afwegen dan kies ik voor niet te vroeg castreren
Echter bij de andere groepen schijnen deze nadelen er helemaal niet te zijn en dat gaat er bij mij dus niet in omdat ik mij dat niet kan voorstellen.