Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 00:14

Onze poes is bij de fokker (raskat) ook vroeg gesteriliseerd, 4 maand. Afgezien van dat ze nogal een sterk karaktertje heeft ( := ), is het een perfect volgroeide, zindelijke, actieve en gezonde kat nu. Ze is van mei 2016.

Vorige kat (kater) was met 6 maanden gecastreerd en is altijd een zwak beestje geweest (ook op 10 jaar gestorven aan hartstilstand), maar dit was iets genetisch met het nest en niet gerelateerd aan de castratie.

Wij wonen in belgie en hebben de katten hier ook vandaan gehaald. Maar ik zie dus geen problemen.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 04:37

Toen wij in belgie op de universiteit lezing hadden over vroeg castratie waren hun al 3 jaar op grote schaal bezig. Het asiel is december 2015 gesloten en dus in 2011 zijn wij er mee begonnen enn belgie dus 2008. Dat is inmiddels 11 jaar geleden al weer ;)
Raskatten daar gebeurd het al veellll langer mee op grote schaal en Amerika doet het ook al veel langer met alle kittens in de asielen. Volgens mij Engeland ook trouwens daar ben ik in 2007 naar een info dag geweest in een asiel om te kijken hoe hun werken

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 07:11

Onze kitten was 9 maanden daarvoor wou de dierenarts het liever niet doen. Volgens mijn dierenarts is het mentaal niet goed om ze eerder te castreren. Liever nog later dan 9 maand.
De mannelijke hormonen zouden goed zijn voor zijn geestelijke gezondheid.

Hoe het precies zit en wat wel en niet de waarheid is. Het voelt voor mij ook beter om een (bijna) volwassenen kat te castreren en geen baby

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 07:16

In Europa doen we inderdaad nog "maar" zo'n 10 jaar aan vroegcastratie. In Amerika gebeurt het echter al langer, waardoor ook de gevolgen op lange termijn voldoende onderzocht zijn kunnen worden. Waarbij dus geen negatieve gevolgen gevonden zijn tov castratie op latere leeftijd.

mls_w

Berichten: 152
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 07:58

Ik ben zelf echt niet voor het te vroeg castreren/steriliseren.
Ik heb echter broer en zus. Zelfde nestje. Meneer was dus aan de beurt met 6 maanden en een beetje. Zuslief na dat ze een jaar is geweest. Het zijn beide hele kleine katten maar ouders waren ook absoluut niet groot. Gaat echt super met ze. Mijn dierenarts zou ook absoluut niet voor die 6 maanden iets doen en als het dus niet gevaarlijk was geweest voor een nestje tussen die 2,hadie me geadviseerd om te wachten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:58

Ik laat castreren na 6 maanden
Mocht ik dat dus niet meer mogen ivm vroeg castratie in nest etc

Dan komen Er gewoon geen katten meer :+