Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 12:04

Onze grote beer is immiddels gecastreerd zodat hij veilig bij de rest zou kunnen. Zal dan inderdaad eerst proberen of hij zoonlief accepteert. Fijn om te horen dat het vaak wel lukt. Extra beren in huis halen gaat me wat te ver dan ;-)

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:05

Dan blijf je idd wellicht bezig. Zou het gewoon proberen straks!

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 12:05

Tinkermuts schreef:
Hihi dat is helemaal een geweldige naam. Omg haha

Leuk stel heb je daar toch.
Je mag wel 1 van mijn beertjes hoor, hebber ook 1 over waar ik nog oplossing voor moet zoeken haha


Tenzij jij 'm wilt hebben voor bij jouw beertje.. ;)

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 12:07

MightyMike schreef:
Dan blijf je idd wellicht bezig. Zou het gewoon proberen straks!


Ja, ga ik doen. Goed om te horen dat het vaak wel werkt. Andere optie zou zijn om alle drie de beertjes te houden en juist twee zeugjes naar de betreffende vrienden te doen. Maar zo'n grote club beren is denk ik op termijn vragen om gedoe.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:08

Meer dan 2 beren bij elkaar zetten werkt vaak niet! Dat zou ik niet doen, ook niet 2 volwassen beren bij elkaar plaatsen. Het werkt alleen met 2 jonge beertjes of een oudere beer met een beertje net uit het nest. In andere vormen gaan de beren toch vaak vechten om de rangorde te bepalen. Volwassen beer met jong beertje is de rangorde van dag 1 duidelijk, de grote wint :D Dan groeit het gewoon samen verder en geeft meestal geen problemen.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 12:10

Precies, zo heb ik het ook altijd begrepen. Dus we houden het voorlopig maar even op samen met vader of verhuizen naar Tinkermuts :D

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:42

Haha nee sla toch even over.
Ik houd al twee beertjes uit het eerste nest, gewoon omdat ze ze mooi vind en ze allebei het hele lieve rustige karakter van moedertje hebben.
Ik vind wel een plekje, doe hem alleen weg als ie bij een vriendje komt, anders blijft ie voorlopig maar even.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 21:37

Even een heel andere vraag in de hoop dat jullie, cavia-experts, dit lezen en nog even willen meedenken. Het nestje van 5 zijn dus echt nog ukken. Vandaag precies 3 weken, en het beertje uit dat nest was vandaag 190 gram. Maar uitgerekend hij is hartstikke vroegrijp bromgeluidjes aan het maken en zijn zussen aan het molesteren.. Dus aan de ene kant moet hij daar snel weg, aan de andere kant kan hij nog wel even zijn moeder gebruiken (drinkt ook regelmatig nog bij haar). Wat moet je daar nou mee en wanneer wordt het echt tricky?

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:39

Ik heb ze altijd met 4 weken weg gehaald, niet eerder. Nog nooit een dekking gehad van een 3 weken oud beertje, dus zou hem er zeker die week nog bij laten zitten en dan apart gaan zetten.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 22:16

Hij duikt echt op ze. Nu ga ik er maar van uit dat zij nog niet vruchtbaar zijn, maar heel prettig voelt het niet. Maar ja. Die beertjes uit het andere nest zijn nu al 270 gram. Dat is toch een ander verhaal.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:21

Ik heb ook altijd de zwaardere beertjes gewoon tot 4 weken (een dag meer of minder kan, haha) bij hun moeder gelaten. Ook al zijn ze zwaarder, moedermelk is nog wel goed voor ze. Heb heel wat nestjes op jaarbasis gehad, maar nooit misgegaan wat betreft dekken.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:29

Hier ook altijd tot minstens 28 dagen... aan 3 weken scheiden is echt nog heel jong.
Normaal zijn ze pas met 8 a 12 weken vruchtbaar, maar je hebt uiteraard altijd uitzonderingen.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 22:37

Fijn om te horen. Dan laat ik 'm lekker nog even zitten.

MightyMike, vond het gewicht ook geen reden om ze weg te halen. Maar mogelijk wel het gedrag. En vooral de mogelijke consequenties daarvan. De twee grotere beertjes vertonen totaal nog geen pubergedrag :)

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:02

Ik zou ik 4 weken aanhouden hoor, springt hij ook op moeders?? Vaak zijn die kleine dingen juist heel fel, bij konijmen ook :)

Maar is het nu shrimpy of clitty?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 22:54

corine1981 schreef:
Ik zou ik 4 weken aanhouden hoor, springt hij ook op moeders?? Vaak zijn die kleine dingen juist heel fel, bij konijmen ook :)

Maar is het nu shrimpy of clitty?


Niet op moeder, wel op zussen. Met name 1 zus is favoriet. Zondag verhuizen 3 van zijn 4 zussen, die gaan gezellig samen naar een nieuw huis. Dan zijn ze een maand (woensdag zijn ze 4 weken).
De zus die we houden is Shrimpy (m/v) en daar is hij minder hormonaal ondersteboven van (blijkbaar twijfelt hij ook :D ).
Dus zodra het te gortig wordt en hij groot genoeg is, schuift hij een hok op naar zijn vader :-)

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:08

Kun je shrimpie geen Elle Bandita noemen? :+

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 23:23

Ryder schreef:
Kun je shrimpie geen Elle Bandita noemen? :+


Haha :D
Helaas. De kinderen hebben zich met de naamgeving bezig gehouden..Het is Lilly geworden. Vraag me niet waarom.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 16:23

Nou, minibeer vindt zussen bespringen nog steeds leuk, is vandaag precies een maand en weegt 265 gram. Wat zouden jullie doen? Strak die 300 gram aanhouden en hem dus nog laten zitten of toch voor veiligheid gaan? Wil ook geen zwangere zussen afleveren bij hun nieuwe huis..

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:32

Ik zou hem toch weghalen. Zo'n kleine achterstand is voor een baby beertje minder erg dan een dracht voor een baby zeugje.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 16:45

melody7 schreef:
Ik zou hem toch weghalen. Zo'n kleine achterstand is voor een baby beertje minder erg dan een dracht voor een baby zeugje.


Ja he. Dacht ik ook.. We gaan zo maar eens kijken wat zijn vader van hem vindt. Vind het wel sneu, zo'n hummel ineens alleen bij een grote vent. Maar goed. Het went vast snel.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 17:13

Ach gos. Hij kruipt de hele tijd onder zijn vader. En die kijkt tamelijk onwennig :D
Maar accepteert het gelukkig wel. Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:18

<3

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:20

Wat lief! Meestal gaat het koppelen van een wat oudere beer (boven 1 jaar) met een 4-6 weken oud beertje heel goed omdat de volwassen beer ook wat meer pikt van de baby wanneer hij gaat puberen. In de opvang maken we die combinatie ook vaak. Ik vind het altijd een leuk gezicht, zo'n frummeltje naast een grote beer <3

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 17:29

Hmm. Rondjes rennen, achter baby aan en imponerend mannetjesgedrag allebei, dan gaat het een tijdje goed, dan weer stoer doen en uithalen (vader) als zoon te stoer doet.. Ben benieuwd.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Geslachtsbepaling babycavia's, wie wil meekijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:24

Wat een schattige foto.
Dat komt vast goed tussen die twee