Hond bang voor maan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Hond bang voor maan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 23:40

Een hele vreemde gewaarwording.
Balder is afgelopen week 2 keer enorm geschrokken.
1 keer van vuurwerk, en een keer van wsl jagers die km's verderop aan het schieten waren, maar die knallen hoorde hij wel.
Nu heb ik al 2 dagen nachtdienst, dus loop ik net voor die tijd.
En Balder gedraagt zich vreemd: duikt weg, kijkt met een schuin hoofd achterom.
Eerst dacht ik dat hij iets in de bosjes zag oid.
Maar blijkt dus dat hij naar de maan keek.
Kop laag, staart tussen de poten. wegduiken.
En op moment dat de maan achter de wolken verdween reageerde hij weer redelijk normaal.

iemand die dit ook met zijn of haar hond wel eens heeft gehad?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Hond bang voor maan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:52

:') die stomme appenzeller van mijn zus blaft ook naar de maan en bij volle maan kan hij ook naar schaduwen blaffen.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Hond bang voor maan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:56

Mijn hond gaat hijgen en is onrustig als er onweer in de lucht hangt.
Terwijl hij niet bang voor knallen . Ook niet als het eenmaal gaat onweren
Maar van de maan heb ik nog nooit gehoort

speurneusc

Berichten: 5372
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:57

wat voor ras? miss oogproblemen?

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Hond bang voor maan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 00:02

Friese stabij

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 00:03

Avelienvd schreef:
Een hele vreemde gewaarwording.
Balder is afgelopen week 2 keer enorm geschrokken.
1 keer van vuurwerk, en een keer van wsl jagers die km's verderop aan het schieten waren, maar die knallen hoorde hij wel.
Nu heb ik al 2 dagen nachtdienst, dus loop ik net voor die tijd.
En Balder gedraagt zich vreemd: duikt weg, kijkt met een schuin hoofd achterom.
Eerst dacht ik dat hij iets in de bosjes zag oid.
Maar blijkt dus dat hij naar de maan keek.
Kop laag, staart tussen de poten. wegduiken.
En op moment dat de maan achter de wolken verdween reageerde hij weer redelijk normaal.

iemand die dit ook met zijn of haar hond wel eens heeft gehad?


probeer hem te verleiden met iets leuks ( wat hij leuk vindt, een piepspeeltje BV) als er een iets engs gebeuren tenminste wat Hij eng vindt.
En ga zeker niet troosten. Klinkt raar maar troosten werkt averechts bij Honden.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Hond bang voor maan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 00:11

Klopt, doe ik ook zeker niet, probeer hem wel uit zijn hyperfocus te halen door opdrachten.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 01:56

Avelienvd schreef:
Klopt, doe ik ook zeker niet, probeer hem wel uit zijn hyperfocus te halen door opdrachten.



geen opdrachten, alleen maar leuk doen.

Zo heb ik mijn flatcoated retrievers geleerd om schotvast te maken, tijdens de puppy training

De trainer met je alarm pistooltje langs de pups terwijl wij leuk deden met de puppy dummy.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Hond bang voor maan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 02:16

daar reageert hij zelfs al niet op.
Hij gaat direct direct in hyperfocus.
Ook als er mensen staan die er volgens hem niet horen.
Gaat dan in een loopmodus zoals ik altijd maar zeg, en is dan vrijwel niet te bereiken.
En nu dus echt dat hij zich ook afsluit, leuk doen gaat ie juist van je weg op die momenten

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:24

Het klinkt alsof je hond niet persé bang is voor de maan, maar gewoon angstig is? Als hij ook bang is voor mensen die ergens staan waar hij ze niet verwacht (zo begrijp ik het, klopt dat?)

TheJokerr
Berichten: 2774
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:28

pompadour schreef:
.
En ga zeker niet troosten. Klinkt raar maar troosten werkt averechts bij Honden.

Dit is allang weer achterhaald :j honden hebben als ze angst ervaren steun nodig. Geef jij het niet in enige vorm dan blijven ze in die angst en ga je ze zeker niet uit hun angst modus krijgen.

Veel oefenen, hij zal ergens van geschrokken zijn waardoor hij dit linkt aan een vel licht. Probeer te achterhalen wat en hoe en los dat op. Deze hond krijgt het zelf niet gewonnen dus help hem daarbij.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:31

Toen hij laatst zo is geschrokken, was toen ook de maan duidelijk te zien? Het lijkt alsof hij daar een link mee heeft gelegd. Onze hond is ooit heel erg geschrokken toen hij paragliders zag terwijl hij een hertenoor als kauwsnack had. Dit is in de zomer gebeurd en nog steeds reageert hij lichtelijk gespannen als hij een hertenoor krijgt.
Ik ben de snack blijven aanbieden zonder dwang, wilde hij hem niet, prima dan kreeg hij wat anders. Inmiddels wil hij de snack wel weer, soms kijkt hij wat gespannen als hij het ruikt maar loopt er daarna vrolijk mee naar buiten. In het begin begon hij zelfs telkens weer naar de lucht te kijken, maar dat is nu niet meer.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Hond bang voor maan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:04

Is de hond angstig van nature. Zo komt het over.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:42

Avelienvd schreef:
Friese stabij


Kijk, daar zeg je al wat. Stabijen zijn hele typische honden (dat weet ik uit ervaring, heb er ook een :o). Het enige wat waarschijnlijk werkt is het ‘enge’ negeren en zijn focus af te leiden. De mijne reageert ‘s avonds altijd op de reflectie van de keukenlamp in het raam. Dat ziet er dus ook uit als een soort lichtgevende bol. We hebben geen inkijk, maar toch maar rolgordijnen genomen die we een stukje omlaag doen, zodat de reflectie wegvalt. Doet hij het ook binnen of heeft hij dan geen zicht op de maan?

anjali
Berichten: 15072
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hond bang voor maan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:13

Er zijn ook mensen die op de (volle) maan reageren.Gevoelens kunnen heviger worden.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:21

Bunn schreef:
Het enige wat waarschijnlijk werkt is het ‘enge’ negeren en zijn focus af te leiden.


Dit werkt maar ten dele, want de angst voor de maan (als het dat is) blijft. Beter kun je proberen die emotie te veranderen, door het enge object te gaan associëren met iets leuks.