Kleine tuinvogeltjes voeren, wat werkt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Kleine tuinvogeltjes voeren, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 15:17

Ik heb heel veel vogeltjes in de tuin, grote en kleine, maar de kleintjes krijgen de kans niet om te kunnen eten hier. Ik heb momenteel een vogelpindakaaspot hangen, vetbolletjes heb ik ook geprobeerd maar het zijn steeds de kauwtjes die alles claimen en opeten. Zodra ik iets ophang dan komen dus de kauwtjes, en die gaan pas weg als alles op is! Vogelpindakaas houdt het hier 2 uur vol, een vetbol 1 uur, de kleine vogeltjes komen niet aan de beurt.

Nu weet ik dat er speciaal voedersystemen bestaan met kooien eromheen om grote vogels te weren maar dit vind ik meteen weer erg lelijk en ongezellig om naar te kijken :o
Zoals deze:
https://www.vogelbeschermingshop.nl/pin ... ket-dublin

Heeft iemand tips hoe ik de kleine vogeltjes naar mijn tuin kan krijgen en niet alleen kauwtjes? Als het niet anders kan dan kan ik altijd nog voor zo'n kooi constructie gaan, maar als het op een mooiere of leukere manier zou kunnen dan heb ik dat liever O:) iemand een gouden tip of een leuk idee?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kleine tuinvogeltjes voeren, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:54

Ben je handig? Ik zit gelijk te denken aan een soort bol-in-bol constructie, waar de grote vogels niet door passen maar de kleine wel. Dat kun je van hout maken, dan ziet het er wat leuker uit :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kleine tuinvogeltjes voeren, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:39

Of een deco vogelkooi waar die kleintjes prima door de spijlen passen
Maar die grotes niet?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:49

Zoiets?
Afbeelding
Zou zelf wat minder opvallend gaas gebruiken, maar voor het idee.

Zit hier vooral met de ratten, nog niets neergezet omdat die krengen overal bij komen >;)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:10

In deze periode van het jaar kan je beter geen vette voeding meer geven voor de vogeltjes.
Dit schijnt niet goed te zijn als voeding voor de jongen die er zitten aan te komen.
Ze vinden nu ook overal weer stilaan genoeg voedsel.

Voor de herfst en winter is zo'n soort kooisysteem toch het beste is mijn ervaring.
Is het enige systeem wat eksters en kauwtjes hier niet vernielen :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:13

Pandora2 schreef:
In deze periode van het jaar kan je beter geen vette voeding meer geven voor de vogeltjes.
Dit schijnt niet goed te zijn als voeding voor de jongen die er zitten aan te komen.
Ze vinden nu ook overal weer stilaan genoeg voedsel.

Dit klopt niet helemaal. Door de droogte zijn er weinig insecten te vinden, en er zijn er al zo weinig :n
https://www.vogelbescherming.nl/in-mijn ... er-je-wat-
Eiwitrijk voedsel en kalk :j

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:04

Eiwitrijk idd. Dat bedoelde ik ook met geen vette voeding zoals vetbolletjes :)

Hier zitten echt heel veel insectjes al. Heb 2 weken geleden de overgebleven mezenbollen weggehaald want er kwam niks meer op af. Enkel de eksters :+

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kleine tuinvogeltjes voeren, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:55


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:57


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:59

Pandora2 schreef:
Eiwitrijk idd. Dat bedoelde ik ook met geen vette voeding zoals vetbolletjes :)

Hier zitten echt heel veel insectjes al. Heb 2 weken geleden de overgebleven mezenbollen weggehaald want er kwam niks meer op af. Enkel de eksters :+


Bij ons barst het van de koolmeesjes, mussen, duiven en halsbandparkieten op de mezenbollen :)
Denk dat er van het weekend 15/20 mussen rond het huisje zaten, 5 duiven, handvol koolmeesjes en 3 parkieten. Zoooooooo druk.
Heb nog 3 bollen liggen en die voer ik op Daarna komen er geen nieuwe. In het huisje zelf liggen meelwormen en insecten en wat duivenvoer

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:00

Niet mijn foto, maar dus 'gejat' van een Action-facebook.
Afbeelding

Het is van origine een kandelaar van de Action (5 euro). Ze heeft de onderkant eruit gesloopt, daarna er een campingbord onder gemonteerd en vastgemaakt met ijzerdraad. Omdat de gleuven te smal zijn voor de kleine vogels, heeft ze een paar stukjes eruit gehaald en deze overdwars geplakt met lijmpistool, zodat ze er daar door konden. Ik vind het er erg leuk uitzien! Enige nadeel is dat het niet waterdicht is, dus als het regent en je bent een weekje weg, dan heb je plantjes :P.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:20

Hier hetzelfde probleem met de vogelpindakaas, kauwen en eksters hebben die al bijna op voor ik weer binnen ben.. Ik heb daarnaast ook gewoon een voerhuisje met zaadjes, dat gaat wel goed. De grote vogels kunnen er in theorie van eten maar in de praktijk doen ze dat zo goed als nooit. Ik denk dat ze het niet lekker genoeg vinden voor de hoeveelheid moeite die het kost? Het gaat om dit huisje https://www.vogelbeschermingshop.nl/wan ... -tennessee met dit zaad https://www.vogelbeschermingshop.nl/pre ... dersilomix

Het enige jammere is dat we met regelmaat een specht in de tuin hebben en die eet ook alleen van de pindakaas, niet van het zaad. Dus ik blijf toch maar pindakaas ophangen. Tegen beter weten in :+

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:26

Even een vraagje hoor, want hoor heel vaak dat de grote vogels alles op eten. Maar is er een reden dat je deze vogels liever niet de kans geeft mee te eten?
Hebben zij geen last van te weinig voedsel? Ik vind de kleintjes er leuker uit zien, maar als het voor de groten ook lastig is om aan voeding te komen mogen die ook best mee eten :)

Weet alleen niet of deze inderdaad last hebben van te weinig eten, of het gewoon als een all you can eat gelegenheid zien :')

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:27

Monster_tos schreef:
Even een vraagje hoor, want hoor heel vaak dat de grote vogels alles op eten. Maar is er een reden dat je deze vogels liever niet de kans geeft mee te eten?
Hebben zij geen last van te weinig voedsel? Ik vind de kleintjes er leuker uit zien, maar als het voor de groten ook lastig is om aan voeding te komen mogen die ook best mee eten :)

Weet alleen niet of deze inderdaad last hebben van te weinig eten, of het gewoon als een all you can eat gelegenheid zien :')


Bij ons werken ze redelijk samen eigenlijk. Alleen meeuwen zie ik liever niet in de tuin, maar die kunnen er toch niet goed landen/steigen.
Als het buitenzit seizoen begint gaat het huisje wel weg :) of naar de steiger of voortuin. Anders zitten wij en de kinderen onder de vogelpoep

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 14:04

Ik vind de kleine en grote vogels allebei leuk, de grote hoeven van mij niet weg, maar grote en kleine vogels gaan bij mij niet samen. Ze willen het eten niet met elkaar delen, en de kleintjes durven zich helemaal niet meer te laten zien door al dat grote geweld.

Ik ben sowieso van plan om de kauwtjes te blijven voeren, maar dan liever op een manier dat ze de andere vogels in mijn tuin niet terroriseren. Er nesten namelijk ook meerdere huismussen, koolmezen, pimpelmezen, vinken, duiven, groenlingen, staartmezen, maar die zie ik niet meer omdat de kauwtjes dus alles claimen sinds ik voer neerleg. Ik wil juist AL de vogeltjes iets lekkers kunnen bieden, niet alleen de grote :)

Dat ding van de action is leuk zeg <3

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Kleine tuinvogeltjes voeren, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:29

Wat ik zelf enorm leuk vind is een vogelkooi!

Afbeelding

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:30

MirandaFuego schreef:
Wat ik zelf enorm leuk vind is een vogelkooi!

[ [url=m/PPtTxo.png]Afbeelding[/url] ]


Die is wel super stylish!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:30

Afbeelding
Poezentv


Afbeelding
Musjes en koolmezen

Afbeelding
Onze Dikke Duiven

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 22:48

Update :D
Ik heb wat dingen geprobeerd om de kleine vogeltjes te lokken, en kwam tot de volgende resultaten:

- Vogelvoer op de grond strooien
Ik heb een paar dagen achter elkaar op een stuk of 5 plekken in de tuin hoopjes voer gelegd, in de hoop dat de kauwtjes niet overal tegelijk kunnen zitten zodat andere vogels en de kleinere vogels er ook af en toe bij kunnen.
Het resultaat, 20+ kauwtjes in mijn tuin, en ik heb ook zilvermeeuwen en een grote kraai gespot (en die xxxl vogels wil ik niet ivm overlast die ze geven). De kauwen maken steeds ruzie, lawaai, en... mijn tuin is nu een vogelpoep paradijs. Kleine vogels en de duiven maken hier nog steeds geen kans, ze worden met kabaal en dreigementen weg gepest door de kauwen.

- Houten voedersilo (met van die horizontale gleuven onderin en een plateau waar de zaadjes dan op vallen). Binnen een dag hadden de kauwen het dak eraf gesloopt, en tot nu toe vind ik elke dag wel weer een gesloopt onderdeel in de tuin op de grond. Kleine vogels hebben hier dus weer geen kans, en de kauwen maken het nog kapot ook, de ondankbare krengen :')

Ik ben creatief maar heb momenteel erg weinig vrije tijd, dus ik heb voor nu dan toch maar een voersilo gekocht met een tralie eromheen. Van plastic en metaal zodat het hopelijk iets beter hufterproof is. Ik vond deze in een webshop, deze is wit met wat tierelantijntjes met een bijpassende paal, die vind ik al wat vriendelijker ogen als de zwarte of groene traliekooitjes.
https://www.vogelhuisje.com/spotlight/l ... schermkooi
Afbeelding

Hopelijk werkt dit wel :D

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Kleine tuinvogeltjes voeren, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 23:07

Oh die is leuk!! <3
Laat je nog wel weten of het werkt hè! :))

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kleine tuinvogeltjes voeren, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:07

Die vind ik er nog best leuk uitzien inderdaad! :) Hopelijk werkt het

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 19:50

Nou ik zou nog wat laten weten :+ vorige week hebben de mussen eindelijk ontdekt dat ze er in kunnen en dat er eten in zit *\o/* dat heeft ze bijna een maand gekost om daar achter te komen. De kauwtjes hadden het meteen al door, en het kost ze iets meer moeite om er wat uit te krijgen maar ze hebben hem alsnog steeds in een dag leeg. Maar, heeeel af en toe zie ik nu ook een verdwaalde mus of koolmees er op zitten :') yeaah *\o/*

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:14

vogelpindakaas geef ik niet meer.
tot 3 x aan toe een dode mus er uit gehaald.
ik verkruimel alles.
vetbollen en pindaslingers haal ik uit de netjes, kunnen ze er ook niet met de nagels in blijven hangen.
de inhoud verkruimel ik op meerdere plekken.
zo komen alle vogels aan bod :j

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Kleine tuinvogeltjes voeren, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 20:34

He bah zeg, dode mussen en vast zitten in netjes... Goede tips, zulke dingen wil ik ook zeker niet meemaken nee, dankje!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:38

was wel bij potten die bijna leeg waren hoor.
denk dat mussen dan net te groot zijn en er niet goed meer uit kunnen?
de pindakaas haal ik er nu uit en dat verdeel ik dan over meerdere plekken in de tuin :j