Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Je hond FYSIEK afstraffen??

 
Profiel   

Ik hoef alleen maar mijn stem te verheffen.
Terwijl ik juist een zachte stem heb.,
Ik sla nooit mijn hond, ook geen tik vindt ik totaal niet nodig.

Ik heb een Flatcoated retriever.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 22:56 



 
Profiel   

pompadour schreef
Ik hoef alleen maar mijn stem te verheffen.
Terwijl ik juist een zachte stem heb.,
Ik sla nooit mijn hond, ook geen tik vindt ik totaal niet nodig.

Ik heb een Flatcoated retriever.

Ik heb ook honden gehad waarbij dat meer dan genoeg was.
Maar niet alle honden zijn daar van onder de indruk.
Ik denk dat het belangrijk is te realiseren dat niet iedere hond hetzelfde is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 23:33 



 
Profiel   

Kuggur schreef
pompadour schreef
Ik hoef alleen maar mijn stem te verheffen.
Terwijl ik juist een zachte stem heb.,
Ik sla nooit mijn hond, ook geen tik vindt ik totaal niet nodig.

Ik heb een Flatcoated retriever.

Ik heb ook honden gehad waarbij dat meer dan genoeg was.
Maar niet alle honden zijn daar van onder de indruk.
Ik denk dat het belangrijk is te realiseren dat niet iedere hond hetzelfde is.


Dat willen mensen met makkelijke honden wel eens vergeten. Die denken alle honden aan te kunnen, want de vorige.....
Nirt voor niets staan er zo inmens veel husky's tussen de 6 en 10 maanden jong te koop. Dat blijven veelal geen koekjes, clicker honden. Nu zijn het ook geen honden om fysiek te straffen dus blijft er over dealen en onderhandelen haha. Dit blijkt toch wel heel intensief te zijn en erg moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 04:25 



 
Profiel   

Alleen als hij wat te vreten heeft gevonden buiten. Maar dan loop ik op hem af (hij wijkt nooit ver van het pad) en geef ik een soort zachte ceaser Milan por :') en dan schrikt hij zich rot en loopt weer keurig mee. Verder ben ik heel erg van positief belonen en loopt hij eigenlijk altijd los. Als ik soms mensen bij de stoep zie sjorren aan de riem om de hond te laten wachten of zitten :roll: mijn hond heeft geleerd bij de stoep te wachten tot ik zeg over. Loopt nooit ver van me vandaag, als ik buiten zicht ben (een hoek om) komt hij aangesprint of zijn leven ervan afhangt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 05:42 



 
Profiel   

Jahoor, die van ons krijgt wel eens een tikje. In eerste instantie krijgt hij straf met de stem als hij iets doet wat niet door de deur kan, en dat is 99,9% van de tijd genoeg want het is een hele brave jongen.
Maar als hij doorgaat krijgt hij een vinger por in zijn zij :')
Echt slaan, schoppen, snuiten grijpen of hem in zijn nek grijpen doe ik nóóit. Is ook echt niet nodig. Als ik mijn vinger in zijn zij prik weet hij dat hij veel te ver is gegaan.

Werkt toppie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 05:54 



 
Profiel   

Ik denk dat het echt aan het type hond ligt.

De ene is gevoeliger dan de andere. Mijn herder daar hoef ik maar naar te kijken als ze iets doet wat niet mag, dat is echt al genoeg bij haar.

Mijn engelse bull terrier lacht mij regelmatig uit :+ . en is niet onder de indruk van positieve beloning. Zij heeft echt wel eens een corrigerende tik gehad.( geen harde tik) Zij heeft gewoon dikke vette bananen in dr oren. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 06:30 



 
Profiel   

luuntje schreef
Zou het kunnen dat mensen die vaak fysiek corrigeren de signalen die de hond geeft missen?

Ik zie in mijn buurt honden fixeren en vervolgens hangen ze blaffend in de lijn en ligt de eigenaar bijna omver.
Ik duw mijn hond weg of geef een commando als hij dreigt te gaan fixeren.

Ik denk niet dat alles op te lossen is met belonen.
Als een hond de taart van de tafel eet krijgt hij een schopje onder zijn hol.


Maar wat doe je dan als je hond ondanks die duw blijft fixeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 06:42 



 
Profiel   

Zo zacht als kan en zo hard als moet.

We hebben een éénjarige labrador die superenthousiast is naar alles en iedereen. We gaan nogsteeds met haar naar cursus en meestal doet ze supergoed haar best. Maar soms is ze met uitlaten gewoon maf in de kop, dan zet ik haar liever een keer bij haar nekvel op haar plek dan dat ik eindeloos correcties op de riem moet geven.

Waar ik nog met haar tegenaan loop is het vreten als ze los loopt. We hebben heerlijke plekken langs de IJssel waar ze eindeloos los kan lopen, zowel de hond als ik zijn daar groot fan van. En ze luistert meestal prima als er andere mensen of honden zijn. Maar als ze iets (bij voorkeur dood en half vergaan) heeft gevonden waarvan ze minimaal 4 dagen enorm stinkt en aan de schijt gaat, dan is ze compleet doof. Ik overweeg om daarop met een trainingshalsband te gaan trainen, want ik ben het zat om ofwel m'n longen uit m'n lijf te schreeuwen (zinloos) ofwel een meurende hond te hebben. Waarom geen muilkorf? Omdat ik wil dat ze het gedrag afleert :) en voor de 1x per maand dat ze iets doods vind hoeft ze van mij niet standaard een muilkorf om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 06:49 



 
Profiel   

Kuggur schreef
pompadour schreef
Ik hoef alleen maar mijn stem te verheffen.
Terwijl ik juist een zachte stem heb.,
Ik sla nooit mijn hond, ook geen tik vindt ik totaal niet nodig.

Ik heb een Flatcoated retriever.

Ik heb ook honden gehad waarbij dat meer dan genoeg was.
Maar niet alle honden zijn daar van onder de indruk.
Ik denk dat het belangrijk is te realiseren dat niet iedere hond hetzelfde is.


Dit dus. Er zijn honden waarbij fysiek contact volledig overbodig is, ik zie het bij de Golden Retriever van mijn vriend, daarbij is een hard woord als straf al meer dan genoeg. Helaas heeft mijn Shiba fases waarbij ze zoals hierboven goed beschreven niet altijd onder de indruk is van een mondelinge correctie, of er voor kiest een commando te negeren. Dan geef ik haar zonder schaamte een correctie waar ze wél van onder de indruk is. Het zou niet gekker moeten worden, ze heeft gewoon te luisteren. Geen werkhonden hier maar wel honden die overal mee naar toe gaan, die ik niet steeds aan de lijn wil houden en waarvan ik gewoon wil dat ze ten aller tijden sporen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 06:58 



 
Profiel   

Amy111 schreef
Ja ik weet het, erg domme actie |o
Zal het ook nooit weer doen maar handelde totaal uit emotie..


Niemand is perfect hoor maar had je dan na een korte tijd al niet dit is niet goed? Dan is die emotie toch al lang weer gezakt lijkt me? Dat je dit een hele nacht heb vol gehouden, dat je überhaupt kon slapen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 07:17 



 
Profiel   

Het enige wat ik fysiek doe is m even aanraken ( alsof je tikkertje aan het spelen bent) zo van hey ik heb het tegen jou.
Als ik onze honden fysiek zou gaan straffen kruipen ze, ze hebben genoeg aan een stemcorrectie.
Tenzij er soms een tros bananen in de weg zit, dan is het even aanraken en dan snappen ze het heel goed dat ik het tegen ze heb.
Onze jongste hond heet Morgan, in de normale dagelijks omgang is het Mor of Morrie, tenzij hij een bui heeft en echt niet stopt en de bekende tros bananen zitten in de weg wordt het Morgan en dan weet hij vaak al wel van o nu moet ik stoppen het wordt echt menens nu.
Onze oudste hond moet je echt niet je stem te veel verheffen en hem fysiek straffen zal niet goed uitpakken, dan kruipt hij helemaal in zijn schulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 07:37 



 
Profiel   

Het ligt denk ik puur aan de hond. In het begin had mijn hond wat meer fysieke correcties nodig. Nu is dat veel en veel minder. Ze luistert heel erg goed. Ik vind dat fysieke correcties niet perse uitgesloten moeten worden. Wat ik zeg: het ligt er per hond aan wat hij of zij nodig heeft. Bij de ene is stemcorrectie genoeg. Bij de ander moet je hem een tikje geven. Zo werkt het eenmaal. Maar het is eerder gezegd, probeer het zo min mogelijk en echt alleen waar nodig is. Ik pas bij paarden precies dezelfde regel toe :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 07:47 



 
Profiel   

Ik heb mijn hond 1x een aldermachtigst harde schop gegeven ja. Stond toevallig net op het goede moment. Ik hoorde de kippen al kakelen en fladderen. Eerst kwam de kip voorbij en toen met een noodgang de hond. Ze had al eerder een kip doodgebeten maar toen was ik niet in de buurt.
Toen de hond voorbij kwam racen (net het hoekje om) heb ik haar wel even aangepakt ja.... trouwens nooit weer gedaan! Hond kijkt naar de kip en thats it

Gaat om een rottweiler

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 07:58 



 
Profiel   

Vind het erg interessant om te lezen hoe iedereen verschillend te werk gaat! Wat doen jullie precies met schooien en opspringen?? Ik heb dat eerst met consequent negeren of stemcommando proberen af te leren maar na maanden was er niets verbeterd.. Toen overgestapt naar een ferme tik op de neus en ze ging ze ineens met sprongen vooruit :j

En over het konijnhok... Ben daar helemaal niet trots op en vind het ook niet grappig. Zoals ik al zei was het een oliedomme actie en zal het niet meer gebeuren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 07:59 



 
Profiel   

Amy111 schreef
Vind het erg interessant om te lezen hoe iedereen verschillend te werk gaat! Wat doen jullie precies met schooien en opspringen?? Ik heb dat eerst met consequent negeren of stemcommando proberen af te leren maar na maanden was er niets verbeterd.. Toen overgestapt naar een ferme tik op de neus en ze ging ze ineens met sprongen vooruit :j

En over het konijnhok... Ben daar helemaal niet trots op en vind het ook niet grappig. Zoals ik al zei was het een oliedomme actie en zal het niet meer gebeuren!

Schooien vind ik een van de vreselijkste dingen. Heel veel mensen vinden dat schattig... totdat je broodje verdwenen is

Ik zeg luid en duidelijk foei en dan gaat ze spelen , slapen of gewoon de andere kant op kijken.
Opspringen geef ik een knietje.... := Niethard hoor. Meer dat ze de balans verliezen en wel op 4 benen moet staan. Oftewel omduwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 08:01 



 
Profiel   

Lara_Silver schreef
Dit dus. Er zijn honden waarbij fysiek contact volledig overbodig is, ik zie het bij de Golden Retriever van mijn vriend, daarbij is een hard woord als straf al meer dan genoeg. Helaas heeft mijn Shiba fases waarbij ze zoals hierboven goed beschreven niet altijd onder de indruk is van een mondelinge correctie, of er voor kiest een commando te negeren. Dan geef ik haar zonder schaamte een correctie waar ze wél van onder de indruk is. Het zou niet gekker moeten worden, ze heeft gewoon te luisteren. Geen werkhonden hier maar wel honden die overal mee naar toe gaan, die ik niet steeds aan de lijn wil houden en waarvan ik gewoon wil dat ze ten aller tijden sporen.

Hey Lara! Wat voor correctie geef je dan precies en hoe hard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 08:04 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Amy111 schreef
Vind het erg interessant om te lezen hoe iedereen verschillend te werk gaat! Wat doen jullie precies met schooien en opspringen?? Ik heb dat eerst met consequent negeren of stemcommando proberen af te leren maar na maanden was er niets verbeterd.. Toen overgestapt naar een ferme tik op de neus en ze ging ze ineens met sprongen vooruit :j

En over het konijnhok... Ben daar helemaal niet trots op en vind het ook niet grappig. Zoals ik al zei was het een oliedomme actie en zal het niet meer gebeuren!

Schooien vind ik een van de vreselijkste dingen. Heel veel mensen vinden dat schattig... totdat je broodje verdwenen is

Ik zeg luid en duidelijk foei en dan gaat ze spelen , slapen of gewoon de andere kant op kijken.
Opspringen geef ik een knietje.... := Niethard hoor. Meer dat ze de balans verliezen en wel op 4 benen moet staan. Oftewel omduwen


Zelfde hier! Schooien kan ik echt niet uitstaan, helaas is mijn labrador ontzettend food-minded :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 08:06 



 
Profiel   

Amy111 schreef
Vind het erg interessant om te lezen hoe iedereen verschillend te werk gaat! Wat doen jullie precies met schooien en opspringen?? Ik heb dat eerst met consequent negeren of stemcommando proberen af te leren maar na maanden was er niets verbeterd.. Toen overgestapt naar een ferme tik op de neus en ze ging ze ineens met sprongen vooruit :j

En over het konijnhok... Ben daar helemaal niet trots op en vind het ook niet grappig. Zoals ik al zei was het een oliedomme actie en zal het niet meer gebeuren!


Opspringen is knie omhoog, zodat ze uit evenwicht raken.
Schooien.. hier moet je al vroeg mee beginnen. tijdens eten of eten koken liggen de honden in de mand.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn bull toch vaak bij mij ligt als ik aan het eten ben. maar ze slaapt dan :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 08:10 



 

Bij schooien stuur ik ze gewoon weg, een handgebaar met vingerknip en mijn stem is dan wel genoeg.
Mijn herder was zo'n hond die soms poep in zijn oren had en net zo lang door kon gaan tot ik echt heel boos werd maar hij is bij zijn vorige eigenaar wss wel te hard aangepakt wat er in resulteerde dat ik zijn staart niet op kon tillen zonder hem eerst geestelijk voor te bereiden en als ik wilde voelen of hij ergens pijn had en hem dus met mijn handen bij langs ging stond hij ook meteen strak. Ik weet dus niet of hij zo lang door ging omdat hij gewoon niet zag dat ik geïrriteerd raakte of omdat hij gewoon afgestompt was en wist dat hij van mij niet fysiek gezien op zijn donder kreeg. Ik heb hem wel eens per ongeluk geschopt, toen had ik hem net en hij kon niet normaal aan de lijn lopen, dat dacht ik tenminste want toen ik struikelde omdat hij ineens voor mijn voeten schoot, hem daarbij per ongeluk raakte en echt heel boos werd kon hij wel keurig naast lopen de rest van de wandeling.. Ik heb dat niet aangehouden omdat het werkte, hij had gewoon het concentratievermogen van een goudvis en na een dag vol prikkels kon je er niets meer mee, dus ipv boos worden, schoppen en gefrustreerd raken gooide ik hem dan gewoon in de auto en liet hem uitrazen in het bos..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 08:14 



 
Profiel   

Toen ik de titel van je topic las kreeg ik een ander beeld bij 'fysiek afstraffen' dan een tik op de neus.... :')

Onze middelgrote vuilnisbak heeft tijdens de puberteit weleens een tik op de neus of een duw gekregen als hij iets deed dat niet mocht ja. Maar tegenwoordig is het een schat, echt zo'n goedzak en hij luistert goed naar stemcorrectie dus meer dan een zacht duwtje omdat hij in de weg staat en niet opzij gaat krijgt hij nu niet meer :P maar dat verschilt per hond! Één hond luistert gewoon beter naar stemcorrectie dan de andere..
Schooien doet hij niet en ook opspringen heeft hij in het begin al afgeleerd.

Zoals hier al vaker gezegd : hard waar het moet, zacht waar het kan.
Wij hebben geluk dat het bij onze hond zacht kan, maar dat is echt niet voor elke hond zo.


Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 15-05-19 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 08:31 



 
Profiel   

Schooien kun je heel simpel voorkomen door de hond naar zijn eogen plaats te sturen als je iets eet.
Opspringen deed mijn hond ook vreselijk in het begin. Ik heb heel consequent iedere keer mijn rug toegedraaid en weg gelopen. Meer is er niet nodig geweest. Springen is negeren en rustig benaderen is aandacht. Dat hebben ze snel zat door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 09:06 



 
Profiel   

Caaatje schreef
luuntje schreef
Zou het kunnen dat mensen die vaak fysiek corrigeren de signalen die de hond geeft missen?

Ik zie in mijn buurt honden fixeren en vervolgens hangen ze blaffend in de lijn en ligt de eigenaar bijna omver.
Ik duw mijn hond weg of geef een commando als hij dreigt te gaan fixeren.

Ik denk niet dat alles op te lossen is met belonen.
Als een hond de taart van de tafel eet krijgt hij een schopje onder zijn hol.


Maar wat doe je dan als je hond ondanks die duw blijft fixeren?


Dat punt voorkomen. Dus een stapje voor zijn. Zodra de hond in deze toestand raakt ben je dus al veeeeel te ver over de hond zijn grens gegaan. Dat betekend dat het in die situatie op alle fronten teveel is: te dichtbij, te druk, te krap etc. Het heeft ook geen zin om na dit punt iets te leren of te straffen. Help je hond uit deze situatie door hem weg te leiden en uit deze situatie te halen (geen straf). Volgende keer kun je weer verder met opvoeden: voorkomen en belonen, vanuit daar kun je de situatie steeds verder uitbouwen. Stap voor stap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 09:13 



 
Profiel   

Amy111 schreef
Vind het erg interessant om te lezen hoe iedereen verschillend te werk gaat! Wat doen jullie precies met schooien en opspringen?? Ik heb dat eerst met consequent negeren of stemcommando proberen af te leren maar na maanden was er niets verbeterd.. Toen overgestapt naar een ferme tik op de neus en ze ging ze ineens met sprongen vooruit :j

En over het konijnhok... Ben daar helemaal niet trots op en vind het ook niet grappig. Zoals ik al zei was het een oliedomme actie en zal het niet meer gebeuren!


Bij springen een duidelijke NEE ZACHTJES gevolgd door wegdraaien en afstand nemen maar daarna wel een goede tik indien ze nog een keer springt.

Bij hyper gedrag toen ze nog erg jong was het een minuutje aankijken, dan het commando 'zachtjes' en als daar niet op gereageerd word het nekvel pakken, stil zetten met 'zachtjes' er bij en dat was altijd genoeg, nu weet ze dat als ze wel happy mag begroeten, maar ze blijft erbij op de grond en gaat niet meer als een gek door het huis maar van persoon naar persoon.

Schooien heeft ze nooit een correctie voor nodig gehad omdat ze vanaf pup af aan heeft geleerd dat zodra de borden op tafel komen (heeft toch een heel typisch geluid) de honden naar hun plaats moeten. We hebben dit net als bij de Golden steeds herhaalt, zodra de borden naar de tafel gebracht worden duidelijk zeggen 'We eten, naar je plaats'.

Hoe hard de tikken die ik geef, nouja het is een kleine hond dus niet ontiegelijk hard. (als ik het op mijn eigen arm doe, doet het geen pijn zeg maar, maar je voelt het wel goed) En natuurlijk bij het nekvel grijpen, nu was dat vooral nodig als puppy. Bv als ze niet terug kwam op commando na de derde keer roepen, en ik haar moest gaan halen dan deed kwam daar het nekvel bij kijken.

In veel ogen waarschijnlijk een (te) harde opvoeding, maar ik ben blij met het resultaat. De straffen zijn nog maar zeer zeer zelden nodig. En ik heb er geen getraumatiseerde hond aan overgehouden wat voor mij bevestigigd dat de straffen terecht en op het goede moment zijn gegeven. Zoals al in mijn eerste post schreef is opvoeding belangrijk maar quality time ook. Vast ritueel bij ons als sinds pup is iedere dag een speelmoment gevolgd door een knuffelmoment. (of omgekeerd) En vooral heel veel belonen als ze goed luisteren en uit zich zelf iets goed doen.

Ps. Bokt wrijft nogal graag dingen er in, zelfs al weet de persoon dat het fout was, niet al te veel van aantrekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 09:25 



 
Profiel   

Bij opspringen 'zit'; bij ongewenst schooien 'op je plaats'. Daarvoor straffen vind ik te gek. Zeker knie bij opspringen, komaan zeg, die hond doet dat met vriendelijke bedoelingen, en het is op een andere manier vele efficienter.
In het algemeen ben ik het eens met 'hoe zacht het kan, hoe hard het moet. Het hangt allemaal af van de hond. Bij de 3 die we nu hebben is een boos woord meestal genoeg. Maar mijn vorige hond was een terrier met een heel groot ego. In haar pubertijd heb ik haar regelmatig bij haar nekvel gepakt. Eens volwassen is dat nooit meer nodig geweest.
In ieder geval moet de correctie onmiddellijk gebeuren en heel kort zijn.
Van een dressurclinic is mij de zin 'nooit straffen, enkel corrigeren' bijgebleven. Ttz. altijd proberen je hond iets duidelijk te maken, en niet je woede afreageren. Uiteraard kan het bij iedereen voorkomen dat je zo kwaad bent dat je eens in de fout gaat. Voor het verhaal van het dode konijn kan ik dus wel begrip opbrengen. Goedkeuren, neen, begrijpen, ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 09:37 



 
Profiel   

Scrimple die nagels in mijn vel vind ik niet zo vriendelijk bij het opspringen.. en die over vieze modderpoten en schone kleren nog niet gesproken...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 10:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen